بازدید 21768

روسیه و اسرائیل در مسیر تقابل در سوریه؛ مسکو به دنبال چیست؟

روز دوشنبه شبکه عبری زبان «کان» اعلام کرد که روسیه در حال تهیه یک پیش‌نویس قطعنامه ضد صهیونیستی برای ارائه به شورای امنیت است. طبق این گزارش، روسیه این تصمیم را در پی حمله اخیر رژیم صهیونیستی به فرودگاه بین‌المللی دمشق و از کار افتادن این فرودگاه در پی حمله گرفته است.
کد خبر: ۱۱۲۵۶۳۴
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۸ 21 June 2022

روسیه و اسرائیل در مسیر تقابل در سوریه؛ مسکو به دنبال چیست؟

بین الملل تابناک: روز دوشنبه شبکه عبری زبان «کان» اعلام کرد که روسیه در حال تهیه یک پیش‌نویس قطعنامه ضد صهیونیستی برای ارائه به شورای امنیت است. طبق این گزارش، روسیه این تصمیم را در پی حمله اخیر رژیم صهیونیستی به فرودگاه بین‌المللی دمشق و از کار افتادن این فرودگاه در پی حمله گرفته است.

در پیش‌نویس تهیه شده توسط روسیه آمده است: این حمله به شکلی انجام شد که قوانین بین‌المللی و حاکمیت سوریه را نقض و ثبات این کشور را تضعیف می‌کند. به همین دلیل، مسئولان انجام این حمله باید پاسخگو باشد، چون این اقدام آشکارا به میزان کمک بشردوستانه به سوریه آسیب زد.

مقامات ارشد رژیم صهیونیستی نیز در این باره تأیید کردند که روسیه از قبل در حال تهیه پیش‌نویس چنین قطعنامه‌ای بوده است.

این مقامات همچنین اظهار کردند: روسیه شانس زیادی برای دریافت حمایت در شورای امنیت ندارد.

رژیم صهیونیستی بامداد جمعه _بیستم خردادماه_ فرودگاه بین‌المللی دمشق را هدف حملات خود قرار داد که منجر به تعویق پروازهای آن شد. این حمله اعتراض مسکو را به همراه داشت و وزارت خارجه روسیه در پی این تجاوز، سفیر رژیم صهیونیستی در مسکو را فراخواند.

وزارت خارجه روسیه از سفیر اسرائیل خواست تا در مورد حمله اخیر رژیم صهیونیستی به باند فرودگاه بین‌المللی شفاف‌سازی کند و توضیحاتی دهد.

مسئولان اسرائیلی ادعا کردند اصرار مسکو برای ارائه پیش نویس قطعنامه‌ای در شورای امنیت جهت محکوم کردن حمله هفته گذشته این رژیم به فرودگاه دمشق، به دلیل موضع اسرائیل نسبت به حمله روسیه به اوکراین است.

بیشتر بخوانید

از سوی دیگر، عاموس هارئیل، تحلیلگر نظامی اسرائیلی در روزنامه هاآرتص گفت، پیش نویس روسیه علیه اسرائیل یک تحولی است که ایجاب می‌کند اسرائیل درخصوص استراتژی خود در سوریه تجدید نظر کند.

هارئیل در تحلیلی عنوان داشت، اعتراض روسیه ایجاب می‌کند خطرات و نتایج برخاسته از استراتژی "نبرد بین جنگ‌ها" که توسط اسرائیل در سوریه اجرا می شود، ارزیابی شود.

هارئیل عنوان داشت، اسرائیل نمی‌تواند مخالفت روسیه با حملات تل‌آویو در عمق سوریه را نادیده بگیرد، چون روسیه حضور نظامی در سوریه دارد و مسکو دارای تاثیرگذاری در صحنه بین الملل است.

وی گفت که واکنش روسیه از حمله به فرودگاه دمشق ثابت می‌کند که حساب باز کردن اسرائیل بر روی تلاش برای اختلاف افکنی میان روسیه، ایران و نظام سوریه شکست خورده است.

اسرائیل پیش بینی می‌کند که آمریکا، فرانسه و انگلیس از حق وتو علیه این پیشنویس قطعنامه روسیه استفاده کنند.

در همین رابطه روسیه «حسن هانی زاده» کارشناس مسائل منطقه در گفت‌‌وگو با تابناک اظهار داشت: پیش‌نویس قطعنامه روسیه برای طرح در شورای امنیت سازمان ملل علیه رژیم اسرائیل به دلیل حملات مکرر علیه تاسیسات شهری سوریه از وجود شکاف عمیق در مناسبات مسکو- تل‌آویو حکایت دارد. در سه ماه اخیر، رژیم صهیونیستی بدون هیچ گونه توجیه قابل قبولی بارها به مناطق غیر نظامی سوریه از جمله فرودگاه بین‌المللی دمشق حمله کرده و این در حقیقت نقض توافق نانوشته بین اسرائیل و روسیه تلقی می‌شود.

وی افزود: در طول بحران ۱۱ ساله سوریه بارها هواپیماهای رژیم صهیونیستی به مناطق نظامی و غیر نظامی سوریه حمله کرده اما با سکوت دولت ولادیمیر پوتین که هم‌پیمان دولت سوریه به شمار می رود، مواجه شده است. دولت روسیه از ابتدای بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ میلادی تمام توان خود را برای حفظ امنیت این کشور عربی به کار گرفت تا جایی که به دستور پوتین رئیس‌جمهوری روسیه سامانه ضد موشکی اس.اس 300 روسیه در پایگاه "حمیمیم " در شرق استان ساحلی لاذقیه سوریه مستقر شد.

هانی زاده ادامه داد: انتظار می‌رفت که نیروهای روسیه در این پایگاه هنگام تجاوز هواپیماهای اسرائیلی به خاک سوریه از خود واکنش نشان دهند؛ اما متاسفانه این اتفاق کمتر رخ داده و در واقع این گمانه‌زنی را تقویت می‌کند که ممکن است نوعی هماهنگی نانوشته و غیر مستقیم میان روسیه و اسرائیل برای پرواز بی‌خطر هواپیماهای جنگی رژیم صهیونیستی بر فراز آسمان‌ سوریه باشد.

اما بحران اوکراين معادلات سیاسی منطقه و بلوک‌بندی‌های موجود را دستخوش تغییر کرد، زیرا رژیم صهیونیستی در طول بحران اوکراین در کنار دولت کی یف قرار گرفت و غیر محسوس کمک اطلاعاتی و لجستیکی و نظامی در اختیار اوکراین قرار داد. این کمک‌ها به طور طبیعی از چشمان تیزبین رهبران کرملین مخفی نماند و خشم پوتین را برانگیخت، زیرا مناسبات مسکو- تل‌آویو در طول ۷ دهه گذشته مناسبات تعریف شده‌ای هست و هرگز تحت تاثیر متغیرات داخلی و جهانی قرار نگرفت.

این کارشناس مسائل منطقه اظهار داشت: لذا روسیه که مترصد فرصتی برای انتقام‌گیری از مقامات رژیم صهیونیستی بوده، موضوع حمله به فرودگاه دمشق را دست‌آویزی برای فشار بر این رژیم دانسته و درصدد تهیه پیش‌نویس یک قطعنامه در شورای امنیت برای محکومیت اسرائیل برآمد. با توجه به اینکه پیش‌نویس این قطعنامه، اگر در شورای امنیت مطرح شود از سوی آمریکا وتو خواهد شد؛ اما این امر از تشدید اخلافات سیاسی بین رژیم صهیونیستی و روسیه حکایت دارد.

در واقع، همچنان‌ که از پیش کاملا آشکار است که این قطعنامه هرگز علیه اسرائیل در شورای امنیت تصویب نخواهد شد، می‌تواند تهدیدی جدی برای آينده سیاسی اسرائیل تلقی شود، زیرا روسیه از توان نظامی بالایی برای آسيب زدن به امنیت منطقه‌ای و داخلی رژیم اسرائیل برخوردار است. در واقع وتوی پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی روسیه دست این کشور را برای تقابل غیرمستقیم نظامی با اسرائیل در اراضی سوریه باز خواهد گذاشت و این به طور طبیعی می‌تواند پشتوانه محکمی برای دولت بشار اسد و محور مقاومت تلقی شود. لذا احتمال دارد در آينده نزدیک، سامانه‌های ضدموشکی اس .اس 300 روسیه در لاذقیه سوریه برای رصد هواپیماهای اسرائیل که به خاک سوریه تجاوز می‌کنند، فعال‌تر شوند و نوعی بازدارندگی برای دولت سوریه ایجاد کند..

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۷
انتشار یافته: ۲۵
روسیه دنبال نهایت استفاده کردن از بدبختی مردم ماست
روسیه کثیف
شورای امنیت ابزار دست صهیونیسم شده و باید چاره ای اندیشید.
اسراییل به فرودگاه دمشق حمله نکرده ؟ بلکه عملیات ویژه انجام داده مثل پوتین در اوکراین ؟؟ !!
روسیه‌ با این حرکات‌ پرده‌ و ماسک‌ را از صورتش برداشت‌ و نشون‌ داد که دنبال‌ هژمونی در منطقه بوده‌ ! وگرنه‌ چرا در بیخ گوش اسرائیل‌ اقدامات‌ نظامی انجام‌ میده‌ ؟! چرا در سوریه‌ آنقدر فعال حضور داره‌ ؟! چرا‌ تلاش میکنه اسد را نگه داره وتا همیشه‌ بتونه‌ کنترل بکنه‌ این کشور را‌ ؟!
چرا‌ اینقدر‌ تلاش میکنه‌ خودشو‌ مدافع‌ کشورهای منطقه‌ خاورمیانه‌ نشون بده‌ ؟!
خدا میدونه‌ این پوتین از این جهت‌ چه بلائی بر سر روابط‌ ایران و سایر کشورها اورده‌ !!
دلار ۳۳هزار
پوتین در طی 11 سال گذشته با بزرگترین دشمن ایران توافق نانوشته داشته و ما باز هم به اون اعتماد داشتیم
باز هم تمام تخم مرغ هایمان را در سبد روسیه گذاشتیم

واقعا خیییییییییییییییییییلی ممنونیم
اسرائیل اگه اراده کنه ؛ روسیه رو پودر میکنه
خوب
الکی دلتون رو صابون نزنید ، روسیه حتی قبل از آمریکا متحد استراتژیک اسراییل بوده ، از این نمد کلاهی واسه شماها در نمیاد !!!
روسیه عددی نیست در برابر اسرائیل
اسرائیل هر روز داره اهداف مورد نظرش رو در سوریه منهدم میکنه و روسیه مثل هالو هفت شنبه فقط نظاره گره و هیچ غلطی نمیتونه بکنه
روسیه هیچ غلطی نمیتواند بکند
یک ضرب المثله که میگه :دستی به هم برآرند فرقی با هم ندارند دوتاشون متجاوز و جنایتکارند
در یک جنگ برابر بین اسرائیل و روسیه، اگر از بمب اتمی استفاده نشه، اسرائیل برنده جنگ خواهد بود. این رو من نمی گم، تاریخ 7 دهه جنگ اسرائیل و اعراب این رو میگه. در همون زمان هم بارها نظامیان شوروی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در نبردهای اسرائیل با اعراب، بویژه مصر و سوریه، مغلوب اسرائیلی ها شدند. یکم تاریخ بخونید
روسیه می خواهد اسراییل را مجبور کند تا با فشار به زلینسکی رییس جمهور یهودی اوکراین با توافق مد نظر روسیه موافقت نماید و در نتیجه تحریم روسیه هم برداشته شود و در مقابل اینکار روسیه حمایت خود را از مقاومت قطع خواهد نمود که هشداری برای ایران و جبهه مقاومت می باشد که آماده این روز باشند.
روسیه بدون فرمان یهودی ها کاری نمی کند. رفتن به سوریه هم به دستور اسرائیل بوده.

این یازی ها هم فقط برای ....
راه کنترل امریکا اسراییل است.
روسیه هیچ وقت شفاف و یک رو نبوده . در ۴۰۰ حمله ای که اسرائیل به سوریه انجام داده است ، سیستم پدافند موشکی s400 روسیه غیر فعال بوده است که اگر فعال بود ، اسرائیل جرئت حمله نداشت . حنای روسیه دیگر رنگی ندارد
در مسیر جنگ زرگری وقتی با کلی هزینه به درخواست دولت سوریه شاید آبرومندانه اخراج شدید دوزاریتون میوفته :)
بلعیدن ایران
اکراین درخواست تحویل گنبد آهنین را از اسراییل داشته سیستمی که خیلی تاثیر گذار خواهد بود در جنگ اکراین، در ظاهر اسراییل مخالفت کرده ولی گویا پشت پرده تحرکاتی در این زمینه ( گنبد آهنین) در حال انجام است که باعث خشم روسیه شده. روسیه از این طریق فشار وارد می آورد و در نهایت اسراییلی ها با گرفتن امتیاز بزرگ از روسیه این پروژه را مسکوت خواهد گذاشت و این امتیاز میتواند در سوریه و یا در رابطه با کشور ما باشد به هر حال روسها در این موقعیت در ضعف کامل هستند و توانایی سرشاخ شدن با کشور دیگری ندارند
ایناهمش چرت پلاست اسراییل بااطلاع کامل روسیه درسوریه عملیات انجام میدهدروسیه حتی اجازه استفاده از اس سیصدراهم به سوریه نمیدهد
الهم اشغل الظالمین بالظالمین حتی بالمنفع المسلمین السوری
احتمالا سوریه یک استان از روسیه است سوریه هم به روسها فروخته شده
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان