بازدید 33064

تفاوت کشف حجاب رضاخانی با الزام امروز چیست؟

با پدیده نوظهوری مواجهیم. پدیده ای که هدف نهایی‌اش ایستادن مقابل اکثریت مردم است. به همین دلیل گفته می شود کشف حجاب سیاسی است. ظاهر یکی است. اما فاصله معنادار است. این بی حجابی آن بی حجابی نیست. ما با جمعیتی بسیار محدود مواجهیم که خواسته یا ناخواسته با کشف حجاب مقابل جمهور مردم ایستاده‌اند.
کد خبر: ۱۱۲۸۵۶۸
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۶ 07 July 2022

به گزارش «تابناک»، روزنامه همشهری نوشت: اکثریت این کشور مسلمانند. اسلام دین غالب است. حجاب از احکام دینی است. پس به حکم دموکراسی باید به حقوق اکثریت احترام گذاشت. ممکن است بگویید حجاب اختیاری است. بی حجاب و باحجاب باید آزاد باشند. این حرف ظاهر قشنگی دارد اما قرائت دیگری از تقابل خشن با دموکراسی است.چون ایستادن مقابل قانون است. حجاب الزام قانونی است نه اجبار.

اخیرا یک حرف جدیدی باب شده است که: «مگر زمان رضا خان قانون کشف حجاب نبود؟ پس چرا مقابله کردید؟» پاسخ خیلی روشن است. قانون حجاب با قانون کشف حجاب یک تفاوت عمیق و البته ساده دارد. قانون کشف حجاب قانون برآمده از دیکتاتوری بود ولی قانون حجاب برآمده از اراده مردم است. رضا خان با دیکتاتوری مقابل دین مردم ایستاد، مردم هم مقابلش ایستادند.

با پدیده نوظهوری مواجهیم. پدیده ای که هدف نهایی‌اش ایستادن مقابل اکثریت مردم است. به همین دلیل گفته می شود کشف حجاب سیاسی است. ظاهر یکی است. اما فاصله معنادار است. این بی حجابی آن بی حجابی نیست. ما با جمعیتی بسیار محدود مواجهیم که خواسته یا ناخواسته با کشف حجاب مقابل جمهور مردم ایستاده‌اند.

ماجرای کشف حجاب ابزار جدید تقابل با اکثریت مردم است. به همین دلیل است که یک خبرنگار فراری از ایران که این روزها کارمند مواجب بگیر سفارت آمریکا شده است با صراحت می گوید هدف از کشف حجاب براندازی است و لاغیر.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۹۴
انتشار یافته: ۵۲
اگر راست میگویید یه رفراندوم برگذار کنید و ببینید چند درصد مردم موافق حجاب اجباری هستند
مشکل اصلی این استدلالها این است که مردم رو مانند مردم دوره رضاخان می دونید
مردم فعلی حتی مانند مردم زمان انقلاب هم فکر نمی کنند یعنی الان نمیشه به رای 98 درصد اون موقع هم استناد کرد
میفرمائید که حجاب از احکام دین است ؟ لطفا آیه مربوطه در قرآن مجید را در سایت درج بفرمائید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
سلام.یک موردش آیه۳۰ و ۳۱ سوره نور هستش.ضمنا داشتن حجاب در همه ادیان هست و فقط مختص اسلام نیست چرا که در دین مسیح ما هیچ وقت مجسمه مریم مقدس رو بدون حجاب ندیدیم
داداش یک همه پرسی برگزار کن ببین کی با حجاب موافقه
زنای ایرانی کلا برعکس رفتار میکنند
اگر نظر اکثریت است نظر سنجی بذارین
برای اینکه اکثریت و جمهور مردم مشخض بشود و تو دهن هر چه بدحجاب بی حجاب است بخورد چرا همه پرسی نمیگذارید ببینیم چی کسی واقعا اقلیت محدود است شما اینقدر هم اطمینان دارید به خودتان چرا اینکار را نمیکیند ؟
قانون حجاب نیز مثل ویدئو ماهواره و اینترنت به زباله دان تاریخ ریخته می‌شود دین جانماز آبکشیدن نیست
برو بابا با این مطلب آبدوخیاریت
به بلای قومی گرفتار شده ایم که می پندارند خدا کسی را غیر از آنها هدایت نکرده است
چه کسی گفته که این نوع حجابی که ترویج می کنید از احکام دین است ؟در کدام رای گیری موافقت اکثریت مردم با این نوع حجاب به اثبات رسیده؟؟
پوشیدن پوشش مورد علاقه آقایان و رعایت حجاب طبق سلیقه ایشان عین پوشیدن لباس و پوتین سربازی موی سربازی زمان خدمت است آقایان دلشان میخواهد مملکت هم کلا عین ارتش باشد و همه مطابق مبل آنها بپوشند زندگی کنند اگر کسی را سراغ دارید که بعد از خدمت . تمام شدن زور بالای سرش کماکان به پوشیدن پوتین لباس سربازی بیدار باش خشم شب علاقه داشته باشد احتمالا علاقمندان به پوشش دستوری و حجاب اجباری را هم پیدا میکنید. آرزو بر کسی عیب نیست و آرزوی پادگان 80 میلیونی آرزوی برآورده شدنی نیست فرقی نمیکند کلاه پهلوی رضا شاهی باشد یا هر چیز دیگر
قانون حجاب برآمده از اراده مردم است

چند درصد مردم؟ چرا وقتی از جانب مردم حرف میزنید یه رای گیری برپا نمیکنید؟؟
شما آمار رو از کجا میارید؟
چرا همه چیز توی این کشور یک سویه هستش؟
به نظر شما اکثریت مردم با حجاب اجباری موافقند ؟؟خوب نظر سنجی کنید
اگر حجاب اجباری خواست اکثریت مردم می بود، مثل انتخابات خودش را نشان می داد. اگر راست می گویید در رابطه با حجاب اجباری رفراندوم بگذارید. قانونی که از بالا بر مجلس دیکته شود نتیجه اش همین است.
قانون کشف حجاب قانون برآمده از دیکتاتوری بود ولی قانون حجاب برآمده از اراده مردم است.
ما با جمعیتی بسیار محدود مواجهیم که خواسته یا ناخواسته با کشف حجاب مقابل جمهور مردم ایستاده‌اند
جالبه نه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
خیلی خیلی جالبه
بی محتوا ترین و خنده دار ترین تحلیل زندگیم بود . خودتون خندتون نگرفت اینو خوندید
نه داداش خودتو زدی به کوچه علی چپ!
نه زمان رضا خان نه زمان جمهوری اسلامی از مردم در مورد نوع پوشش و آزادی پوشش همه پرسی نشد! مردم به قانون اساسی جمهوری اسلامی رای دادن اما هیچ جای اون قانون اساسی در مورد نوع پوشش صحبت نشده و حتی زمان قانونگذاری در مجلس از مردم نظر خواهی هم نشد. به این میگن زور و فریب!
اول اینکه کی گفته شما جمهور هستید رای بگیرید.
دوم فرق هست بین اجبار به پیشرفت با اجبار به پس رفت.
ارداه کدام مردم حجاب را میطلبد....جرات کنیدو یکبار حجاب را به رفراندوم بگذارید.... اشتباه نکنید من به حجاب اعتقاد دارم ولی حقیقتا الزامب به حجاب با الزام به بی حجابی هیچ فرقی ندارددد.
دختر 10 ساله من در یک سفر خارجی روسریش را پیوسته به سر داشت و هنوز مصرانه به ان اعتقاد داریم ... چون فهم دینی ما چیزی نیست که از زبان شما بیان میشود . جفایی بر دین از سوی شما شد از سمت ملحدان نشد.

همان حجابی که میفرمایید حکم دین است درست.... خداوند به رسولش امر میکند هیچ اجباری و اکراهی در دین نیست برای اینکه مرز بین خوب وبد مشخص شود... همان آیه معروف و پر محتوای آیت الکرسی....
شما مرز بین خوب و بد را در هم آمیخته ایدو حرمت حجاب را از بین برده اید.
اگر جمعیت محدودی بی‌حجاب که نه به قول آقایان کم حجاب یا بدحجاب هستند پس این همه سر و صدا و بگیر و ببند و گشت ارشاد و صرف بودجه و ... برای چیست؟ برای پوشش دادن مدیریت ضعیف مسیولین در کنترل گرانی ها و تورم و حل مشکلات کشور و مردم هست. منحرف کردن اذهان دیگه حناتون رنگ نداره.
در ترکیه و مصر هم اکثریت مطلق جمعیت با مسلمانان است ولی حجاب اجباری نیست؟!
آقا اینجوری که می نویسید جمعیتشان بسیار محدود نیست. ببینید در حوزه فرهنگ چه کار کرده اید که انتظار دارید این نتیجه اش نباشد؟ وقتیکه مصداق کامل "واعظان کاین جلوه در محراب و مـنـبـر می کنـنـد چون به خلوت می ر ونـد آن کار دیـگـر می کنـنـد" هستید چه انتظاری از اثر بخشی حرف ها دارید؟
زمان اتنخابات هم همين استدلال رو داشته باشيد خيلي عالي ميشه. ديگه حناتون رنگي نداره اكثريت مردم ايران بالاي 90درصد مخالف حجاب هستند چه اجباري چه اختياري. تاريخ و گذر زمان همه چيز را عيان خواهد كرد.
اصلا اینگونه نیست. اکثریت بانوان و حتی آقایان حجاب اجباری را قبول ندارند. سفسطه ئکنید. به رای بگذاربد.
خب این اراده مردم را به رفراندوم بزارید یه بار حلش کنید
خیلی دلیل تان قانع کننده نیست. منصف باشیم اول انقلاب به راحتی بی حجاب ها با اشتیاق حجاب را استقبال کردند و پذیرفتند اما دلایل زیادی وجود دارد که به مرور زمان پدیده بد حجابی شایع شد. کاش می شد گاهی مسوولین پای حرف مردم می نشستند تا درک بهتری از آنچه می گذرد می داشتند من به عنوان یک فرد فرهنگی طرفدار حجاب حاضرم به مسؤولین راهکار های بدهم که بدون زور سر نیزه فرهنگ حجاب را احیا کنیم. اینطوری نتیجه نخواهید گرفت جز این که افرادی به زور حجاب بگیرند و مفسده ها زیر حجاب پنهان باشد آن وقت پاکی و صداقت قشر با حجاب نیز زیر سوال خواهد رفت... با من تماس بگیرید تا راهنمایی تان کنم ... فقط دشمن مقصر نیست بلکه دوستان هم مقصرند!!!
آسمان ریسمان بهم می بافی تابناک .
برده داری هم قانونی بود دلیل نمیشه یه قانون لزوما درست باشه برای همه دوران
حرف های بی سر و ته
اقابه بهشت وجهنم مردم کارنداشته باشین ازقدیم گفتن شکم گرسنه ایمان نداره به فکرمعیشت مردم باشین حجاب خودش درست میشه والاماکه ناامیدشدیم.امروزبمیریم بهترازفرداست
پس چرا تو لبنان و عراق و قطر و امارات و کویت و ... حجاب اجباری نیست؟؟؟؟
درود بر شما ، سخن از دمکراسی و جمهوریت به میان آوردید ، و نام از قانون ، حتماً قانون را بر هستید ، اختلاف بر سر مسائل مهم کشور از طریق ارجاع به آرا مردم قابل حل است ، حال بدون جانب داری و اغماض بیان بفرمایید که کدام مسایل مهمه کشور از طریق قانون و آرا مردمی را حل و فصل کردید ؟ سخن از رضا خان و رضا خانی به میان آوردید حال رضا خان از کدام قانون تخطی کرد که خود نوشت اگر هم اینچنین شد علم جمهوریت و دمکراسی بر پا ننمود ، سخن از چه میگویند ناسخی که خود منسوخ هم است، بیاید واقع بینانه سخن بگوییم نان را به نرخ روز را رها کنیم
باز تو برجام و مجامع عمومی کم آوردین و سر مردم را با این کارها دارین گرم میکنین؟
خدا وکیلی خودتون خجالت نمی کشید از نشر چنین نوشته ای؟
کی تعریف دموکراسی این بوده یعنی احترام به نظر جمع؟ دموکراسی یعنی هر فرد آزاده نوع پوشش رو انتخاب کنه نه تابع جمع باشه !!
در ضمن کی گفته، نظر بیشتر مردم بر حجاب است ؟ طبق کدام نظر سنجی و رای گیری میگید؟
هیچ فرقی نداره هردوش زور گوییه
ما مسلمانیم و حکم اسلام مهم است در کربلا اکثریت دشمن امام بودن و عده ای کم با امام بود و حق با همان عده کم بود همیشه حق با اکثریت نیست در هد جامعه ای احکام و قوانینی است که باید اجرا شود و در کشور اسلامی حکم شرع بالاتر از قانون است
دوتاش زوره.
تفاوتش اینه که اون ترویج بی حیایی بود و این ترویج عفت و با حیایی. (خدا عقل داده که تفکر کنیم )
يك متن را گذاشته ايد كه بجاي نشان دادن واقعيت جامعه تراوشات ذهني يك شخص را با دايره ديدي اندك را نشان مي دهد
اینکه الان از بالا تا پایین حکومت سفت و سخت به حجاب گیر دادن فقط بخاطر سرگرم کردن مردم با یه مساله فرعی و پرت کردن حواسها از فساد مسوولین و تورم و گند زدن به مملکته
چه اون زمان و چه حالا اجبار محکوم به شکست است نه ما دین مان برتر از مابقی مسلمانان است نه ظاهر جامعه برتر است فقر و فلاکت مردم را ببینید در ترکیه عراق عربستان مالزی و.. هم چیز آزاد است تا لحظه ای که آسیبی نرساند به جامعه، دین شون هم سرجای خود، دین واسه کسب و کار یه عده سپر شده
اگر حرف از قانون و دموکراسی و اراده مردم هست، چرا همین مساله رو به رأی مردم نمی گذارید؟آسمون و ریسمون بافتن مشکلی حل نمیکنه!نگید اراده ی مردم، بگید قانون دین.اونم کجای قرآن گفته با زور میشه این قانون رو اجرایی کرد؟تاوان بی قانونی جریمه های سنگین، مشابه قوانین رانندگیست. غیر ازین راه و غیر از امر به معروف و نهی از منکر مودبانه هیچ راهکار دیگه ای نیست...
"قانون حجاب برآمده از اراده مردم است"
چرا از زبان مردم دروغ ميگيد؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يكبار براي هميشه الزام حجاب رو به راي مردم بگذاريد تا بفهميد مردم چه ميخواهند
روزنامه همشهری رباد اسمان را یه ریسمان نباف اولا قباس خنده دار قانون کشف حجاب رضا خان را با قانون حجاب اجباری حال خیلی راحت و خنده دار از کنارش گذشتی دوما مدعی درخواست جمعیت قلیل خواستار حجاب اراد در برابر جمعیت کثیر خواستار حجاب اجباری شدی .کافیست یک رای گیری با رفراندم در این رایطه بگذارید تا به جواب درست برسی
حالا اینقد حرف اون خبرنگار برا شما مهم شده که طبق اون حرف واسه مملکت تصمیم میگیرین؟؟ خخخ
اجبار جواب نمیده فقط افراد را در مقابل حکومت قرار میده باید در لایه های زیرین جامعه خیلی نرم روی غیرت مردانه کار کرد و روی حیا زنانه و البته فعالیت گروه های فرهنگی هم توسعه پیدا کنه خود مردم باید کمک کنند و البته برای ظاهر تا مناسب شهر هم باید فکری کرد ولی راه حل آن اجبار و تهدید و این کارها نیست
لازم نیست گشت ارشاد بزارید حجاب از اداره ها شروع کنید وقتی کارمند دانشگاه با ناخن لاک زده و شلوار جذب وبدن نما مانتو کوتاه وجلف وارایش انچنانی و روسری تا فرق ویا آقایان باتایوان جنایت در ملادانشجو ظاهر میشن ویا معلمی که بااین ظواهر جواب دانش آموزان ظاهر میشن .....حالا شما بیرون از مدرسه و دانشگاه گشت ارشاد بزارید
با وجود اینکه از خانواده مذهبی هستم ولی کلا با حجاب اجباری و یا هر مسئله اجباری مخالف هستم چون هر عقل سلیمی می‌دونه که اجبار فساد آور هست..
در فضای انتخاب جامعه سالم تر و محترمانه تر خواهد بود
برخواسته از اراده مردم؟!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار