بازدید 15188
۵
نگاهی به عملکرد امروز بهارستان نشینان:

پرونده شفافیت قوای سه گانـه بسته شد / انتقاد نماینده مجلس از صف‌های طولانی مقابل نانوایی‌ها در استان قطب تولید گندم / درخواست از وزیر راه برای عزل مدیرعامل بازنشسته بانک مسکن / صدور حکم رییس هیات تحقیق و تفحص از آتیه صبا / انتقاد نماینده مجلس از مرکز پژوهش‌های مجلس

بهارستان نشینان در نشست امروز بعد از چندین جلسه بررسی مستمر طرح دوفوریتی شفافیت قوای سه گانـه و دسـتگاه های اجرایی و سایر نهادها در نهایت پرونده آن را بستند.
کد خبر: ۱۱۲۰۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰ 22 May 2022

تابناک :  هفدهمین نشست علنی سال 1401 در اولین روز از خردادماه با ادامه بررسی طرح شفافیت قوای سه گانه و تذکر سلمان اسحاقی نماینده مردم قائنات در مجلس به معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص اعلام خبری از سوی وی پیرامون واردات دام و گوشت از کشورهای دیگر آغاز شد که این اقدام را خلاف اقتصاد مقاومتی خواند و از رئیس مجلس خواست که نسبت به این موضوع ورود کرده تا دولت مکلف شود ابتدا خرید گوشت دام را از عشایر و روستایی‌ها انجام دهد بعد اگر گوشت کم آورد نسبت به واردات آن اقدام کند.

در این نشست ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون امـور داخلـی کشـور و شوراها در مورد طرح دوفوریتی شفافیت قوای سه گانـه و دسـتگاه های اجرایی و سایر نهادها در دستورکار قرار داشت، نمایندگان ابتدا ماده 4 را مورد بررسی قرار داده و در پی آن مشمولان قانون شفافیت قوای سه گانه را موظف کردند تا هر ۶ ماه یکبار گزارش عملکرد خود درخصوص اجرای این قانون را به کمیسیون شوراهای مجلس ارائه دهند. همچنین در جریان بررسی ماده (5) این طرح بهارستان نشینان بر اساس پیشنهاد محمدحسن آصفری نماینده اراک و کمیجان با این متن که مسئولیت اجرای این قانون به عهده بالاترین مقام دستگاه می‌باشد و عدم اجرا یا اجرای ناقص این قانون یا انتشار اطلاعات مغایر این قانون، جرم محسوب شده و مرتکب به مجازات درجه 6 قانون مجازات اسلامی، مصوب 1392 با اصلاحات و الحاقات بعدی محکوم می‌شود، موافقت کردند.

در ادامه این نشست وکلای ملت در جریان بررسی طرح شفافیت قوای سه‌گانه با اصل ماده (1) این طرح موافقت کردند، ضمن اینکه عباس مقتدایی در خصوص تبصره ردیف 5-1 پیرامون شفافیت اطلاعات سازمان انرژی اتمی پیشنهاد داد: انرژی اتمی ما در کانون توجه بیگانگانی بوده که می‌خواهند به کشور آسیب بزنند. تمام زنجیره این سازمان به یکدیگر پیوسته است لذا استثنای برخی مطالب ممکن است روزنه نفوذ ایجاد کند ضمن یادآوری ترور شهدای هسته ای تاکید کرد که سازمان انرژی اتمی حائز ویژگی‌هایی است که باید از آن حراست شود لذا باید تمامی مسائل مرتبط با سازمان انرژی اتمی از موضوع این بند مستثنی شود.

در نهایت پرونده طرح دوفوریتی شفافیت قوای سه گانـه و دسـتگاه های اجرایی و سایر نهادها بعد از چندین جلسه بررسی بسته شده و اقدام ارزشمند دیگری از سوی نمایندگان این دوره از مجلس در کارنامه درخشان مجلس یازدهم در جهت مبارزه با فساد ثبت شد.

اما علیرضا سلیمی نماینده محلات و دلیجان در قالب تذکری اعلام کرد که برخی از دامداران امروز در خصوص فروش گوشت دام‌هایشان با مشکل مواجه هستند لذا درخواست می‌شود از وزیر جهاد کشاورزی بخواهید نسبت به خریداری و نگهداری در سردخانه‌ها اقدام کند.

به دنبال این تذکر، دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به رئیس کمیسیون کشاورزی ماموریت داد تا موضوع خرید و واردات گوشت را بررسی کرده و نتیجه آن را اعلام کند.

جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت نیز در تذکر شفاهی، با یادآوری فرصت 3 ماهه دولت برای تدوین آئین نامه در جهت اجرای قانون رتبه بندی فرهنگیان، از تصمیم دولت برای اعمال تغییراتی در این آئین نامه که اصل قانون را زیر سوال می برد انتقاد کرد و از کمیسیون آموزش مجلس خواست تا نسبت به این موضوع دقت کرده و آن را بررسی کند. وی همچنین با اشاره به اینکه شورایعالی انقلاب فرهنگی در مورد برگزاری آزمون سراسری اقدامی خلاف قانون انجام داده است تاکید کرد: به نظر می رسد باید طرح دو فوریتی نمایندگان در این باره در مجلس به تصویب برسد تا نگرانی خانواده‌ها برطرف شود.

در ادامه غلامعلی کوهساری نماینده رامیان و آزادشهر هم در اخطاری گفت: صف‌های نانوایی در سطح کشور به ویژه استان گلستان که یکی تولیدکنندگان اصلی گندم کشور است، قابل پذیرش نیست. نباید شاهد باشیم که مردم ما برای گرفتن یک یا دو قرص نان، زمان زیادی در صف های نانوایی معطل بمانند.

محمدتقی نقدعلی نماینده خمینی شهر نیز در تذکری با انتقاد از عدم اجرای صحیح طرح اقدام ملی مسکن به وضعیت برخی نهادها همچون بانک مسکن اشاره کرد که مدیرعامل بازنشسته دارند و در این مسیر همراهی لازم را صورت نمی‌دهند و در ادامه خطاب به وزیر راه و شهرسازی خواستار تغییر مدیرعامل بازنشسته‌ای که منصوب بانیان وضع موجود در کشور است، شد.

سیدسلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه هم در قالب تذکری ضمن تشکر از رئیس جمهور، وزرا و معاونین اجرایی و پارلمانی وی برای سفر به استان آذربایجان غربی، گفت: امیدواریم با اجرای 157 پروژه مصوب در این سفر، مردم تأثیر این مصوبات را در زندگی خود احساس کنند.

در ادامه این نشست رحمت اله نوروزی در قالب تذکری از سازمان برنامه و بودجه به عنوان مانعی در مسیر اجرای دقیق قانون رتبه بندی فرهنگیان یاد کرد و عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس که ریاست صحن را برعهده داشت تاکید کرد: انتظار می‌رود در خصوص اجرای قانون رتبه بندی فرهنگیان توجه لازم صورت گیرد.

حسین جلالی نماینده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز یکشنبه (اول خرداد) مجلس طی تذکر، اظهار داشت: مرکز پژوهش های مجلس قوه مفکره مجلس و عقل متصل به مجلس است، اما متاسفانه این مرکز روز به روز ضعیف می شود و طرح ها و لوایح کارشناسی نمی شود.وی ادامه داد: از سوی دیگر مرکز تحقیقات قم هم هر روز ضعیف تر می شود و با تغییر ساختار به سرنوشت مرکز پژوهش ها مبتلا شده است، این در حالی است که این دو مرکز قوه فکری و علمی مجلس است، اما اکنون از این دو مرکز محروم شده ایم، باید کمک کنیم مراکز فعال و تقویت شوند.جلالی تاکید کرد: مرکز پژوهش ها نباید باشگاه احزاب و جریان های سیاسی باشد و علیه دیگران بیانیه صادر کند.نماینده مردم رفسنجان در مجلس بیان داشت: باید طرح ها در این مرکز مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد، اما بوی یأس و ناامیدی از آن شنیده می شود و متاسفانه مرکز قم هم تعطیل شده است.

در ادامه نشست امروز؛ گزارش کمیسیون انرژی در مورد طرح توسعه و مانع زدایی از صنعت برق به عنوان دومین موضوع مندرج در دستورکار مجلس مورد بررسی قرار گرفت و در جریان بررسی ماده 14 این طرح سیدشمس الدین حسینی نسبت به مغایرت مفاد آن با اصل 44 قانون اساسی و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری اخطار دارد و خواستار ارجاع آن به کمیسیون انرژی شد. دکتر محمدباقر قالیباف با استناد به ماده 153 آئین نامه داخلی این اخطار را وارد دانست بنابراین مواد 14 و 15 طرح فوق‌الذکر را جهت رفع ایرادات مطرح شده به کمیسیون انرژی ارجاع داد.

نمایندگان مردم در مجلس همچنین طی بررسی ماده 16 این طرح دولت را مکلف کردند هر سال مبلغ سوخت مصرف نشده و یا تخصیص حواله معادل آن به شکل سبد سوخت مایع یا معادل نفت خام به تولیدکنندگان نیروگاه های تجدیدپذیر را برای فروش یا عرضه در بورس انرژی در لوایح بودجه سنواتی پیش بینی کند. آنها همچنین به دنبال بررسی ماده 17 طرح فوق‌الذکر دستگاه‌های اجرایی را مکلف کردند تا با استفاده از منابع داخلی خود مولد اضطراری با ظرفیت کافی ایجاد کنند و علاوه بر مواقع اضطراری در مواقع کمبود در شبکه برق کشور نیز این مولدها را برای تامین بخشی از مصرف خود و یا برای تحویل برق به شبکه مورد استفاده قرار دهند.

بعد از گذشت حدود پنج ساعت از فعالیت نمایندگان در صحن علنی در نهایت عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان نشست امروز مجلس شورای اسلامی را راس ساعت 12 و 17 دقیقه به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی مجلس روز سه شنبه، سوم خردادماه رأس ساعت 7:45 خواهد بود.

حکم رییس هیات تحقیق و تفحص از آتیه صبا صادر شد

رئیس مجلس شورای اسلامی حکم انتصاب رئیس هیئت تحقیق و تفحص از هلدینگ آتیه صبا را صادر کرد.

سال گذشته بود که در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان با تحقیق و تفحص از شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا و شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ همچون کفش ملی موافقت کردند.

پس از طی فرآیند این تصویب در کمیسیون و صحن علنی و برگزاری جلسه هیات تحقیق تفحص، اعضای این هیات مشخص و هیات رئیسه آن انتخاب شدند.

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، در احکامی عباس مقتدایی را به عنوان رئیس هیات، علی علیزاده و سید کاظم موسوی را به عنوان نواب رئیس و یعقوب رضازاده را به عنوان دبیر هیات تحقیق تفحص آتیه صبا را معرفی و منصوب کرد.

جوکار، نقدعلی، میرزایی، خضریان، محمودی، شریعتی کوهبنانی، علی پور، زندیان، توانگر، طغیانی و حبیب زاده بوکانی از دیگر اعضای این هیات تحقیق و تفحص هستند.

مهدی طغیانی سخنگوی سابق کمیسیون اقتصادی در این باره گفت: شرکت آتیه صبا مسئول بخشی از اموال بازنشستگان است، شرکت کفش ملی جهت پرداخت بدهی دولت به صندوق بازنشستگی واگذار شد. این کارخانه هزاران کارگر داشت و امروز وضعیت آن به جایی رسیده که کارخانه و کارگر وجود ندارند. در صورتی که می توانست در حوزه بین الملل دارای شعب مختلف باشد و نقش بسزایی در سودآوری و خدمت به بازنشستگان داشته باشد.

** محور های تحقیق و تفحص از آتیه صبا

وی در تشریح محورهای این تحقیق و تفحص، اظهارداشت: عملکرد شرکت آتیه صبا در خصوص شرکت های زیرمجموعه، قراردادهای کلان آتیه صبا، بررسی صورت های مالی آتیه صبا و کفش ملی، بررسی نحوه انتخاب و انتصاب مدیران عامل، بررسی آیین نامه های اداری و استخدامی، بررسی وضعیت اموال و مستغلات آتیه صبا از محورهای مهم این تحقیق و تفحص است.

عباس مقتدایی نماینده اصفهان در خصوص این تحقیق و تفحص، گفت: صندوق بازنشستگی کشوری ۵ هلدینگ دارد و بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار می دهد. یکی از این هلدینگ ها، شرکت آتیه صبا است. شرکت های ذیل آتیه صبا در زمینه صنعت، معدن، حمل و نقل، گردشگری و صنایع غذایی فعالیت می کنند. هواپیمایی آسمان و ۵۰ هتل زیرمجموعه این هلدینگ هستند، در سال ۹۶ که هنوز بیماری کرونا شایع نشده بود این ۵۰ هتل سه میلیارد ضرر دادند.

**حقوق های نجومی و حیاط خلوت سیاسی نقاط ضعف هلدینگ آتیه صبا

وی افزود: بیش از ۱۲ هزار نفر در مجموعه کفش ملی کار می کردند اما این مجموعه امروز فقط یک تابلو دارد و زمین آن را فروخته اند. شرکت کفش ملی زمین خورده و مجموعه های دیگر کفش تولید می کنند و در فروشگاه های کفش ملی به فروش می رسانند. این مجموعه زیان ده است و هزاران میلیارد اموال این شرکت در سطح شهرستان ها وجود دارد که زیان ده هستند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه حقوق های نجومی و حیاط خلوت سیاسی از مشکلات این مجموعه است، گفت: بازرسی وزارتخانه افرادی را از هیئت مدیره این شرکت اخراج کرده که حقوق های نجومی دریافت می کردند.

شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا، یکی از هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی ذیل صندوق بازنشستگی کشوری است که متعلق به بازنشستگان است که در فواصل مختلف زمانی اخباری از وجود فساد در آن منتشر شده بود.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۵
جهت اطلاع کشورعربستان ازسال ۲۰۱۷به مردم کشورش یارانه میده که البته ابتکارولیعهدبن سلمان میباشداگربه تومان حساب کنیم روزی ۲۵۰هزارتومان که میشودماهی ۸میلیون تومان ایران به همه تعلق میگیردفقیروغنی هم ندارد!
دیگه در نونوایی از شدت افغانیهایی که صف گرفتن نون گیرت نمیاد
خودتون باورتون شده اینها وکلای ملت هستند؟
واقعا این هم مشکلی شده که هروقت به نونوایی میرم صف طولانی که حدود هشتاد درصد انرا افاغنه تشکیل میدهند روبرو میشوم . فکری بکنند برای این مشکل . واقعا کنترل مرز از دست ایران خارج شده و هر روز تعداد زیادی راهی ایرانی که خود با مشکل روبروست میشوند.
ای کاش یک نفر پیدا می شد وپرونده بازار میوه وتره بار شهریار را می بست ویا حداقل می گفت کی تمام می شود. اصلا مسئولان شهریار گوش شنوایی دارند یا خود را به نشنیدن می زنند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر