بازدید 9384

شرایط پاداش برای مشترکان خوش مصرف برق

گذر از پیک مصرف نیازمند فرهنگسازی و همراهی بیشتر مشترکان است که در همین راستا وزارت نیرو برنامه هوشمند برای مدیریت مصرف طراحی کرده است. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: مشترکان برق به ازای هر کیلو وات ساعت کاهش مصرف پنج برابر نرخ، مشمول پاداش می‌شوند.
کد خبر: ۱۱۲۵۴۹۹
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲ 20 June 2022


به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، مهدی دادگر، امروز دوشنبه ۳۰ خرداد در نشست خبری با موضوع "مدیریت مصرف، اقدامات و راهکارهای گذر از پیک ۱۴۰۱" اظهار کرد: آمار مشترکان برق در استان خراسان جنوبی ۴۰۰ هزار و ۷۴۱ مشترک است که ۶۰ درصد شهری و ۴۰ درصد روستایی هستند.

وی با بیان اینکه اگر هر مشترک ۱۰۰ وات در مصرف برق صرفه‌جویی کند برای کل استان ۴۰ مگاوات صرفه‌جویی خواهد شد، افزود: ۸۳ درصد مشترکان برق در این استان خانگی هستند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با بیان اینکه ۱۰ درصد مشترکان تجاری، چهار درصد عمومی، روشنایی معابر، کشاورزی و صنعتی هر کدام یک درصد هستند.

دادگر با بیان اینکه مشترکان بخش خانگی ۳۰ درصد برق استان را مصرف می‌کنند، یادآور شد: بخش کشاورزی ۳۰ درصد مصرف، صنعتی ۲۱ درصد، تجاری ۶ درصد، عمومی ۹ درصد و روشنایی معابر چهار درصد مصرف برق استان را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به برنامه‌های تعدیل مصرف در بخش خانگی اظهار کرد: امسال در صورت همکاری مشترکان، برنامه شرکت برق خاموشی و قطع برق نیست، اما مشوق‌هایی برای مدیریت و کاهش مصرف اجرا می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه برای مدیریت مصرف برق بیش از پیش به همکاری بخش کشاورزی و صنعت نیاز است، گفت: با توجه به تعداد روزهای گرم در استان پیش‌بینی می‌شود ۳۶۶ مگاوات بار رقم بخورد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی بیان کرد: ۷۰ درصد انرژی برق استان توسط ۱۷ درصد مشترکان استفاده می‌شود؛ خشکسالی، نبود توسعه و بهره‌برداری از طرح‌های نیروگاهی متناسب با رشد مصرف، تعییر رفتار مصرف، افزایش بار کشاورزی، افزایش مراکز استخراج رمز ارز غیرمجاز، فقدان اطمینان از تامین به‌موقع و کافی سوخت نیروگاه‌ها، افزایش دفعات و مدت تعمیرات ضروری نیروگاه‌ها به علت افزایش مدت زمان پیک بار از دلایل ناترازی شدید بین تولید و مصرف در سال جاری است.

وی افزود: گذر از پیک مصرف نیازمند فرهنگسازی و همراهی بیشتر مشترکان است که در همین راستا وزارت نیرو برنامه هوشمند برای مدیریت مصرف طراحی کرده است.

دادگر بیان کرد: برنامه‌ریزی و اقدامات تامین برق، مدیریت مصرف و تقاضا، آمادگی شبکه سراسری برق و برنامه‌ریزی و مدیریت از جمله محورهای برنامه هوشمند وزارت نیرو است؛ علاوه بر اینکه وزارت نیرو تلاش دارد تولید نیروگاهی را افزایش دهد، اصلاح ساعت کار ادارات و نهادهای عمومی در روزهای اوج بار و تنظیم وسایل سرمایشی، همکاری در جمع‌آوری مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارز و تعدیل روشنایی بزرگراه‌ها، تولید برق حداکثری نیروگاه‌های در اختیار تمامی دستگاه‌های اجرایی و مراکز نظامی و صنایع و همکاری رسانه‌ها برای مشارکت مردم در کاهش مصرف برق در برنامه است.

لزوم مشارکت واحدهای صنعتی و کشاورزی در طرح‌های مدیریت مصرف

وی با اشاره به لزوم مشارکت واحدهای صنعتی و کشاورزی در طرح‌های مدیریت مصرف و جابه‌جایی بار، گفت: همکاری مسئولان استانی در اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف برق و رعایت سهمه تعیین شده، اجرای تعرفه اوج بار بحرانی و قطع برق مشترکان پرمصرف در صورت رعایت نشدن هشدارهای صنعت برق نیز الزامی است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی یادآور شد: براساس مصوبه هیات وزیران دستگاه‌های اجرایی باید ۳۰ درصد در ساعت اداری و ۶۰ درصد خارج از ساعت اداری نسبت به سال گذشته کاهش مصرف برق داشته باشند.

وی گفت: نصب کنتور هوشمند، مدیریت چاه‌های کشاوری و استفاده از مولدین صنایع نیز جزء برنامه‌های مدیریت پیک بار است و پیش‌بینی شده با ظرفیت‌های ایجاد شده ۵۳.۵ مگاوات صرفه‌جویی در مصرف برق انجام شود تا بتوانیم شرایط عبور از پیک تابستان را به شکل مطلوب داشته باشیم.

دادگر ادامه داد: ۶ هزار و ۳۳۴ تفاهم‌نامه همکاری در برنامه پاسخگویی بار تابستان منعقد شده و بیش از ۱۱۷ دستگاه اجرایی تذکر دریافت کرده‌اند و قطع برق از اقدامات بعدی است لذا در صورت مشاهده مصرف بی‌رویه برق از سوی بانک‌ها و سایر مشترکان ابتدا تذکر و اگر رعایت نشود برق آن مشترک قطع خواهد شد.

وی اظهار کرد: آموزش روش‌های صرفه‌جویی به مشترکان ضروری است و در این راستا، برای این منظور کمپین «۵ = ۱» در راستای کاهش مصرف راه‌اندازی شده و به این صورت مشترکان به ازای هر کیلو وات ساعت کاهش مصرف، پنج برابر نرخ مصرف مشمول پاداش می‌شوند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با اشاره به برنامه شرکت برق برای تعدیل روشنایی معابر گفت: نور معابر شهر بیرجند به خاطر وجود درختان متراکم کاج محبوس است؛ علی رغم اینکه تلاش شده از بالاترین بازوها برای روشنایی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه نرم انرژی مصرفی در معابر استان از متوسط کشوری بالاتر است، افزود: چند سال است که چراغ ال ای دی در معابر نصب می‌شود چراکه بازده نور بالاتری دارد.

دادگر گفت: شرایط روشنایی معابر استان مطلوب است، اما برنامه‌های ارتقا با نصب چراخ‌های جدید را داریم و تعویض ۱۰ هزار دستگاه سال گذشته در برنامه بود که با اجرای آن به‌تدریج جلوه روشنایی تغییر می‌کند.

وی به وجود چهار نیروگاه بزرگ با مجموع ظرفیت ۱۸.۵ مگاوات تولید برق در استان اشاره کرد و افزود: ۵۱۲ نیروگاه کوچک بالغ بر هشت مگاوات هم در تولید برق مشارکت دارند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی اظهار کرد: این تولید نیروگاهی ظرفیت قابل قبولی در استان است اما با توجه به اقلیم و ظرفیت موجود به‌راحتی می‌توان از نیروگاه‌های تجدیدپذیر بیشتر بهره برد.

وی از معرفی ۲۶ هزار مددجو برای استفاده از تعرفه رایگان برق خبر داد و بیان کرد: با توجه به اینکه بیشتر مشترکان زیر پوشش مشمول این طرح می‌شوند از پرداخت بهای مصرفی و هزینه انشعاب معاف هستند.

وی تصریح کرد: دولت در نظر دارد در دوره چهار ساله ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه‌ها را افزایش دهد که سهم خراسان جنوبی با نصب نیروگاه‌های بالای ۱۰ مگاوات برنامه‌ریزی شده است.

دادگر با بیان اینکه معادل حدود ۷.۶ درصد پیک بار استان از نیروگاه‌های خورشیدی تامین می‌شود، یادآور شد: نیروگاه بادی درح نیز توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی در حال احداث بوده که امید است با بهره‌برداری فاز اول آن حداقل ۱۰ مگاوات به مدار وارد شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار