بازدید 21181

رئیس‌جمهور: قرار است تصمیم‌های سختی بگیریم

حجت‌الاسلام رئیسی گفت: به دولت آمده‌ایم تا بستر فسادزا را اصلاح کنیم تا اصلا پرونده‌ای ساخته نشود که قوه قضاییه مجبور به پیگیری باشد.
کد خبر: ۱۱۲۰۰۵۲
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱ 21 May 2022

به گزارش تابناک، رئیس جمهور در همایش نخستین رویداد بین‌المللی خصوصی سازی در اقتصاد ایران گفت «برای همگان روشن است که اقتصادی که حدود ۸۰ درصد آن دولتی است مشکلات زیادی دارد؛ همچنین برای همگان روشن است که باید بر اساس قانون اساسی عمل کنیم و در قانون اساسی بر اصل ۴۴ تاکید شده است.»

بر اساس سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، دولت حق فعالیت اقتصادی جدید خارج از موارد اصل ۴۴ را ندارد و موظف است هرگونه فعالیت (شامل تداوم فعالیت‌های قبلی و بهره‌برداری از آن) را که مشمول عناوین اصل ۴۴ نباشد، به بخش‌های تعاونی و خصوصی و عمومی غیردولتی واگذار کند.

در همه برنامه‌های توسعه تاکید شده است که دولت نباید متصدی باشد بلکه باید هدایتگر، نظارت‌گر و حمایت‌گر باشد.

به گفته حجت‌الاسلام رئیسی، هدف پافشاری بر سیاست ذیل اصل ۴۴ قانون اساسی، اقتصاد مقاومتی، میدان واقعی دادن به بخش خصوصی است؛ چرا که بسیاری از اوقات گفته می‌شود خصوصی سازی صورت گرفته، اما دولت با تابلو یا بی‌تابلو حضور دارد که نمونه آن واگذاری به سازمان تامین اجتماعی، برخی بانک‌ها و برخی شهرداری‌ها است که این موضوع تداوم تصدیگری دولت با عناوین دیگر محسوب می‌شود.

این درحالیست که محمد باقر نوبخت رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه گفته بود « برای عبور از این شرایط، دولت برخلاف رویکرد خود، مجبور است در برخی مسائل بخش‌خصوصی ورود کند، اما به معنای این نیست که بخش‌خصوصی را قبول نداریم.»

رئیس جمهور در ادامه گفت: پس از آنکه کارخانه هم واگذار می‌شود دولت بخش خصوصی را رها می‌کند در حالی که تازه در آن زمان وظیفه دولت شروع می‌شود و باید در کثرت یک ناظر و حامی وارد عمل شود؛ بنابراین سازوکار متناسب با این نگاه باید تنظیم شود. عدم موفقیت واحدی که به بخش خصوصی واگذار شده است پیام خوبی ندارد و باید دید که چه کنیم پیام‌های منفی به پیام‌های مثبت تبدیل شود.

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان این‌که برخی گمان می‌کنند اگر یک خصوصی سازی دچار مشکل شود کل فرآیند باید متوقف شود، گفت: این موضوع درست نیست بلکه این کشتی باید اصلاح شود و در این راستا باید از دانشگاه‌ها و فعالان اقتصادی به عنوان بازار کمک گرفته شود. این موضوع مورد تاکید بنده است که هر کسی صاحبنظر محسوب می‌شود اما نظرش با ما متفاوت است حتما ابراز کند تا به نقطه مشترک برسیم.

رئیس جمهور با بیان این‌که قرار است در کشور تصمیم‌های سختی بگیریم، اظهار کرد: شاید برخی موافق این موضوع نباشند، اما اگر با نگاه نقادانه به کارها نگاه کنند اشکالی ندارد ما را رهنمود می‌کند به افق روشنی که پیش‌روی اقتصاد است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۷۳
انتشار یافته: ۱۰
واقعا فقط یک خصوصی سازی دچار مشکل بود یا تمامش؟
خدا بخیر کنه
هنوز تصمیم سخت نگرفته وضعمون این شده
وای به حال اینکه تصمیم سخت بگیره
این حرفایی که میزنی خیلی خوبه
اما کننده اش شماها نیستید
هنوز یکمیش مونده!!؟
قراره دوباره مزه شیرین عدالت را بچشیم؟
تا الان تصمیمات معمولی بود این بود نتیجه کار... وای به تصمیمات سخت
من که رفتم برای خرید قبر و کفن. شما خود دانید
"باید در کثرت یک ناظر و حامی وارد عمل شود." احتمالا منظورشان همان کسوت بوده است.
برای خودت و فک وفامیلات یا مردم بیچاره و له شده ایران؟
یعنی برای مردم قرار هست سخت تر بگیرن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار