بازدید 78357
به روایت سردار حسین علایی؛

جزئیات کامل دفع حمله منافقین به ایران با عملیات مرصاد

با روشن شدن جدی بودن عملیات منافقین، محسن رضایی فرمانده کل سپاه و ستاد عملیاتی وی از جبهه جنوب عازم منطقه غرب کشور شدند. فرمانده سپاه در ارتفاعات مشرف بر اسلام آباد مستقر گردید و در اولین اقدام فرمانده کل سپاه احمد وحیدی را به عنوان فرماندار نظامی کرمانشاه منصوب کرد
کد خبر: ۱۱۳۱۹۴۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۶ 27 July 2022

جزئیات کامل دفع حمله منافقین به ایران با عملیات مرصاد

عملیات مرصاد یکی از صحنه‌‌هایی بود که چهره منافقین به عنوان دشمن ملت ایران عیان شد و به مدد مقاومت مردم با هدایت سرداران دلاور ایران صحنه نبرد، به گونه‌ای رقم خورد که در اوراق تاریخ ایران، روایتی شنیدنی از سرنوشت‌ خائنین به وطن و متحدین با دشمن ثبت شده باشد و در مقابل، روایتی درخشان از دلیری سردارانی که از این مملکت در سخت‌ترین دوران حفاظت کردند، بر جای بماند.

به گزارش «تابناک»؛ پس از صدور قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل، صدام حسین دیکتاتور رژیم بعث عراق در تیرماه ۱۳۶۷ طی یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «... بعد از مدتی خواهید دید که چگونه مجاهدین خلق به اعماق خاک خودشان نفوذ خواهند کرد و همین‌طور پیوستن مردم ایران به صفوف آن‌ها را خواهید دید.» به این ترتیب شش روز پس از قبول قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت توسط ایران، ارتش بعث عراق توافقات این قطعنامه را زیر پا گذاشته، دوباره در جنوب و حوالی خرمشهر حمله کرد تا راه نفوذ برای ارتش سازمان منافقین باز شود و حتی توانستند تا آستانهٔ تصرف آن پیش روند.

سردار دکتر حسین علایی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس در تشریح جزئیات عملیات مرصاد برای دفع و مقابله با حمله منافقین به ایران نوشت:

«جمهوری اسلامی ایران در روز 27 تیرماه سال 1367 با پذیرش قطعنامه 598، برقراری آتش بس در جنگ عراق با ایران را پذیرفت. گرچه سازمان مجاهدین خلق) منافقین)بعد از صدور قطعنامه 598 در 29 تیرماه سال 1366، همواره به امام خمینی (ره )ایراد می گرفت که چرا ایشان این قطعنامه را نمی پذیرند، ولی سازمان منافقین از اعلام پذیرش آتش بس توسط جمهوری اسلامی ایران نه تنها استقبال نکرد، بلکه آن را فرصتی مناسب برای حمله به ایران ارزیابی و تلقی کرد.

به محض پذيرش قطعنامه 598 از سوي ايران، جلسه اي به رياست صدام در كاخ رياست جمهوري عراق با حضور مسعود رجوي رئيس سازمان مجاهدين خلق، سرلشكر فاضل البراك تكريتي رئيس سرويس هاي اطلاعاتي عراق و سپهبد صابر الدوري به منظور بحث و بررسي درباره چگونگي پيشروي سريع و عميق نيروهاي سازمان مجاهدين خلق از خانقين به سمت تهران براي به دست گرفتن قدرت در ايران با پشتيباني محدود نيروهاي مسلح عراق تشكيل شد.

جزئیات کامل دفع حمله منافقین به ایران با عملیات مرصاد

در اين جلسه ابعاد اين عمليات و پيامدهاي احتمالي آن مورد بحث و تبادل نظر طولاني قرار گرفت. در اين جلسه رئيس دستگاه هاي اطلاعاتي عراق چندان تمايلي به انجام اين عمليات نداشت زيرا نسبت به تحقق نتايج قطعي آن اطمينان نداشت. وي مايل بود از هرگونه عملي كه موجب تحريك طرف مقابل و از سر گرفته شدن آتش جنگ شود خودداري گردد. ولي واقعيت ديگري نيز وجود داشت كه تا هنگام اعدام شدن فاضل البراک در سال 1993 در پرده اي از ابهام باقي ماند. در اين جلسه مسعود رجوي به صدام گفت: "مطمئن باشيد كه سازمان من ظرف چند ساعت وارد شهر همدان در 250 كيلومتري مرز خواهد شد". صدام موافقت خود را با اجراي اين عمليات اعلام كرد و با بيان اينكه "شايد اين يك فرصت طلائي براي نابودي رژيم فعلي ايران باشد"، انگيزه خود را از اجراي اين عمليات مشخص ساخت.

بر اين اساس سازمان منافقین با تکیه بر تجربیات ناشی از عملیات هاي گذشته در حمله به مواضع نيروهاي ارتش در جبهه هاي جنگ، عملیات جدیدی را به منظور سرنگونی نظام جمهوری اسلامی به نام "فروغ جاویدان" برنامه ریزی کرد. این عملیات قرار بود در مهرماه سال 1367 همزمان با هفته دفاع مقدس به اجرا درآید. اما پذیرش قطعنامه 598 از سوی ایران موجب غافلگیری منافقین و عدم باور آنها شد. بنابراین با دستور رئيس جمهور عراق، منافقین عملیات خود را جلو انداختند و آن را در بعد از ظهر سوم مرداد ماه سال 1367، آغاز کردند.

نیروهای منافقین از سه بخش تشکیل می شدند. نیروهایی که به صورت ثابت و سازمان یافته، هسته اصلی ارتش آزادی بخش منافقین را تشکیل می دادند. بخش دوم نیروهایی بودند که با به کارگیری اسرای ایرانی در جنگ، سازماندهی شده بودند. منافقين در مجموع از 700 اسير ايراني در اين عمليات استفاده کردند و بخش سوم افرادي بودند که مجاهدین خلق قبل از آغاز عمليات از هواداران خود در سراسر کشورهای اروپایی فراخوانی کرده بودند. در سال 1365 حدود 900 نفر از منافقین که به دلایل دست داشتن در ترور مردم در زندان های ایران به سر می بردند مورد عفو قرار گرفتند ولی اکثر آنها به عراق فرار کردند و به سازمان منافقین پیوستند. در زمان تهاجم منافقین به خاک ایران در مرداد ماه 1367 حدود 5 هزار زندانی گروهکی در زندان بودند که یک سوم آنها هنوز بر سر موضع خود بودند.

 

بهره گیری صدام از منافقین

در طول سالیان جنگ، عملاً سازمان منافقین به عنوان یک ارتش مجهز شده از سوی صدام حسین، کمک شایانی را در ابعاد جاسوسی و عملیاتی برای رژیم بعثی عراق انجام می داد. ارتش منافقین مجهز به تانک های سبک و نفربرهای پر سرعت چرخ دار و خودروهای تویوتا بود. نیروهای رزمی منافقین به عنوان افرادی کارآزموده، توانسته بودند بخشی از ضعف های ارتش عراق را در مقابله با ایران جبران نمایند. نیروهای این سازمان در بامداد روز 29 خرداد ماه سال 1367 با بکارگیری 3000 نفر به شهر مهران حمله کرده بودند. آنها در جریان عملیات چلچراغ و پس از تصرف شهر مهران که خالی از سکنه بود، شعار "امروز مهران فردا تهران" را سر داده بودند. البته ارتش منافقین با عملیات متقابل رزمندگان اسلام با ذلت و خواری از مهران عقب رانده شد ولی به هر حال ارتش بعثی عراق سازمان مجاهدین خلق را مزدور و تکیه گاه خوبی برای خود به حساب می آورد.

جزئیات کامل دفع حمله منافقین به ایران با عملیات مرصاد

در روزهای پایانی جنگ نیز سازمان منافقین با تمام قوا به کمک صدام و رژیم بعثی عراق شتافت. تصور و تحلیل سران سازمان مجاهدین خلق این بود که سوار بر تانک ها و نفربرهای خود، می توانند بدون مواجه شدن با مقاومتی در خور توجه از سوی قوای مسلح ایران به سرعت خود را به تهران مرکز کشور برسانند. آنها فکر می کردند که مردم ایران نه تنها در برابر ارتش منافقین وارد عمل نخواهند شد بلکه از نظامیان آنها نیز به گرمی استقبال خواهند کرد. سران منافقین به نیروهای خود وعده داده بودند تا با رسیدن به تهران جشن پیروزی را در میدان آزادی برگزار کنند. سازمان منافقین امیدوار بود تا از این طریق بتواند در ایران به حکومت برسد.

 

حمله منافقین به ایران

منافقین از یک هفته قبل از آغاز عملیات فروغ جاویدان به دنبال جمع آوری اطلاعات از چگونگی آرایش و کسترش قوای ایران در جبهه غربی و در استان کرمانشاه بودند. پس از تکمیل اطلاعات جمع آوری شده، عملیات نظامی سازمان مجاهدین خلق در بعد از ظهر روز سوم مرداد ماه سال 1367 آغاز گردید. منافقين در اين عمليات از هزار خودرو، 70 دستگاه خوردروي زرهي چرخ لاستیکی، 100 قبضه تفنگ 106 ميليمتري، 300 قبضه انواع خمپاره اندازهاي 60 و 81 كماندويي، 100 قبضه توپ پدافند هوايي، 80 قبضه دوشيكا و 50 قبضه موشك دوش پرتاب سهند استفاده كردند.

به منظور آغاز عمليات، قرارگاه عملياتي سپاه دوم ارتش عراق واقع در جادۀ بغداد ـ خانقين در منصوريه الجبل در اختيار رهبري سازمان منافقين قرار گرفت تا عمليات از آنجا هدايت شود. در اين قرار گاه علاوه بر رهبران سازمان منافقين، رئيس دستگاه هاي اطلاعاتي عراق، مدير اطلاعات شعبه ايران و سپهبد صابر الدوري، مستقر گرديدند. برای باز شدن مسیر عملیات منافقین، ابتدا توپخانه دوربرد ارتش عراق، یک آتش تهیه سنگین بر روی مواضع نیروهای ایرانی در ناحيه مرزي اجرا کرد و سپس تعدادی از یگان های ارتش بعثی عراق به سمت منطقه اسلام آباد غرب و سرپل ذهاب حمله کردند و آنگاه منافقین این دو شهر را تصرف کردند. همچنین هواپیماهای جنگنده ميگ 23 و ميراژ F - 1 ارتش عراق به تنگه چارزبر و به پایگاه نوژه همدان و پادگان لشکر 28 سنندج حمله کردند و پوشش هوایی لازم را برای نیروهای منافقین برقرار نمودند.

جزئیات کامل دفع حمله منافقین به ایران با عملیات مرصاد

سه روز جلوتر از تهاجم منافقین، عملیات تهاجمی ارتش عراق در جبهه جنوب نیز به منظور جلب توجه عمده قوای ایران به استان خوزستان و برای کمک به تک منافقین از محور غرب شروع شده بود. پس از ناکامی ارتش عراق در تصرف بخش هایی از سرزمین های جنوب اهواز، رژیم بعثی عراق به عملیات نظامی منافقین امید زیادی داشت.

تهاجم نظامی منافقین به استان کرمانشاه با عدم انتظار و در نتیجه غافلگیری مسئولین ایرانی همراه بود. گرچه احتمال حمله مجاهدین خلق از سوی برخی از فرماندهان سپاه داده می‌شد ولی هیچ کس نمی‌دانست که نیروهای منافق از کدام نقطه مرزی به خاک ایران حمله خواهند کرد. نیروهای منافقین قصد داشتند تا با بهره گیری از 25 تیپ رزمی سبک مکانیزه که حدود 5100 نفر را در آنها سازماندهی کرده بودند، در یک برنامه زمانبندی شده 33 ساعته خود را به تهران برسانند و نظام جمهوری اسلامی ایران را سرنگون کنند و خود جایگزین آن شوند.

در طرح منافقین 5 مرحله عملیاتی به شرح زیر پیش بینی گردیده بود:

مرحله اول عملیاتی به فرماندهی جهانگیر با عبور از مرز خسروی در ساعت 4 بعد از ظهر روز دوشنبه سوم مرداد آغاز شده و شهرهای قصر شیرین، کرند و اسلام آباد غرب را با سه تیپ به تصرف خود در می‌آورد.

فرمانده محور دوم ابراهیم ذاکری بود که در مرحله دوم عملیات قرار بود با 5 تیپ کرمانشاه را به تصرف خود درآورند. آنها قرار بود پایگاه هوانیروز کرمانشاه را تصرف کرده و از بالگردهای موجود در آن برای حمله به تهران استفاده نمایند. به همین علت ارتش عراق به این پایگاه هوانیروز حمله هوایی نکرد.

فرمانده محور سوم محمود مهدوی بود که می‌خواست با دو تیپ پایگاه هوایی شهید نوژه را به تصرف درآورد. فرماندهی محور چهارم نیز قرار بود خود را با دو تیپ به قزوین برساند.

محمود عطایی هم فرمانده محور پنجم بود که می‌خواست تهران را تصرف کند و بیت امام خمینی در جماران و نیز صداوسیما را به تصرف در بیاورد.

با چنین طرح مانوری، عملیات در 4 مرداد به پایان می‌رسید و حکومت ایران به دست منافقین می‌افتاد. در ابتدای عملیات منافقین، ارتش عراق ارتفاعات و شهرهای مرزی را تصرف کرد و نیروهای منافقین را عازم شهر کرمانشاه کرد. هواپیماهای عراقی با بمباران برخی از پایگاه های هوایی ایران در مسیر تهاجم منافقین و نیز استفاده از آتش توپخانه، عملیات منافقین را پشتیبانی می کردند.

شرایط جبهه‌ها به گونه‌ای بود که باور حمله گسترده نظامی سازمان منافقین به جبهه‌های جنگ و نیز به شهرهای ایران دشوار به نظر می‌رسید. به همین دلیل برخی از مسئولین کشور خبر حمله منافقین را یک جنگ روانی و تبلیغاتی ارزیابی می‌کردند.

ارتش عراق در ساعت 14:30 روز دوشنبه سوم مرداد ماه سال 1367 اجرای آتش سنگین توپخانه خود را در محور سرپل ذهاب آغاز کرد. آنگاه پس از گذشت یک ساعت از اجرای آتش تهیه، ارتش منافقین حمله خود را به خاک ایران شروع کرد و در ساعت 18:30 همان روز نخستین تانک ها و نفربرهای منافقین به شهر کرند غرب وارد شدند و حدود دو ساعت بعد شهر اسلام آباد را به تصرف خود در آورند. تعدادی از مردم شهرهای کرند و اسلام آباد غرب با دیدن حمله نظامی دشمن، بلافاصله خانه های خود را ترک کردند و با خودروهای خود به سمت مرکز استان و کرمانشاه حرکت نمودند.

یک تیپ از نیروهای لشکر بدر که از منطقه جنوب وارد اسلام آباد شده بودند. نیروهای خود را در ارتفاعات اطراف شهر مستقر کردند. وقتی منافقین این دو شهر را اشغال کردند از طریق رادیوی خود، تلاش کردند تا با فراخوان هواداران خود در ایران نیروهای جدیدی را جذب کنند و بر تعداد قوای خود بیافزایند. در مسیر حرکت منافقین در پادگان ابوذر مقاومت هایی صورت گرفت و عده ای از فرماندهان و سربازان این پادگان به دست منافقین به شهادت رسیدند. اما در 4/5/67 نیروهای تیپ نبی اکرم توانستند حمله منافقین به پادگان ابوذر را دفع نمایند.

با ادامه حرکت ستون نظامی مجاهدین خلق به سمت کرمانشاه، آن شهر نیز به حالت نیمه تعطیل درآمد و برخی از مردم شهر تخلیه خانه های خود را آغاز کردند. وضعیت به گونه‌ای شد که محسن رضایی فرمانده کل سپاه در هماهنگی با آیت الله هاشمی رفسنجانی فرمانده جنگ، آقای احمد وحیدی را به عنوان فرماندار نظامی کرمانشاه تعیین کرد. منافقین توانستند پس از یک شب بدون معطل شدن در مسیر راه، تا 30 کیلومتری شهر کرمانشاه به طول حدود 200 کیلومتر در عمق کشور پیشروی نمایند.

دو گردان از نیروهای لشکر بدرکه راه خود را گم کرده بودند اولین رزمندگانی بودند که با منافقین در تنگه "چارزبر" به صورت اتفاقی برخورد کردند و با نیروهای منافقین قاطی شدند و مقاومت در "چارزبر" را شكل دادند. در این منطقه، نیروهای تیپ12 قائم سمنان و نیروهایی از لشکر بدر با منافقین مواجه شدند و باعث جلوگیری از پیشروی آنها به سمت کرمانشاه گردیدند. البته قبل از رسیدن این نیروها که به صورت اتفاقی صورت گرفت، انبوهی از خودروهای مردم که در حال فرار از مناطق مرزی بودند راه را بر حرکت زره پوش های منافقین کُند کرده بودند. در واقع این مردم بودند که عدم امکان پیشروی را در مسیر جاده کرمانشاه برای نیروهای منافقین بوجود آوردند.

 

عملیات مرصاد

با روشن شدن جدی بودن عملیات منافقین و دریافت گزارش هایی مبنی بر این که آنها در حال پیشروی به عمق کشور هستند، محسن رضایی فرمانده کل سپاه و ستاد عملیاتی وی از جبهه جنوب عازم منطقه غرب کشور شدند. محسن رضایی فرمانده سپاه در ارتفاعات مشرف بر اسلام آباد و فرماندهان دیگر در حوزه عملیاتی منافقین در کرمانشاه مستقر گردیدند. در اين هنگام آیت الله آقای هاشمي رفسنجاني فرمانده جنگ نیز در كرمانشاه حضور داشت و هماهنگي هاي لازم را براي مقابله با منافقين انجام مي داد. بلافاصله فرماندهان لشکرها و تیپ های سپاه در منطقه غرب کشور، در جریان عملیات منافقین قرار گرفتند و خود را برای مقابله با آنها، آماده کردند.

تیپ 12 قائم در اردوگاه صادقین در ده کیلومتری تنگه "چارزبر" استقرار داشت. پس از صدور پیام امام خمینی به مناسبت پذیرش قطعنامه 598، چهار هزار نفر از رزمندگان استان سمنان به همراه امام جمعه و برخی از مسئولین این استان در این اردوگاه مستقر شده بودند. به همین دلیل تیپ12 قائم اولین یگان منظمی بود که توانست از اوایل بامداد 4/5/1367 دو رده پدافندی در تنگه چارزبر ایجاد کند و عبور منافقین از این تنگه را سدّ نماید. این تیپ با به کارگیری 1600 رزمنده ظرف مدت حدود 60 ساعت به مقابله با منافقین پرداخت و در مجموع 67 شهید و 228 زخمی داد. در پایان درگیری ها رزمندگان تیپ قائم توانستند در مجموع 80 خودروی منافقین را نیز به غنیمت بگیرند.

در تنگه پاتاق كه 25 كيلومتر طول داشت نیز درگیری های شدیدی آغاز شد. با دستور وپیگیری جدی فرمانده کل سپاه در ساعت 4 بعد از ظهر روز 4/5/67 یک گردان از لشکر 71 روح الله از استان مرکزی با دو فروند بالگرد شینوک و یک فروند بالگرد 214 به محل باند اضطراری شهر اسلام آباد منتقل شدند. در انتهای این باند هنوز تعدادی از افراد نیروی هوایی ارتش باقی مانده بودند. رزمندگان لشکر 71 روح الله در حالی که 100 نفر از افراد کمیته بروجرد به آنها کمک می کردند، جاده پل دختر و سه راهی اسلام آباد را در حدود 5/1 کیلومتر به تصرف خود درآوردند و به صورت کمین با منافقین درگیر شدند.

نیروهای منافقین که اطلاعی از استقرار رزمندگان اسلام در این منطقه نداشتند و از اسلام آباد به سمت تنگه "حسن آباد" در حال حرکت بودند به کمین نیروهای لشکر 71 روح الله برخورد کردند. این کمین به مدت دو ساعت ادامه داشت و پس از آن بود که منافقین متوجه شدند و به آن حمله کردند. در مجموع 64 نفربر و خودروی منافقین توسط نیروهای لشکر روح الله منهدم گردید و 28 نفر از نیروهای این لشکر نیز به شهادت رسیدند. منافقین مسئول اطلاعات لشکر روح الله را در اسلام آباد دستگیر و اعدام کردند. از ارتش سرهنگ علییاری که پس از پایان جنگ بر اثر جراحات شیمیایی به شهادت رسید نیز در عملیات ارتفاعات اسلام آباد حضور داشت.

در ساعت 9 صبح 5/5/1367 یک گردان از نیروهای لشکر 27 محمد رسول الله به این منطقه آمدند و ارتفاعات اطراف سه راهی اسلام آباد را تصرف کردند. از سوی دیگر یک گردان از نیروهای لشکر بدر نیز به گردنه حسن آباد هلی برن و در آنجا با منافقین درگیر شدند. در مجموع لشکر بدر در عملیات مرصاد حدود 150 نفر شهید داد. 

4 گردان از تیپ قائم و نیز تعدادی از نیروهای سپاه ولی امر نیز در اطراف تنگه "چارزبر" و نیروهای لشکرهای 71 و 27 در مسیر جاده کرمانشاه با ستون نظامی منافقین به زد و خورد پرداختند. ارتباط بین واحدهای منافقین از طریق بیسیم صورت می گرفت و آن ها نیازی نمی دیدند که با کد و رمز صحبت کنند. تمام مکالمات آنها به صورت کشف بود بنابراین به راحتی سخنان آنان شنود می شد و نیروهای رزمنده از مقاصد آنها با اطلاع می گردید.

این در حالی بود که فرمانده جنگ در ظهر روز دوشنبه 3 مرداد ماه به قرارگاه مقدم فرماندهی سپاه در شهر کرمانشاه رسید و در جریان عملیات منافقین قرار گرفت. او در تلاش بود تا هماهنگی های لازم را با کمک محسن رضایی فرماندهی سپاه برای مقابله با منافقین و ارتش بعثی عراق انجام دهد. شرایط به گونه ای وخیم شده بود که برخی از فرماندهان به آیت الله آقای هاشمی رفسنجانی فرمانده جنگ توصیه می کردند که شهر کرمانشاه را ترک نماید زیرا احتمال تصرف این شهر از سوی ارتش منافقین جدی بود.

به هر حال همه نیروهای سپاه در منطقه وارد عمل شدند و رزمندگان در 4/5/1367 از جادة ایلام وارد شهر اسلام آباد شدند و نیروهای تیپ نبی اکرم ساعت پنج و نیم بعد از ظهر از پشت سر منافقین به سوی گردنه حسن آباد پیشروی خود را ادامه دادند. اوایل شب دوباره منافقین وارد اسلام آباد شدند و نیروهای سپاه عقب نشستند.

در روز 5 مرداد ماه سال 1367 عملیاتی به نام "مرصاد" از سوی فرماندهان سپاه و ارتش برای دفع تهاجم منافقین طرح ریزی گردید. بر اساس این طرح عملیاتی، رزمندگان اسلام شامل تعدادی از یگان های رزمی سپاه، تعدادی از بالگردهای کبرای هوانیروز به کمک سایر رزمندگان مستقر شده در تنگه "پاتاق"، مقابله با منافقین را آغاز کردند. شهید صیاد شیرازی نیز که در نیمه شب 4 مرداد خود را با یک فروند هواپیمای فالکن به کرمانشاه رسانده بود، با این که مسئولیتی در نیروی زمینی ارتش نداشت داوطلبانه، کوشید تا یک تیم آتش بالگردهای جنگی کبری را هدایت نماید.

عملیات مرصاد در صبح روز 5 مرداد با رمز یا "علی" آغاز گردید تا عملیات "فروغ جاویدان" را بی فروغ و ناکام سازد و حسرت رسیدن به حکومت بر مردم ایران را همچنان بر دل منافقین باقی بگذارد. با حمله پر قدرت رزمندگان اسلام، تنگه "چارزبر" تبدیل به جهنمی برای یاران وفادار صدام حسین شد. واحدهای سپاه از مسیر جاده به قوای منافقین حمله کردند و عقبه آنها را بستند.

بالگردهای جنگی هوانیروز هم از هوا بر ستون نظامی منافقین آتش می گشودند. در این درگیری ها یک بالگرد کبرای هوانیروز مورد اصابت قرار گرفت و ساقط شد اما دو خلبان آن نجات یافتند. خلبانان پایگاه هوایی شهید نوژة همدان هم علیه منافقین وارد عمل شدند که باعث حمله جنگنده های عراقی به این پایگاه با بمب های خوشه ای شد و رادار پایگاه نیز منهدم گردید.

علاوه بر آن جنگنده های عراقی از صبح روز پنجم مرداد 1367 در چند نوبت سایت مرکز پدافند هوایی همدان موسوم به سوباشی در 36 کیلومتری پایگاه شهید نوژه همدان را بمباران کردند. این سایت رادار هوایی کنترل عملیاتی و آتش پدافند 37 شهر را بر عهده داشت. در حمله بعد از ظهر یک هواپیمای عراقی به این سایت که با بمب لیزری انجام شد، اتاق عملیات رادار این سایت که بتنی بود، هدف قرار گرفت و از کار افتاد و 6 افسر و درجه دار آن به شکل به شهادت رسیدند.

با پشتیبانی جنگنده‌های عراقی، منافقین تلاش زیادی داشتند تا بتوانند از تنگه "چارزبر" عبور کرده و خود را به کرمانشاه برسانند. آنها حتی موفق شدند تا با سه خودروی تویوتای استیشن در همان روز 5 مرداد از تنگه "چارزبر" بگذرند که در مسیر راه به کرمانشاه به صورت اتفاقی با خودروی محافظین امام جمعه سمنان برخورد و در درگیری با آنها یک زن منافق کشته و یک خودروی منافقین نیز به غنیمت گرفته می‌شود. حتی گفته می‌شود که برخی از خودروهای منافقین به حواشی شهر کرمانشاه نیز رسیدند، ولی در مجموع عمده قوای منافقین امکان عبور از تنگه "چارزبر" را پیدا نکردند و در آنجا زمین‌گیر شدند.

در چنین وضعیتی منافقین چاره را در فرار دیدند. تعدادی از آنها نیز در حین فرار به خاک عراق کشته شدند. تعدادی هم با خوردن قرص‌های سیانور به زندگی خود پایان دادند و برخی به روستاهای اطراف فرار کردند که با کمک رزمندگان اسلام و مردم تعداد 60 نفر از آنان دستگیر گردیدند. در بین دستگیرشدگان برخی از سران شاخص منافقین مانند سعید شاهسوندی، فرهاد الفت و مهدوی نیز حضور داشتند.

با برخورد خوب جمهوری اسلامی با منافقین دستگیر شده برخی از آنها مانند سعید شاهسوندی دست به افشارگری علیه سازمان منافقین زده و سپس آزاد شدند. بعضی هم که بر سر موضع خود باقی ماندند برای سال های طولانی به زندان افتادند. لازم به ذکر است که تا آخرین لحظه عملیات، مسعود رجوی رئیس منافقین وارد صحنه عملیات نشد. عملیات که تمام شد در جاده کرمانشاه به اسلام آباد غرب، اجساد تعداد زیادی از منافقین به همراه تجهیزات جنگی آنها و تانک‌ها و نفربرهای سوخته باقی مانده بود.

منافقین در این عملیات 72 تانک، 21 نفربر، 51 تفنگ 106م م و 612 خودروی خود را از دست دادند و 7/41 درصد از کادرهای اصلی منافقین ضربه خوردند. به این صورت عملیات منافقین با ناکامی و شکست به پایان رسید و عملیات رزمندگان اسلام با نام مرصاد به پیروزی منجر شد. در این عملیات بیش از 30 درصد یعنی نزدیک به 2000 نفر از منافقین کشته و 1100 نفر آنها نیز مجروح گردیدند و قوای اسلام دوباره خود را به مرز با عراق رساندند. تعداد 994 نفر از منافقین هم زنده و سالم ماندند و توانستند فرار کنند. در مجموع پس از پایان عملیات، حدود 1100 گذرنامه آمریکایی و اروپایی از منافقین در مسیر جاده کرمانشاه پیدا شد.

 

عملیات مرصاد پایانی برای منافقین

شکست سنگین منافقین در عملیات مرصاد به حیات نظامی این گروه پایان داد. گرچه نفرات باقیمانده از ارتش منافقین به پادگان های خود در عراق فرار کردند، ولی با خاتمه یافتن جنگ تحمیلی، دیگر امکان عملیات نظامی و نیز انجام مأموریت های نظامی ارتش مجاهدین خلق منتفی شد. یورش مسلحانة منافقین به خاک ایران بخش زیادی از نیروهای این سازمان در عراق و حتی در اروپا را متلاشی کرد.

واکنش به تهاجم ارتش منافقین در عملیات مرصاد، آخرین عملیات دفاعی ایران در جریان جنگ تحمیلی هشت ساله است. این عملیات با همدلی و همکاری گسترده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیز مردم منطقه غرب کشور به نتیجه رسید. البته در این راه بیش از 700 شهید نیز تقدیم راه خدا شد. از جمله این شهیدان یک طلبه فرانسوی مقیم قم به اسم "ژروم ایمانوئل کورسِل" بود.

او که پدرش اهل تونس بود، پس از شنیدن دعای کمیل در پاریس مسلمان شده بود و اسم کمال را برای خود انتخاب کرده بود. وی سپس برای آشنایی بیشتر با معارف اسلامی در اوایل شروع جنگ به ایران آمده و به مدرسه حجتیه قم رفته بود. او چند بار به جبهه های جنگ عزیمت کرد و سرانجام در سن 24 سالگی در روز پنجم مرداد ماه سال 1367 در منطقه اسلام آباد به شهادت رسید. مزار او در گلزار شهدای علی‌بن‌جعفر در شهر قم می باشد.

البته منافقین تا زمانی که صدام بر سر قدرت بود همچنان به جاسوسی برای حزب بعث عراق و انجام عملیات تروریستی در ایران ادامه می دادند. اما پس از فروپاشی حکومت دیکتاتوری صدام حسین و فرار از عراق، منافقین تلاش کردند تا همان نقش جاسوسی و خیانت به وطن را در ارتباط با آمریکا و اسرائیل انجام دهند. به همین دلیل بود که آمریکا سازمان مجاهدین خلق را از فهرست گرو ه های تروریستی حذف کرد و الان هم آن گروه با مزدوری برای آمریکا و اسرائیل به حیات ننگین و ذلیلانه خود در خارج از کشور ادامه می دهد و به طور مرتب علیه منافع ملی ایران اقدام می کند.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۳
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۴۲
این حمله نتیجه ساخت و پاخت صدام با ایران بود . در این حمله نیروی هوایی عراق اصلا کمک نکرد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
ساخت و پاخت صدام با ایران ؟
داروهاتو خوردی ؟
حجت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
سلام جناب علایی سردارعزیز بنده از بسیجی ل ۱۱ امیر ع ایلام بودم که از سمت قلاجه وارتفاعات پادگان سلمان فارسی واز سمت کارخانه قند اسلام آباد به منافقین حمله کردیم وارتباط آنها را قطع کردیم ونیروهای تکاور تیپ هوابرد شیراز با یک گروهان زبده وقدرتمند پاتاق کرند بستن وهرگونه پشتیبانی به منافقین قطع کردن وآن زمان آیت الله هاشمی جانشین فرمانده کل قوا بود وفرماندهی عملیلت صیاد دلها بود وهوانیروز قهرمان وتکاوران هوابرد وپاسداران غیور وبسیجیان بی نام ونشان با همدلی کمر منافقین کور دل را شکستند
Per
| Sweden |
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
ناظران بین المللی در گزارش های خود حمایت هوائی عراق را در اولین مراحل این حمله تأیید کرده اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
دولت تیرانا چند تا کیس باقی گذاشته ک بیای باش کامنت بذاری ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
اصلا ارتش در جنگ نبوده و هیچ نقشی نداشته است!!!!مرحوم شهید صیاد شیرازی به خاطر فرماندهی و نقش ارتش در این عملیت به دست منافقین شهید شد.
ضمنا دررادار سوباشی نوزده نفر از بهترینهای نیروی هوایی رتش شهید شدند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
به چه قیمتی ؟ متحد شدن با دشمنان کشورت . عجب انتخابهایی دارند بعضیا .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
خدا شفات بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
منافقین با صدام همکاری کردند و تا نفر آخر با محاکمه یا بدون محاکمه باید نابود شوند.
بله خدابرکت بده به نیروهوایی ارتش عزیزمان دلاورمردان عزیزبنده شاهد عینی ان روزهستم درخاطرم هست درودخدابرارتش عزیزمان ودلاورمردان نیروهوایی ازان روز تابحال خدایارشون
تا دیروز عراقی‌ها خاعن بودن
امروز عراقی‌ها شدن برادر
چقدر مصخره هس واقعا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
اولا خاعن نه خائن
ثانیا برادران عزیز عراقی خائن نبودند، بعثی ها و مزدوران صدام نامرد بودند که به ایران حمله کردند، و البته در همین ارتش بعث بسیار کسانی بودند که از ترس جان خود وخانواده شان از ارتش نگریختند، و دشمن ایران نبودند
باید بین خوب و بد تفاوت قائل شد
تعداد زیادی از عراقی ها همدل با مردم ایران بودند
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
این تحلیل ها متاسفانه از بی اطلاعی هست، سپاه بدر رو گوگل کنید متوجه میشید که این سپاه برادران عراقی ما بودند که علیه صدام میجنگیدند. جنگ ما علیه بحث بود و تجاور آنها به ایران علیه ملت عراق نبود
از ابتدای تشکیل این گروه منحوس خیانت کار بودند ، گروهی که با صدام میسازد که ایران را از بین ببرد جانی و خیانت کار است
سوال و علامت تعجب بزرگی از خوندن این متن برام پیش اومده
میگم شهید صیاد و نیروهای ارتش و هوانیروز هم در عملیات مرصاد حضور داشتن؟؟؟؟
مرگ بر منافقین کور دل و خاعن وطن فروش
رجوی که به غذاب گرفتار و سقط شد منتظر به درک رفتن مریم هستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
ان شاالله
مرگ بر منافق مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل زنده باد جمهوری اسلامی
چرا ننوشتی که روز قبلش از طرف جنوب حمله کرده بودن تا نزدیک اهواز امده بودن بنده در آن زمان سرباز سپاه بودم در پادگان ۲۱امام رضا ایلام بودیم سرشب گفتند ازطرف جنوب حمله کردن باید امشب بریم؟ اهواز همان شب اتوبوس آوردن همه بدون سلاح سوار شدیم آمدیم ساعت حدودا ۹شب در اسلام آباد شام خوردیم و حرکت کردیم رسیدیم پادگان اندیمشک که بچهای آنجا گفتند دیشب ساعت های حدودا ۱۰شب مجاهدین شهر اسلام آباد غرب را گرفتن که ما باور نکردیم چونکه یک ساعت قبل آن ساعت ما آنجا شام خوردیم و حرکت کردیم تا اینکه صبح ساعت ۸اخبار ازبلندگو اعلام کرد که بله مجاهدین خلق دیشب اسلام آباد غرب را گرفتن در آن عملیات اگر یک ساعت زودتر می امدن همه ماهارا اسیر میکردن ....خدایا چه روزهایی بود حالا با ۵تاپسر همه مجرد نان شب را پیدا نمی کنیم بخوریم یا اینکه حتی یک کارت ایثارگری به امثال ما ندادن نه بیمه ای نه حقوقی نه چیزی پناه باخدا خدا خودش شاهداست
با سلام. متن خوبی بود. ولی واقعیت تاریخ رو به گونه ای یک جانبه نوشته اید. به نظرم نقش ارتش رو در این عملیات خیلی کم رنگ کردید.
باشد که رستگار شوید.
و الان هم در کشور آلبانیو اروپایی در پشت سیستم ها علیه نظام و کشور و مردم می نویسند و البته همیشه با جملات خیرخواهانه و فریب کارانه و مدافع مردم و مستضعفین و گرسنگان ایران می نویسند، چون ذات منافقانه اقتضای آن را دارد و با مثبت ها و تأیید ها هوای همدیگر را دارند.
گروهی که در یک زمان توسط آمریکا گروه تروریستی اعلام می شود چون در کشور عراق و در کنار صدام است و پس از اشغال عراق با غسل تعمید خدمت به آمریکا و غرب و پاک شدن از خدمت به صدام از تروریستی بودن خارج شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
موج سواری نکن
یاد شهید صیاد شیرازی بخیر واقعآ الگوی یک انسان وارسته وکامل خوشا به سعادتش
خدا لعنت کنه این منافقین کور دل و مزدور غرب
نویسنده محترم
چرا هیچ اسمی از تیپ ۵۵ هوابرد ارتش نیاوردی؟
همه نظامیان و کسانی که کتب دفاع مقدس رو مطالعه کرده باشند میدونند که عملیات مرصاد به فرماندهی صیاد شیرازی و با دلاورمردی تیپ ۵۵هوابرد ارتش موفق شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
عزیز دل نیاز نیست شما از مخلصین و متخصصین و متعهدین به مردم دفاع کنی خود مردم میدونن کی به کیه
قابل توجه البانی نشین های سایت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
اینجا مردم هستند که نظر میدهند نه آلبانی نشین . شما هم خودتان میدانید ما هم می‌دانیم.ببخشید که خط فکری مردم با شما یکی نیست . زجه نزن
لااقل ی اسم از شهید صیاد شیرازی فرمانده اصلی عملیات مرصاد میاوردین
الان هر کدوم از این اراذل و خائنان به ایران حداقل ۶۰ سال به بالا هستن.تا ۱۰ سال دیگه دیگه اثری از منافقین نخواهد بود.و فقط داستان خیانت دو نفر که به خیال خودشان میخواستن در ایران حکومت کنند سینه به سینه نقل خواهد شد که چگونه به آتش جهنم گرفتار می‌شوند.لعنت ابدی خداوند به مریم رجوی ومسعود رجوی.
امیدوارم هر کسی در هر کجا به فکر عذاب ایرانی هست خدا جوابش بده واقعاً کم جوان های ما و همین عراقی‌ها کم بر سر این ظلم ها کشته شدند یکی از این ها برادر خودم که در والفجر ۴ داغون شد هیچکس انتظار زنده ماندنش هم نداشت حتی دکتری که عملش کرده بود به همکاران خودش گفته بود برای دل مادرش چند صباحی زنده بماند ولی شد هیجده سال و با داشتن یک پسر که حتی وقتی به دکترش گفتیم گفت فقط نظر خدا بوده فرزند دار بشه بچه سه ساله را ترک کرد و پیش معبود شتافت می دانید چقدر سخت هست
چرا ازرشادتهای مردم غیور اهل حق
استان کرمانشاه وشهادت جوانان برومند اهل حق سخن نمی گویید،
پس چرا اسم ارتش و صیاد شیرازی ،،،،،،
همه رزمندگان در شکست منافقین نقش داشتند اما من موندم که چرا اینقدر از نام شهید بزرگوار صیاد شیرازی عده ای میخوان سو استفاده بکنن. ایشان صیاد دلهای همه عاشقان ناقلا است اما در مرصاد فرمانده کل عملیات نبودند بلکه بیشتر از طرف ستاد کل ماموریت یافته بود تا یگان های ارتش را با سپاه جهت سرکوبی منافقین هماهنگ کند. بنابراین بقول خود صیاد که خودش از جانب امام ره که فرموده بود بروید و باهم ید واحده باشید یعنی با سپاه لذا همواره در جهت همین ید واحده بودن گام برمیداشت. پس هر کسی از یگان خودش یا شهید صیاد دوست داره خیلی تعریف کنه بداند که بر خلاف اهداف شهید صیاد حرف زده و حتی بوی نفاق و آلبانی ازش بلند میشه. ارتشی و سپاهی یک لشگر الهی بودند در مصاف با دشمن و امروز هم همین طور است بکوری چشم دشمنان ایران. خود حقیر هم همون موقع مشغول دفع تک عراق در جاده اهواز خرمشهر در محور زید بودیم و البته بسیار مشتاق برای سرکوب منافقین در غرب. اما متاسفانه نرسیدیم چون دفاع رزمندگان در جنوب نیز بسیار حیاتی بود برای حفظ خرمشهر از خطر سقوط مجدد. هر چند بخاطر همزمانی این دفاع جانانه با تک منافقین در غرب، این حماسه و ایثار رزمندگان در محور جنوب غریب و مغفول ماند. نثار شهدای هردو عملیات، بخوانیم فاتحه مع الصلوات.
بی سنگر از لشگر 27 محمد رسول الله ص
درمطلب دیروز ساعت 12/21 در سطر چهارم عبارت عاشقان ناقلا سهوا و توسط سیستم خودکار درج شده و کلمه ناقلا پس از عاشقان باید حذف شود. منظور بنده عاشقان نظام بوده. با پوزش فزاوان
یارانه بی یارانه
اولا به صورت ناجوانمردانه نقش مهم ارتش را نادیده گرفتید. دوم هم این که حمله مجاهدین را در مقابل سپردن جزایر مجنون در روزهای آخر جنگ به دست سپاه بدر که از عراقی های مقیم ایران تشکیل شده بود، بگذارید می بینید که دو طرف از این طریق می خواستند از شر این دو گروه ( مجاهدین و سپاه بدر) خلاص شوند پیش از آن که جنگ تمام شود.
پس نقش هوانیروز و بقیه نیروهای ارتش چی شد؟ آقا این عملیات که مال صد سال قبل نیست که هیچ از آن ندانیم ما ها فیلم ها و اخبارش را بارها همان زمان دیده ایم. تعجب من از جناب سردار علایی است اگر در متن اصلی خود به دلاوری ارتشیان و مردم غیور منطقه اشاره نفرموده باشند
چرا ایران زمانیکه پایگاه آمریکا را زد اردوگاه اشرف را موشکباران نکرد تا شر این پست فطرتها را از بین ببرد.؟
مناتفقین نوکر حلقه به گوش صدام بودند و خیانت انها منجر به شهادت هزاران شهروند عادی و رزمنده ایران شده است. حتی نیروهای صدام هم به اندازه منافقین به او وفادار نبودند. متاسفانه در بیان عملیات مرصاد یک نکته مورد غفلت قرار می گیرد و ان هم زمانی حمله منافقان از جبهه غرب با تهاجم گسترده ارتش صدام در جبهه جنوب است . بعثیون هم زمان با حمله منافقان پست و خائن به جبه های جنوبی حمله کردند و در ابتدا پیشروی زیادی هم داشتند اما با دفاع رزمندگان ایران ناچار به عقب نشینی شده اند. دفاع از منافقا نهایت پستی و خیانت یک ایرانی است . انها حتی به مردم عراق هم رحم نکردند و عامل کشتار هزاران شیعه و کرد عراقی هستند. ننگ است اگر یک ایرانی از این خیانتکاران حمایت کند. کاش همه انها در مرصاد به درک واصل شده بودند.
سلام بر با اخلاق ترین، وفادارترین نیروی قدرتمند جهان یعنی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و ارتش قدرتمند جمهوری اسلامی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی