بازدید 7004

بوریس جانسون نامزد دبیرکلی ناتو می‌شود

انگلیس مورد اعتماد کشورهای حوزه دریای بالتیک است و جانسون شخصا دارای اعتبار بین المللی برای کمک به ساخت اتحادی بین المللی علیه روسیه ولادیمیر پوتین است.
کد خبر: ۱۱۳۱۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۵ 27 July 2022

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، بوریس جانسون نخست وزیر سابق انگلیس قصد دارد نامزد دبیرکلی ناتو شود.

 اعضای ارشد حزب محافظه کار انگلیس قصد دارند بوریس جانسون نخست وزیر سابق این کشور را به عنوان نامزد احتمالی دبیرکل ناتو در آینده معرفی کنند.

روزنامه تلگراف گزارش داد در صورتی که دوره ریاست «ینس استولتنبرگ» دبیر کل فعلی در سپتامبر سال آینده به اتمام برسد، بوریس جانسون می تواند جایگزین مناسبی برای وی باشد.

در گزارش تلگراف آمده است: جانسون می تواند گزینه مطلوبی برای این سمت باشد زیرا آمریکا به هیچ شخصی در اتحادیه اروپا که بتواند این سمت را بر عهده گرفته و پیشنهادات مکرر برای ارتش جدید اروپا ارائه بدهد، اعتماد ندارد.

علاوه بر این، انگلیس مورد اعتماد کشورهای حوزه دریای بالتیک است و جانسون شخصا دارای اعتبار بین المللی برای کمک به ساخت اتحادی بین المللی علیه روسیه ولادیمیر پوتین است.

ریچارد درکس، یکی از مقامات ارشد کمیته دفاعی حزب محافظه کار اظهار کرد در صورت لزوم از نامزدی جانسون برای این سمت حمایت می کند.

مارک فرانکوس یکی دیگر از اعضای این کمیته تصریح کرد مردم احتمالا سال ها درباره مشروعیت جانسون صحبت خواهند کرد اما موضوع مهم حمایت مطلق و بی چون و چرای جانسون از اوکراین در مقابله با تهاجم روسیه است.

این در حالی است که یک منبع آگاه به تلگراف گفت: واقعیت این است که دبیر کل ناتو با رای مثبت یکپارچه تمام کشورهای عضو تعیین می شود و هر کشوری می تواند این رای را وتو کند. اما آیا فکر می کنید امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه به جانسون رای مثبت خواهد داد؟ این یک چالش جدی است. فرد نامزد شده باید حمایت آمریکا و فرانسه را داشته باشد.

بوریس جانسون حدود یک ماه پیش رسماً از رهبری حزب حاکم یعنی حزب محافظه‌کار کناره‌گیری ‌کرد.

جانسون که پس از استعفای گسترده وزیران کابینه و شمار زیادی از مسئولان انگلیسی و رسوایی های اخیر خود، مجبور به استعفا از رهبری حزب محافظه‌کار شد، اذعان کرد که بدیهی است اراده حزب محافظه‌کار بر آن قرار گرفته است که رهبری و نخست وزیر جدید روی کار آید.

انتخابات برای تعیین نخست وزیر جدید پس از کناره‌گیری بوریس جانسون از قدرت آغاز شد. 21 تیرماه گذشته هشت چهره کلیدی حزب محافظه‌کار با حمایت دست کم 20 تن از اعضای حزب، به فهرست نامزدهای انتخاباتی راه پیدا کردند.

اما در نهایت هفته گذشته با حذف پنی موردانت در پنجمین دور رای گیری برای انتخاب جانشین بوریس جانسون با حضور نمایندگان حزب محافظه کار، ریشی سوناک، وزیر خزانه داری سابق و لیز تراس، وزیر امور خارجه فعلی، به مرحله نهایی صعود کردند.

دو برنده اکنون می توانند یک کمپین انتخاباتی را در مقابل اعضای حزب راه بیندازند که باید با اعلام برنده در 5 سپتامبر ( 14 شهریور ماه) به پایان برسد. تراس در نظرسنجی های مردمی پیشتاز است. برنده احتمالاً در همان روز توسط ملکه به نخست‌وزیری منصوب می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار