بازدید 5368
مهدی عباس‌زاده، دبیر شورای علمی سیزدهمین جشنواره؛

داوری و تعیین آثار برتر جشنواره بین المللی فارابی به اتمام رسید

کد خبر: ۱۱۲۶۷۴۳
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ 27 June 2022

دکتر عباس‌زاده با اشاره به اینکه داوری آثار و تعیین آثار برتر در همه گروه‌های پانزده‌گانه جشنواره به اتمام رسیده است، گفت: نتایج در شورای علمی جشنواره هم مطرح و تأیید شده است.

به گزارش روابط عمومی سیزدهمین جشنواره بین المللی فارابی، مهدی عباس‌زاده دبیر شورای علمی این جشنواره در آستانه برگزاری این رویداد علمی درباره روند انجام‌شده از داوری آثار رسیده گفت: جشنواره از حیث داوری آثار، روند و فرایند خاص خود را دارد و از آیین‌نامه‌ای با عنوان «آیین‌نامه فرآیند داوری و ارزیابی آثار پژوهشی جشنواره بین‌المللی فارابی» تبعیت می‌کند که اصل آن در سال 1389 تصویب شده و سپس در سال‌های 1390 و 1395 اصلاحیه‌هایی را به خود دیده است.

وی افزود: فرآیند داوری آثار وارده به دبیرخانه جشنواره به این نحو است که ابتدا همه آثار، در خود دبیرخانه، پالایش اولیه می‌شوند، بدین معنا که اگر اثری مصداق اثر «پژوهشی» نباشد، مثلاً مجموعه مقالات یا مجموعه مصاحبه‌ها یا گردآوری باشد یا موارد دیگر، اساساً وارد گروه‌های علمی پانزده‌گانه جشنواره و فرایند داوری نمی‌شود. اما آثاری که وارد گروه‌های علمی می‌شوند، توسط مدیر و اعضای هر گروه (داوران داخلی)، به طور اجمالی بررسی می‌شوند تا آثار مناسب برای ارزیابی همه‌جانبه (تفصیلی) تعیین شوند.

عباس زاده اضافه کرد: آثاری که وارد فرایند داوری همه‌جانبه می‌شوند، ابتدا توسط دو داور بیرونی خبره و متخصص که توسط گروه علمی تعیین می‌شوند، مورد ارزیابی دقیق قرار می‌گیرند و «کاربرگ ارزیابی همه‌جانبه» توسط این دو داور تکمیل می‌شود. طبق فرایند مصوب، اگر اختلاف نمره این دو داور، بیش از 50 باشد، اثر برای داوران سوم و چهارم ارسال می‌شود و داوریِ دارای اختلاف 50 نمره با میانگین نمره‌های مجموع داوران، کنار گذاشته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اگر اثر از داوری‌های اول و دوم، کف امتیاز لازم را کسب کند، بازهم به دو داور بیرونی دیگر به تشخیص گروه علمی سپرده می‌شود، گفت: گاهی به جهت اختلاف نظر میان این چهار داور، اثر برای داوری پنجم نیز ارسال می شود. در مرحله بعد، نتایج در گروه علمی مطرح و کیفیت داوری‌ها دقیقاً بررسی می‌شود و نهایتاً گروه با توجه به میانگین نمره‌های داوران، آثار برتر در دو سطح بزرگسال (بالای 35 سال) و جوان (کمتر از 35 سال) و رتبه اثر (برگزیده اول، دوم، سوم یا شایسته تقدیر) را تعیین می‌کند.

عباس زاده در پاسخ به این سوال که آیا در این دوره‌ از جشنواره، دقت‌های بیشتری نیز در داوری آثار به عمل آمده است یا خیر، افزود: در این دوره درخصوص آثاری که هنوز چاپ نشده اما برای دبیرخانه جشنواره ارسال شده‌اند، مثل پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری و نیز طرح‌های پژوهشی، بعد از انجام چهار داوری، یکی از اعضای گروه علمی مربوطه با تعیین مدیر گروه، اثر را به دقت مطالعه کرد تا این اطمینان حاصل شود که اثر استانداردهای لازم را از جهت سطح و کیفیت جشنواره دارد. خوشبختانه این فرایند نیز تا حدی زیادی صحت و دقت داروی‌های قبلی را تأیید کرد.

دبیر شورای علمی جشنواره فارابی افزود: همچنین در این دوره، طبق آیین‌نامه و رویه جاری جشنواره، امتیاز داوری که با میانگین امتیازهای داوران دیگر، بیش از 50 نمره اختلاف داشت کنار گذاشته شد، یعنی نمره آن در میانگین امتیازهای کل داوران لحاظ نشد. لیکن نظر همین داور، توسط گروه‌‌های علمی دقیقاً مطالعه شد، زیرا شاید این داور به نکته‌ای توجه کرده باشد که داوران دیگر متوجه آن نشده‌اند.

عباس زاده درباره اینکه آیا فرایند داوری آثار جشنواره به طور کامل به اتمام رسیده است یا خیر، افزود: بله خوشبختانه داوری آثار و تعیین آثار برتر در همه گروه‌های پانزده‌گانه جشنواره به اتمام رسیده و نتایج در شورای علمی جشنواره نیز مطرح و تأیید شده و در شورای سیاستگذاری جشنواره نیز تعیین گردیده است.

وی ادامه داد: تصور می‌کنم از ابتدای تشکیل گروه‌های علمی و داوری آثار و تعیین آثار برتر در گروه‌ها تا طرح موضوع در شورای علمی جشنواره، حدود چهار ماه زمان صرف شد.

عباس زاده در ادامه درباره تعداد داورانی که در این دوره با جشنواره همکاری کرده اند، گفت: میانگین برای هر اثر 4 داور همه‌جانبه تعیین شدند هرچند در اندک مواردی، کمتر یا حتی بیشتر از این هم داشتیم و مجموعاً تعداد 206 اثر برای داوری همه‌جانبه ارسال شد.

وی در پایان درباره ارزیابی کلی آثار رسیده به این جشنواره گفت: واقعیت این است که نهایتاً جامعه علوم انسانی و اسلامی کشور ما ارزیابی کلی خود را خواهد داشت و امیدواریم نتیجه زحمات استادان و محققان کشور، مدیران و اعضای گروه‌های علمی جشنواره، داوران آثار، و همکاران بنده در دبیرخانه جشنواره، بتواند در شناساندن و تشویق محققان برتر کشورمان مفید و مؤثر واقع شود.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان