بازدید 16883

نمايش مشهورترين فرعون پس از 3 هزار سال

کد خبر: ۱۱۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۸۶ - ۱۱:۲۳ 05 November 2007

يكشنبه براي اولين بار صورت «توتان خامون» جوانترين و مشهورترين فرعون مصر پس از 3 هزار سال به نمايش عموم درآمد.

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از آسوشيتدپرس از «الاقصر» مصر، باستان‌شناسان با دقت تمام اين جسد موميايي شكننده را از تابوت مزين به سنگ‌هاي گران‌بهاي وي خارج كرده تا بقاياي سياه جسد اين فرعون را به نمايش عمومي بگذارند.

پارچه كتاني در زمان دفن وي در مقبره زير زميني طلايي وي به دورش پيچيده شده بود و هنگام نمايش پارچه‌اي كتاني ديگر از گلو تا روي پاهايش را مي پوشاند تا فقط صورت و پاهاي لاغر وي نمايان باشد. پيكر موميايي اين پادشاه 19 ساله كه زندگي و مرگش عده زيادي را تا مدت‌ها اسير خود كرده بود، در محفظه‌اي شيشه‌اي گذاشته شده بود تا از تاثيرات گرد و غبار در امان باشد.

«زاهي حواس» رئيس بنياد عتيقه‌ها در مصر مي‌گويد: من براي اولين بار مي‌توانم اعلام كنم كه توريست‌هايي كه به اين مقبره مي‌آيند مي‌توانند صورت «توتان خامون» را براي اولين بار ببينند. موميايي كاملاً در شرايط حفاظت شده و مناسبي است.
 
وي در اين باره افزود كه دانشمندان 2 سال پيش كار ترميم اين موميايي كه به شدت آسيب ديده بوده را آغاز كردند. بدن وي از 18 قسمت دچار شكستگي شده بود كه اين شكستگي‌ها مربوط به زمان كشف اوليه وي توسط «هوارد كارتر» باستان شناس بريتانيايي در 85 سال پيش و هنگامي بود كه او قصد خارج كردن موميايي از مقبره و برداشتن ماسك طلايي او را داشته است.

كارشناسان هم اكنون نگراني ديگري را براي اين موميايي ارزشمند مطرح كرده‌اند كه آن توريسم است. هر ماهه هزاران نفر توريست از اين مقبره زير زميني ديدن مي‌كنند كه احتمال مي رود ظرف 50 سال گرد و غبار باعث متلاشي شدن آن شود.

«حواس» گفت: گرما و رطوبتي كه از طريق حضور توريست‌ها و تنفس آنها ايجاد مي‌شود اين موميايي را به پودر تبديل خواهد كرد. تنها چيزي كه به خوبي از وي باقي مانده صورت اوست كه بايد آن را با دقت حفظ كنيم.

راز زندگي «توتا‌ن خامون» كه در سلسله هجدهم فراعنه و در 8 سالگي به حكومت رسيد و مقبره طلايي وي از زمان كشف اين مقبره مخفي توسط «هوارد»، ذهن بسياري را به خود مشغول كرده بود.
او بزرگترين فرعون مصر نبود اما گنجينه دفن شده جالب وي و شايعاتي زيادي كه در مورد تيم باستانشناسي «هوارد» به وجود آمده بود، باعث جلب توجه زيادي به وي و تهيه كتاب‌ها و مستندات تلويزيوني زيادي در مورد وي شد.
دانشمندان در سال 2005 موميايي «توت» را از مقبره وي منتقل كرده و براي 15 دقيقه به سي تي اسكن جسد وي پرداختند تا تصويري 3 بعدي را از وي به دست آورند. اين اولين اسكن يك موميايي در جهان بود. نتايج، فرضيه اوليه در مورد قتل فجيع وي را رد كرده و نشان داد كه ران چپ او چند روز پيش از مرگش شكسته است كه احتمالاً در نتيجه حادثه‌اي بوده كه منجر به عفونت شديد و مرگ او شده بود.
 
صنعت توريسم مصر اميدوار است تا سود فراواني را از نمايش اين موميايي به دست آورد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # حج
وب گردی