بازدید 3130

هنوز زمانِ پایان همه‌گیری کرونا مشخص نیست

رئیس انجمن ویروس شناسی ایران با بیان اینکه افراد آسیب پذیر، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و افراد مسن همچنان نسبت به کرونا آسیب پذیر هستند، تأکید کرد: هنوز بخش عمده‌ای از جامعه ما واکسن دریافت نکردند که این مسئله، نقطه خطر محسوب می‌شود چراکه بخشی از جامعه ما نسبت به این ویروس حساس است و باید مراقبت‌ها و پروتکل‌های بهداشتی را همچنان رعایت کنیم.
کد خبر: ۱۱۲۹۲۱۲
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴ 11 July 2022

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، رئیس انجمن ویروس شناسی ایران با تأکید بر اینکه هنوز نمی‌توان زمان پایان همه گیری کرونا را اعلام کرد، گفت: افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و مسن همچنان نسبت به کرونا آسیب پذیر هستند.

چند ماهی بود که بیشتر مردم از شر ویروس سرکش کرونا نفس راحتی کشیده بودند و گوش هایشان را تیز کردند تا با شنیدن خبر پایان همه گیری کرونا زندگی را به حالت سابق برگردانند، اما اوج گیری دوباره کرونا و افزایش آمار مبتلایان نشان داد بی رمق شدن این ویروس همیشگی نبود و مردم همچنان باید نسبت به این ویروس حساس باشند تا غافلگیر نشوند.

بنابر جدیدترین آمار رسمی همه‌گیری کرونا (کووید-۱۹)، مجموع مبتلایان به این بیماری در جهان تاکنون به ۵۵۷ میلیون و ۷۰۵ هزار و ۸۳۶ نفر رسیده و ۶ میلیون و ۳۶۷ هزار و ۶۱ بیمار بر اثر ابتلا به کووید۱۹ جان باختند.

کشورمان نیز با مجموع هفت میلیون و ۲۴۲ هزار و ۹۱۹ مورد ابتلا و ۱۴۱ هزار و ۴۱۳ مورد فوت ناشی از بیماری کووید-۱۹ در حال حاضر در رتبه ۱۷ در بین کشور‌های دارای بیشترین آمار مبتلایان به کرونا قرار دارد.

روند کاهشی آمار کرونا این تصور را در نزد بسیاری از مردم ایجاد کرد که این ویروس سرکش دیگر به یک سرماخوردگی ساده تبدیل شده و خطرات آن کاهش یافته لذا شاهد عادی انگاری و عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در بین اکثر مردم هستیم.

برای اطلاع از آخرین وضعیت کرونا گفتگویی را با «علیجان تبرائی»، رئیس انجمن ویروس شناسی ایران اختصاص دادیم که در ادامه از نظر می‌گذرانید.

غفلت در مدیریت کرونا به اوج‌گیری دوباره کووید۱۹ دامن زد
رئیس انجمن ویروس شناسی ایران در این باره گفت: بعد از یک دوره‌ای که شرایط خوبی را در موارد مثبت کرونا و مرگ و میر تجربه کردیم به دلیل نبود مدیریت بیماری کووید۱۹ در قالب روند دائمی پاندمی و تغییرات اتفاق افتاده در ویروس، شاهد اوج گیری دوباره موارد ابتلا به کووید۱۹ و حتی آمار بستری طی روز‌های اخیر هستیم.

«علیجان تبرائی» با بیان اینکه در گذشته نیز پیش بینی شد که تغییرات ویروس کرونا می‌تواند متناسب با تغییر رفتار‌های مردم آثار خود را در دوره‌های متفاوتی نشان دهد، افزود: تداوم روند ابتلا به کرونا می‌تواند آمار بستری‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه و مرگ و میر بالاتر را به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه متأسفانه در مسئله مدیریت کرونا غفلت صورت گرفته است، بیان کرد: غفلت از انجام مراقبت طبیعی، آموزش‌های همگانی و اجرای پروتکل‌های بهداشتی در بخش‌های مختلف اداری، اجتماعی، برنامه‌های عمومی و از سرگیری مسافرت‌های داخلی و خارجی به اوج گیری دوباره کرونا دامن زد، متأسفانه مراقبت لازم در خصوص کرونا اتفاق نیفتاد و این موضوع رهاسازی شد.

رئیس انجمن ویروس شناسی ایران اضافه کرد: از طرفی ورود زیرسویه‌های جدید کرونا و تغییر آن از نوع BA ۲ و BA ۱ به BA ۴ و BA ۵ به افزایش دوباره مبتلایان به کرونا در کشورمان کمک کرد البته در برخی کشور‌های مانند هند و آمریکا سویه‌های جدیدی گزارش شده که به نظر می‌رسد این نوع ویروس‌ها قدرت انتقال بالاتری داشته باشند و جمعیت بیشتری را مبتلا کنند.

تبرائی با بیان اینکه متأسفانه واکسیناسیون کرونا هم از سوی مردم و هم از سوی سیاستگذاران حوزه سلامت ترغیب نشد، یادآور شد: عدم رغبت مردم در تزریق واکسن موجب شد واکسن‌هایی که نیاز به دوز یادآور داشتند آسیب پذیر شوند از طرفی واکسن‌ها هم این مدت بیکار ننشستند و سعی کردند در مواجهه با واکسن‌ها و ایمنی بدن‌ها تغییرات خود را اِعمال کنند و در کنار این دو عامل از سرگیری دوباره سفر‌های داخلی و خارجی موجب افزایش آمار مبتلایان به کرونا شد.

وی بر لزوم افزایش سطح تست‌های آزمایشگاهی تأکید کرد و گفت: باید آمادگی خود را حفظ کنیم تا در صورت وقوع بحران احتمالی کرونا، اوضاع را بهتر از گذشته مدیریت کنیم و مانع از بروز آسیب جانی و اقتصادی به مردم شویم.

رئیس انجمن ویروس شناسی ایران در خصوص باور بسیاری از افراد مبنی بر اینکه کرونا به یک سرماخوردگی ساده تبدیل شده و خطر مرگ و میر آن کاهش یافته است، تصریح کرد: به هیچ عنوان موافق این موضوع نیستم، در حال حاضر تمامی دنیا وضعیت تغییرات این ویروس و وضعیت واکسیناسیون و مراقبت‌های عمومی را پایش می‌کنند، اگر مجموع این اقدامات با هم انجام شود شاهد تغییرات مثبت خواهیم بود.

تبرائی با بیان اینکه بسیاری از کشور‌های اروپایی و آمریکایی مرگ و میر دو رقمی و سه رقمی ناشی از کرونا را تجربه می‌کنند، افزود: گرچه شدت بیماری در اُمیکرون کمتر بوده، اما از سویی دیگر مقاومت و تغییرات در واریانت‌های در حال افزایش است و این مسئله می‌تواند وضعیت بدتری را ایجاد کند.

بخش عمده‌ای از جامعه ما واکسن دریافت نکردند
وی با بیان اینکه هنوز مطمئن نیستیم که آیا مجموع رفتار‌های ویروس و مردم می‌تواند شرایط پایداری را ایجاد کند، بیان کرد: گرچه شدت ویروس کرونا به دلیل درگیری بخش عمده‌ای از مردم به کرونا و واکسیناسیون کمتر شده، اما هنوز کرونا به سمت بیماری سرماخوردگی حرکت نکرده است.

رئیس انجمن ویروس شناسی ایران با بیان اینکه افراد آسیب پذیر، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و افراد مسن همچنان نسبت به کرونا آسیب پذیر هستند، تأکید کرد: هنوز بخش عمده‌ای از جامعه ما واکسن دریافت نکردند که این مسئله، نقطه خطر محسوب می‌شود چراکه بخشی از جامعه ما نسبت به این ویروس حساس است و باید مراقبت‌ها و پروتکل‌های بهداشتی را همچنان رعایت کنیم.

تبرائی از مردم خواست اخبار مربوط به کرونا را از مراجع رسمی دنبال کنند و تأکید کرد: مردم در فضای بسته، اجتماعات و مراسم‌ها از ماسک استفاده کنند و افراد آسیب پذیر حتی در فضای باز هم باید ماسک بزنند، هنوز نمی‌توان زمان پایان همه گیری کرونا را اعلام کرد چراکه کرونا بسیاری از معادلات ما را تغییر داد و پیش بینی ویروس‌شناسان، اپیدمیولوژیست‌ها و متخصصان این حوزه نشان می‌دهد اگر همه چیز براساس معیار‌های معمول علمی پیش می‌رفت پاندمی کرونا تاکنون باید پایان می‌یافت، اما دلایل مختلف اعم از ویروس شناسی، مدیریت بیماری و ... پیش بینی دقیق کرونا را از ما سلب کرد و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و بهبود جنبه‌های مدیریتی کرونا می‌تواند قابلیت پیش بینی ما را افزایش دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها