بازدید 13904
عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی

اختلاف بین ارز دولتی و آزاد یعنی فساد و رانت/ دولت باید به شناورسازی نرخ ارز بپردازد/ با دلار ۴۲۰۰ ضربه‌ای به اقتصاد زدند که تا مدت‌های زیادی باید تاوان بدهیم

دولت تنها به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اقدام نکرده و سیاست جبرانی را نیز در پیش گرفته و مابه التفاوت آن را به مردم در قالب یارانه پرداخت کرده است. این اقدام خوبی است تا ضمن اینکه به مصرف کننده فشار نمی‌آید، قیمت‌های نسبی در اقتصاد اصلاح می‌شود و جلوی مصرف بی رویه گرفته و مشکلات اقتصادی نیز حل و فصل شود.
کد خبر: ۱۱۲۵۳۴۸
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰ 19 June 2022

به گزارش تابناک اقتصادی؛ سیاست ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی در سال ۹۷ با هدف حمایت از قشرهای ضعیف و آسیب پذیر کشور به اجرا گذاشته شد، ولی در عمل این سیاست نتوانست به اهدافش دست یابد و بستری برای رانت و فساد شد. دولت سیزدهم طی اقدامی شجاعانه، تصمیم به حذف ارز ترجیحی و انتقال یارانه از ابتدای زنجیره‌ی توزیع به انتهای آن گرفت.

تا کنون چندین بار حذف ارز ترجیحی در کشور ما انجام شده و هر بار این کار بدون جبران گرانی‌ها برای مردم صورت گرفته است. اما دولت سیزدهم با اعطای یارانه به صورت مستقیم به مصرف کنندگان نشان داد که قصد ندارد، معیشت مردم را بازیچه‌ی سیاسی کاری‌های خود قرار دهد. در واقع دولت به تغییر سازوکار حمایت از سبد معیشت خانوار‌ها پرداخت و از اعطای ارز چندنرخی در اقتصاد و یارانه به کالا‌ها به سمت اعطای یارانه به صورت مستقیم به مصرف کننده حرکت کرد.

به عقیده‌ی بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی، این اقدام شجاعتی را می‌طلبید که در دولت سیزدهم وجود داشت. در این خصوص با محمدرضا نجفی منش، عضو اتاق بازرگانی تهران به گفتگو نشستیم که حاصلش را در ادامه می‌خوانید.

نجفی منش به معایب سیاست ارز ترجیحی اشاره و تصریح کرد: این روش غلط‌ترین اقدامی بود که دولت قبلی به اجرا گذاشت. به این معنا که ما ضربه‌ای به اقتصاد زدیم و رانتی ایجاد کردیم که تا مدت‌های زیادی باید تاوان آن را بپردازیم. اصولاً تعیین نرخ ارز، یکی از اشتباه‌ترین کار‌هایی است که دولت‌ها می‌توانند انجام دهند؛ هم اجرای سیاست ارز ترجیحی خطای بزرگی بود و هم ادامه‌ی آن اشتباهی بزرگ‌تر.

وی ادامه داد: دولت باید به شناورسازی نرخ ارز بپردازد و تأمین آن را به عهده‌ی بازار بگذارد. هر جایی که اختلافی بین ارز دولتی و آزاد وجود داشته باشد، در واقع بستر فساد و رانت ایجاد می‌شود. هر چه حذف ارز ترجیحی به تأخیر می‌افتاد، کار سخت‌تر می‌شد. به هر حال باید این کار انجام می‌شد و عواقبش را به جان می‌خریدیم.

به عقیده‌ی این عضو اتاق بازرگانی تهران، اتفاق خوبی که در حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی افتاده، این است که دولت تنها به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اقدام نکرده و سیاست جبرانی را نیز در پیش گرفته و مابه التفاوت آن را به مردم در قالب یارانه پرداخت کرده است. این اقدام خوبی است تا ضمن اینکه به مصرف کننده فشار نمی‌آید، قیمت‌های نسبی در اقتصاد اصلاح و جلوی مصرف بی رویه گرفته و مشکلات اقتصادی نیز  حل و فصل شود.

نجفی منش خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم مثالی در مورد معایب سیاست ارز ترجیحی بزنیم، می‌توانیم به این موضوع اشاره کنیم که اگر مثلاً میزان مصرف روغن استان سیستان و بلوچستان ۵ هزار تن است، ۵۰ هزار تن روغن به این استان تزریق شد و باز هم کمبود داشت. دلیلش این است که بخش زیادی از این روغن به خارج از کشور قاچاق می‌شد، زیرا قیمت روغن با توجه به اختصاص ارز ترجیحی بسیار ارزان بود. ما اگر بتوانیم اختلاف قیمت‌ها را کم کنیم، می‌توانیم هدر رفت منابع را در کشورمان مدیریت کنیم.

این عضو اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد: دولت نمی‌تواند یک باره به حذف ارز ترجیحی بپردازد، چون زمان زیادی از اجرای آن گذشته است. راه معقول همین است که تدریجی به حذف آن اقدام کنیم و کشور را از مشکلات این سیاست اشتباه نجات دهیم.

محمدرضا نجفی منش، عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: در همه‌ی جای دنیا این طور است که میزان هزینه‌ها و درآمد خانوار‌ها را محاسبه می‌کنند و اگر کسی بیشتر از هزینه‌ها درآمد داشته باشد از او مالیات می‌گیرند و اگر کسی کمبود داشته باشد، بلاعوض دولت به او کسری بودجه اش را می‌دهد.

در ایران هم باید دقیق میزان هزینه‌ها و درآمد خانوار‌ها در روستاها، شهر‌ها و استان‌های مختلف محاسبه شود و یارانه به آن‌ها تعلق بگیرد یا از آن‌ها مالیات گرفته شود. انجام چنین کاری بر اساس مکانیسم‌های الکترونیکی که امروزه در اختیار داریم، امکان پذیر است. اگر چنین کاری انجام شود، یارانه به صورت نقدی در اختیار خانوار‌ها قرار می‌گیرد و آن‌ها این آزادی را دارند که در مورد نحوه‌ی هزینه کرد آن تصمیم بگیرند.

نجفی منش خاطرنشان کرد: درست است که حذف ارز ترجیحی ممکن است با مشکلات و فشار‌هایی همراه باشد، اما چون سیاست درستی است باید با جدیت پیگیری شود تا در نهایت شاهد نتایج مثبتی برای جامعه باشیم.  
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۲۰
قیمت گذاری دستوری برای ارز خوب نیست و قیمت آن باید آزاد باشد اما برای اجاره بهاء مردم خوب است!!!!!!! افزایش چند برابری قیمت کالاهای اساسی مردم برای دولت شجاعت است اما افزایش بیش از 25 درصد اجاره بهاء کمر مردم را خم می کند !!!!!!!
دوباره همه تقصیر ها افتاد گردن دلار ۴۲۰۰!!! خیانت به اقتصاد را احمدی نژاد کرد که نفت ۱۴۰ دلاری فروخت و پولش باد هوا شد.
می‌بینم که! با این سرعتی که پیش میرید اقتصاد لیبرال در مقابل شما کم میآره. ای ول!!!
تعجبی نیست! این برداشت شما از لیبرالیسم مثل سایر اموخته‌هاتون، ناقص و ناکارآمده.
اقتصاد لیبرالیستی به معنی اقتصاد لجام گسیخته و بدون سازوکار و نظارت نیست. اقتصاد لیبرال، یعنی حداقلی محدودیتهای کسب و کار، ضمن نظارت و مقررات، به شکلی که رقابت عادلانه حاکم بشه.
نه این برداشتی که هم اکنون در جریانه
جناب کارشناس در محاسبات و فرمایشات شما که کاملا به سود دولت است اثری از پول نفت و گاز و دیگر منابع ملی متعلق به مردم وجود ندارد تفکرات کارشناسانی مانند شما موجب افزایش نرخ دلار به ۳۴ هزار تومان شدند اما حالا مردم باید با افزایش حقوق ۱۰ درصدی با تورم چند صد درصدی روزگار سپری کنند
آها پس اینطور ، الان دوباره ارز آزاد با دولتی اختلاف داره . دو روز دیگه بهانه کنید بازم گرون کنید، بی کفایتی در اوج رو شاهدیم
یا مطالبی که در دانشگاه تدریس می شود علم اقتصاد نیست یا این چیزهایی که به اسم اقتصاد سر سفره ما آوردید اقتصاد نیست.پیدا کنید پرتقال فروش رل
از نظر ایشان مردم رعیت دولت هستند و اگر سطح درآمد خانواده ای بیش از هزینه های محاسباتی دولت باشد باید به دولت مالیات بدهند !!!!!!!!
هزینه به دلار امادستمزد به ریال نمی شود زندگی کرد در امد را هم به دلار حساب کنید برابر حقوق در المان و یا امارات و کشورهای هم تراز ایران
ارز 4200 تومنی که به مردم نرسید . اونایی که میتوانند از رانت استفاده کنند ، بهره مند شدند و در هر شرایطی این اشخاص به بیت المال دسترسی دارند. عدد برایشان فرقی نمیکند
اقتصاد را نمیشود سلیقه ای ساخت
ارز۴۲۰۰ اقتصاد را بیراهه برده و همه چیز را به بی نظمی کشاند و فاجعه آفرید
تاوان دلار ۴۲۰۰ را فقط مردم میپردازند
ارز آزاد حذف شود.
این آقا نفسش از جای گرم درمیاد و خبر از دل ریش مردم ندارد؟!
احتمالاًایشان هم خریدشان را از جنوب تهران انجام می دهند؟!
همه واردات و صادرات و دلار دست خود اینهاست و عجیب که از ایشون سوال می پرسید، اینها منافع خودشون را به هر چیزی ترجیح می دهند
همان های که به ارز 4200 به اقتصاد ضربه زدند الان هم در راس امور هستند امیدی به بهبود نیست
عزیزان دل دولت باید در تمام ارکان خودش را کنار بکشد و فقط ناظر باشد و اقتصاد را آزاد و رقابتی کند نه دستوری و نه باند بازی
خوب بود واسه جراحی اقتصادی سراغ بانکهای خصوصی میرفتین که با خلق نقدینگی اقتصاد ایرانو واسه ما به جهنم تبدیل کردن البته که واسه خودشون بهشته.
آخه الان ارز ۶ تا نرخ داره کجاش داره اصلاح میشه ، خوب گیرم مثلا به مردم یارانه چهار قلم کالا رو دادین تمام کالاها و خدمات گرون شده و پدر جد مردم رو جلوی چشمشون آوردین این دیگه هورا داره و کار شجاعانه اس ؟؟؟؟
دولت به بهانه تک نرخی کردن ارز،چندین ساله که به دنبال ارز آزاد میدود.فقط توده مردم آسیب میبینند
چرا وقتی ارز 4200 تومانی رو دولت روحانی ابداع کرد کسی به عواقب آن پی نبرد؟ جز این نبود که علیرغم این همه طمطراق و ادعا یک آدم با سواد در بین مسئولینی که برای احراز پست و مقام دست و پا میزنند نبود؟ تاوان تصمیمات غلطی که دولتها میگیرند را مردم بخصوص قشر آسیب پذیر باید بدهد و البته اعتراض آنها هم هرگز مورد توجه قرار نگرفته و نمیگیرد .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان