بازدید 11301
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که وضعیت صنعت خودرو امروز آن‌چیزی نیست که به عنوان وزیر آن را تایید کنم، گفت: آیین‌نامه واردات خودرو در نوبت بررسی در هیأت دولت است اما، تاکید بر واردات خودروهای اقتصادی، یعنی زیر ۱۰ هزار دلار است تا جایگزین خودروهای ارزان داخلی که حذف شده، مثل تیبا و سمند شود.
کد خبر: ۱۱۲۵۴۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۲ 20 June 2022

به گزارش «تابناک»، سیدرضا فاطمی امین با حضور در برنامه تلویزیونی صف اول اظهار کرد: مسائل حوزه خودرو بیش از ۴۰ سال است وجود دارد، اما یک‌بار باید حل شود. رئیس جمهور در هشت محور دستوراتی داشتند یکی از آن‌ها افزایش ضمانت خودرو به سه سال بود که اجرا شد. دوم افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو در سال جاری است که برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: برنامه چهارساله صمت سه مرحله دارد. تا پایان ۱۴۰۱ به دنبال اصلاح ساختار و ثبات‌بخشی به تولید هستیم و از نیمه دوم امسال تمرکز روی کیفیت است که هنوز ملموس نیست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره تعداد خودروهای تحویل‌شده، گفت: از ابتدای امسال تا ۱۸ خرداد، ۲۲۳ هزار دستگاه خودرو تحویل‌شده است در حالی‌که در مدت مشابه سال گذشته ۱۷۰ هزار دستگاه خودرو تحویل‌شده بود، یعنی تحویل خودرو ۳۱ درصد رشد داشته است. همچنین از ابتدای امسال تا ۱۸ خرداد تعداد خودروهای ناقص کف ۱۴۷ هزار دستگاه بوده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۱۳۷ هزار دستگاه بوده است، یعنی ۶۵ درصد کاهش خودروهای کف را شاهد بودیم و کاهش تولید خودروهای کف به معنی نظم یافتن تولید و زنجیره تولید است. امسال در این مقطع تولید ۱۴۴ هزار دستگاه خودرو کامل شده است درحالی‌که سال گذشته به آمار به ۳۸ هزار دستگاه خودرو رسید.

فاطمی امین با بیان این‌که وزارت صمت ۲۵ درصد اقتصاد را مدیریت می‌کند که سه درصد آن به خودرو اختصاص دارد، اظهار کرد: مسائل صنعت خودروی کشور مربوط به امروز و دیروز نیست و شاید بیش از پنجاه سال است که این مسائل وجود دارد، اما این موارد یک بار برای همیشه باید حل‌وفصل شوند. صنعت خودرو نه آنقدر کوچک و بی‌اهمیت است که آن را پنهان و صورت‌مسئله آن را پاک‌ کنیم، نه آن‌قدر اکنون بالنده است که بتوان از آن دفاع کرد؛ پس باید مسائل مربوط به آن را حل کرده و در یک دوره زمانی اجرا کنیم که ما این دوره زمانی را دو سال در نظر گرفته‌ایم و برای اجرا کردن آن، برنامه لازم تهیه شده است.

تغییر کیفیت ملموس خودرو از آذر و دی‌ امسال

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت این برنامه دوساله تا اواخر سال ۱۴۰۴ ادامه دارد، یعنی از سال ۱۴۰۲ این موضوع تغییر پیدا خواهد کرد و در واقع نقطه عطف همین بازه زمانی است. نمودارهای کیفیت رو به رشد هستند، اما نمی‌توان آن را بیان کرد زیرا قابل‌لمس نیست؛ اما از آذر و دی‌ امسال این تغییر کیفیت برای مردم ملموس‌تر خواهد بود. سال ۱۴۰۲ به سمت تنوع محصولات، کنار گذاشتن محصولات قدیمی و آغاز جهش صادراتی حرکت خواهیم کرد و سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ نیز تمرکز بر تولید خواهد بود.

وضعیت خودروهای ناقص

فاطمی امین در ادامه با اشاره به بازدید رئیس‌جمهوری از شرکت‌های خودروسازی در اواخر اسفند سال گذشته(۱۴۰۰)، توضیح داد: رئیس‌جمهوری در این بازدید در هشت محور دستوراتی را ابلاغ کردند که تمامی آن دستورات یا مقطعی بوده که اعمال‌شده یا برای اجرا نیازمند زمان بوده است. برای مثال یکی از دستورات ایشان افزایش گارانتی خودرو و از دو سال به سه سال بوده است که این مهم ابلاغ و اجرا شده است. دستور دیگر رئیس‌جمهور افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو نسبت به سال گذشته بود. بر این اساس سال گذشته کمتر از ۹۰۰ هزار دستگاه تولید شد و امسال یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید خواهد شد.

وزیر صمت با بیان این‌که شاخصی به نام عبور مستقیم خودرو وجود دارد، تصریح کرد: این شاخص یعنی از خودروهایی که وارد خط می‌شوند، چند مورد به‌طور کامل از خط خارج‌شده و چند مورد به‌عنوان خودروی ناقص وارد پارکینگ می‌شوند؛ امروز هم ایران‌خودرو و هم سایپا هر دو صد درصد عبور مستقیم خودرو دارند، یعنی خودرو در خط کامل بیرون آمده و وارد پارکینگ نمی‌شود در حالی‌که در یک زمانی این رقم به ۱۸ درصد کل تولیدات هم رسیده بود؛ البته به‌طور دقیق میانگین تولید خودروی کامل سایپا بالای ۹۰ درصد و ایران‌خودرو از اوایل خرداد به بالای ۹۵ درصد رسیده است.

وی با بیان این‌که عبارتی که گفته می‌شود خودروسازها در اختیار دولت هستند، هم درست است و هم غلط، گفت: قوه قضاییه از سال گذشته همه اموال ایران‌خودرو و سایپا را قیمت‌گذاری کرده است. سهام مدیریتی واگذار خواهد شد اما با اصلاح ساختار مدیریتی.

فاطمی امین با بیان این‌که اکنون ظرفیت سه میلیون مونتاژ خودرو در کشور وجود دارد که البته در قسمت پرس و موتور کم است و تقاضا وجود ندارد، اظهار کرد: حال این پرسش وجود دارد که سرمایه‌گذاری‌ها کجاست؟ نزدیک به ۲ میلیون ظرفیت رنگ وجود دارد که سال گذشته کمتر از ۵۰۰ هزار عدد تولید شد، زیرا سیستم‌های مدیریتی و ساختار شرکت‌های خودروسازی و مالکیت آن‌ها در بحث‌های مالی و نقدینگی نتوانسته این ظرفیت را بالفعل کند.

وی افزود: باید بررسی شود که چرا در یک قسمت سه میلیون ظرفیت وجود دارد، اما در قسمتی مانند پرس یک میلیون ظرفیت بیشتر نیست، زیرا این‌ها مسائلی نیست که یک شبه ایجادشده باشند.

آخرین اخبار از واگذاری ایران‌خودرو و سایپا

وزیر صمت در ادامه این برنامه اعلام کرد: صحبت مردم در خصوص تعلق خودروسازان به دولت هم می‌تواند درست باشد و هم می‌توان گفت که این‌طور نیست، اما برای از بین رفتن این شائبه از اسفند سال گذشته(۱۴۰۰) اقدامی انجام شد که بر اساس آن مرکز کانون وکلا و کارشناس رسمی قوه قضاییه تمام اموال مربوط به ایران‌خودرو و سایپا را قیمت‌گذاری کردند و نزدیک به ۷۰۰ ابلاغ در سایپا و ۶۰۰ ابلاغ در ایران‌خودرو برای کارهای مختلف صادر شد. امیدواریم در هفته آینده قیمت‌گذاری تمام اموال این دو شرکت به‌پایان برسد تا بلافاصله واگذاری را آغاز کنیم، به‌طوری‌که در مرحله نخست شرکت‌های پارس‌خودرو، موندرو، سایپا سیترون و ایران‌خودرو خراسان خواهند بود و سهام مدیریتی واگذار خواهد شد. در اصل به سمتی خواهیم رفت تا اصلاح ساختار مدیریتی در صنعت خودرو محقق شود.

وی با بیان این‌که وضعیت صنعت خودرو امروز آن چیزی نیست که به عنوان وزیر تایید کنم، تصریح کرد: اما حرکتی که آغاز شده قابل ملاحظه است. برای مثال در بحث قرعه‌کشی سامانه یکپارچه شد و بر مراحل کار نظارت کردیم.

راه حذف قرعه‌کشی

فاطمی امین با بیان این‌که برای حذف قرعه‌کشی باید عرضه و تقاضا نزدیک شود، گفت: در حال حاضر یک و نیم میلیون تقاضا وجود دارد، اما تولید زیر یک میلیون است. این فاصله باید با واردات و افزایش تولید جبران شود.

جزئیات جدید از واردات خودرو

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به تهیه آیین‌نامه ۱۰ بندی واردات خودرو، اظهار کرد: یکی از این بندها ابهام داشت که اصلاح شده و در نوبت بررسی در دولت است. دو تا سه ماه بعد از تصویب، این آیین‌نامه عملیاتی خواهد شد.

وی با بیان این‌که تاکید بر واردات خودروهای اقتصادی، یعنی زیر ۱۰ هزار دلار است، گفت: تیبا، سمند و پژو که از رده خارج می‌شوند، ارزان‌تر هستند و شاهین، تارا و غیره که می‌مانند، گران‌تر؛ پس باید برای قشری که خودروی ارزان می‌خواهد محصول داشته باشیم و به تدریج بتوانیم به سمت تولید داخل خودروهای ارزان باکیفیت هم برویم تا سبد محصولات کامل شود. این خودروهای ارزان هم لزوما چینی نیستند، بلکه اروپایی هم هست.

توافق با روسیه برای ساخت خودرو به کجا رسید؟

فاطمی امین در ادامه درباره وضعیت توافق با روسیه برای تولید خودرو، گفت: بعد از مشکلات ناشی از جنگ با اوکراین در روسیه، آن‌ها علاقه‌مند به همکاری با ایران هستند، به ویژه در بخش قطعه‌سازی. در حال حاضر مذاکرات بین شرکت‌ها در حال انجام و نقش وزارت صمت فقط تسهیل‌گری است.

لوازم خانگی قاچاق گران شد

این مقام مسئول همچنین از افزایش قیمت لوازم خانگی قاچاق خبر داد و گفت: از زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شد، قیمت لوازم خانگی قاچاق افزایش یافت. چون پیش از آن مواد غذایی یارانه‌ای قاچاق و با درآمد آن، لوازم خانگی وارد می‌شد. سود آن هم به قدری بود که قیمت‌ها پایین باشد. در حال حاضر واردات ممنوع است. تنها رویه مجاز ته لنجی است که آن هم بیش از مقدار مجاز وارد می‌شود.

همچنین به گفته وی از مهر سال گذشته(۱۴۰۰) تاکنون قیمت لوازم خانگی از سوی تولیدکننده افزایش نداشته، اما کف بازار داشته که مربوط به نارسایی نظام توزیع است.

فاطمی امین در بخش دیگری از صحبت‌های خود از تولید سالانه بیش از ۱۶ میلیون دستگاه لوازم خانگی خبر داد و گفت: با راه‌اندازی خطوط تولید جدید، نیاز به واردات تلویزیون نخواهیم داشت.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره دلایل افزایش قیمت لوازم خانگی گفت: افزایش قیمت‌های جهانی مواد اولیه مثل پنبه، روغن و پنل تلویزیون و همچنین افزایش نرخ پایه حقوق گمرکی که این عوارض را تقریبا ۶ برابر می‌کند، از دلایل افزایش قیمت است. البته پارسال هم تورم لوازم خانگی نصف تورم میانگین کشور بود.

آیا واردات کالاهای مشابه داخل متوقف می‌شود؟

وی با بیان این‌که سال گذشته ۲۰۰ میلیون دلار واردات کالای مشابه به کشور انجام شده که البته در مقابل ۵۲ میلیارد دلار کل واردات درصد کمی است، تصریح کرد: شناسه کالا در حال اتصال به گمرک است‌. در اصل اتصال سامانه مشکلات را تا حدودی حل می‌کند. در حال حاضر روزانه ۵ میلیون تراکنش در سامانه جامع تجارت ثبت ‌می‌شود و همه بجز گمرک به آن متصل هستند.

فاطمی امین همچنین با بیان این‌که طی ماه‌های گذشته تراز تجاری بدون نفت مثبت شد، اظهار کرد: در کنار کارهای جاری، ساز و کارها را به‌طور اساسی بازبینی می‌کنیم و گزارش تغییرات تاکنون هم منتشر شده است.

اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۲۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
هیچ امیدی نیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
مادامیکه مافیای دزدی هست هیچ امیدی نیست......
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
چرا زير 10000دلار چرا مردم را از يك حق انساني كه همان امنيت وراحتي است محروم مي كنيد فقط خودروهاي در پيت چيني اين قيمت هستند كه خيلي هم بهتر از مشابه ايراني اش نيستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
خودروی زیر 10 هزار دلار را در اینترنت جستجو کنید تا متوجه شوید چرا! چنین خودروهایی توسط تولیدکنندگان بنام و باکیفیت تولید نمیشوند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
اين را به آن استادي بگوئيد كه قيمت تمام شده خودروهاي ايراني را 20 تا 40 برابر خارجي مي داند.
ميانگين قيمت تمام شده خودروهاي داخلي حدود 6 هزار دلار است و جنابعالي خودروهاي زير 10 هزار دلار را درپيتي مي خوانيد!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
گفتار درمانی و وعده های سرخرمن ادامه دارد...
امیرحسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
آیا مدونستین هر کسی که عزیزی رو توی تصادفات با خودرو های داخلی از دست داده ، بجز دیه ای که از بیمه شخص ثالث گرفته میتونه تا چند برابر یک دیه کامل رو بعنوان غرامت از خودروسازهای داخلی بگیره ، به شرطی که شکایت کنه یا شکایت داخلی یا دادگاه لاهه .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
خودرو ال90 هم قرار بود به جای پیکان که از خط تولید حذف شد قرار بگیره با قیمت مناسب
ولی شد جز ماشینهای لوکس و گرون قیمت
حرف فایده نداره باید در عمل درست باشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
اینها همه پاسخ مطبوعاتی به موضوع استیضاح است.
رضا
|
Israel
|
۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
عزیزم شاید برخی مردم کم سواد این نوع اظهارات را که منطبق با رویاهای محالشان است باور کنند اما بلاخره جماعتی هم سواد دارند خودروی ارزان با این نرخ ادز و تعرفه دلار ۲۴۰۰۰ تومانی؟الان رنو کپچر ۲۱۰۰۰ یورو قیمت درب کارخانه دارد شما کدام خودروی زیر ۱۰۰۰۰ دلار را در اروپا میخواهید پیدا کنید؟ماشین چینی باموتور ۱۵۰۰ سی سی به جای ۲۰۰۰ سی سی ،تک دیفرانسیل بجای دو دیفرانسیل و با حذف همه اپشن ها را در می اید ۱/۷ میلیارد تومان ان هم با دلار تعرفه قدیم که الان ۷ برابر شده کدام خودروی وارداتی ارزان وجود دارد؟مردم را فریب ندهی و اغفال نکنید.خودرو در دنیا گران است و خودروی وارداتی ویژه دهک ثروتمند جامعه خواهد بود لطفا فریب کاری نکنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
باز هم بگوئيد خودروهاي داخلي گران هستند!
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
اين خبر مهم كجاست ؟ اين وزير عرضه هيچ كاري را ندارد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
عید اومد الکیه
احمد احمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
هدف حضرات فقط اینه که موضوع رو به آینده ی نامعلوم منتقل کنن تا فشار افکار عمومی کم شه و قضیه فراموش شه! قبلیا هم ازین قولها زیاد دادن!
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
احتمال زیاد واردات خودروی چینی باشد
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
حرفهای شما پشیزی نمی ارزد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
شعار نده. مگه نگفتی قرعه کشی از امسال حذف میشه؟ چی شد؟ حذف که نشد هیچ، یه شرکتی مثل مدیران خودرو که فروش اقساطی داشت رو هم مجبور کردین فقط از طریق سامانه یکپارچه مسخره شما نقدی بفروشه که باعث افزایش قیمت شد. شماها همتون دستتون توو کاسه چاپیدن مردمه بیخود ژست نگرانی برای مردم رو نگیر.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
امسال 12 ماه است كه تازه 3 ماه از آن گذشته!
ناصر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
ملت میداندوزیرکاره ای نیست که درموردواردات خودرویاصنعت تصمیم بگیریداین اقانماینده وسخن گویی بیش نیست بهترین راه حل استیضاح وزیرصنعت هست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
با سلام، متاسفانه تنظيم خبر بسيار ناشيانه صورت گرفته بطوريكه ارقام ذكر شده يا اشتباه يا ناقص نوشته شده است.
در ضمن به وزير محترم عرض مي كنم كه جمع خودرو عرضه مستقيم با خودرو كف نشاندهنده ميزان توليد است كه ظاهرا در 3 ماهه اول امسال كمتر از 3 ماه مشابه سال قبل بوده و در صورت ادامه اين روند نه تنها به هدف 1.5 ميليون خودرو توليدي نخواهيم رسيد بلكه از سال قبل هم كمتر خواهد بود.
نكته مهم ديگري كه بايد عرض شود اين است كه در شرايط فعلي واگذاري سهام مديريتي خودروسازهاي اصلي به بخش خصوصي نه تنها مشكلي را حل نخواهد كرد بلكه قيمت خودرو را به فلك خواهد رساند چرا كه متاسفانه هنوز بخش خصوصي در داخل كشور به بلوغ لازم نرسيده و ساختار اقتصادي كشور هم به گونه اي است كه واگذاريها به سمت تعطيلي و تغيير كاربري سوق كارخانه ها تغيير جهت خواهد يافت يعني بلايي كه بر سر شركتهايي مانند ماشين سازي تبريز، هپكو، نيشكر هفت تپه و ... آمد بر سر خودروسازيها هم خواهد آمد و بعد از مدتي دولت مجبور خواهد شد مجددا آنها را در اختيار بگيرد كه در اين مسير مردم ضرر خواهند كرد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
بی کفایتی ایشان در سازمان اقتصادی رضوی مشهود بوده حالا که وزیر شدند فاجعه هست
سهند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
كاش به جان و مال مردم ايران بيشتر از سود دلالان خاص اهميت ميداديد
اما افسوس كه: گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ي ماست ، آنچه البته به جايي نرسد فرياد است
بوئین زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
فقط و فقط استیضاح و برکناری ، دست و پا زدن و بازی با شعور مردم بسه دیگه
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
برچسب منتخب
محمد هادی زاهدی وفا حسین طائب ناصر کنعانی چافی مذاکرات دوحه کنکور
آخرین اخبار