بازدید 19671
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی پاسخ داده شد

چرا پیش فروش خودروسازان در ایران تا پنج سال آینده هم امکان پذیر است؟

علیزاده خاطرنشان کرد: اولاً دولت باید خودش را از صنعت خودرو بیرون بکشد. البته باید مراقب باشیم که واگذاری‌های اصل ۴۴ سابق که غارتگری را تسهیل کرد، تکرار نشود. نورچشمی‌هایی که با رابطه در این صنعت حضور دارند، باید کنار گذاشته شوند و صنعت جدید مستقل و قوی ظاهر شود.
کد خبر: ۱۱۲۹۴۹۰
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۱ 12 July 2022

به گزارش تابناک اقتصادی؛ دنیای اقتصاد پویایی‌ دارد که باعث جذابیتش شده است. در همین ارتباط، شاهدیم که امروزه حجم سرمایه و اندازه‌ی بازار جای خود را به دانش و فناوری داده است؛ این که در دنیای معاصر شما چقدر سرمایه داشته باشید، مهمترین عامل برای موفقیت به شمار نمی‌رود، بلکه موضوع مهم این است که چقدر از دانش فنی برخوردارید.
 
در همین ارتباط واژگانی همچون اقتصاد دانش بنیان مطرح شده که به معنای کاربردی کردن دانش و استفاده‌ی موثرتر از آن در گسترش ظرفیت‌ها و ارتقای درجه‌ی بهره برداری از منابع تولیدی در جهت ارتقای تولید ملی است.
 
به نظر می‌رسد اقتصاد دانش بنیان که در نهایت به تقویت تولید ملی منجر می‌شود در هماهنگی کامل با تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی است. به همین دلیل در خصوص لزوم دانش بنیان شدن صنایع بزرگ در ایران با علی اکبر علیزاده برمی نماینده مردم دامغان در مجلس گفت‌وگویی تلفنی انجام دادیم که نتیجه اش را در ادامه می‌خوانید.
 
علیزاده برمی با اشاره به این که در حال حاضر متاسفانه بسیاری از صنایع ما بهره وری پایینی دارند، تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی، شرکت‌های ما قدرت رقابت با رقبا را در بازار ندارند و به سمت ورشکستگی می‌روند. مشابه محصولات این شرکت‌ها در جا‌های دیگر با هزینه‌ی کمتر و کیفیت بهتر در دسترس است و بازار‌ها را قبضه کرده اند. مثال‌های مختلفی را در این زمینه می‌توانیم داشته باشیم. در صنعت خودرو، فولاد، آهن و دیگر صنایع چنین شرایطی داریم.
 
وی افزود: امکان ادامه‌ی کار به این روال وجود ندارد و بعد از مدتی از گردونه‌ی رقابت جا می‌مانیم و عوارض مختلفی گریبان گیر کشور می‌شود. راه حل این است که صنایع ما به سمت دانش بنیان شدن حرکت کنند. به این معنا که عده‌ای متخصص، متعهد و عالم باید به این بررسی بپردازند که چه طور می‌شود از هزینه‌های شرکت‌ها کم و به بهره وری آن‌ها اضافه کنیم.
 
این می‌تواند موضوع موثری در بازار رقابتی فعلی باشد و فرمایشات مقام معظم رهبری نیز در همین راستا است که شرکت‌ها به سمت استفاده از دانش گام بردارند. تمامی شرکت‌ها از نمونه‌های کوچک گرفته تا صنایع بزرگ می‌توانند از دانش فنی بهره‌ی لازم را ببرند و در بازار حرفی برای گفتن داشته باشند.
 
به گفته‌ی این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، صنعت خودرو یکسری پیش نیاز‌ها دارد و بعد موضوع دانش بنیان شدنش مطرح می‌شود. این صنعت متاسفانه حیاط خلوت دولت هاست و به محلی برای رانت خواری تبدیل شده است. همچنین این صنعت فضایی برای جولان دادن نزدیکان مسئولان مختلف است. به این ترتیب، هزینه‌های سربار این صنعت به شدت افزایش یافته است.
 
از آنجا که دولت‌ها در این صنایع دست اندازی دارند، صنایع مورد بحث نمی‌توانند روی پای خودشان بایستند. از طرف دیگر، دولت‌ها به حفظ انحصار در این صنایع پرداخته اند و نتیجه اش یک صنعت خودروی بی کیفیت است که به هیچ وجه نمی‌تواند با نمونه‌های خارجی متوسط و پایین رقابت کند.
 
علیزاده در ادامه خاطرنشان کرد: اولاً دولت باید خودش را از صنعت خودرو بیرون بکشد. البته باید مراقب باشیم که واگذاری‌های اصل ۴۴ سابق که غارتگری را تسهیل کرد، تکرار نشود. نورچشمی‌هایی که در رابطه با این صنعت حضور دارند باید کنار گذاشته شوند و صنعت جدید مستقل و قوی ظاهر شود.
 
بعد از اینکه این اتفاق افتاد، صاحبان این صنایع می‌دانند که اگر بخواهند در میدان رقابت بمانند، باید دانش بنیان شوند. امیدواریم صنعت خودرو به بخش خصوصی متعهد و متخصص واگذار شود تا زمینه برای دانش بنیان شدن آن پدید بیاید.
 
وی افزود: سرمایه گذار به طور طبیعی دنبال سود است و تمایل ندارد، در جایی که سودی برایش ندارد، فعالیت کند. حالا اگر یقین داشته باشد که حوزه‌ای برایش ضرر دارد، قطعاً از سرمایه گذاری در آن اجتناب می‌کند. اگر به شرکت‌های خودروسازی در ایران اجازه داده شود، می‌توانند تا پنج سال آینده تمام محصولاتشان را پیش فروش کنند، زیرا رقیبی برایشان وجود ندارد.
 
وقتی شرایط این طور است و شرکت‌های خودروسازی می‌دانند که بدون هیچ رقیبی مشتریانشان را دارند، تحقیق و توسعه معنی پیدا نمی‌کند.
 
باید اول موانع از دست و پای صنعت خودرو برداشته شود. بعداً سرمایه گذار می‌بیند که اگر یک میلیارد دلار در بخش تحقیق و توسعه هزینه کند، ۱۰ میلیارد دلار سود خواهد داشت. در این شرایط است که او به توسعه‌ی بخش تحقیق و توسعه ترغیب می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: صنعت خودرو، مجموعه‌ ای به هم پیوسته است. قطعه‌سازی نیز یکی از مهم‌ترین بخش‌های این صنعت است. در زمینه راهکار دانش‌بنیان شدن صنعت خودروسازی باید از یک طرف به دنبال دانش‌بنیان کردن صنعت خودروسازی رفت. به این ترتیب که از ظرفیت قطعه‌سازان دانش‌بنیان بزرگ در کشور استفاده کرد. در زمینه قطعه‌سازان دانش‌بنیان داخلی می‌توان به کروز اشاره کرد.
 
راهکار دوم این موضوع نیز ایجاد رقابت در صنعت خودروسازی داخلی با ایجاد امکان واردات خودروست تا در واقع واردات مانند یک رقیب برای خودروی داخلی به شمار می‌رود تا آن را به تحرک وادار کند، نه اینکه سبب شود خودروی داخلی از بین برود. واردات باید کنترل شده باشد و به عنوان یک ابزار برای رونق دادن به صنعت داخلی کار کند. اگر خود واردات اصل شود، اقتصاد وابسته خواهیم داشت که نباید اتفاق بیفتد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۵
چون کسی زورش به مافیای خودرو نمی رسد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
مافیا همون عده ای هستند که مدام مرتکب خطا و پول شویی و ثروت های یک شبه می شوند و قوانین برایشان بازدارنده نیست و چون شفافیت نیست کارهایشان را هم پیش می برند
ناشناس
| Canada |
۰۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
ادم بی اختیار یاد پیش فروش خودروهای بسیار بی کیفیت در المان شرقی می افته
چرا پیش فروش خودروسازان در ایران تا پنج سال آینده هم امکان پذیر است؟
چون فرغون سازها بدون رقیب هستند چون واردات خودروی با کیفیت به کشور ممنوع است در کل چون برای جان انسان ارزشی قائل نیستند و هزاران چرای دیگر
در تاریخ 6 تیر در ثبت نام ایران خودرو شرکت کردم 118 میلیون بابت تارای دستی اینترنتی پرداخت کردم بدون اینکه هیچ رسید و فاکتور پیش خرید برایم ارسال شود بعد از 10 روز با پیگیری خودم اعلام کردند که شما درطرح خانواده ثبت نام کردید که واجد شرایط نیستید و بعد از 20 روز پول شما را پس می دهیم بنده هم هیچ سندی دال بر صحت ادعای ایرن خودرو ندارم میخوام بپرسم کدوم کارخانه ای جرات می کنه پول نقد بگیره و هیچ رسیدی نده آیا هیچ سازمان نظارتی یا بازرسی توی این مملکت وجود داره یا آقایان دغدغه شان فقط کم حجابی و شل حجابی زنان است و پیگیری این موارد اهمیتی ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
اگر در طرح خانواده که مخصوص زنان و مادران هست شرکت کردی که واجدشرایط نبودی بیخود کردی شرکت کردی وقتی شرایطشو نداشتی!اگر شرایطشو داری و اونها بیخود کردن گفتن شرایطشو نداری برو پیگیری کن
چون انحصاری است!!!!
چون اقایون نمیخوان از سودی که فروش این آشغالها براشون داره بگذرن، بخاطر همین واردات رو ممنوع کردن و هر سال همین آشغالها رو گرونتر به مردمی که چاره ندارن میفروشن. هروقت سر سوزنی به فکر رفاه و آسایش مردم افتادن، اون وقت شاید اوضاع خودرو درست بشه وگرنه تا زمانی که جیبشون پر نشه که هیچوقت نمیشه، اوضاع همینه
تنها راهکارهای عملیاتی برای ارتقا کیفیت و تیراژ خودرو در ایران:
1. رفع تحریم بین المللی
2. خصوصی سازی
3. آزادسازی قیمت ها
4. کاهش تدریجی عوارض واردات خودرو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
تا با دنیا ارتباط نداشته باشیم، آش همین آش و کاسه همین کاسه!!!!
ما دو نوع توسعه داریم
توسعه کیفی و توسعه کمی
توسعه کمی بدون توسعه کیفی منجر به شکست است و نشان می دهد که دنبال چنین توسعه ای نه تنها منفعت بلکه ضرر نهفته است
بعنوان مثال وقتی شما یک اتوبان احداث می کنید که بعد از ۶ ماه بدلیل مصالح و ساخت ضعیف تخریب می شود و باعث مصرف بالای بنزین و خرابی جلوبندی خودرو ها می شود بدتر از حالتی است که یک جاده ساده داشته اما ساخت و مصالح آنها باکیفیت باشد
صرفا به توسعه اندیشیدن بدون توجه به خرج و دخل و کیفیت مثل الاغی است که سوار شونده بر آن چشم بسته می خواهد با آن طی مسیر کند
چو دانی و پرسی سوالت خطاست عزیزم
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
و جواب ساده و صحیح سوال اینه چون برا مردم حق انتخاب قائل نیستیم
مشكل ما در اداره بخشهاي مختلف كشور اين است كه كسانيكه اطلاعات كافي در حوزه اي ندارند متاسفانه بطور قاطع در آن حوزه اعلام نظر كرده و حكم صادر مي كنند!
دليل اصلي بهره ور نبودن بسياري از صنايع كشور رقيب نداشتن نيست بلكه هزينه هاي پيدا و ناپيداي ريسك است كه كسي آن را نمي بيند يا نمي خواهد ببيند ضمنا در صنعتي مي توان براي توسعه سرمايه گذاري كرد كه درآمدي براي اينكار وجود داشته باشد نه اينكه سال به سال بر زيان انباشته آن افزوده شود بعد هم انتظار داشته باشيم كه كيفيت آن و محصولات آن توسعه پيدا كند.
بیشتر ایرانی ها اگر برایشان سود داشته باشد حتی مرده را خرید و فروش می کنند؟؟؟؟؟؟
صنعت خودروسازی جزيی است از کل در اقتصاد. اگر اقتصاد ما در تعامل با جهان باشه و با بقیه کشورها تعامل داشته باشه قطعا صنعت خودروسازی ما هم با بقیه صنایع خودروسازی دنیا تعامل خواهد داشت و ارتقا در کمیت و کیفیت خواهد داشت و لاغیر! نه چین تکنولوژیی داره که به ما بدهد و نه روسیه در حدی است که باعث رشد ما بشود!
بنزین مفت و ارزانتر از آب ، ماشین گران و بی کیفیت
باید بنزنی به قیمت جهانی هر لیتر 35 هزار تومان و ماشین هم به قیمت وکیفیت حهانی باشد هر لندکروز 2022 ، 67 هزار دلار
ایران خودرو و سایپا بخاطر قتل عام جاده ای که سالانه بیش از هفده هزار نفر و مجروح بیش از 360000نفری که از بین آنها بیش از 2000 نفر قطع نخاعی به خانواده قطع نخاعی کشور اضافی میشود محاکمه شوند
فقط بایددعاکنیم خداونداین مافیای خودرورادردبی درمان بده که علاج نشن..جون وسرمایه ی مردم روبه بازی وتمسخرگرفتن
چون در کشور ما برعکس کل دنیا خودرو گران و سوخت ارزان هست و این به ضرر مردم و بنفع یک عده خاص می باشد
چون سیاست گذار همان خودروساز هست پس تعارض منافع اجازه اصلاح خودروسازی به نفع مردم را هرگز نخواهد داد
در ۵۵ سالگی به کانادا مهاجرت کردم و در ماه دوم ورودم یکی از بهترین خودروهای روز دنیا را از دم قسط خریدم بدون هیچ پیش پرداختی
تومملکت خودم بی کیفیت ترین خودرو ها رو با قیمتهای گزاف میفروشند انهم با قرعه کشی !!!!
خدایا شکرت که برای مهاجرت کمکم کردی
اینطور که من میبینم، اینها هستند تا که تمدن بشری فعلی نابود شود.
تنها بک تعدیل نیروی اساسی خودروسازی ایران را نجات خواهد داد .
چون دولت فعلی و سیستم مدیریتی نالایق تا 5 سال آینده هم سر کار خواهند بود.
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی