بازدید 4375
کرمی: عدالت آموزشی و یادگیری شبکه‌ای را خانه‌های خلاق و نوآوری محقق می‌کنند

راه اندازی حدأقل ۵ خانه خلاق و نوآوری در هر استان

رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق، در جمع مدیران و مربیان مدارس سما از ضرورت نقش آفرینی شرکت‌های خلاق به کمک خانه‌های خلاق و نوآوری در تحول آموزشی گفت.
کد خبر: ۱۱۳۱۷۰۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۱ 26 July 2022

به گزارش تابناک، پرویز کرمی رییس مرکز و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق در نشست دهکده شایستگی مدیران سما با بیان این‌که نقش زیست‌بوم خلاق و نوآوری در حوزه آموزش و یادگیری بسیار پررنگ شده است، ادامه داد: آموزش خلاق و نوآور، یکی از محورهای توسعه به شمار می‌رود و بر همین اساس، تولید محتوای آموزشی متناسب با نیاز روز جامعه هدف، مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته و مبتنی بر خلاقیت، از اولویت‌های اصلی کشورهای خواهان توسعه و پیشرفت به شمار می‌شود.

کرمی، با بیان این‌که اگر جامعه‌ای کارآفرین، اشتغال محور و خلق کننده ارزش افزوده می خواهیم، می‌باید راه شرکت‌‌های خلاق و دانش‌بنیان را به عرصه یادگیری، آموزش و تربیت بگشاییم ادامه داد: آموزش و یادگیری از حوزه‌های به شدت نیازمند رسوخ نوآوری و خلاقیت است، رسالت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رسوخ فناوری و نوآوری در حوزه های مختلف به ویژه این حوزه بوده و برای این کار، از اهرم شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، بهره می‌برد و تلاش می‌کند زمینه و بستر لازم را برای نقش آفرینی سرمایه گذار بخش خصوصی و نظارت و هدایت سازمان‌ها و نهادهای بهره‌بردار در هر حوزه، مانند وزارت آموزش و پرورش در امر یادگیری و آموزش فراهم کند.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، کرونا را یکی از حوزهایی دانست که به کمک نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان به فرصت تبدیل شد و در ادامه بیان کرد: در حالی که روزهای نخست شیوع ویروس کرونا، کشور با کمبود اقلام و تجهیزات بهداشتی مواجه بود، با سازوکار دخیل کردن شرکت‌های دانش‌بنیان، در مدتی کوتاه نه تنها این نیاز رفع شد، بلکه ایران در شمار به یکی از برترین تولیدکنندگان توانمند تجهیزات حوزه سلامت از جمله کیت ماسک، ونتیلاتور و سایر اقلام بهداشتی تبدیل شد. این موضوع با نقش آفرین کردن شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار کادر ایثارگز پزشکی و درمان واقعیت یافت.

وی با تأکید بر این که باید با همین رویکرد، با نقش آفرین کردن شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان در عرصه آموزش و یادگیری، رسوخ فناوری و نوآوری را در این عرصه نیز شاهد باشیم، عنوان کرد: در حالی که در مسیر عدالت آموزشی در سراسر کشور دچار چالش هستیم و تا تحقق کامل آن فاصله زیادی داریم، شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان به تحول آفرینی‌هایی در حوزه آموزش دست یافته‌اند که استفاده از آن‌ها در آموزش و یادگیری عمومی، نه تنها می‌تواند عدالت آموزشی را محقق کند، بلکه با بهره‌مندی از فناوری‌های نو و روش‌های نوین آموزشی، شکل تازه‌ای از یادگیری، تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد برای بازار اشتغال و توسعه فناوری را به ارمغان بیاورد. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش کرده است تا با حمایت از فناوری‌های نو در حوزه های AR و VR هوش مصنوعی آموزش الکترونیک و ابتکار عمل شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، نیاز عرصه آموزش را برطرف کند.

رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق، با اشاره به این که پیشرفت امروز در فناوری‌های سخت به کمک توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری محقق شده است و باید با توسعه زیست‌بوم صنایع خلاق، شاهد توسعه و رونق در فناوری‌های نرم و علوم انسانی باشیم ادامه داد: ظرفیت بالای فناوری‌های نرم، به ویژه تولید محتواهای آموزشی، یادگیری، آموزش و تربیت، به قدری بالا است که کشورهای پیشرفته، سهم قابل توجهی از اقتصادشان را به تولید محتوا اختصاص داده‌اند. این ظرفیت بالقوه باید به کمک توسعه شرکت‌های خلاق به اقتصاد و اشتغال بدل شود.

کرمی، نقش خانه‌های خلاق و نوآوری را در تبدیل ایده‌های نو به شرکت‌های خلاق، راه‌گشا و راهبرد معاونت علمی برای توسعه صنایع خلاق دانست و گفت: این خانه های خلاق و نوآوری با هدف ایجاد اشتغال از نوآوری در کنار رفع چالش ها نیازها و مشکلات جامعه شکل گرفته اند. این خانه های خلاق و نوآوری، فرد را با ایده های نو تحویل می گیرند، سپس حمایت ها و هدایت های لازم در یک پروسه شتابدهی منتوری حمایت تسهیلات توانمندسازی توسعه محصول توسعه بازار و ... در اختیارش قرار می‌دهند تا ایده خود را به محصول و خدمت نوآورانه تبدیل کند. خوشبختانه روند توسعه خانه‌های خلاق در سراسر کشور، شتاب گرفته و دولت مردمی، با مصوبه سفرهای استانی راه اندازی حدأقل 5 خانه خلاق و نوآوری در هر استان، راه را برای تبدیل ایده‌های نوآورانه نهفته در مناطق کم‌تر برخوردار به ثروت و اشتغال، هموار کرده است.

 

سخنگوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با بیان این‌که فرهنگسازی در نسل جوان و نوجوان امروزی،نیازمند استفاده از فناوری های پیشرفته و روزآمد است، ادامه داد: گشوده شدن پای فناوری‌های هوشمند و دیجیتال مانند هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به عرصه‌هایی چون آموزش و یادگیری، کیفیت و عمق اثربخش این حوزه را متحول کرده است. همگرایی این فناوری ها برای تولید محصولات و خدمات خلاق، می‌تواند فرزندان این نسل را با شیوه جدید اموزش آشنا و ارتباط آن‌ها را با مفاهیم علمی دوچندان کند.

وی با بیان این‌که خلاقیت و نوآوری آموزشی از دل دانشگاه‌ها شکل می‌گیرد و در قالب شرکت‌های خلاق تجاری‌سازی می‌شود، ادامه داد: دانشگاه‌های ما باید آموزش و نیروی انسانی لازم را در این حوزه تربیت کنند.ما باید در مدارس به دانش آموزان و در دانشگاه ها به دانشجویان الگوی صحیح را ارایه دهیم و نوآوری را به عنوان الگویی مطلوب، جایگزین فرهنگ مدرک گرایی تعریف کنیم.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با بیان این‌که خانه های خلاق و نوآوری، به تغییر تدریجی و مستمر ساختارهای مختلف از جمله آموزش کمک می‌کنند ادامه داد: خانه های خلاق و نوآوری طلبکار جامعه نیستند بلکه خود را وام‌دار و بدهکار جامعه می‌دانند بنابراین از هر مشکل و نیاز جامعه، یک فرصت اشتغال زا و ارزش آفرین می‌سازند. فناوری های روزآمد را به ویژه در حوزه آموزش، همین شرکت های خلاق و دانش بنیان مستقر در خانه های خلاق و نوآوری، بومی و مردمی می کنند.

وی با اشاره به ایجاد خانه های خلاق و نوآوری در حوزه دانش آموزی، یادگیری و آموزش با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: آموزش باید رویکردهای نوآورانه به کمک خانه های خلاق و نوآوری توسعه یابد. خانه های خلاق و نوآوری به دنبال شبکه سازی هستندو با حمایت معاونت علمی و فناوری، تعدادی از خانه های خلاق و نواوری در حوزه آموزش فناوری های نوین تعلیم و تربیت و روش های خلاق یادگیری ایجاد شده اند.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار