بازدید 17687
۱

چطور بفهمیم آب بدنمان کم شده است؟

به محض بروز نشانه‌های گرمازدگی در یک فرد، باید او را به جای خنک‌تری برد، اگر لباس تنگ به تن دارد دکمه‌های آن را باز کرد و روی بدنش آب سرد پاشید یا یخ گذاشت. در بسیاری از مواقع هم توصیه این است که فوری اورژانس را خبر کنیم.
کد خبر: ۱۱۲۵۶۷۹
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹ 21 June 2022

به گزارش تابناک به نقل از ایندیپندنت، فصل گرما فرا رسیده و همچنان که خود را مهیای افزایش دما می‌کنیم، باید از نشانه‌ها و علائم گرمازدگی آگاه شویم و بدانیم چه فرقی با گرماخستگی دارد.

در طول تابستان برای مقابله با گرما و گرمازدگی توصیه‌ها بیشتر می‌شود و ممکن است بر اثر وقوع امواج گرما، برخی افراد مستعد بیماری شوند. همچنان که خود را مهیای افزایش دما می‌کنیم، باید از نشانه‌ها و علائم گرمازدگی آگاه شویم و بدانیم چه فرقی با گرماخستگی دارد.

گرما خستگی چیست و چه علائمی دارد؟
گرماخستگی وقتی رخ می‌دهد که بدن در معرض دمای بالای هوا و تعریق بیش از حد باشد و معمولا بر اثر از دست رفتن آب و نمک بدن اتفاق می‌افتد. به گفته مرکز پزشکی جانز هاپکینز برخی علائم گرماخستگی عبارت‌اند از تهوع، سردرد، سنگینی نفس، سرگیجه و رنگ‌پریدگی و عرق سرد.

گرماخستگی وقتی رخ می‌دهد که بدن نتواند خودش را خنک کند. پس لازم است به سایه و جای خنک برویم. همچنین می‌توانیم با باز کردن کمربند و خارج کردن لباس‌های تنگ، نوشیدن مایعات ورزشی حاوی نمک و شکر و گذاشتن کمپرس سرد بر سر، صورت و گردن در رفع گرما خستگی بکوشیم.

اگر این نشانه‌های گرماخستگی را نادیده بگیریم ممکن است به بیماری‌های مضرتر مرتبط با گرما مانند گرمازدگی منجر شود.

گرمازدگی چه فرقی با گرما خستگی دارد؟
گرمازدگی خیلی جدی‌تری از گرماخستگی است و اگر درمان نشود ممکن است به شرایط اضطراری دائمی یا مرگ‌بار منجر شود. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها، گرمازدگی وضعیتی است که در آن بدن دیگر بر دمای خود کنترلی ندارد و وقتی رخ می‌دهد دمای بدن در عرض ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به ۱۰۶ درجه فارنهایت (۴۱ درجه سانتی‌گراد) یا بالاتر افزایش می‌یابد.

عرق کردن، روش طبیعی بدن برای خنک شدن است، اما در وضعیت گرمازدگی سازوکار عرق کردن بدن ما شروع به توقف می‌کند. پوست در گرمازدگی ناشی از گرمای آب‌وهوا دچار داغی و خشکی می‌شود.

تندی ضربان قلب، حالت تهوع، استفراغ کردن و از دست دادن هشیاری از دیگر نشانه‌های آن است. اگر درمان زود انجام نگیرد حتی احتمال سکته، اغما و مرگ هم وجود دارد.

به محض بروز نشانه‌های گرمازدگی در یک فرد، باید او را به جای خنک‌تری برد، اگر لباس تنگ به تن دارد دکمه‌های آن را باز کرد و روی بدنش آب سرد پاشید یا یخ گذاشت. در بسیاری از مواقع هم توصیه این است که فوری اورژانس را خبر کنیم.

با توجه به آنکه تابستان نزدیک می‌شود باید از خطر‌های گرماخستگی و گرمازدگی آگاه باشیم. به صرف تفریح در آفتاب نباید سلامت خود را به خطر بیندازیم. آب رساندن به بدن را نباید فراموش کرد.

 

همشهری

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
تابناک! عنوان با متن جور نیست.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی