بازدید 74080

بیانیه بارزانی درباره حملات راکتی به اقلیم کردستان عراق

رئیس اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای از تشکیل پرونده ویژه‌ای در خصوص حملات راکتی و پهپادی به این منطقه خبر داد.
کد خبر: ۱۱۲۶۷۷۹
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸ 27 June 2022

به گزارش تابناک به نقل از فارس، «مسرور بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق امروز (دوشنبه) در بیانیه‌ای به حملات راکتی و پهپادی متعدد به این منطقه واکنش نشان داد.

به نوشته وبگاه شبکه روداوو، بارزانی در این بیانیه تند با ادعای اینکه این حملات روستاها، زیرساخت‌ها و غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد، عاملان را افراد ترسویی دانست که جایگاه خود را نزد افکار عمومی عراق از دست داده‌اند. بارزانی سپس افزود: «این گونه حملات ایستادگی ما را از بین نخواهد برد.»

رئیس اقلیم کردستان عراق در ادامه بیانیه خود گفت که با شرکای سیاسی خود در عراق و خارج از این کشور گفت‌و‌گو کرده و در تماس با مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق مصرانه خواسته است تا نیرویی مشترک از پیشمرگه و نیروهای امنیتی عراق برای تأمین امنیت مناطق مورد منازعه تشکیل شود.

منظور بارزانی در اینجا مناطق مورد منازعه طبق ماده ۱۴۰ قانون اساسی عراق است که استان کرکوک مهم‌ترین منطقه مورد مناقشه محسوب می‌شود.

در ادامه بیانیه بارزانی آمده است: «به نخست‌وزیر توضیح دادم که این حملات ثبات و محیط سرمایه‌گذاری کشور را تهدید می‌کند و از او خواستم تا اقدامات علنی و علمی برای مهار این گروهها انجام دهد. همچنین به وزرای امور پیشمرگه و داخلی دستور دادم تا تمامی اقدامات لازم را برای حفاظت از زیرساخت‌های عمومی حیاتی و تأسیسات نفت و گاز انجام دهند. به عنوان بخشی از این طرح، قرار شد منطقه را با نیروهای اضافی تقویت کنیم و در روزهای آینده اقدامات بیشتری بررسی خواهد شد.»

بارزانی همچنین گفت که شب گذشته با «برت مک گورک» هماهنگ کننده کاخ سفید در غرب آسیا و شمال افریقا گفت‌وگو کرده و در روزهای آتی نیز با «شرکای بین‌المللی» و شورای امنیت برای آن‌چه حمایت بیشتر از اربیل و بغداد خواند، رایزنی خواهد کرد.

در ادامه بیانیه بارزانی آمده است که اقلیم کردستان عراق از سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز و تمامی زیرساخت‌های عمومی دفاع و محافظت خواهد کرد. بارزانی تأکید کرد که هرگونه حمله به کردستان در هر نقطه‌ای حمله به تمام کردستان و مردم آن است.

بیانیه بارزانی پس از آن صادر می‌شود که روزهای جمعه و شنبه تأسیسات شرکت اماراتی «دانه غاز» (Dana Gas) در شمال عراق در منطقه «چمچمال» هدف حمله راکتی قرار گرفت. پس از این حملات در حالیکه عناصر وابسته در عراق سعی داشتند، گروههای مقاومت را عامل حملات معرفی کنند، «جعفر الحسینی»سخنگوی حزب الله عراق در صفحه توئیتر خود نوشت که عناصر وابسته به سرویس اطلاعات ترکیه، عامل حملات مداوم به شرکت وابسته به امارات در شمال عراق هستند.

سخنگوی حزب‌الله عراق نوشت: «گروه‌های سرکشِ ساکن در طوزخورماتو که با سرویس اطلاعات ترکیه ارتباط دارند، کسانی هستند که میادین کردستان را بمباران می‌کنند». او در توئیت‌های خود از حشدالشعبی خواست تا عاملان را مورد تعقیب قضایی قرار داده و آن‌ها را برای مجازات به دست عدالت بسپارند.

«علی الفتلاوی» عضو ارشد ائتلاف الفتح عراق نیز گفته است که «مزدوران ترکیه» قصد دارند از طریق اتهامات تکراری، کاری کنند که گروههای مقاومت از ملت عراق جدا شوند.

پس از حمله پهپادی ۱۸ خرداد ماه به سه خودرو در شمال عراق نیز که بعداً گفته شد حامل عناصر سازمان «موساد» رژیم صهیونیستی بوده، اربیل، جنبش «کتائب حزب الله عراق» را مسئول آن دانست اما در مقابل، حزب الله عراق این اتهام را رد کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی