بازدید 26654

یک فیلم پندآموز برای همه مسئولان / این فریادهای از روی خوشحالی را هیچ گاه فراموش نکنید!

همه مردم و افراد جامعه در هر لحظه از روز ناچار به گرفتن تصمیماتی برای رتق و فتق امور خود هستند که این تصمیمات می تواند در سطوح مختلف و با آثار گوناگون باشد؛ گاهی ممکن است اثر این تصمیم فقط بر خود شخص وارد آید و گاهی یک اجتماع چند ده نفره یا بیشتر و یا حتی یک شهر یا کشور را تحت تاثیر قرار دهد.
کد خبر: ۱۱۲۳۷۵۸
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰ 11 June 2022

تابناک : همه مردم و افراد جامعه در هر لحظه از روز ناچار به گرفتن تصمیماتی برای رتق و فتق امور خود هستند که این تصمیمات می تواند در سطوح مختلف و با آثار گوناگون باشد؛ گاهی ممکن است اثر این تصمیم فقط بر خود شخص وارد آید و گاهی یک اجتماع چند ده نفره یا بیشتر و یا حتی یک شهر یا کشور را تحت تاثیر قرار دهد. اینکه یک تصمیم باید چگونه اتخاذ شود دارای تعابیر مختلفی است اما آنچه در این میان اثر گذارتر و بیشتر مورد توجه قرار می گیرد «تصمیمات مدیریتی» است.

در این روزها که کشور شرایط خاصی را از لحاظ داخلی و خارجی پشت سر می گذارد، «تصمیمات مدیریتی» از اهمیت دوچندان برخوردار می شوند. به سبب همین شرایط خاص هم تعداد «تصمیمات مدیریتی» که زندگی روزمره مردم را تحت تاثیر قرار می دهد بسیار بیشتر از گذشته شده است. مثلا اگر روزگاری تغییر قیمت ارز یا شاخص بورس یا ممنوعیت واردات یا صادرات یک کالا موجب ایجاد اثر عمومی گسترده می شد اما اکنون یک تصمیم «مدیریتی» درباره گران شدن یا همسیه بندی یک کالا یا مثلا قرعه کشی برای فلان کالا که می تواند یک خودرو باشد توجه و حساسیت عمومی را به دنبال دارد.

اخیرا فیلمی در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی منتشر شد که با توجه به موضوع و جزییات آن بسیار مورد توجه قرار گرفت.این فیلم درباره خوشحالی یک شرکت کننده در قرعه کشی خودرو پس از شنیدن خبر موفقیت خود در این قرعه کشی بود و این خوشحالی آنقدر زایدالوصف بود که مخاطب در هر لحظه این احتمال را می دهد که این فرد ممکن است شنیدن چنین خبر خوشحال کننده ای سلامت این فرد را به خطر انداخته و برای او خطر جانی پیش آید. از طرف دیگر هم در برداشت نخست این فیلم از اهمیت چندانی برخوردار نبوده و ممکن است روزانه هزاران یا میلیون ها ایرانی برای شنیدن اخبار گوناگون چنین واکنشی هایی نشان دهند اما واقعیت این است که در حاشیه این واکنش و فیلم نکات بسیار قابل تاملی وجود دارد.

تعداد بازدید : 3256

 

 

نخست اینکه هر «صاحب تصمیمی» و هر «اجرا کننده تصمیمی» باید این فیلم را بارها و بارها ببیند و به این امر واقف آید و بداند شاید یک تصمیم در ظاهر ساده بوده و فرآیند پیچیده ای نداشته باشد و برای اصلاح و تکمیل یک تصمیم معیوب ممکن است زمان به اندازه کافی باشد؛ اما واقعیت این است که شاید برخی از پارامترهای خارج از اراده عنان اتخاذ تصمیم را از فرد تصمیم گیرنده گرفته و از کنترل او خارج کند.

مثلا در همین مورد قرعه کشی خودرو، آنچه رخ داد این بود که در ابتدا عده ای به عنوان برنده قرعه کشی نامیده شدند. بعد گفته شد که اشتباهاتی رخ داده و لذا عده ای ذخیره هستند و در آخر هم که اعتراض هایی مطرح شد گفتند، برای همه سهمیه هایی در نظر گرفته شده است. حال تصور کنید در همین روند اصلاحات و تکمیل تصمیمات خسارات مادی و معنوی متعددی به برخی افراد وارد شود. آیا واقعا صرف یک اطلاعیه تکمیلی یا حتی عذرخواهی می تواند جبران کننده اشتباهات افراد صاحب تصمیم یا اجرا کنندگان باشد؟

نکته قابل تامل دوم که باید به آن توجه شود این که یک تصمیم مدیریتی ممکن است دارای ویژگی ها و فاکتورهای متعددی باشد اما چند ویژگی آن نقش بنیادینی داشته و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.یکی از این ویژگی ها کارشناسی و آینده نگرانه بودن یک تصمیم مدیریتی است؛ یعنی اینکه قبل از هر اتخاذ و اعمال تصمیم مدیریتی باید توسط کارشناسان از مرحله ابتدایی تا نهایی آن فرآیند را بررسی نمایند و بدانند ممکن است چه مشکلاتی در مسیر اجرا وجود دارد و به این تصور که با اصلاحیه و اطلاعیه مشکلات بعدی حل خواهد شد شروع به اتخاذ یک تصمیم در سطح خرد یا کلان نمایند.

ویژگی های مهم دیگر یک تصمیم مدیریتی مصلحانه و منصفانه و مسئولانه بودن آن است.شاید بهترین و رساترین مبانی برای بیان این ویژگی ها، این سیره و توصیه که از سوی معصومین به طور متواتر بیان و بارها شنیده هم شده باشد که فرموده اند عادل ترین مردم کسانی هستند که آنچه را برای خود می پسندند برای دیگران نیز بپسندند و آنچه را برای خود نمی پسندند برای دیگران نیز نپسندند.

اگر قرار است تصمیمی در هر سطحی چه خرد و چه کلان گرفته شود باید صاحب تصمیم و اجرا کننده آن خود را به عنوان یکی از ذینفعان آن تصمیم متصور بوده و به این موضوع توجه داشته باشند که اگر تاثیر این تصمیم بر آنها وارد می شد، چه اتفاقی رخ می داد و مثلا از امتیازات و اختیارات و ارتباطات خاص برخوردار نبودند و خبر شکست یا برنده شدن در یک قرعه کشی خودرو ممکن بود چه آثار کوتاه مدت و بلند مدتی در زندگی آنها داشته باشد؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۴
و نکته مهمتری که شما ازش طفره رفتی اینه که چرا باید مردم ما برای خرید خودروهای با تکنولوژی قدیمی، بی کیفیت و ناامن توی قرعه کشی شرکت کنن و در صورتی که اسمشون توی قرعه کشی در بیاد به این صورت ذوق مرگ بشن که با پرداخت پول کامل خودرو بتونن 3 ماه بعد خودرو رو دریافت کنن در حالی که توی اکثر کشورها میشه بدون پیش قسط و با سود ناچیز صاحب بهترین خودروها شد. توی همین آلمان میشه بنز و بی ام و و فولکس واگن رو یک روزه بدون پیش قسط خرید و ازش استفاده کرد و اولین پرداختی هم دو ماه بعد از دریافت خودرو هستش.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
چه ربطی به بنز و بی ام و داره؟ شما این برنده شدن را باید با برنده شدنها در کازینو و لاتاری مقایسه کنی. خوشحالی این فرد از خودرو خریدن نیست از سود فروش آن است که با قرعه کشی نصیب او شده.
بعد از چند دهه کشور داری افتخار جمهوری اسلامی ایران ایجاد خوشحالی در مردم با قبول شدن د رقرعه کشی خودرو هست
در اکثر کشور های کافر پیشه براحتی می تونی خرید قسطی خودرو داشته باشی
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
همین چند روز قبل تویوتا کمری هیبرید صفر رو امریکا خریده 34000 دلار
الان فکر می کنی اهمیتی داره
من این فیلم رو دیدم 24 ساعت دپرس بودم و برای مردم سرزمینم افسوس خوردم به این همه مظلومیت
فرهنگ کار و تلاش را نابود کردند و مردم را دلال
عجب فرهنگی
فرهنگی که جز فساد از آن چیزی بوجود نمی آید
فرهنگ فقط شعر و کتاب و رسانه و مقاله نیست
ما چه ملت بدبختي هستيم كه با داشتن سرمايه هاي عظيم و منحصر به فرد طبيعي از جمله نفت و گاز بايد در فقر زندگي كنيم و براي خريد يك خودروي عهد عتيق بي كيفيت تو صف بايستيم و در قرعه كشي شركت كنيم و اگر برنده شديم خوشحال شويم و اگر نشديم با زندگي كسالت بار بسازيم. واقعا دست مسئولان بي عرضه درد نكند.
چیزی که از تاریخ 40 ساله جمهوری اسلامی فهمیدم این است که نظام بدنبال تقابل است تا یافتن راه حل (هر چیزی). مشکل روانی وجود دارد. مثلا سخنگوی دستگاه «دیپلماسی» می گوید: "بانیان قطعنامه مسؤول تبعات بعدی هستند" بجای اینکه ابتکار عمل بدست بگیرند و با ایجاد سازکاری جدید، دشمنان را مایوس کنند، تقابل با کل غرب را در پیش می گیرند. غرب، یکنفر نیست برخی غربی ها فقط نگران برنامه هسته ای هستند دشمنی ندارند.... البته تقابل و لجبازی ساده تر است.
مردم رو به چه روزی انداختن!!
تابناک خود بهتر میدانی دراین مملکت الیگارشی وکاسبان تحریم با ادامه خود تحریمی کاری کرده اند که باید گفت کارم از گریه گذشته است از ان میخندم
فرض را بر مبنای اشتباه گذاشته اید.
مسئولان می توانند خودرو را ارزان و فراوان و اسان به دست مردم برسانند اما نمی خواهند.
یادمان نرفته که ابتدا قانون گذاشتند که قیمت کارخانه ده درصد بیشتر از بازار .
بعد قانون جدید آوردند بازار آزاد حداکثر ده درصد بیشتر از قیمت کارخانه و با این شعبده ها ، قیمت خودرو را سه برابر کردند ، بعد جلوی واردات را گرفتند ،
بعد از آن خودرو را احتکار کردند تا بازار غیر رسمی شکل بگیرد (چطور ممکنه که خودروی صفر کیلو متر خارج از شبکه توزیع رسمی با قیمت گرانتر به دست مردم برسه)
یادتان باشد هم کمبود و فسادی که می بینید تعمدی است .
خیر و صلاحشان در کم فروشی و گران فروشی است
لاتاری که همان فروپاشی اخلاقی است
آقا بجای فقط حرف و حرف و حرف یک بار برای همیشه بساط خودروسازی دولتی و مافیایی رو تو این مملکت جمع کنید و واردات خودرو با تعرفه پایین و با نمایندگیهای مستقیم بطور کامل آزاد بشه، این خواسته اکثریت ۹۹ درصدی ملت هست و باید بلافاصله تصویب و اجرا بشه. حتی یک روز تعلل در این مساله جایز نیست ، تصادفات و بیماریهای ناشی از آلودگی هوا تو این مملکت داره بیداد میکنه، جان و مال مردم قربانی منافع یک گروه مافیایی شده که بدون هیچ عذاب وجدانی مردم رو برای خرید یک خودروی بی کیفیت به خفت و ذلت میکشن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر