در گفت‌وگوی عضو فراکسیون زنان مجلس با «تابناک» مطرح شد

فراکسیون زنان مجلس از حضور زنان در ورزشگاه‌ها حمایت می‌کند / در مورد حادثه مشهد به مسئولان مربوطه تذکر دادیم / فعلا زیر ساخت و امکانات مناسب زنان مهمترین مانع حضور کامل زنان در ورزشگاه‌هاست

مطالبه‌هایی پس از حضور جمع عظیمی از خانواده‌ها و دختران و مادران در اجتماع بزرگ «سلام فرمانده» در استادیوم آزادی رخ داد. در این روز زنان و مردان در اجتماعی بزرگ در کنار یکدیگر حضور داشتند و همین امر موجب شد که در افکار عمومی این مطالبه مطرح شود که چنین تجمعاتی در سایر زمینه‌ها هم رخ دهد و تسهیل و حمایت شود.
کد خبر: ۱۱۲۲۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳ 01 June 2022

تابناک : بحث ورود زنان به ورزشگاه‌ها و به خصوص استادیوم‌های فوتبال، چند سالی است به مطالبه عمومی تبدیل شده و در هر دولتی تلاش‌هایی برای رفع موانع آن انجام می‌شود؛ اما به رغم همه این مطالبات و تلاش‌ها موانعی وجود دارد که تاکنون این امر به خوبی محقق نشده و فقط اقدامات موردی و مقطعی در این مورد رخ داده است. اگر زمانی منع ورود زنان به ورزشگاه با مانع عدم اراده مسئولان و مخالفت صریح برخی افراد با این امر مواجه بود، اکنون نبود زیر ساخت به عنوان مانع اصلی از زبان مسئولین بیان می‌شود.

اخیرا سینا کلهر، معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزیر ورزش و جوانان در گفتگویی به چالش‌های پیش روی حضور زنان در ورزشگاه پرداخته و صراحتا اعلام کرده است که حضور زنان در ورزشگاه حتی در شهر‌هایی به مانند مشهد هم پذیرفته شده و مانعی وجود ندارد و وعده داده است که این موضوع به زودی حل می‌شود.

وی می‌گوید: این مساله خیلی زود حل می‌شود. در بخش ملی موضوع حل شده و در بخش باشگاهی نیز فعالیت‌ها به خوبی پیش خواهد رفت. اگر ماجرا‌های مشهد نیز به خوبی پیش می‌رفت و زیرساخت‌ها وجود داشت، در آن‌جا نیز شاهد حضور بانوان در ورزشگاه بودیم. بزرگترین مانع ما در حال حاضر، نبود زیرساخت‌هاست و حقیقتا فضا‌های ورزشی کشور و به ویژه ورزشگاه‌ها فضای مناسبی برای بانوان و خانواده‌ها نیست و امکاناتی که بتوانیم به خوبی پذیرای آن‌ها باشیم، نداریم، بنابراین، امیدواریم پس از تصویب ضوابط ورود قانونمند بانوان و خانواده‌ها به اماکن ورزشی به ویژه ورزشگاه‌ها، بتوانیم این دغدغه ورزش کشور را حل کنیم.

وی در پاسخ به اینکه طرح مربوطه در چه مرحله‌ای است، پاسخ می‌دهد: پیش‌نویس طرح مربوطه آماده شده است و صرفا باید کمیسیون فرهنگی ورزش برگزار شود و آن را مصوب کند. کمیسیون فرهنگی ورزش به عنوان زیرمجموعه وزارت ورزش و جوانان از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز دارد تا ذیل معاونت فرهنگی و توسعه ورزش همگانی تشکیل شود.

وزیر ورزش و جوانان به عنوان رئیس این کمیسیون، معاون فرهنگی به عنوان دبیر و سایر نهاد‌های حوزه ورزش از جمله وزارت آموزش و پرورش، ستاد کل نیرو‌های مسلح، کمیته ملی المپیک و... به عنوان اعضای این کمیسیون حضور دارند و پس از تصویب طرح در کمیسیون، ابلاغ آن به برگزارکنندگان مسابقات ورزشی و نهاد‌های ارائه دهنده صدور مجوز حضور تماشاگران، صورت می‌گیرد و لازم الاجرا خواهد بود.

کلهر صراحتا در مورد شهر مشهد و حاشیه‌های عدم حضور زنان در ورزشگاه و برخورد‌هایی که صورت گرفت و اینکه آیا آن‌ها نظری متفاوت از سایر شهر‌های کشور و آنچه هم اکنون از سوی دولت سیزدهم مدنظر قرار گرفته است، دارند می‌گوید: نه آن‌ها نیز نظر مغایری ندارند و همسو هستند. واقعیت این بود که فدراسیون فوتبال تصور می‌کرد به دلیل وجود کرونا و موج ششم دیدار ایران ـ چه در تهران و چه در مشهد ـ بدون تماشاگر برگزار می‌شود، چون به دلیل شیوع موج ششم، دانشگاه‌ها نیز غیرحضوری شد.

نکته قابل بیان دیگر مطالبه‌هایی است که پس از حضور جمع عظیمی از خانواده‌ها در اجتماع بزرگ «سلام فرمانده» در استادیوم آزادی رخ داد. در این روز زنان و مردان در اجتماعی بزرگ در کنار یکدیگر حضور داشتند و همین امر موجب شد که در افکار عمومی این مطالبه مطرح شود که چنین تجمعاتی در سایر زمینه‌ها هم رخ دهد و تسهیل و حمایت شود.

در همین ارتباط دکتر شیوا قاسمی پور نماینده مریوان و عضو فراکسیون زنان مجلس یازدهم در گفت‌وگو با «تابناک» گفت: بحث حضور زنان و خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها اتفاق خوبی است که در بین اعضای فراکسیون زنان مجلس یازدهم در مورد آن بحث و بررسی شده است و حتی برخی از اعضای این فراکسیون هم در ورزشگاه‌ها حضور یافته اند، چون نظر ما این است که از این اتفاق استقبال کنیم و خانواده‌ها در کنار هم در ورزشگاه‌ها باشند و شادی‌ها را تقسیم نمایند و قطعا این روند در آینده جواب خواهد داد و ما به عنوان فراکسیون زنان مجلس هم از آن حمایت خواهیم کرد.

وی در ادامه درباره تلاش این فراکسیون در مورد تسهیل حضور بانوان در ورزشگاه‌ها گفت: جلساتی در فراکسیون برگزار و در جا‌هایی هم که به حضور زنان در ورزشگاه اهمیت نمی‌داده اند تذکراتی داده شده است؛ مثلا مشخصا در مورد ورزشگاه مشهد، تمامی مسئولین را دعوت کردیم و پیگیری‌هایی هم انجام دادیم و تذکر دادیم، چون معتقدیم حضور زنان در ورزشگاه مشکلی ندارد و باید از آن حمایت شود.

قاسمی پور مهمترین مشکل کنونی برای عدم ورود زنان به ورزشگاه را نبود زیر ساخت مناسب دانست و تاکید کرد: نظر ما به عنوان فراکسیون زنان نسبت به حضور زنان مثبت هست و پیگیر هم هستیم، اما از طرف دیگر باید این را در نظر بگیریم که زیر ساخت موضوع مهمی است و مثلا باید درب ورودی جدا در نظر گرفته شود و یا سرویس بهداشتی مجزایی باشد که بانوان با خیال راحت و یا به تنهایی یا همراه همسر و خانواده خود در ورزشگاه‌ها با آرامش خاطر حضور یابند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳۸
ورود زنان به ورزشگاه آزادی برای تماشای «سلام فرمانده» بدون ایجاد زیرساخت بود؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Azerbaijan |
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
بسته به موقعیت فرق می کند.
آلبانی نشین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
مردم دارند از گرسنگی می میرند
یارانه های 900هزار تومن برای خانواده 3 نفری جبران گرونی پیدا شده در 6 ماه گذشته را نمی دهد
اینها تو فکر ورود زنان به ورزشگاه هستند
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
همه زنها را سریعا دستگیر و سپس بازداشت کنید
آماده نبودن زیرساخت بهانه خوبی است برای آنان که نمیخواهند زنان را به ورزشگاهها راه دهند. هیچوقت هم نفهمیدیم این زیرساخت دقیقا چی هست که گویا اصلا قرار نیست آماده بشه
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
ای شیتون زیر ساخت برا سلام فرمانده بود ۴۳سال برا آماده کردن زیر ساخت کمه!!!!!!!!!! ا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
درود بر دبی نشینان!
خوبه که در فکر ایران نشینان هم هستید.
یادم میاد وقتی احمدی نژاد خواست زنان را به ورزشگاه راه بدهد اصلاح طلبان به شدت مخالفت کردند و نظر مراجع را در روزنامه هایشان تو سر محمود می زدند
الانم حتما اقدام خواهند کرد
کم فیلم دربیارید . برید سراغ کارهایی که بلدید . اوه البته کار دیگه ای بلد نیستن مسولین مجبورند به همین چیزها پرو بال بدهند ها ها ها
این زیر ساخت چیه اینهمه سال طول کشید
یعنی فقط برای سلام فرمانده زیر ساخت خوبه ولی برای مابقی موارد زیر ساخت خوب نیست!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
معلومه ار سلام فرمانده خیلی سوختید
چه ربطی دارد
حضور بانوان در ورزشگاه هنگام مسابقات خانمها که هیچ وقت مشکل نداشته.
حضور در دربی و مانند آن که برای مردان نیز نسبتا خطرناک است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
لابد خانم چادری ها از سرویس بهداشتی استفاده نمی کنن موقع ورود و خروج هم از گیت استفاده نمی کنن پرواز می کنن
شما لایحه حمایت از زنان و کودکان در برابر خشونت را به بهانه فمنیسم مصوب نکردید!!! انوقت توقع دارید باور کنیم دنبال اجرا زیر ساخت ورزشگاه هستید ؟!!
چطور زیرساخت بود برای برنامه سلام فرمانده خانم ها به ورزشگاه آزادی بروند و کنار مردان بنشینند اما برای ورزش زیرساخت نیست؟ جمع کنید ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
فرق بین برنامه خانوادگی و برنامه پر ریسک تماشای دربی را نمی فهمید
یا نمی خواهید بفهمید.
خودت حاضری دختر یا خواهرت به تماشای دربی برود؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
بیمار جنسی 12:25
من حاضرم با زن و بچه برم استادیوم و دربی ببینم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
آره من حاضرم با دختر و خواهرم به ورزشگاه بروم. وقتی خانواده باشه مردها حرمت ها را رعایت می کنند امثال شما هستید که این چیزها را نمی فهمید و یا نمی خواهید بفهمید. اگر غیر از این بود که در تمام دنیا ورود خانم ها را ممنوع می کردند.
@ جناب تابناک لطفا به جای سانسور کردن و گذاشتن سه نقطه حرف مردم را منتشر کنید مطمئتا چیز بدی نگفتند.
اون همه بچه و زن رو و مرد رو کنار هم بردین ورزشگاه امکانات داشت زیرساخت مهیا بود برای ورزش و شادی زیرساخت نیست نکنه زیرساخت ها قابل جابجایی هستند
ممکن است بفرمایید برای حضور زنان چه زیرساخت غیر عادی لازم است که امروز در ورزشگاه ها فراهم نیست؟ برای حضور زنان در نماز جمعه و راه پیمایی ها کدام زیرساخت اضافی را درست کردید که برای ورزشگاه در نظر گرفته نشده است؟ اگر هم می خواهید زن و مرد همدیگر را نبینند می توانید دیوار حائل بکشید. بعضی از کشورها مرز چند صد کیلومتری خود را با کشورهای همسایه دیوار می کشند آن وقت شما برای چادر کشیدن یا دیوار کشیدن در سکوی یک ورزشگاه دچار مشکل هستید. مشکل جایی در ذهن بیمار یک عده است. تا یکی نصف و نیمه از دست عزرائیل فرار می کند به جای پرداختن به این همه مشکلات دنیا و کشور تمام دغدغه اش حجاب زنان است با آن که خود بهتر از هر کسی می داند که حکم اسلام در رابطه با حجاب چیست.
به مسئولان تذکر دادید ؟
یک وقت رگ به رگ نشین با این شدت برخورد !!!
دروغ گویی ها چندش آور شده
مگه زیر ساختتون چیزی جز نرده جوش دادن توی استادیوم هاست
ورود زنان را ازاد کنید و مطمئن باشید که شمار تماشاگران زن انقدر کم خواهد بود که نیازی به امکانات خاص هم نداشته باشند. زنان حوصله گاه چند ساعت نشستن در سرما و گرما برای دیدن فوتبال را ندارند.
ورود زنان را ازاد کنید و مطمئن باشید که شمار تماشاگران زن انقدر کم خواهد بود که نیازی به امکانات خاص هم نداشته باشند. زنان حوصله گاه چند ساعت نشستن در سرما و گرما برای دیدن فوتبال را ندارند.
نبودن زیر ساختها رو نام ببرید
وااای که اگر این حرفهای رکیک و مستهجن به گوش حاج آقا علم الهدی برسه!!!!
اما در اجتماع فرمایشی سلام فرمانده که زن و مرد نامحرم در در کنار هم و تقریبا چسبیده بهم ورج و ورجه می کردند اشکالی نداشت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
چطور پنجاه شصت سال پیش که این ورزشگاهها ساخته شده مشکلی برای حضور بانوان نبوده حالا مشکل وجود داره؟ شما ها که یک ورزشگاه نساختید ماله همون دورانه قبله زیر ساخت هم داره مشکلی نداره چیزی که مشکل داره فکر شماهاست که قابل اصلاح نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
اینها هنوز در تحجر هزار و چهار صد سال پیش مانده اند
با قوانین موجود، ورزشگاه برای پسربچه 4 ساله هم به لحاظ جو ورزشگاه و هم به لحاظ امکانات و تردد، مناسب و ایمن است
اما
همین ورزشگاه برای خانم 40 ساله به لحاظ جو (فحاشی های آقایان و لباس ورزشکاران) نامناسب، و در ترددات و ورود و خروج احتمال خطر و آسیب برایشان متصور است.
با این حساب ظاهرا اتفاقاتی منظور نظر مسئولان است که برای پسر بچه 4ساله مایه آزار و آسیب جسمی و روحی نیست ولی برای زنان بالغ ایجاد آسیب می کند. (من که نتوانستم مصداقی برای این موضوع پیدا کنم)
مستند به منطقِ ورزشگاهیِ مقامات و علمای دین، توصیه می کنم به جای اینکه وظیفه نگهداری از بچه به مادر سپرده شود باید برعکس عمل کرد و مسئولیت نگهداری از مادر را به بچه داد. بچه مراقب باشد که مادر لفظ نامناسب نشنود و به کار نبرد، بچه مراقب باشد که مادر به کبریت و اجاق گاز نزدیک نشود و...
لطفا عقل را از وارونگی خارج کنید!!!
البته فقط حمایت می کنه / یک بیانیه
نه چیز دیگه ای
این عین صحبت های مسئولین هست که می گن وضعیت معشیت مردم بد هست، همین و قرار نیست کاری بکنند
رفتن زنان به استادیوم فوتبال در زمان بازی بازی فوتبال مصداق بارز ترویج بی بند با ی و اشاعه فحشا در جامعه است
زیرساخت آماده نشد؟ بگید کجا میفروشن من براتون بخرم بیارم معطل نشید
زنان مجلس تا الان چه کار مهمی انجام دادن؟
ترسو چاپلوس بهانه نگن
زیر ساخت یعنی ما دلمون نمیخواد
از دروغ گفتن خسته نشدید !
اگربحث اقتصادی است که زنان علاقمندبه فوتبال میتواندازدرب مخصوص ودرحفاظ مخصوص زفت وامدکنندواگربحث حقوق زنان است زنها بابرچسب های مختلف مثل بودن درورزشگاه وامادگی دروزنه برداری وامادگی جسمانی محترم نمیشوندزن به زن بودنش عزیز است وهمین بلادرغرب هم امد که ازکاردرپمپ های بنزین وکارمردانه اغازوالعان قلاده به گردن درخیابان میچرندعطش شهوت وقدرت فقط مبارزینی برای سپروقربانی کردن بقیه برای ماندن وحذف نشدن راایجادمیکند مثل امریکاکه مردم برخیشان درچادروصنوق عقب خوردو زندگی میکنندوبااین کسری وحشتناک عده ای باکشتی وهواپیمادرمنزل شخصیان بین دریای پول مسافرت میکنندامام علی بدلیل صاف کردن همین عدم توازن دشمن پیداکردومزورین دزدباجنگهای جمل وصفین ونهروان که سراسرتوسط امویها وزبیریهای سرمایه دارمحوربود اداره وحتی شترراهم هل میدادند تاازمحاکمه وعادی شدن مالی بامردم جلوگیری کنند
چند وقت پیش همایشی برای تجلیل از زنان برگزار شد در صورتی که حتی یه خانم در محل همایش حضور نداشت

هم دردناکه هم ادم از خنده روده بر میشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل