بازدید 3753

ترکیه از توافق در زمینه صادرات غلات اوکراین خبر داد

وزیر دفاع ترکیه چهارشنبه شب اعلام کرد که روسیه، اوکراین، ترکیه و مقام‌های سازمان ملل در مذاکرات خود درباره از سرگیری صادرات غلات اوکراین در دریای سیاه به توافق رسیدند.
کد خبر: ۱۱۲۹۷۶۲
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۷ 14 July 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از رویترز، خلوصی آکار در بیانیه خود افزود: هفته آینده طرف‌ها بار دیگر دیدار خواهند کرد تا این توافقنامه را امضا کنند. طرفین در خصوص بررسی مشترک غلات در بنادر توافق کرده‌اند.

هیات‌های نظامی روسیه، اوکراین و ترکیه روز چهارشنبه با مقام های سازمان ملل در استانبول دیدار کردند تا درباره از سرگیری صادرات غلات اوکراین از بندر اودسا در دریای سیاه گفت وگو کنند.

به گزارش ایرنا، اوایل روز چهارشنبه ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد دولت این کشور بسته کاملی از راهکارهای موجود برای رفع موانع صادرات غلات از طریق دریای سیاه ارائه کرده است.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که هیات نظامی روسیه در مذاکرات استانبول بسته جامعی از اقدامات با هدف امکان صادرات غلات اوکراینی از طریق دریا ارائه کرده است.

کوناشنکوف گفت: هیات روسی راهکارهای فوری برای این مشکل ارائه کرده که در حال مذاکره با طرف‌های حاضر است.

شبکه خبری هابرتورک ترکیه گفته است آنکارا حاضر است برای ایجاد کوریدورهای امن صادرات غلات اوکراین از بنادر دریای سیاه تضمین بدهد.

سازمان ملل پیش از این به منظور کاهش بحران کمبود غذا در اکثر کشورهای جهان خواستار حل بحران صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه شده بود. هیاتی نظامی از کشورهای روسیه، اوکراین، ترکیه و نمایندگانی از سازمان ملل در آنکارا برای بررسی این موضوع گردهم آمدند.

آمریکا و متحدانش، روسیه را مقصر دانسته و مدعی شده‌اند که مسکو عمداً محموله‌های غلات را به امید افزایش بیشتر قیمت‌ها و محدود کردن بازار مسدود می‌کند. مقام‌های روسی این اتهامات را رد کرده و می‌گویند غرب و اوکراین با مین‌گذاری در دریای سیاه این مسیر را برای صادرات غلات نا امن کرده‌اند.

سازمان ملل پیش از این هشدار داده بود که اگر بنادر اوکراین که به دلیل جنگ بسته شده‌اند بازگشایی نشوند، میلیون‌ها نفر در جهان با خطر گرسنگی مواجه خواهند شد.

در آغاز سال ۲۰۲۲ حدود ۲۷۶ میلیون نفر در سراسر جهان با گرسنگی حاد مواجه بودند، اما انتظار می‌رود در صورت ادامه درگیری در اوکراین، ۴۷ میلیون نفر به این افراد به ویژه در کشورهای جنوب صحرای آفریقا افزوده شود.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه پیشتر گفته بود که اگر کی‌یف بنادر خود را مین زدایی و صادرات محموله‌ها را از طریق بنادر تحت کنترل روسیه مانند بردیانسک و ماریوپل تضمین کند، مسکو عبور بدون مانع کشتی‌ها با محموله غلات اوکراینی را تضمین می‌کند.

مقام‌های ترکیه وعده داده‌اند که امنیت محموله‌های غلات اوکراین را از طریق دریای سیاه تضمین کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی