بازدید 23616

بیانیه مشترک آمریکا و اتحادیه اروپا درباره وضعیت انگلیس

بیانیه مشترک آمریکا و اتحادیه اروپا درباره نهی بریتانیا از لغو یکجانبه توافق با اتحادیه اروپا، نشان داد انگلیس تنها مانده است.
کد خبر: ۱۱۲۰۴۴۸
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۷ 23 May 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، بیانیه مشترک آمریکا و اتحادیه اروپا درباره نهی بریتانیا از لغو یکجانبه توافق با اتحادیه اروپا، نشان داد انگلیس تنها مانده و برخی آنرا انزوای بریتانیا و اتحاد امریکا و اتحادیه اروپا علیه انگلیس توصیف کردند.

در پی بالاگرفتن تنش‌ها میان انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر اجرای برگزیت درباره ایرلند شمالی، آمریکا و اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای مشترک که در رسانه‌های انگلیس بازتاب یافت، بر "مطرح نبودن گزینه گفتگوی دوباره" درباره توافق میان انگلیس و اتحادیه اروپا تاکید کردند. در این بیانیه که در پی سفر هیات آمریکایی به اروپا و گفتگو با مقامات اتحادیه اروپا در پاریس صادر شد از دولت آمریکا خواسته شده است با خودداری از پیمان بازرگانی با دولت بریتانیا، امکان هرگونه نقض توافق بین المللی را خنثی کند و توافق جاری میان بریتانیا و اتحادیه اروپا را به خاطر حفاظت از پیمان جمعه نیک، محترم بشمارد.

لیز تراس، وزیر خارجه انگلیس، پس از گفتگو با هیات آمریکایی در روز شنبه گفته بود به علت امتناع اتحادیه اروپا از تغییرات مورد نظر بریتانیا در توافق نامه برگزیت لندن قصد دارد، یکجانبه آن را تغییر دهد. با این که یک وزیر دولت بریتانیا از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا خواسته بود تا در امور داخلی این کشور، از جمله بر سر مرز‌های ایرلند شمالی دخالت نکند، هیات آمریکایی به دولت بریتانیا درباره اوضاع ایرلند شمالی، هشدار داد.

سرپرستی هیات ۹ نفره کنگره آمریکا برعهده ریچی نیل (Richie Neal)، یکی از دوستان نزدیک جو بایدن و عضو یکی از کمیته‌های کنگره آمریکاست که قدرت فراوانی درباره توافق‌های بازرگانی آینده بریتانیا و آمریکا دارد. نمایندگانی از احزاب دموکرات و جمهوری خواه در هیات آمریکایی حضور دارند صبح جمعه وارد بروکسل شدند و با مقامات اتحادیه اروپا، از جمله معاون کمیسیون اروپایی، درباره اختلافات پسا برگزیت بر سر ایرلند شمالی، گفتگو کردند. این هیات با لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، آن ماری - تروالیان (Anne-Marie Trevalyan)، وزیر توسعه بین الملل، کایر استارمر، رهبر حزب کارگر و نیک توماس سایموندز (Nick Thomas-Symonds)، وزیر توسعه بین الملل در دولت سایه، گفتگو می‌کنند.

ریچی نیل در مصاحبه با گاردین گفت: ماموریت هیات آمریکایی، خنثی ساختن تنش‌های جاری بر سر توافق بازرگانی بریتانیا و اتحادیه اروپا، پس از برگزیت است. وی با تاکید بر اینکه آمریکا همچنان حامی پیمان جمعه نیک است، زیرا در ۲۵ سال گذشته، این پیمان موفق بوده است افزود: هرگونه اقدام یکجانبه در پیمان بازرگانی میان بریتانیا و اتحادیه اروپا، غیر قابل قبول است. سرپرست هیئت امریکایی همچنین تاکید کرد دولت بریتانیا، فعلا این قرارداد را نقض نکرده، اما اعلام کرده است آن را یکجانبه تغییر می‌دهد و ما می‌خواهیم طرف بریتانیایی را متقاعد سازیم به این اقدام دست نزند. وی گفت جو بایدن، "علاقه فراوان" به این موضوع دارد و تعیین نماینده ویژه برای ایرلند شمالی، نشانگر این موضوع است و همچنین سناتور جورج میچل، یکی از معماران پیمان جمعه نیک را به منطقه اعزام می‌کند.

انگلستان یا بریتانیا از چهار منطقه انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی تشکیل شده است و مردم ایرلند شمالی که در همه پرسی برگزیت بیشترشان به ماندن در اتحادیه اروپا رای داده اند در صدند به جمهوری ایرلند که عضو اتحادیه اروپاست بپیوندند، اما مخالفان انان در ایرلند شمالی که خواهان حفظ شر ایط جاری و باقی بودن زیر پرچم نظام سلطنتی انگلیس اند با ان مخالفند.

هواداران نظام سلطنت در ایرلند شمالی، بند‌های توافق برگزیت مربوط به روابط بازرگانی میان انگلستان یا بریتانیا و اتحادیه ارپا را از راه ایرلند شمالی، موجب تقویت مواضع جدایی طلبان می‌دانند وبا ان مخالفند و از دولت مرکزی خواستند توافق با اتحادیه اروپا را تغییر دهند، اما اتحادیه اروپا هر گونه گفتگو برای تغییر ان را قویا رد کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی