بازدید 8409

شکایت از عوامل پرفروش‌ترین فیلم تام کروز

خانواده نویسنده‌ای که فیلم «تاپ گان» براساس مقاله‌ای از او ساخته شده است، از استودیو پارامونت برای نقض قانون کپی رایت شکایت کرد.
کد خبر: ۱۱۲۳۰۹۹
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۹ 07 June 2022


به گزارش تابناک به نقل از ورایتی، قسمت اول از مجموعه سینمایی تاپ گان (۱۹۸۶ ، تونی اسکات) براساس مقاله‌ای ساخته شد که در سال ۱۹۸۳ در مجله کالیفرنیا منتشر شده بود. بازماندگان نویسنده این مقاله دیروز (دوشنبه، ۱۶ خرداد) از استودیو پارامونت پیکچرز شکایت کردند و مدعی شدند این استودیو در شرایطی سود حاصل از دنباله فیلم تاپ گان را به جیب می‌زند که دیگر از حق نشر مقاله مذکور برخوردار نیست.

نویسنده این مقاله که ایهود یونی ( Ehud Yonay) نام داشت، در سال ۲۰۱۲ از دنیا رفت. همسر و پسر این نویسنده در سال ۲۰۱۸ درخواست پس گرفتن حق نشر یا کپی رایت این مقاله را دادند و این خواسته در سال ۲۰۲۰ محقق شد.

براساس بند ۲۰۳ قانون کپی رایت، نویسندگان می‌توانند پس از گذشت ۳۵ سال حق کپی رایت خود را از طرف قرارداد پس بگیرند.

«تاپ گان» به ۴۰۰ میلیون دلار رسید | رکورد تاریخی برای «تام کروز»
خانواده یونی در دادخواست جدید خود عنوان کرده‌اند استودیو پارامونت بدون این که جواز جدیدی برای استفاده از این مقاله بگیرد، دست به توزیع فیلم تاپ گان: ماوریک زده است. آن‌ها حالا علاوه بر خسارت خواهان صدور دستور کتبی دادگاه برای منع پارامونت از نشر این فیلم پرفروش هستند.

تاپ گان: ماوریک در حال حاضر حدود ۳۰۰ میلیون دلار در سینماهای آمریکا و کانادا فروش کرده و برای دو هفته متوالی پرفروش‌ترین فیلم گیشه آمریکای شمالی بوده است.

نقشی که زندگی تام کروز را تغییر داد
کار ساخت تاپ گان ۲ از مه سال ۲۰۱۸ آغاز شد. این فیلم در ابتدا قرار بود ژوئیه سال ۲۰۱۹ اکران شود اما اکران آن یک سال برای کار روی سکانس‌های پرواز و دو سال به دلیل کرونا به تاخیر افتاد. براساس دادخواست خانواده یونی، ساخت این فیلم اکشن مه سال ۲۰۲۱، یعنی یک سال پس از انقضای کپی رایتی که در اختیار داشته، کامل شده است.

منبع: ایسنا
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل