بازدید 6338

ناترازی بنزین نتیجه ۳ ترک فعل بزرگ

ناترازی تولید و مصرف بنزین نتیجه بی‌توجهی به ۳ موضوع ساخت پالایشگاه، بهینه سازی مصرف و افزایش ذخیره سازی سوخت بوده است.
کد خبر: ۱۱۳۲۳۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۸ 30 July 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، در هفته اخیر رسانه ها و مسئولین از خبر افزایش مصرف بنزین در کشور پرده برداشتند. موضوعی که به دلیل حساسیت بالای اقتصادی و راهبردی آن، سوال هایی را در ذهن درباره راهکار مسئولین برای رفع آن به وجود آورده است.

تأیید افزایش مصرف توسط معاون وزیر نفت/ تولید بنزین نوسان دارد

برای اولین بار جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی این خبر را تأیید کرد و گفت: با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌ایم باید دوره مصرف سوخت را مدیریت کنیم و پس از آن به‌دنبال ذخیره‌سازی سوخت باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تولید بنزین در کشور کاهش یافته است، تصریح کرد: تولید بنزین بر مبنای تعداد پالایشگاه‌هایی که در بخش عملیات هستند و دوره تعمیرات، ممکن است دچار نوسان‌هایی شود، اما اینکه گفته شود تولید بنزین به ۷۰ یا ۸۰ میلیون لیتر رسیده است صحت ندارد، ما در برخی موارد به تولید ۹۴، ۹۷، ۱۰۰ تا ۱۰۴ میلیون لیتر بنزین هم رسیدیم.

توزیع روزانه صد میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر بنزین در کشور به صورت میانگین

افشین مهدوی، مدیر برنامه ریزی شرکت پخش فراورده های نفتی اظهار کرد: از یکم فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱ تا پایان تیرماه امسال به‌طورمیانگین روزانه صد میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر بنزین در کشور توزیع شده است.

تلاش بر عدم واردا ت بنزین است/ برنامه ای برای افزایش قیمت در سال جاری نیست

سید احسان خاندوز ی، د ر نشست سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به اینکه آیا آمار دقیقی از مصرف بنزین در کشور دارید و اینکه گمانه‌زنی‌ها برای واردات بنزین صحت دارد، اظهار کرد: با توجه به تولید بنزین که در کشور انجام می‌شود، دقت آماری خوبی وجود دارد و نسبت به مصرف هم آمار موجود است، اما سیاست دولت با توجه به دستور رئیس‌جمهوری مبنی بر افزایش نیافتن قیمت، تلاش بر این است تا از راه‌های دیگر مانند گازسوز کردن خودروها شرایط طوری باشد که مصرف بنزین افزایش نیابد و نیاز به واردات بنزین نداشته باشیم.

وی درباره احتمال افزایش قیمت بنزین تأکید کرد: مکرراً عرض می‌کنم دستور کاری برای افزایش قیمت بنزین در سال جاری وجود ندارد.

افزایش ۱۴ درصدی مصرف بنزین

لازم به ذکر است میانگین مصرف رو زانه بنزین ک شور در سال ۱۴۰۰، نزدیک به ۸۷ میلیون لیتر بود که این عدد حاکی از افزایش حدود ۱۴ درصدی مصرف بنزین کشور در بازه زمانی ابتدای فروردین تا پایان تیرماه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال (۱۴۰۰) در کشور است.

هرچند در ابتدای سال جاری مصرف بنزین در برخی روزها به حدود ۱۳۱ میلیون لیتر رسید و به لطف مخازن ذخیره سازی پشت سر گذاشته شد ولی تداوم این روند افزایشی میتواند هم از لحاظ راهبردی محل نگرانی باشد و هم باعث از دست رفتن درآمد ارزی این سال‌های در اثر صادرات بنزین بشود. درآمد ارزی شیرینی که در سال ۹۹ و در شرایط سختی به اوج خود با رقم ۳ میلیارد دلار رسید.

وضعیت فعلی نتیجه چیست؟

وضعیت فعلی تولید و مصرف بنزین نتیجه چند موضوع در سال‌های اخیر است:

۱) بی توجهی به ساخت پالایشگاه های جدید: بی توجهی وزارت نفت دولت گذشته با ساخت پالایشگاه های جدید بر هیچکس پوشیده نیست. هرچند ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس منجر به مثبت شدن تراز بنزین کشور و خنثی سازی تحریم ها شد، اما پس از آن این روند ادامه پیدا نکرد و نتیجه تشدید شکاف بین تولید و مصرف شد. جواد اوجی، وزیر نفت در برنامه خود وعده افزایش ۱.۵ برابری ظرفیت پالایشی کشور را داده است.

۲)عدم پیش‌برد برنامه های بهینه سازی مصرف سوخت: قطعا کوتاه ترین مسیر برای کنترل این ناترازی اعمال برنامه های کنترل مصرف و بهینه‌سازی مصرف است. در دنیا این موضوع توسط دو ابزار قیمتی و غیر قیمتی اعمال میشود که بنا بر تأکید چندین باره وزیر نفت و معاونان وی و همچنین وزیر اقتصاد برنامه قیمتی در دستور کار دولت نیست. همچنین ابزارهای غیر قیمتی گسترده ای در دست سیاستگذار است از جمله دوگانه‌سوز کردن خودروها، بهینه سازی مسیرهای شهری، توسعه حمل و نقل عمومی، بهبود کیفیت و افزایش راندمان و... متأسفانه موضوع بهینه سازی مصرف سوخت از موضوعات مغفول وزارت نفت این دولت نیز بوده است و در طول یک سال اخیر موفقیت خاصی در این زمینه به دست نیامده است.

به گفته رئیس انجمن صنفی صنعت سی‌ان‌جی مصرف فعلی ۲۵ میلیون متر مکعب سی. ان. جی در کشور معادل مصرف ۲۵ میلیون لیتر بنزین در کشور است و هم اکنون جایگاه‌های سی. ان. جی اکنون با ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند؛ یعنی امکان افزایش مصرف سی ان جی به ۵۰ میلیون متر مکعب و جایگزینی با ۵۰ میلیون لیتر وجود دارد.

۳) کاهش ذخیره سازی سوخت: مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی در این باره گفت: یکی از چالش‌های ما با اقدام‌های دولت گذشته، توسعه ندادن مخازن ذخیره‌سازی فرآورده‌های رنگی بود که در زمان تولید پالایشگاه‌ها دچار مشکل می‌شدند و این حجم وارد بازار می‌شد و به تناسب این شرایط، شما نمی‌توانید فرآورده را با قیمت واقعی عرضه کنید. وزارت نفت در این مورد طرح احداث مخزنگاه شهید نادر مهدوی با ۱۸ مخزن از جمله هشت مخزن ۴۰ میلیون لیتری سقف شناور بنزین با ظرفیت ۳۲۰ میلیون لیتر را شروع کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۵
اگر برنامه ای که در زمان دولت خاتمی بر اساس برنامه پنج ساله عملیاتی شده بود و هر سال قیمت بنزین ده تا 15 درصد افازیش می یافت ادامه پیدا کرده بود حالا قیمت بنزین حداقل دو برابر قیمت کنونی بود و اثار مخربی مثل سال 98 هم نداشت و کشور سرمایه کافی از محل فروش بنزین برای توسعه پالایشگاه بدست می اورد. بنزی مثل همه دنیا باید به یک کالای مصرفی تبدیل شود و همه ساله حداقل به نسبتی زا نرخ تورم قیمت ان افزایش یابد . اینطور هم جلو این همه هدر رفت سرمایه گرفته می شود و هم مردم حساسیت شان کم می شود.
این که واردات خودروهای کم مصرف را ممنوع کنیم و از طرفی حمایت بی چون چرا از خودروسازان داخلی (قابل توجه آقای میرسلیم) که خودرو با متوسط مصرف 10 لیتر به بالا عرضه می کنند و بعد محکوم کردن صنعت نفت و پالایش کشور منطق نیست اگر همین امسال 6 میلیون خودرو کم مصرف وارد و جایگزین خودروهای پر مصرف ساخت داخل کنید 30 تا 50 درصد مصرف بزین کاهش می یابد و اگر 12 ملیون وارد کنید مصرف بنزین کشور در روز به حدود 40 میلیون لیتر در روز خواهد رسید و هم ظرفیت صادراتی کشور افزایش می یابد و هم نفت کمتری (بنزین) به مصرف داخلی و سوزانده می شود اگر برای خودروهای دیزلی نیز چنین اقدامی صورت گیرد روزانه حدود 100 ملیون لیتر فراورده می توان صادر کرد
هر تیتری که در مورد بنزین زده بشه مقدمه چینی برای افزایش قیمت بنزینه
همه مردم میدانند که درست نیست آب معدنی که مستقیما وارد بطری میشود ، هر لیتر حدودا 4000 تومان باشد ولی بنزینی که هزینه زیادی برای تولید دارد ، هر لیتر 3000 تومان باشد ! مشکل کم بودن درامد مردم و رابطه ی مستقیم دخل و خرج و کیفیت زندگی با قیمت بنزین است که حاصل آزمون و خطای مسئولین آماتور ، طی چهل سال در اداره ی امور اقتصادی مملکت است.
تنها دلیل مهم فروختن بنزین به یک دهم قیمت جهانی است که باعث دوش گرفتن مردم با ان برای ول چرخیدن شده است گازئیل و گاز و برق هم به همین گونه است در انگلیس یک استاد دانشگاه باید ۵۰ درصد حقوقش را برای خریدن سبد بنزین که از ایران خیلی کمتر است پرداخت کند قیمت انرژی باید ۱۰ برابر شود تا منابع کشور نابود نشود
پاسخ ها
ر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
خودت ولگردی بی تربیت با یه پراید داغون برای یه کم فرار از بدبختی رفتن خارج از شهر ولگردی نیست تازه با بنزین 3 تومنی که توانایی پرداخت اون هم نیست ضمنا هر وقت حقوق ها هم مثل کشورهای دیگر به دلار شد همه چیز هم با دلار همسان بشه هرچند همه چیز به دلار و فقط بنزین مونده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
وقتی قیمت خودرو 10 برابر قیمت واقعی ان عرضه می شود پس تفاوت قیمتی که شما بین نرخ بنزین در انگلستان و ایران می بینید قبلا به نفع خودرو سازان از مردم گرفته شده است وقتی خودرو 200 میلیونی را یک میلیار و 200 میلیون عرضه می کنند یعنی سالی 200 میلیون تومان(سود بانکی 20 درصد) از مردم بیشتر دریافت می کنند که با 200 میلیون تومان می توان 6667 لیتر بنزین 30 هزارتومانی در سال خرید
دعوا سر لحاف ملاست.... قیمت رو ببرید بالا یدفه راحتمون کنید....
ضمن تایید مطلبی که تابناک منتشر کرده در خصوص سه ترک فعل بزرگ که منتج به وضعیت فعلی بنزین در کشور شده است , باید از مسئولین محترم این سوال را بپرسیم : آیا مردم بنزین را می خورن ؟ آیا بنزین را انبار می کنند؟ اگر جوابها منفی است , چرا تمام مسئولین در دولتهای قبل و دولت فعلی دائما , به مرذم هشدار می دهند که مصرف بنزین زیاد شده است .... و چرا تنها راه حلی که بنظر آقایان می رسد این است که باید بنزین را گران کنند ؟ ..... آیا جواب این نیست که ساده ترین راه که نیاز به هیچ بررسی و اجرا هیچ راهکار خاصی ندارد افزایش قیمت بنزین است .... خوب اگر کمی فکر کنیم می بینیم که این خودرو سازان ما هستند که در حالیکه در دنیا الان مصرف خودرو را دارن به زیر 4 درصد می رسانند , بدلیل اینکه انحصاری هستند و کسی هم آنها را کنترل نمی کند اصلا روی مصرف سوخت کار نکرده اند و مصرف خودروهای داخلی اغلب بالای 10 درصد است .... و مسئولین محترم بجای فشار روی خودروسازها که خودروهای با مصرف بهینه تولید کنند , راهکار را در بالا بردن قیمت بنزین و فشار به مردم برای استفاده نکردن از ماشین می دانند ..... باید پرسید آیا ما بیشتر خودرو داریم با مثلا آلمان ؟ آیا ما بیشتر از خودرو استفاده می کنیم یا آلمانیها ؟ پس چگونه است که مصرف سوخت در کشور ما از آلمان خیلی بیشتر است ؟ این آن چیزی است که دولتها اغلب به آن نمی پردازند .
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
عزیزم کی شما را به این نتیجه رسانده که در کشوری با درامد سرانه ایران همه باید خودرو داشته باشند؟اگر با منطق این که چون من هستم باید خودرو داشته باشم جلو برویم الان باید یک میلیارد خودرو هم در خیابانهای هندوستان تردد کنند ایا شدنی است؟نه برادر منافع ملی الان حکم میکند فقط 3 دهک بالا ی کشور خودرو داشته باشند و بقیه از حمل و نقل عمومی استفاده کنند تردد خودروهای فرسوده هم ممنوع شود ان وقت همه چیز درست میشود دوراه دارد یا خودرو را گران کنند و تردد فرسوده ها را ممنوع کنند یا بنزین را که به این هدف برسیم
انوقت عدم کفایت معابر و پل و رو گذر و .... که مسبب ترافیک و هدر رفت سوخت هستند کجا دیده شده ؟!! انوقت زیاد کردن خودروهای عمومی اتوبوس و تاکسی افزایش تعداد ترددهای مترو با زیاد کردن واگن و لکوموتیو در کجا دیده شده ؟!!
لطفا اول بفرمائید ترک فعل یعنی چی بعد توضیح دهید
گر اراده داشته باشن و شرکت تیوان رو که همه دستگاههاش برای تولید موتور نصب و راه اندازی شده راه بندازن براحتی میتونن موتور کم مصرف تولید کنن و مصرف سوخت رو پایین بیارن
هدف اصلی احداث این کارخانه نیز همین بوده است
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
عزیزم زمانی پراید کاربراتوری خودروی قالب کشور بود که این خودروی قدیمی اگر تنظیم بود در 100 کیلومتر فقط 5 لیتر بنزین می سوزاند که از بنزهای جدید کمتر است ما یاد گرفته ایم گزاره های اشتباه را در راستای منافعمان تکرار کنیم که یکی از انها بالا بودن مصرف خودرو هاست که اگر هم درست باشد سهمش 10 تا 20 درصد است اصل مطلب این است که در مملکتی با فقر ایران باید سرانه خودرو کاهش یابد و سوخت برای توسعه اقتصاد صادر شود مطمئن باش اکر ما نفت نداشتیم ملت بخواب هم نمی دیدند این همه خودرذو در خیابان ها تردد کند و خیابانهای ما مثل پیونگ یانگ خلوت بود و مردم با اتوبوس مسافرت می کردند
بنزین را بکنید لیتری بیست هزار تومن هر کی نمی نونه سوار نشود بهتر هم مشکل ترافیک حل میشود هم آلودگی هم ابوطیاره ها زمینگیر میشوند نمیصرفد کسی دیگر راهشان ببرد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست