بازدید 27602
دبیر شورایعالی مناطق آزاد در اولین نشست خبری مطرح کرد؛

ممنوعیت واردات خودرو چهره کیش و قشم را خراب کرد/ جزئیات واردات نامحدود خودرو‌های برقی به مناطق آزاد

سعید محمد با بیان اینکه بعد از ممنوعیت واردات خودرو در سال ۱۳۹۷، مناطق آزاد نیز وارداتی نداشت، تصریح کرد: در این سال‌ها با مشکل خودرو مواجهه بودیم که چهره کیش و قشم به عنوان جزایر گردشگری را خراب کرد.
کد خبر: ۱۱۱۹۷۸۵
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۲ 19 May 2022

محمدرضا مقامی فرد؛ به گزارش تابناک، مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: ۱۴۸ میلیون دلار در مناطق آزاد و ۱۵ میلیون دلار در مناطق ویژه سرمایه‌گذاری شده که در مجموع به ۱۶۳ میلیون دلار رسید که ۱۷ درصد کل سرمایه‌گذاری خارجی کشور در سال ۱۴۰۰ را به خود اختصاص داده است.
 
«سعید محمد» امروز پنجشنبه (۲۹ اردیبهشت ماه) پس از آیین افتتاح ۸۲ طرح صنعتی، عمرانی و کشاورزی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در اولین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بر اساس آمار‌ها صادرات از مناطق آزاد به خارج از مرز‌های کشور یک میلیارد و ۹۶ میلیون دلار و از مناطق ویژه اقتصادی ۱۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار انجام‌شده که در سال ۱۴۰۰ مجموعاً به ۱۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسیده است که البته این آمار‌ها شامل ترانزیت‌های انجام‌شده نمی‌شود و تماماً مربوط به تولیدات مناطق است.

وی افزود: با وجود تمام اخبار کذب مبنی بر سکوی وارداتی بودن مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در سال ۱۴۰۰ شاهد یک میلیارد و ۱۰۶ میلیون دلار در مناطق آزاد و سه میلیارد و ۵۹۰ میلیون دلار در مناطق ویژه اقتصادی بودیم که مجموع آن به چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسیده است.

مشاور رییس جمهور تاکید کرد: تراز تجاری در مناطق ویژه اقتصادی در سال ۱۴۰۰ به ۱۱ میلیارد دلار رسید البته در مناطق آزاد این تراز منفی است، اما فاصله ۱۰ میلیون دلاری دارد؛ این رقم در سال ۹۵ حدود ۹۰۰ میلیون دلار منفی بود؛ ولی با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال ۱۴۰۱ تراز تجاری مثبت خواهد شد.

۱۰۰ هزار میلیارد سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد

سعید محمد در خصوص سرمایه‌گذاری در این مناطق در سال ۱۴۰۰ تصریح کرد: ۳۶ هزار میلیارد تومان در مناطق آزاد تجاری و ۶۴ هزار میلیارد تومان در مناطق ویژه اقتصادی سرمایه‌گذاری شده که مجموع آن به ۱۰۰ هزار میلیارد سرمایه‌گذاری داخلی می‌رسد.

وی با اشاره به وضعیت معاملات در مناطق آزاد، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته معاملات ملکی بسیاری شکل گرفته و در ابهام قرار داشت که با بررسی‌های حقوقی به آن‌ها رسیدگی شد.

وی افزود: از شهریورماه سال گذشته تاکنون ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار متر به ارزش ۸۳ هزار میلیارد تومان که نزدیک به رقم بودجه عمرانی کشور است با روش‌های حقوقی و قضایی به نفع مناطق آزاد برگشته است و در سال جاری بیش از این میزان بازخواهد گشت.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان اینکه در ۱۵۰ کشور جهان بیش از پنج هزار و ۷۰۰ منطقه آزاد و ویژه اقتصادی وجود دارد، تصریح کرد: در ایران با توجه به سیاست‌های توسعه‌ای هشت منطقه آزاد در کشور داریم که هفت منطقه از جمله اردبیل، قصر شیرین، مهران، بوشهر، زابل و اینچه برون نیز مصوب و در حال راه اندازی است، ۳۳ منطقه ویژه اقتصادی داریم و ۴۶ منطقه دیگه نیز باید ایجاد شود.

سعید محمد با بیان اینکه ظرفیت بسیاری در این مناطق وجود دارد، خاطرنشان کرد: ۱۰ درصد از کل هزینه‌های توسعه‌ای و زیرساختی توسط دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تامین می‌شود و ۹۰ درصد دیگر توسط بخش خصوصی و در عوض یک واحد هزینه، ۹ واحد سرمایه گذاری بخش خصوصی است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ۶ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان هزینه توسعه زیرساخت‌ها شامل حمل و نقل عمران منطقه‌ای گردشگری صنعت و معدن را انجام داده است، اظهار داشت: در زمینه ایجاد شغل ۵۳۱ هزار شغل مستقیم ایجاد شده که ۳۶۰ هزار شغل مربوط مناطق آزاد و ۱۷۱ هزار شغل مربوط به مناطق ویژه اقتصادی است.

مشاور رییس جمهور تصریح کرد: دو هزار و ۵۳۰ واحد‌های تولیدی فعال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مستقر هستند که یک هزار و ۷۷۰ واحد آن در مناطق آزاد و ۷۵۴ واحد آن در مناطق ویژه اقتصادی واقع شده است و بیش از ۴۷ هزار واحد صنفی مستقر هستند و دو هزار و ۳۰۰ واحد خدماتی تخصصی مانند پولی، لجستیکی و بانکی فعالیت می‌کنند.

سعید محمد خاطرنشان کرد: ارزش تولیدات واحد‌های مستقر در مناطق آزاد در سال ۱۴۰۰ به ۵۹۲ هزار میلیارد تومان رسید که ۴۷ هزار میلیارد تومان آن در مناطق آزاد و ۵۴۵ هزار میلیارد تومان آن در مناطق ویژه اقتصادی بود.

وی در خصوص گردشگری در مناطق آزاد نیز گفت: نوروز امسال چهار میلیون و ۹۰۰ هزار گردشگر به این محدوده‌ها سفر کردند که این رقم نسبت به نوروز سال ۹۸ و پیش از آغاز کرونا رشد ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد.

جزئیات واردات خودرو‌های برقی به مناطق آزاد

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان اینکه بعد از ممنوعیت واردات خودرو در سال ۱۳۹۷، مناطق آزاد نیز وارداتی نداشت، تصریح کرد: در این سال‌ها با مشکل خودرو مواجهه بودیم که چهره کیش و قشم به عنوان جزایر گردشگری را خراب کرد.

سعید محمد با بیان اینکه از واردات سال‌های گذشته حدود دو هزار و ۵۰۰ خودرو در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار داشت، تاکید کرد: پیگیر بودیم تا با صدور رای دادگاه مبنی بر عدم امکان استفاده این خودرو‌ها در سرزمین اصلی بتوانیم از آن‌ها در مناطق آزاد بهره ببریم که موافقت اولیه نیز کسب شد، اما با توجه به زمانبر بودن این پروسه و نیاز به تامین خودرو در جریان جام جهانی، درخواست کردیم که خودرو را به طور مستقیم به مناطق آزاد وارد شوند.

وی گفت: در دو هفته گذشته واردات خودرو در هیات دولت مطرح و مورد تایید قرار گرفت و مقرر شد که پس از تعیین شیوه نامه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروی برقی به صورت نامحدود وارد مناطق آزاد کشور شود.

سعید محمد افزود: با پیگیری‌های انجام شده قرار بر این شد که ۲۰۰۰ خودرو برقی تا سقف ۲۰ هزار دلار وارد کیش و قشم شود که با توجه به برقی بودن این خودروها، سقف خودرو برداشته شد و واردات این خودرو برقی منتظر تدوین شیوه نامه وزارت صمت است.

همکاری در جام جهانی فوتبال قطر در دستور کار است

مشاور رییس جمهور درباره زیرساخت‌های منطقه آزاد کیش برای مسابقات جام جهانی اظهار داشت: دو فروند کشتی کروز تامین شده و تا برگزاری مسابقات سه فروند کشتی دیگر تامین می‌شود و ظرفیت این کشتی بین ۱۵۰ تا ۳۵۰ مسافر است.

سعید محمد با بیان اینکه زیرساخت‌های هتل‌های کیش در حال افزایش است و دو هتل ۵ ستاره به زودی افتتاح می‌شود، ادامه داد: قرار بر این است که ۴۰۰ پرواز در هفته در ایام جام جهانی از کشورمان به قطر برقرار شود.

وی تاکید کرد: طبق مذاکرات انجام شده قرار بر این است که فضا‌های اسکان ایران هم در هایا کارت قطر تعریف شود و در این صورت یک بُرد خوبی برای کشورمان ایجاد می‌شود و قرار شده برای افراد که تمایلی ندارند مهر ورود ایران به پاسپورتشان نخورد.

موافقت بانک مرکزی برای ایجاد بانک آف‌شور در کیش

این مقام ارشد مناطق آزاد با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ایجاد بانک آف‌شور، اظهار داشت: طی شش ماه گذشته با مذاکرات با بانک مرکزی مجوز تاسیس بانک آف‌شور صادر شد و اکنون به دنبال جذب سهامداران خارجی هستیم که بتوان مقدمات راه اندازی آن را فراهم کرد.

سعید محمد با بیان اینکه آف‌شور یک شعبه ارزی بانکی مستقل از بانک مرکزی در مناطق آزاد است، تاکید کرد: با راه‌اندازی این بانک ایرانیان خارج از کشور می‌توانند ارز خود را برای سرمایه گذاری مناطق آزاد به کشور بیاورند و با توجه به تحریم‌ها با مشکلی مواجه نشوند.

وی تصریح کرد: با وجود مستقل بودن بانک آف‌شور از بانک مرکزی، بخشی از نظارت را برعهده دارد.

مالیات بر ارزش افزوده مهاجرت سرمایه گذاران را به دنبال دارد

مشاور رییس جمهور اظهار داشت: در حال حاضر مناطق آزاد ۲۰ سال و مناطق ویژه اقتصادی ۱۳ سال معافیت مالیاتی و گمرکی دارند، اما در دی ماه سال گذشته قانون مالیات بر ارزش افزوده باری تصویب شد که مشکلات فراوانی را از جمله دو برابر شدن مالیات را به دنبال داشت.

سعید محمد با بیان اینکه به دنبال اصلاح این قانون هستیم، گفت: در صورتی که این روند ادامه داشته باشد امکان کوچ سرمایه گذاران افزایش می‌یابد، زیرا به عنوان مثال امارات مزیت ۵۰ سال معافیت مالیاتی، اعطای زمین رایگان و اعطای تسهیلات ارزی معادل ۹۰ درصد سرمایه مورد نیاز را ارائه می‌دهد.

وی همچنین درباره احداث مناطق آزاد مشترک با کشور‌های همسایه نیز گفت: تفاهم نامه‌هایی در این زمینه با قطر، ارمنستان و عمان نهایی شده که به زودی به امضا خواهد رسید و همچنین از سوی روسیه، سوریه و اقلیم کردستان برای راه اندازی مناطق آزاد مشترک علاقه مندی‌هایی وجود دارد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۲۰
امارات 51 سال قبل که تشکیل شد تعدادی روستای با مردمان بدوی بود .حالا درکیش وقشم که یک کپی ناقص وناشیانه از امارات درست کرده اند به علت کمبود خودروی مناسب مسافران خارجی معدود خودرا ازدست داده اند که هیچ مسافران داخلی هم ازین بابت دچارمشکلند. قانون فوق نبوغ انیشتینی ممنوعیت واردات خودرو را حداقل دراین دو منطقه اجرا نمیکردند.خودروهای لوکس قبلی هم فرسوده شده واگرقرارباشد ازادی واردات طبق گفته وزیرصمت فقط خودروهای مثلا اقتصادی باشد واویلا.
چهره كل مملكت رو چطور؟
دقت کردید؟ خودرو از سازمان اموال تملیکی بخواد بره کیش، بیشتر طول میکشه نسبت ب اینکه کلا از خارج وارد بشه. ینی یه خودرو در انبار سازمان تملیکی باشه که معمولا این انبار در تهران و بندرعباسه، و بخواد این خودرو بره توو جزیره کیش که قاعدتا باید دو سه روز طول بکشه، اووونقدر طول میکشه که صرفه با اینه که بریم از کره یه خودرو دیگه بخریم و ۲ ماه حملش کنیم.
ینی در این ابعاد دور خودمون میچرخیم
چهره ایران را ۴۰ ساله که محدودیت واردات خودرو و انحصار خراب کرد
قشم رفته بودیم خیلی مسافرکشها تویوتا هایلوکس بودکه 2700 است.با توجه به قانون من دراوردی ممنوعیت واردات بالای 2500 این خودروها چطور جایگزین میشوند؟ با توجه به اینکه ممنوعیت بالای 2500 ازسال 91 برقرارشده که ازآن موقع دولت ومجلس چندبار عوض شده اندباید دید این فکر ناب وبینظیر درجهان راچه کسی اختراع کرد که مردم ایران حق ندارنداز خودروی با موتوربالای 2500 سی سی استفاده کنند.ومخترع این طرح فلسفه این کارش رابرای مردم تشریح کندتا ما بیسوادها هم بدانیم چرایی این امر را.
ما آدم نیستیم ؟ فقط مناطق آزاد ؟
آهان
الان یعنی چهره اصفهان و شیراز و مشهد و تبریز و ... مخدوشه؟
این بابا فکر کرده فقط کیش و قشم منطقه آزاده نمی دونه چند تا منطقه آزاد وجود دارد
قشم نیاز به یک سد جهت ذخیره آب باران دارد
این جمله "در این سال‌ها با مشکل خودرو مواجهه بودیم که چهره کیش و قشم به عنوان جزایر گردشگری را خراب کرد" نشون میده که برای مدیران دولت چقدر رفاه و امنیت مردم عادی که تو بقیه مناطق هستند چقدر ارزش داره!
چهار سال است که خودرو وارد مناطق آزاد نشده و چهره کیش و قشم خراب شده !!! پس وای به حال شهرهای ایران که چهل ساله خودرو وارد نشده!!!!!
چقدر شما ها عاشق چهره کیش وقشم هستید
چابهار رو فراموش کردی بگی
چهره همه جا خراب شد فقط کیش و قشم نبود. ایران‌شده گدا خونه . شبیه هندوستان ۱۰۰ سال پیش
آیا چهره کیش از چهره ایران مهمتر است؟
هیچ خارحی نمیاد کیش و قشم الکی هزینه نکنین.
خودروهای اروندی هنوز هم دارن کار میکنن توی خوزستان.
خودروهای برقی همچون تویوتا پریوس وارد کنینن برای خوزستانی ها وجنوبی های فلک زده حداقل توی این گرما توی راه نمونن
معنی حرفش این است که چهره شهر ها خراب شود مهم نیست یعنی مردم خودمان اهمیتی ندارند فقط توریست ها مهم هستند
در مرحله اول ورود خودروهای موجود در مناطق آزاد را با دریافت حقوق و عوارض گمرکی به سرزمین اصلی آزاد کنند در ضمن بد نیست که واردات خودرو برقی به مناطق آزاد بسیاری از مشکلات این خودرو اعم از نا کارمدی و شارژ و طول عمر و مستهلک شدن باتری در طی 5 سال و از همه مهمتر گران بودن اینوع خودروها بخوبی دیده میشود
سردار عملیات آزادسازی خرمشهر و شکست حصر آبادان کی انجام می شود ؟
دقت کنید بهترین شاسی دنیا ۲۹ هزار دلاره که با دلار ۱۰۰۰ تومانی سال ۸۹ میشد ۲۹ میلیون و اون موقع قیمت سمند آشغال ۱۴ میلیون بود .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل