بازدید 6716
۳

تجارت ۳۲ هزار میلیاردی ایرانی‌ها در اینستاگرام

اینستاگرام با ۴۴میلیون کاربر فعال تبدیل به مهم‌ترین شبکه اجتماعی ایران شده و ۴۱۵ هزار فروشگاه با ایجاد یک‌میلیون شغل مستقیم در آن فعالیت می‌کنند
کد خبر: ۱۱۲۲۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۰ 02 June 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از همشهری، اینستاگرام تنها شبکه اجتماعی فیلترنشده بین‌المللی در ایران است. شاید همین موضوع برای تبدیل شدن این پلتفرم مبتنی بر تصویر به یک فروشگاه آنلاین برای خرید و فروش‌های خرد و بعضا کلان کافی باشد. در سال ۱۴۰۰ تعداد کاربران فعال ایرانی در اینستاگرام به ۴۴ میلیون کاربر رسید و ۴۱۵ هزار فروشگاه در این پلتفرم مشغول به فعالیت بودند. در ابتدای آشنایی کاربران ایرانی با اینستاگرام، این پلتفرم فضایی برای به اشتراک گذاشتن تصاویر شخصی بود. در آن زمان، شاید کمتر کسی تصور می‌کرد که این پلتفرم بتواند به‌عنوان یک فروشگاه آنلاین، محلی برای کسب درآمد تعداد قابل‌توجهی از مردم شود. اینستاگرام علاوه بر کسب‌وکار‌های فضای فیزیکی، مورد توجه کاربرانی قرار گرفت که پیش از این شغل و درآمدی نداشتند. همچنین کاربرانی که در اقصی‌نقاط کشور برای فروش فیزیکی محصولات کشاورزی، غذایی، صنایع‌دستی و حوزه‌های دیگر با محدودیت مواجه بودند، حالا با پلتفرمی آشنا شده‌اند که با صرف هزینه‌ای اندک می‌توانند کسب درآمد کنند. این گروه، اکنون کمتر نیاز به سفر یا حتی مهاجرت به شهر‌های بزرگ‌تر دارند. براساس گزارشی که در اکوسیستم استارت‌آپی ایران توسط «تکراسا‌فارسی» تهیه شده، آمار‌های سال ۱۴۰۰ بیانگر این است که اینستاگرام اکنون توانسته یک میلیون نفر اشتغالزایی مستقیم ایجاد کند. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد اینستاگرام توانسته در بخشی از اقتصاد دیجیتال کشور نقش‌آفرینی کند.

پیشتازی پوشاک

سهم گروه‌های کالایی پوشاک ۲۷ درصد، خوردنی و آشامیدنی ۱۸ درصد، آرایشی، بهداشت و سلامت ۱۰ درصد، اکسسوری ۹ درصد، کیف و کفش ۸ درصد، خانه و آشپزخانه ۶ درصد، دیجیتال ۲ درصد و سایر اقلام ۲۰ درصد بوده است. به‌عبارت دیگر، در گروه کالایی پوشاک تعداد ۱۱۳ هزار فروشگاه و در گروه خوردنی و آشامیدنی ۷۳ هزار فروشگاه فعالیت می‌کنند. همچنین ۴۲ هزار فروشگاه آرایشی، بهداشتی و سلامت، ۳۸ هزار فروشگاه اکسسوری، ۳۲ هزار فروشگاه کیف و کفش، ۲۶ هزار فروشگاه خانه و آشپزخانه، ۸۵۰۰ فروشگاه دیجیتال و ۸۲ هزار فروشگاه در سایر گروه‌های کالایی در بستر اینستاگرام مشغول فعالیت هستند. تعداد سفارش‌ها در فروشگاه‌های ایرانی اینستاگرام به‌طور روزانه بین ۳۱۰ هزار تا ۴۷۰ هزار سفارش در نوسان بوده و ارزش هر سفارش هم به‌طور میانگین ۱۶۰ هزار تا ۱۸۵ هزار تومان بوده است. ارزش معاملات فروشگاه‌های ایرانی اینستاگرام در سال ۱۴۰۰، ۱۸ تا ۳۲ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

همچنین این فروشگاه‌ها در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۲۰ میلیون پست اینستاگرامی را به اشتراک گذاشته‌اند و این در حالی است که تنها ۴۱ درصد آن‌ها نسبت به درج قیمت محصولات خود اقدام کرده‌اند. فروشگاه‌های گروه کالایی پوشاک با ۱۹ پست، بیشترین میانه تعداد پست منتشر شده در ماه را طی سال ۱۴۰۰ به‌خود اختصاص داده‌اند. فروشگاه‌های گروه خوردنی و آشامیدنی هم با ۱۰ پست، کمترین میزان را در این شاخص آماری نشان می‌دهند.

۴۱۵۰۰۰
درحالی‌که آمار‌های سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که اینستاگرام ۴۴ میلیون کاربر فعال ایرانی دارد، تعداد فروشگاه‌های ایرانی به ۴۱۵ هزار عدد رسیده که میانه تعداد فالوئر‌های آن‌ها ۱۴۰۰ است.

۱۰۰۰۰۰۰
اینستاگرام با اشتغالزایی مستقیم برای یک میلیون نفر توانسته اندازه بازار خرید و فروش محصولات را در سال ۱۴۰۰ در بازه ۱۸ هزار میلیارد تومان تا ۳۲ هزار میلیارد تومان حفظ کند.

۴۷۰۰۰۰
تعداد سفارش‌ها به‌طور روزانه درفروشگاه‌های ایرانی اینستاگرام بین ۳۱۰ هزار تا ۴۷۰ هزار سفارش در نوسان بوده و ارزش هر سفارش هم به‌طور میانگین ۱۶۰ هزار تا ۱۸۵ هزار تومان بوده است. فروشگاه‌های گروه کالایی پوشاک با ۱۹ پست، بیشترین میانه تعداد پست منتشر شده در ماه را طی سال ۱۴۰۰ به‌خود اختصاص داده‌اند. فروشگاه‌های گروه خوردنی و آشامیدنی هم با ۱۰ پست، کمترین میزان را در این شاخص آماری نشان می‌دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳
اینستاگرام بهتر از دولت اشتغال‌زایی کرده.
این آمار ها رو از کجا شما استخراج کردید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
آمار بند تنبونی! میخوان اینستاگرام را محدودش کنند بهانه گیری میکنند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست