بازدید 4969

برنامه امنیتی چین برای جزایر اقیانوس آرام

چین به دنبال توافقی در سطح منطقه با تقریبا ۱۲ جزیره اقیانوس آرام است که همکاری پلیس، امنیت و ارتباطات داده را پوشش می‌دهد.
کد خبر: ۱۱۲۰۷۹۷
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۳ 25 May 2022

 

به گزارش تابناک و به نقل از خبرگزاری رویترز، این مهم در زمانی شکل گرفت که «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین میزبان نشستی در فیجی در هفته آینده خواهد بود.

پیش‌نویس بیانیه و برنامه اقدام ۵ ساله که پکن به ۱۰ جزیره اقیانوس آرام پیش از نشست وزیران امور خارجه در ۳۰ مه ارسال کرد، دست‌کم یکی از کشورهای دعوت‌شده را با مخالفت مواجه کرده است که می‌گوید نشان‌دهنده قصد چین برای کنترل منطقه است و ثبات منطقه‌ای را تهدید می‌کند».

دیوید پانوئلو، رئیس‌جمهوری ایالات فدرال میکرونزی در نامه‌ای به ۲۱ رهبر اقیانوس آرام که توسط رویترز مشاهده شد، گفت که کشورش استدلال می‌کند که «بیانیه مشترک از پیش تعیین‌شده» باید رد شود، زیرا او می‌ترسد که این امر می‌تواند جرقه یک «جنگ سرد» جدید بین چین و غرب باشد.

وانگ از ۲۶ مه تا ۴ ژوئن از ۸ کشور جزیره‌ای اقیانوس آرام که چین با آنها روابط دیپلماتیک دارد، بازدید خواهد کرد.

او روز پنج‌شنبه وارد جزایر سلیمان می‌شود که اخیرا با وجود مخالفت‌های استرالیا، ایالات متحده، ژاپن و نیوزلند که می‌ترسند ترتیبات امنیتی منطقه‌ای را به‌هم بزند و چین را برای پایگاه نظامی در اقیانوس آرام آزاد بگذارد، پیمان امنیتی با چین امضا کرده است.


پکن این موضوع را رد می‌کند و می‌گوید این پیمان بر پلیس داخلی متمرکز است و انتقاد کشورهای غربی در تصمیم‌گیری مستقل جزیره سلیمان، نوعی مداخله محسوب می‌شود.

دولت جزایر سلیمان که یک قرارداد دفاعی با ایالات متحده و همچنین یک توافق نامه همکاری اقتصادی با چین دارد، از اظهار نظر در مورد نامه خودداری کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار