بازدید 11986
۹

تجارت خارجی بهاره به ۲۵.۵ میلیارد دلار رسید/ چرا دیپلماسی اقتصادی با همسایگان مهم است؟

رییس کل گمرک ایران از تجارت غیر نفتی ۲۵.۵ میلیارد دلاری کشور در سه ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: با پیشتازی سه ماهه صادرات نسبت به واردات در سال جدید، تراز تجاری کشور مثبت ۶۰۵ میلیون دلار شد.
کد خبر: ۱۱۲۵۹۸۵
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷ 23 June 2022

مرضیه یاسی؛ یکی از مواردی که به مقاوم‌ شدن اقتصاد ایران در برابر تحریم و تکانه‌های خارجی منجر شده است، جدایی از بودجه نفت و رشد صادرات کالاهای غیرنفتی است که علاوه بر اینکه رشد تولید را فراهم می‌کند، حاصل آن ارزآوری برای کشور است. در این میان، با فروکش کردن شرایط کرونایی در تسهیل و رونق دوباره به فضای تولید و کسب و کارها، چشم انداز مثبتی پیش روی تجارت خارجی ایران و به خصوص صاردات غیرنفتی است؛ روندی که حالا در گزارش سه ماهه نخست سال جاری خود را نشان داده و در صورت برنامه ریزی کارشناسی در دولت، انتظار می رود در ادامه سال نیز شاهد رونق صادرات و تقویت تراز تجاری کشور باشیم.
 
به گزارش تابناک افتصادی؛ علیرضا مقدسی، معاون وزیر اقتصاد و رییس کل گمرک ایران در خصوص کارنامه تجارت خارجی غیر نفتی کشور در فصل بهار اظهار داشت: در سه ماهه امسال، نزدیک ۳۶ میلیون تن کالا به ارزش ۲۵.۵ میلیارد دلار بین ایران و سایر کشور‌ها تبادل شد که شاهد رشد ۱۹.۵ درصدی تجارت خارجی کشور در بهار امسال بودیم.

وی افزود: سهم صادرات کشورمان از این میزان تجارت، ۲۷.۷ میلیون تن کالا به ارزش ۱۳ میلیارد و ۶۹ میلیون دلار بود که نسبت به بهار سال قبل با افزایش ۲۱ درصدی همراه بوده است.

رئیس کل گمرک در خصوص میزان واردات سه ماهه کشور گفت: واردات کشورمان در این مدت نیز با هشت میلیون و ۱۵۴ هزار تن به ۱۲ میلیارد و ۴۶۴ میلیون دلار رسید که ۱۸ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است.

معاون وزیر اقتصاد افزود: با پیشتازی صادرات نسبت به واردات در فصل بهار امسال، تراز تجاری کشور مثبت ۶۰۵ میلیون دلار شد که این پیوستگی سه ماهه برای کشورمان بی سابقه بوده است.
 

صادرات کالاهای ایران به کدام یک از کشورها؟

مقدسی در خصوص مقاصد صادرات کالا‌های ایرانی در فصل بهار گفت: در سه ماه نخست امسال، کشور‌های چین با چهار میلیارد و ۲۱۴ میلیون دلار، عراق با یک میلیارد و ۸۲۴ میلیون دلار، ترکیه با یک میلیارد و ۷۳۷ میلیون دلار، امارات با یک میلیارد و ۶۴۵ میلیون دلار و هند با ۴۲۴ میلیون دلار، پنج مقصد اول کالا‌های صادراتی کشورمان بودند.
 

بیشترین واردات ایران از کدام یک از کشورها بود؟

رئیس کل گمرک ایران در خصوص کشور‌های نخست طرف معامله با ایران در فصل بهار توضیح داد: کشور‌های امارات با سه میلیارد و ۴۲۶ میلیون دلار، چین با سه میلیارد و ۱۳۱ میلیون دلار، ترکیه با یک میلیارد و ۲۷۳ میلیون دلار، هند با ۵۱۲ میلیون دلار و آلمان با ۴۵۶ میلیون دلار، پنج کشور نخست تامین کننده کالا‌های مورد نیاز کشورمان در فصل بهار بودند.

مقدسی در خصوص میزان ترانزیت خارجی در فصل بهار گفت: در سه ماه نخست امسال، سه میلیون و ۶۷۴ هزار تن کالای خارجی از مسیر کشورمان عبور کرده که نسبت به بهار سال قبل، با رشد ۳۲ درصدی همراه بوده است؛ این روند رو به رشد ترانزیت خارجی، یکی از دستاورد‌های مهم کشور به شمار می‌آید.

توسعه تجارت با همسایگان؛ اولویت دولت سیزدهم

بررسی‌ها نشان می‌دهد سال گذشته ایران ۴۸،۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشت که حدود ۲۵ میلیارد دلار آن به کشور‌های همسایه بود که بیش از ۱۶ میلیارد دلار آن در زمان دولت سیزدهم رقم خورد.

این در حالی است که کارشناسان اقتصادی در سال‌های اخیر تاکید داشتند، با توجه به ظرفیت بسیار خوب در زمینه صادرات کالا و خدمات کشورمان به کشور‌های همسایه، باید تمرکز سیاست گذار و دولت بر توسعه همکاری‌های تجاری با کشور‌های همسایه باشد؛ هرچند این خواسته در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفته است، به گونه‌ای که دکتر رئیسی رئیس جمهور نیز در سخنانی اعلام کرده بود: «توسعه تجارت با همسایگان و کشور‌های منطقه اولویت سیاست خارجی دولت سیزدهم بوده و سازوکار مناسب، پیگیری و اجرای این سیاست در وزارت امور خارجه طراحی و عملیاتی شده است.»

بنابراین در همین راستا در چند ماه گذشته مذاکرات گسترده با کشور‌های همسایه و منطقه برای توسعه سطح مناسبات اقتصادی انجام شده و این تداوم این روند نیازمند همکاری همه دستگاه‌هاست.
 

چرا دیپلماسی اقتصادی با همسایگان مهم است؟


کارشناسان اقتصادی معتقدند تجارت با همسایگان مزایای بسیاری دارد که از جمله آن می‌توان به کوتاه بودن مسیر و صرفه‌جویی در هزینه‌ها اشاره کرد، از سوی دیگر، نزدیکی فرهنگی و اقتصادی کشور‌های هم مرز می‌تواند در تامین نیاز‌های بازار‌های صادراتی و وارداتی کمک‌کننده باشد. به همین دلیل، رئیس‌جمهوری خواستار ایجاد دیپلماسی اقتصادی مناسب برای افزایش مبادلات با ۱۵ کشور هم مرز با ایران شد. کشور‌های همسایه ایران در هر سال، بیش از هزار میلیارد دلار واردات دارند و اگر ایران بتواند تنها بخشی از این سبد وارداتی را به خود اختصاص دهد، سهمی بزرگ در بازار صادراتی به دست خواهد آورد. کشور‌هایی که در مجموع به بیش از ۱۵ مورد مشترک در مرز آبی و خاکی با ایران می‌رسند و از لحاظ جمعیت حدود ۵۰۰ میلیون تن برآورد می‌شوند.

از سوی دیگر، باید خاطرنشان کرد از آنجا که ایران چراغ سبز به کشور‌های همسایه نشان داد، بعد از مدت‌ها رؤسای جمهور و حاکمان کشور‌های به همراه هیات‌های تجاری خود به ایران سفر کردند و موافقت‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های متعددی به امضا رسید که در آینده نتیجه آن را مشاهده خواهیم کرد.
 
 
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۹
راه حل کشور:
1- گسترش رابطه و اولویت دادن به همسایگان و شرق
2- کاهش تنش و بهبود رابطه با غرب
3- ساخت سلاح اتمی یا رسیدن به توانایی ساخت سریع اون
4- آتش بس با اسراییل در عین حمایت از فلسطینیان
5- کاهش فساد
6- دولتی کردن بانکهای خصوصی
7- کاهش تحمیل سبک زندگی در عین ترویج درست سبک زندگی ایرانی
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
یه ذره فکر میکردی بعد مینوشتی. 3 و 4 در تضاد 100 درصد با راهکار 2 هستن، دلیل اصلی تنش با غرب رو گذاشتی کنار تنش زدایی و بهبود روابط با غرب. مگه میشه؟؟؟؟
"چرا دیپلماسی اقتصادی با همسایگان مهم است؟"

کارشناسان مرکز آمار ایران اعلام کردن که امثال بالاترین نرخ تورم بعد از انقلاب را داشتیم. آیا این مهم هستش؟
آیا اینکه عراق بالاترین رشد اقتصادی در جهان رو در یک سال گذشته داشته مهمه؟ نظر به اصطلاح کارشناسنتون چطوره؟
چون اونا خیلی گدا گشنه هستن ،خیلی راحت تر منابع ملی مارو میبلعن
وای جدی ؟ برنج کیلو ۱۳۰ هزار تومن . چقدر دروغ ، نابود کردید ایران رو
اونایی که میگ روحانی خوب بود برن بخونن ببین چیکار کرده فقط نزدیک چهارصد هزار میلیارد بدهی برای این دولت ایجاد کرد مسکن نساخت نیروگاه برق نساخت واکسن نزد با لج بازی ها عجیب غریب که حتی صدای همتی در اورد تورم به کشور تحمیل کرد که این دولت هر چقدر میدو نمیتونه جبران کنه
اگر همین امروز جمهوری اسلامی ایران برنامه هسته ای پرزیان و پرخطرش را محدود کرده و به جای آن روی تجارت با همه همسایگانش متمرکز کند قطعا در مدتی کوتاه هم امنیتش برقرار شده و تضمین می شود و هم رفاه مردمش بیشتر می شود و فشار از مردم کم می شود. امروزه راه حل امنیت در اقتصاد است نه بمب اتم.
بزرگترین مشکل کشور بانک های خصوصی هستند که با وام دادن بهم و خودشان دارن اقتصاد کشور نابود میکنند کسی جلوی این غولهای تولید نقدینگی تورم نمیخاد بگیره
مسیر سیاسی دولت برایرتعامل با غرب اشتباه است یعنی درست سیاست گذاری نشده به نظر می رسد در پاردایم های اصلی اشتباه است
تعامل با همسایگان خوب است اما به مفهوم توجیه تقابل با غرب غلط است
خنثی کردن تحریم ها خوب است اما توجیه کننده معطل کردن مذاکرات هسته ای نیست کلی فرصت فروش نفت و گازو ... نابود شده است
تعامل در برجام خوب است اما راحت کردن خیال خارجی ها از این که اتم تمی سازیم غلط است به گونه ای که رییس کشور صهیونیستی هم به آین موضوع اشاره کرده
تعامل با روسیه خوب است اما جنایت روسیه قابلیت دفاع ندارد و ....
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل