بازدید 5960

ژاپن به معاهده آمریکا، انگلیس و استرالیا نمی‌پیوندد

نخست‌وزیر ژاپن بعد از نشست سران توکیو، واشنگتن، دهلی نو و کانبرا خبر داد که کشورش به معاهده سه جانبه آمریکا، استرالیا و انگلیس ملحق نمی‌شود.
کد خبر: ۱۱۲۰۶۳۷
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۲ 24 May 2022

به گزارش تابناک به نقل از فارس، «فومیا کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن پس از برگزاری نشست چهارجانبه در توکیو با سران آمریکا، هند و استرالیا موضع دولت خود درباره معاهده امنیتی-نظامی سه جانبه آمریکا، انگلیس و استرالیا را بیان کرد.

نخست‌وزیر ژاپن فومیو کیشیدا نخست‌وزیر ژاپن در یک کنفرانس خبری پس از نشست گفت‌و‌گوی چهارجانبه امنیتی (کواد) در توکیو در روز سه شنبه گفت که دولت ژاپن قصد ندارد به معاهده استرالیا، بریتانیا و ایالات متحده (موسوم به AUKUS) بپیوندد.

اوایل مهرماه سال گذشته بود که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید با نخست‌وزیران هند، ژاپن و استرالیا نشست چهارجانبه مشترک برگزار کرد. نشست این چهار کشور به کواد (Quad) موسوم شده است.

به گزارش خبرگزاری تاس، فومیو کیشیدا گفت: «ما اهداف اوکوس (AUKUS)را مثبت ارزیابی می‌کنیم و قصد داریم روابط مشارکتی خود را با کشورهایی که آن را تشکیل می دهند حفظ کنیم با این حال ژاپن قصد ندارد به این ساختار بپیوند».

در این اجلاس چهارگانه، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا، نارندرا مودی نخست‌وزیر هند، آنتونی آلبانیز نخست‌وزیر استرالیا و فومیو کیشیدا نخست‌وزیر ژاپن حضور داشتند.

استرالیا، انگلیس و آمریکا سپتامبر سال گذشته میلادی بود که از تشکیل پیمان امنیتی نظامی جدید به نام AUKUS خبر دادند. طبق گزارش‌ها، استرالیا قصد دارد از فناوری‌های آمریکایی برای ساخت حداقل ۸ زیردریایی اتمی استفاده کند که اولین آنها در سال ۲۰۳۶ عملیاتی می‌شود و همچنین نیروهای مسلح خود را به موشک‌های کروز ساخت آمریکا مجهز کند. طرفین بعدا اعلام کردند که قصد دارند در توسعه تسلیحات مافوق صوت همکاری کنند.

روسای جمهور روسیه و چین معاهده نظامی-امنیتی آمریکا، انگلیس و استرالیا (AUKUS) را برهم‌زننده تعادل در جهان دانستند و گفتند که این معاهده تنش‌ها در منطقه هند و اقیانوسیه را تشدید می‌کند.

تحرکات واشنگتن در قبال توکیو و مواضع ژاپن درباره این معاهده، واکنش تند وزارت خارجه روسیه را در پی داشته بود.

این وزارتخانه تصریح کرده بود: «به ژاپن هشدار داده‌ایم باید آماده باشند در صورت گسترش چنین اقداماتی، روسیه اقدامات تلافی جویانه‌ای را انجام می‌دهد. برنامه‌های کانادا، ژاپن و نیوزیلند برای رایزنی با پیمان استرالیا، آمریکا و انگلیس با هدف رساندن پتانسیل نظامی ناتو به منطقه شرق آسیاست»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی