بازدید 4539
۳

خسارت ۴۰۰ میلیارد تومانی ریزگردها به اصفهان

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: خسارت ریزگردهای درون استانی به منابع زیستی و اقتصادی اصفهان در یک‌سال گذشته ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است.
کد خبر: ۱۱۲۲۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۶ 01 June 2022

به گزارش «تابناک»، حسینعلی نریمانی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه از مساحت سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتاری بیابان‌های استان، یک میلیون و پانصد هزار هکتار کانون‌های بحرانی فرسایش بادی است، اظهار داشت: این کانون‌های بحرانی ریزگرد در سال ۱۳۹۸ به منابع زیستی و اقتصادی استان اصفهان ۱۲۸ میلیارد تومان خسارت زد.

وی ادامه داد: میزان خسارت این کانون‌ها به منابع زیستی و اقتصادی اصفهان اکنون حدود ۴۰۰ میلیارد تومان است که ۹۰ درصد از این مبلغ در کانون‌های محور انارک به نائین و محور دشت سجزی به استان تحمیل می‌شود.

معاون فنی و رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان خاطرنشان کرد: برپایه مطالبات انجام شده کانون‌های بحران فرسایش بادی در استان اصفهان در دهه ۹۰ نسبت به دهه ۸۰ افزایش یافت و ۲ کانون جدید در شهرستان‌های گلپایگان و شهرضا شناسایی شد.‌

نریمانی با اشاره به اینکه اکنون شمار کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در استان اصفهان از ۱۶ به ۱۸ کانون افزایش یافته است، ابراز داشت: در سایر مناطق استان نیز در سطح یک میلیون و ۵۰ هزار هکتار مطالعات انجام شده که ۳۱۰ هزار هکتار آن تاکنون با نهال کاری، بذرپاشی، قلمه‌کاری، احداث بادشکن و تل رسوبگیر و مالچ‌پاشی تثبیت شده است.

وی با بیان اینکه مطالعات در کانون فرسایش بادی گلپایگان برای کنترل و مقابله با بیابان زایی آغاز شده، تصریح کرد: ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای کنترل و مقابله با بیابان زایی و ریزگردها درخواست کردیم که اگر در سفر رئیس جمهوری به اصفهان برای سال ۱۴۰۱ مصوب شود بخشی از این خسارت‌ها را می‌توان کنترل کرد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به اینکه تعداد طرح‌های مقابله با بیابان‌زایی در سال جاری پس از تخصیص اعتبارات تعیین خواهد شد، گفت: عوامل بیابان زایی اقلیمی و انسانی است و با یک دستگاه اجرایی مانند سازمان منابع طبیعی نمی‌توان همه بیابان‌ها را کنترل کرد.

نریمانی با اشاره به پیشروی بیابان‌زایی، ابراز داشت: لازم است با کمک مدیریت استان و سایر دستگاه‌ها مانند آب منطقه‌ای زیر مجموعه وزارت نیرو برداشت بی رویه از سفره‌های آب زیرزمینی کنترل شود و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان معادنی را که مجوز می‌دهد به احیا سطح تخریب شده، موظف کند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون هزینه خسارت معادن به منابع زیستی اصفهان در سراسر کشور توزیع می‌شود در حالی که آن معدن به استان اصفهان خسارت وارد کرد؛ از این رو اگر اصلاح قوانین صورت گیرد که خسارت تخریب معادن در همان شهر و روستا هزینه شود بر کاهش گستره بیابان زایی مؤثر خواهد بود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان تصریح کرد: همه دستگاه‌های اجرایی استان برای مقابله با بیابان زایی و ریزگردها باید ملزم به همکاری شوند و برخی قوانین را اصلاح کنند.

نریمانی اظهار داشت: اداره منابع طبیعی در حد توان بیابان زدایی انجام می‌دهد اما طبیعت منتظر اعتبارات ما نمی‌نشیند و با هر گونه بهره برداری اشتباه از سرزمین، طبیعت نیز کار خود را انجام می‌دهد و دامنه فرسایش خاک و بیابان گسترده‌تر می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳
ضرب المثل ” چاه مکن بهر کسی، اول خودت بعدا کسی “

طبق گفته وزیر 80درصد ریزگردها داخلی هستند و منبع اونها غالبا خوزستان هست همون استانی که اصفهان و یزد و سمنان اون رو خشک کردند با انتقال آب به کویر برای کشت برنج

الان این انتقال آب و خشک کردن خوزستان و نتیجه اون ریزگردها دامن اونها رو گرفته
اقای عزیز معاون فنی گرامی....وقتی با نفوذ و رانت و فساد آب رو از سرچشمه های کارون میکشید برای اصفهان فکر نمیکنید که حوزه آبریز کارون خشک میشه و باعث گرد و خاک میشه و همین گردوخاک میره تو چشم خودتون....اینجاش و دیگه نخونده بودین
آتش دودی که به چشمان استان های خوزستان، ایلام، کرمانشاهان، همدان و خود اصفهان می رود را خود اصفهانیها با انتقال آب از سرچشمه رودها روشن کردند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان