بازدید 5220

ثبت شرکت چیست؟ قوانین جدید ۱۴۰۱

شاید شما قصد ثبت شرکت خود را داشته باشید و از مراحل ثبت آن، اطلاعاتی نداشته باشید. ممکن است این سوال برایتان به وجود بیاید که: آیا من توانایی ثبت شرکت را دارم؟ چگونه می توانم شرکتم را به ثبت برسانم؟ برای انجام این کار، چه مراحلی را باید طی کرده و پشت سر بگذارم؟ در این مقاله قصد داریم درباره ثبت شرکت و اطلاعات مربوط به آن، بپردازیم.
کد خبر: ۱۱۲۴۰۳۴
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۸ 12 June 2022

ثبت شرکت چیست؟ قوانین جدید ۱۴۰۱

شرکت چیست؟ ثبت شرکت چه عملی است؟

قبل از شرح معنی ثبت شرکت ، قصد داریم راجع به شرکت توضیحاتی دهیم. شرکت یعنی اجتماع دو نفر یا چند نفر، که به قصد دست یافتن به هدف های تجاری و یا غیر تجاری، صورت می گیرد. اجتماع افراد ذکر شده، می تواند حقیقی باشد یا حقوقی. شرکت، به دو نوع اصلی "شرکت تجاری" و "شرکت مدنی" تقسیم می شود. شرکت تجاری، به شرکت هایی گفته می شود که هدف اصلی آن ها، دست یافتن به اهداف تجاری است. شرکت تجاری، اجتماعی از افرادی است که طبق دستورالعمل های قانون تجارت، شخصیت حقوقی ای جدا از تشکیل دهندگان شرکت را دارا می باشند و می بایست طبق دستورالعمل های ثبت شرکت ها، ثبت شده باشند و آگهی آن ها در روزنامه رسمی منتشر شده و برای آگاهی اشخاص ثالث، گزارش شود. شرکت مدنی، به شرکت هایی گفته می شود که قصد آن ها، دست یافتن به اهداف غیر تجاری است. شرکت مدنی در واقع به اجتماع حقوق دو شریک یا چند شریک در یک قرارداد یکسان گفته می شود. پس اگر در مالی، دو مالک یا چند مالک شریک شدند و حق مالکیت داشتند، شرکت مدنی تشکیل می شود. زمانی که این اجماع شرکا ، در سازمان ثبت شرکتها بصورت رسمی و با رعایت قوانین مربوط به ثبت برسند عملا ثبت شرکت انجام شده است .

مفهوم شراکت؟

شراکت یعنی مشورت و ایده پردازی. همچنین به معنی سرمایه ها را به اشتراک گذاشتن، است. بدین منظور، افرادی که عضو شرکت هستند، فکر، عقیده و سرمایه هایشان را با هم به اشتراک می گذارند. در نهایت وقتی به سود و سرمایه ای رسیدند، سود را بین خودشان تقسیم می کنند.

اولین قدم برای ثبت شرکت چیست؟

اولین قدم برای ثبت شرکت ها ، طی کردن مراحل اداری است. ناگفته نماند انجام دادن این روند در گذشته، نسبت به حال، سخت تر بود؛ به این صورت که فردی که در نظر دارد شرکت خود را ثبت کند، حتما باید به اداره ثبت شرکت محل زندگی خود رجوع می کرد و همه امورات، به روش کاغذی انجام می شد که زمان بر بوده و روند کاری را طولانی تر و خسته کننده تر می کرد؛ اما الان بخشی از امورات و پر کردن فرم های مربوطه، توسط اینترنت و سایت انجام می شود و به روند کاری، سرعت بخشیده است.  

ثبت شرکت چیست؟ قوانین جدید ۱۴۰۱

برای ثبت شرکت چقدر باید هزینه کرد؟

با توجه به شرایط اقتصادی سال ۱۴۰۱ در واقع نمی توان هزینه دقیقی را برای همه شرکت ها گفت؛ زیرا قیمت هر شرکتی با توجه به نوع شرکت، متفاوت است. ثبت کردن شرکت شاید مراحل پیچیده ای داشته باشد و ممکن است هرکسی نتواند به خوبی تمام امورات آن را انجام دهد. برای حل این مشکل، شما می توانید همه امورات ثبت شرکتتان را به دست افراد متخصص تکسفیر بسپارید تا با کیفیت بیشتری کارهایتان را به اتمام برسانند. اگر این امورات ثبت شرکت توسط خودتان صورت بگیرد، باید هزینه کمتر ولی زمان بیشتری بزارید.

در ادامه برای مثال به هزینه هایی که برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود باید پرداخته شود، می پردازیم:

  • شما باید هزینه ای برای درخواست ثبت شرکت، به اداره ثبت شرکت بپردازید.
  • برای فرستادن مدارک و آماده کردن پاکت های پستی، باید هزینه ای به شرکت پست به منظور عرضه خدماتش برای شما، پرداخت کنید.
  • هزینه ای به منظور حق الثبت باید به اداره ثبت شرکت، پرداخت کنید.
  • بعد از اینکه شرکت را به ثبت رساندید، ممکن است مجبور باشید هزینه هایی مثل پلمپ دفاتر و تغییرات ... را بپردازید.

مزایای ثبت شرکت چیست؟

·         جذب توجه و اعتماد سازی بین مردم

هنگامی که شما ثبت شرکت انجام می دهید، شرکت شما ارزش و اعتبار بیشتری را کسب می کند و اسم آن بین مردم رایج می شود. در بازاریابی، اعتماد مهم ترین ملاک بوده و شما با ثبت شرکت، قطعا می توانید اعتماد افراد زیادی را به خود جلب کنید. با این کار، افراد زیادی به شما رجوع کرده و مشتری زیادی را سمت خود و شرکتتان، جذب می کنید. با ثبت شرکت و جلب نظر و اعتماد مردم، شما می توانید به صورت بین المللی نیز فعالیت کنید.

·         قانونی شدن

یکی از اصلی ترین ویژگی ها و مزایای ثبت شرکت، بهره مندی از جنبه قانونی می باشد. قانونی شدن این مزیت را در اختیار شما می گذارد که قانون همه فعالیت های شما را حمایت و پیگیری می کند.

·         مشارکت در مناقصه ها و مزایده ها

هنگامی که شما شرکت خود را به ثبت می رسانید، به صورت قانونی و رسمی، شما و شرکت شما شناخته شده و محبوبیت زیادی پیدا می کنید. با معروفیت، شما می توانید در مناقصه ها و مزایده ها، مشارکت کنید که در نتیجه این کار باعث می شود شما قرارداد های بزرگی ببندید و به سود های عظیمی دست پیدا کنید.

·         گرفتن کد کارگاهی

پس از اینکه افراد ثبت شرکت را انجام دادند، کد کارگاهی اخذ می کنند. از مزایای دریافت کد کارگاهی این است که شما قادر می شوید همه کارمندان و پرسنل های خود را از حق بیمه برخوردار کنید.

·         صادرات و واردات

یکی از مزایای فوق العاده ثبت شرکت این است که با انجام این کار، شرکت و نماینده قانونی شرکت، می توانند کارت بازرگانی دریافت کنند و وارد دنیای تجارت خارجی شده و به صادرات و واردات ادامه دهد.  

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت

طبق قوانین جدید سال ۱۴۰۱ از سوی سازمان ثبت شرکتها (irsherkat.ssaa.ir) مدارک زیر باید ارائه شود.

  • شناسنامه و کپی آن (همه اعضا شرکت)
  • کارت ملی و کپی آن (همه اعضا شرکت)
  • ارائه تقاضانامه شرکت که زیر برگه این تقاضانامه باید توسط همه اعضای شرکت امضا شود و اثر انگشت آن ها ثبت شود. (نسبت به نوع شرکت، تقاضانامه آن نیز متفاوت است)
  • ارائه شرکت نامه که باید توسط کلیه شرکا شرکت امضا شده باشد.
  • ارائه اساسنامه که باید توسط کلیه اعضا شرکت امضا شده باشد.
  • ارائه دو نسخه از صورت جلسه موسسین و همچنین اعضا هیات مدیره که باید توسط بازرسین و موسسین شرکت امضا شده باشد.
  • ارائه مجوز های مربوطه برای برخی از حوزه های فعالیتی
  • تاییدیه و پذیرش هیات مدیره
  • اگر اعضای موسسین و هیات مدیره، افرادی حقوقی هستند، باید تک به تک این افراد، شناسایی شوند و همچنین در روزنامه رسمی باید اعلام شوند.
  • عرضه گواهی عدم سوء پیشینه که توسط تمامی شرکا باید ارائه شود.

   ثبت شرکت چیست؟ قوانین جدید ۱۴۰۱

انواع شرکت های تجاری را بدانیم

در بالا ذکر کردیم که در ابتدای ثبت شرکت، باید مشخص کنیم که آیا شرکت ما شرکتی تجاری است یا شرکتی مدنی. قصد داریم در ادامه انواع مختلف شرکت های تجاری را نام برده و توضیحی دهیم. در شرکت تجاری، اعضای شرکت همه سرمایه های خود مانند محصول، دارایی، پول و ... با هم به اشتراک می گذارند تا به هدف تجاری خود برسند و سودشان را بین اعضای شرکت تقسیم می کنند.

·         شرکت سهامی (شرکت سهامی خاص و شرکت سهامی عام)

شرکت سهامی، جزو شرکت های تجاری محسوب می شود. این شرکت از سهام هم ارزش با مقدار همسان به نشانه سرمایه، سود می کنند.

·         شرکت تضامنی

شرکت تضامنی، با وظیفه تضامنی بین دو یا چند نفر ایجاد می شود. اگر بدهی برای شرکت صورت بگیرد، هر یک از شرکا وظیفه پرداخت بدهی را دارند و فرد طلبکار، بدهی خود را می تواند از هر کدام از شرکا طلب کند.

·         شرکت با مسئولیت محدود

یکی از رایج ترین انواع شرکت ها در ایران، شرکت با مسئولیت محدود است. این شرکت این گونه است که هر کدام از شرکا، نسبت به مقدار سرمایه ای که به اشتراک گذاشته اند، وظیفه پرداخت کردن بدهی شرکت را دارند.

·         شرکت مختلط غیر سهامی

شرکت مختلط غیر سهامی، بین تعدادی افراد با مسئولیت های محدود شکل می گیرد. در این شرکت، ارتباطات بین شرکا، از قوانینی پیروی می کند که این قوانین در شرکت نامه ذکر شده است.

·         شرکت مختلط سهامی

این شرکت شامل شرکت سهامی با شرکت تضامنی است و در واقع ترکیبی از این دو شرکت می باشد.

·         شرکت نسبی

شرکت نسبی، حداقل باید دارای دو شریک باشد. مسئولیت های شرکا نسبت به مقدار سرمایه ای که به اشتراک گذاشته اند، بین آن ها تقسیم می شود.

·         شرکت تعاونی تولید و مصرف

شرکت تعاونی تولید و مصرف، در واقع به دو شرکت "شرکت تعاونی تولید" و "شرکت تعاونی مصرف" تقسیم می شود.

توجه: هر شرکتی برای قانونی شدن خود حتما لازم دارد پس از تهیه مدارک اخذ کد اقتصادی، مراحل اخذ کد اقتصادی را انجام دهد و پس از اخذ کد اقتصادی موظف است این کد را روی فاکتور های خرید و فروش خود درج کند.

تغییرات شرکت

در صورتی بخواهید آدرس ، میزان سهام ، نام شرکت ، اساسنامه ، موضوع و اعضای شرکت ثبت شده را تغییری بدهید برای اطلاعات بیشتر و جزيیات دیگر به صفحه ثبت تغییرات شرکت موسسه تکسفیر مراجعه کنید.  

نتیجه گیری

همانگونه که ذکر شد، شراکت است که باعث به وجود آمدن شرکت می شود. برای ثبت شرکت ها ، مراحل مربوطه باید طی شود. در واقع این روندی که باید طی شود، بنا به شرکتی که انتخاب می کنید، متفاوت است. در این مقاله سعی کردیم معنی شرکت و شراکت، مزایای ثبت شرکت، هزینه ثبت شرکت، مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت، انواع شرکت های تجاری را مورد نقد و بررسی قرار داده و خدمت شما ارائه کنیم.  

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر با موسسه تکسفیر تماس بگیرید.(09121986174)

 

انتهای رپرتاژ آگهی/ 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست