بازدید 35419
با هشتاد و چهارمین روز حمله روسیه به اوکراین/ در حال به روزرسانی

استقرار موشک های هسته ای روسیه در مرز فنلاند/ اعلام توقف مذاکرات صلح روسیه و اوکراین/ قدیراف: از چیزی جز تحریم‌های خدا و پوتین نمی‌ترسم/شروط ترکیه برای موافقت با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو

هشتاد و چهارمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۱۹۵۲۹
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵ 18 May 2022

استقرار موشک های هسته ای روسیه در مرز فنلاند

بین الملل تابناک: هشتاد و چهارمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

مدودوف: روسیه اجازه وقوع جنگ جهانی سوم را نمی‌دهد
۱۴۰۱/۰۲/۲۸ - ۱۸:۰۱

«دیمیتری مدودوف» معاون رییس شورای امنیت ملی روسیه گفت: مسکو اجازه اتفاق افتادن جنگ جهانی سوم را نمی‌دهد.

به گزارش یاهونیوز، دیمیتری مدودوف که در مرکز فدرال هسته‌ای «ساروف» روسیه سخن می‌گفت، افزود: تاریخ مرکز هسته‌ای ساروف برای همیشه با نام و یاد کسانی که سپر هسته‌ای را برای کشور ما ایجاد کردند، گره خورده است. زرادخانه سلاح‌های مدرن، قابل اعتماد و موثر، جاه طلبی کسانی که آماده شروع جنگ جهانی سوم هستند را از بین می‌برد. ما اجازه نمی‌دهیم چنین شرایطی رخ بدهد.

وی افزود: ما در عین حال باید به طور دائم به این افراد یادآوری کنیم که می‌توانیم به هر حمله‌ای به خاک کشورمان به سرعت و فوری، پاسخی قدرتمند دهیم.

رییس جمهور سابق روسیه تصریح کرد: روسیه باید توسعه علوم کاربردی با هدف دستیابی به نتیج مشخص در سریع‌ترین زمان ممکن را سرعت ببخشد.

معاون رییس شورای امنیت ملی روسیه پیشتر با هشدار نسبت به تزریق سلاح به اوکراین توسط کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفته بود این موضوع می‌تواند منجر به جنگ تمام عیار هسته‌ای شود.

وی همچنین تاکید کرده بود که روسیه تنها در چهار سناریو از تسلیحات هسته‌ای خود استفاده خواهد کرد که یکی از آنها تهاجم به روسیه یا یکی از متحدان آن به نحوی است که حیات این کشور را به خطر بیاندازد.

مدودف همچنین گفته بود که تحریم‌های غرب علیه روسیه می‌تواند به عنوان یک اقدام خصمانه علیه روسیه در نظر گرفته شود.



روسیه: نزدیک به ۷۰۰ اوکراینی در ماریوپل تسلیم شده‌اند
۱۴۰۱/۰۲/۲۸ - ۱۷:۵۹

روسیه امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که تقریبا نزدیک به ۷۰۰ نیروی اوکراینی در ۲۴ ساعت گذشته در مجمتع فولاد شهر ماریوپل تسلیم شده‌اند اما از طرفی گزارش شده که افرادی هنوز در داخل این مجتمع محبوس هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این در حالیست که فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو به طور رسمی درخواستی را ارائه داده‌اند و این امر موجب گسترش این ائتلاف (ناتو) خواهد شد؛ اقدامی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه آن را دلیل و انگیزه اصلی خویش جهت آغاز "عملیات ویژه نظامی" در اوکراین قلمداد کرده بود.

وزارت دفاع روسیه گفت که تسلیم شدن ۶۹۴ نیروی اوکراینی دیگر به این معناست که در مجموع ۹۵۹ فرد اکنون سلاح‌های خود را در این مجتمع فولاد بر زمین گذاشته‌اند.

اما این در حالیست که وزارت دفاع اوکراین اعلام کرده تاکنون فقط حدود ۲۵۰ اوکراینی این مجمتع را ترک کرده‌اند؛ همچنین این وزارتخانه هنوز اظهار نظری درخصوص بیانیه وزارت دفاع روسیه انجام نداده است.

رهبر جدایی طلبان طرفدار روسیه که کنترل این منطقه را در دست دارد، گفت: «فرماندهان اصلی داخل این مجمتع فولاد هنوز تسلیم نشده‌اند و این کارخانه را هنوز ترک نکرده‌اند.»

کی‌یف و مسکو روز سه‌شنبه گفتند که حدود ۲۵۰ تن این مجتمع را ترک کرده‌اند؛ رقمی که اطلاعات چندانی درخصوص افراد دیگری که گمان می‌رود داخل این کارخانه هستند، نمی‌دهد. اوکراین اعلام کرده تا زمانی که عملیات خارج‌سازی و نجات همه آن‌ها به پایان نرسد، فاش نخواهد کرد که چه تعداد نیرو در آن‌جا بوده است.

اولین مرحله تخلیه شامگاه دوشنبه و ساعاتی پس از آن انجام شد که روسیه گفت با تخلیه سربازان اوکراینی مجروح به یک مجتمع درمانی موافقت کرده است.

مشخص نیست چه تعداد نیرو در این مجتمع فولاد شهر ماریوپل باقی مانده‌ است. اما با این حال ارتش اوکراین اعلام کرد که تلاش‌ها برای تخلیه افرادی که هنوز داخل آنجا هستند، در جریان است.

از طرف دیگر، یک مقام ارشد نظامی اوکراین گفت امیدوار است که بتواند نیروهای اوکراینی خارج شده از ماریوپل را با اسرای روسی مبادله کند اما یک قانونگذار روسی خواستار "عدالت" در این خصوص شد.

روسیه ۳۴ دیپلمات فرانسوی و ۲۴ دیپلمات ایتالیایی را اخراج کرد
۱۴۰۱/۰۲/۲۸ - ۱۷:۵۷

وزارت خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که در "اقدامی تلافی‌جویانه" ۳۴ دیپلمات فرانسوی و ۲۴ دیپلمات ایتالیایی را اخراج می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، فرانسه در ماه آوریل، ۳۵ دیپلمات روسی را از کشورش اخراج کرد. در اواخر همان ماه، وزارت امور خارجه فرانسه پس از انجام تحقیقاتی، به این نتیجه رسید که شش دیپلمات روسی علیه منافع ملی فرانسه کار می‌کردند و آن‌ها را تحت عنوان "عناصر نامطلوب" از کشور اخراج کرد.

در همین راستا، وزارت امور خارجه روسیه به خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد که سفیر فرانسه در روسیه امروز در رابطه با اعلام "اقدامات تلافی‌جویانه" جهت اخراج دیپلمات‌های روس به وزارت خارجه روسیه احضار شده است.

علاوه بر آن، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که مسکو ۲۴ دیپلمات ایتالیایی در روسیه را در "اقدامی تلافی‌جویانه" اخراج خواهد کرد.

این وزارتخانه اعلام کرد که سفیر ایتالیا در روسیه را احضار کرده است تا پاسخ مسکو به اخراج دیپلمات‌های روسی از ایتالیا را اعلام کند.

واکنش زلنسکی به حملات موشکی جدید روسیه علیه اوکراین
۱۴۰۱/۰۲/۲۸ - ۱۴:۴۹

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین روز چهارشنبه گفت، نیروهای روسیه دور جدیدی از موشک باران در چند منطقه را آغاز کرده‌اند.

زلنسکی در پیامی ویدئویی گفت: «روز هشتاد و سوم دفاع ما با ترکیبی قدرتمند از حملات روسیه به اوکراین شروع شد. موشک باران علیه منطقه لویو، سومی و چرنیهیف و حملات هوایی علیه منطقه لوهانسک انجام شد».

رئیس جمهور اوکراین افزود:‌ «این اقدامات نه تنها موجب تنش در کشور ما و محک قدرت ما است بلکه مبادرت روسیه به جبران شکست‌هایش در جنوب و شرق اوکراین نیز محسوب می‌شود».

زلنسکی گفت، روس‌ها نتوانسته‌اند در مناطق تمرکز تحرکات نظامی خود موفقیتی به دست آورند و این حملات موشکی نیز برای آن‌ها دستاوردی نخواهد داشت.

او در ادامه گفت، با «اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان گفت‌وگوی تلفنی «بسیار سازنده‌ای» داشته است. به گفته زلنسکی اولویت اول این تماس حمایت نظامی از اوکراین بوده و همکاری‌ها در سطح اتحادیه اروپا نیز به بحث گذاشته شد.

زلنسکی همچنین گفت، با «امانوئل ماکرون» همتای فرانسوی خود نیز در روز سه‌شنبه «تماس تلفنی مفصلی» داشته است و در این گفت‌وگوی تلفنی، بسته ششم تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه به بحث گذاشته شده است.

رئیس جمهور اوکراین افزود، در تماس با ماکرون وضعیت مذاکرات کی‌یف و مسکو و مأموریت تخلیه بخش تحت محاصره شهر ماریوپل را به بحث گذاشتند.

او همچنین گفت در تماس با ماکرون درباره پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا و وضعیت کاندید شدن کی‌یف در این زمینه نیز صحبت کرده است.

زلنسکی افزود، حین سخنرانی در اولین روز برگزاری جشنواره فیلم «کن» خاطرنشان کرد همانند دهه ۱۹۴۰ باید با قدرت و به صورت آشکار از آزادی دفاع کرده و با دیکتاتوری مبارزه کرد.

رئیس جمهور اوکراین در این سخنرانی ویدئویی با انتقاد از عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین با لحنی بسیار تند گفت: «قرار است سینما ساکت بماند یا درباره آن حرف بزند؟ ما به یک چاپلین جدید نیاز داریم تا امروز به ما ثابت کند که سینما ساکت نیست....نفرت در نهایت از بین می‌رود، دیکتاتور خواهد مرد».

تنظیم پیش‌نویس بودجه بازسازی اوکراین در اتحادیه اروپا
۱۴۰۱/۰۲/۲۸ - ۱۴:۴۹

اتحادیه اروپا پیشنویس برنامه‌ای را با هدف تامین بودجه برای بازسازی اوکراین آماده کرده است که احتمال می‌رود امروز (چهارشنبه) تصویب شود.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این بودجه، که مبلغ دقیق آن مشخص نیست، از طریق یک صندوق ویژه یا تخصیص بودجه‌های اضافی تامین خواهد شد. کشورهای اتحادیه اروپا می‌توانند بخشی از بودجه را شخصا و یا از طریق یارانه و وام به کی‌یف تامین کنند.

روزنامه آلمانی «فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ» گزارش داد: با توجه به مقیاس وام مورد نیاز، ممکن است کمیسیون اروپا همچنین حق دریافت بودجه برای این وام‌ها در بازار پولی را به دست بیاورد.

وزارت دفاع روسیه: ۲ جنگنده و ۱۵ پهپاد اوکراینی منهدم شدند
۱۴۰۱/۰۲/۲۸ - ۱۴:۴۸

با گذشت ۸۳ روز از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دونباس و ادامه داشتن مذاکرات بدون نتیجه هیأت‌های روسی و اوکراینی، وزارت دفاع روسیه همچنان به ارائه آمارهای جدیدی از خسارت‌های وارد شده به ارتش اوکراین می‌پردازد.

«ایگور کناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه امروز (چهارشنبه) گفت که از زمان آغاز عملیات ویژه نظامی در اوکراین، ارتش روسیه ۱۷۲ جنگنده و ۱۲۵ بالگرد نظامی این کشور را منهدم کرده است.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، کناشنکوف طی نشست خبری توضیح داد:‌ «در مجموع ۹۲۷ هواپیمای بدون سرنشین، ۳۱۱ سامانه پدافند موشکی، ۳۱۳۹ دستگاه تانک و سایر خودروهای زرهی رزمی، ۳۸۹ موشک‌انداز چندگانه، ۱۵۴۸ قبضه توپ و خمپاره صحرایی و همچنین ۲۹۹۷ دستگاه خودروی ویژه نظامی نیز منهدم شد».

وی در ادامه به حملات شب گذشته ارتش روسیه به مواضع نیروهای نظامی اوکراین پرداخته و اعلام کرد: «نیروی هوافضای روسیه در یک روز به ۴۱ محل تجمع نیروهای اوکراینی حمله کرده و بیش از ۲۷۰ شبه نظامی و ۵۴ قطعه تجهیزات را منهدم کرد».

بر اساس این گزارش، سخنگوی وزارت دفاع روسیه اظهار داشت که موشک‌های نقطه‌زن هوا به زمین این کشور، به دو پست فرماندهی نیروهای اوکراینی اصابت کرد و محل استقرار یگان‌های مزدوران خارجی از کشورهای اروپایی در نیکولایف و کراسنوگروفکا را از بین برد.

ریانووستی به نقل از کناشنکوف نوشت:‌ «در یک فرودگاه نظامی در منطقه دنپروپتروفسک، موشک‌های دقیق نیروی هوافضای روسیه دو فروند هواپیمای سوخو-۲۴ اوکراینی را در منطقه نیکولایف، یک یگان از سامانه‌های پدافند موشکی اس-۳۰۰ و چهار انبار تسلیحات را نابود کردند».

قدیراف: از چیزی جز تحریم‌های خدا و پوتین نمی‌ترسم
۱۴۰۱/۰۲/۲۸ - ۱۴:۴۷

«رمضان قدیراف» رهبر جمهوری خودمختار چچن تحریمهای غرب علیه خود خانواده‌ش را مسخره و مضحک خواند.

براساس گزارش خبرگزاری تاس، قدیراف با اشاره به این تحریمها گفت: تحریمها علیه من و خانواده‌ام مضحک است. از هیچی تحریمی نمی‌ترسم مگر اینکه این تحریمها از جانب خداوند متعال و یا از طرف ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه باشد.

وی که در یک کنفرانس آموزشی سخنرانی می‌کرد گفت: «مسخره است. همسر من و دخترانم که ازدواج کرده‌اند هیچ وقت در سیاست درگیر نبوده‌اند و هرگز در این زمینه کار نکرده‌اند اما آنها را هم تحریم کردند.»

رمضا قدیراف ادامه داد؛ «آنها فقط می‌خواهند ما را بترسانند. من فقط از تحریمهای خدا و رئیس جمهور پوتین می‌ترسم. بقیه حرفها بیهوده است و ارزشی ندارد.»

آمریکا از سالها پیش رمضان قدیراف را به اتهام نقض حقوق بشر هدف تحریمهای خود قرار داده است. با این حال پس از پیوستن نیروهای چچنی به ارتش روسیه در عملیات نظامی علیه اوکراین، آمریکا و اروپا تحریمهای جدیدی را علیه او و خانواده‌اش اعمال کردند.

رمضان قدیروف، رئیس جمهوری خودمختار چچن گفته که در حمایت از تصمیم پوتین، و در پشتیبانی از ارتش روسیه نیروهای تحت امر خود را برای جنگ به اوکراین فرستاده است.

شروط ترکیه برای موافقت با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو
۱۴۰۱/۰۲/۲۸ - ۱۴:۴۶

شروط ترکیه برای موافقت با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو شامل لغو تحریم‌های وضع شده در پی خرید اس-۴۰۰ از روسیه و همچنین محکومیت «پ‌ک‌ک» توسط این دو کشور می‌شود.

به گزارش خبرگزاری راشاتودی، ترکیه برای موافقت با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو خواسته‌های زیادی دارد، از جمله لغو تحریم‌های وضع شده علیه آنکارا برای خرید سامانه‌های دفاع موشکی اس-۴۰۰ از روسیه و همچنین اضافه شدن مجدد به برنامه جنگنده‌های پیشرفته اف-۳۵.

در پانزدهم ماه مه، فنلاند و سوئد رسما اعلام کردند که می‌خواهند عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی شوند و این کار، نیازمند موافقت همه اعضای ناتو است. اما ترکیه اعلام کرد که با این درخواست موافقت نخواهد کرد، چرا که هلسینکی و استکهلم «موضع صریح و شفافی» علیه «حزب کارگر کردستان(پ‌ک‌ک)» و «جبهه آزای‌بخش خلق انقلابی» ندارند؛ گروه‌هایی که آنکارا آن‌ها را سازمان‌های تروریستی می‌نامد.

سوئد و فنلاند سابقه اعطای پناهندگی سیاسی به شهروندان ترکیه، خصوصا کردهایی که از مناقشه داخلی گریخته‌اند، دارد؛ اقدامی که برای آنکارا قابل پذیرش نیست. به گزارش پایگاه خبری بلومبرگ، رهبری ترکیه می‌خواهد که سوئد و فنلاند «پیش از عضویت در ناتو، نه تنها پ‌ک‌ک، بلکه زیرمجموعه‌هایش را نیز به صورت علنی محکوم کنند».

ترکیه همچنین خواستار آن شده است که فنلاند و سوئد و دیگر کشورهای اروپایی محدودیت‌های صادرات تسلیحات را که در پی عملیات «عملیات چشمه صلح» در ۲۰۱۹ علیه ترکیه وضع شد، لغو کنند. حمله نظامی ترکیه به شمال شرقی سوریه که آنکارا آن را «عملیات چشمه صلح» می‌خواند، با هدف عقب راندن «یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ)» از مرزهای ترکیه و ایجاد یک منطقه امن برای تشویق پناهجویان سوری به بازگشت به خانه انجام شد.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز دوشنبه گفت که کشورش همچنین می‌خواد فنلاند و سوئد محدودیت‌های تجاری وضع شده علیه ترکیه را لغو کنند.

اما به گفته یکی از منابع بلومبرگ، لیست درخواست‌های ترکیه به همین چند مورد محدود نمی‌شود.

بلومبرگ نوشته است: ترکیه می‌خواهد مجددا در برنامه جنگنده‌های پیشرفته اف-۳۵ قرار بگیرد؛ (برنامه‌ای) که ترکیه سال گذشته با خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ از روسیه از آن حذف شد. از میان دیگر درخواست‌های برجسته ترکیه از آمریکا می‌توان به درخواست خرید ده‌ها فروند جنگنده اف-۱۶ و کیت تعمیر جنگنده‌های فعلی آنکارا اشاره کرد.

آنکارا همچنین می‌خواهد که واشنگتن تحریم‌هایی که به دلیل خرید سامانه اس-۴۰۰ از روسیه علیه ترکیه وضع کرد را لغو کند.

با این حال، منابع بلومبرگ این احتمال که مخالفت ترکیه با عضویت این دو کشور در ناتو از روابط آنکارا با مسکو سرچشمه می‌گیرد را مردود خواند. روسیه، فنلاند و سوئد را از عضویت در ناتو بر حذر داشته و اعلام کرده که به راحتی با این مسئله کنار نخواهد آمد.

مسکو: آمریکا، اوکراین را بهانه‌ای برای «جنگی اعلام نشده» علیه روسیه کرد
۱۴۰۱/۰۲/۲۸ - ۱۴:۴۵

رئیس شورای امنیت روسیه گفت، غرب از اوکراین به عنوان بهانه‌ای برای ایجاد یک «جنگ اعلام نشده» علیه مسکو استفاده کرده و روسیه را در وضعیتی قرار داد که باید از «استقلال» خود دفاع می‌کرد.

به گزارش خبرگزاری راشا تودی، نیکولای پاتروشف، رئیس شورای امنیت روسیه در جلسه‌ای با هیئت مشاوره علمی این شورا گفت، «بحران ژئوپلتیک بی‌سابقه» کنونی به دلیل تخریب «معماری امنیت جهانی و نظام حقوقی بین‌المللی» توسط ائتلاف تحت رهبری غرب ایجاد شده است.

وی افزود، آمریکا و متحدانش به جای شرکت در گفت‌وگوهای سازنده با مسکو، به یک «توسعه نظامی-سیاسی به سوی روسیه» دست زده، از دولت اوکراین حمایت کرده و کی‌یف را به «انجام یک اقدام خشونت‌بار در شرق اوکراین» وا داشتند.

به گفته پاتروشف، هدف اصلی غرب فراهم کردن شرایطی برای ایجاد یک رژیم تحت کنترل غرب در روسیه است، «همانطور که پیش از این نیز در اوکراین و برخی دیگر کشورها به آزمایش گذاشته بود».

پاتروشف استدلال کرد که تحریم‌های فعلی و «کارزار جهانی علیه روسیه که توسط آمریکایی‌ها و دست‌نشانده‌هایشان اجرا شده ثابت می‌کند که اوکراین به بهانه‌ای برای ایجاد یک جنگ اعلام نشده علیه روسیه بدل شده است». او همچنین مدعی شد که «تهاجم» علیه روسیه یک بعد ایدئولوژیک دارد.

پاتروشف گفت: وضعیت عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین نشان می‌دهد که نئولیبرالیسم غرب دارد در برابر چشمانمان به ایدئولوژی فاشیسم نئولیبرال تبدیل می‌شود که هدف اصلی آن نابودی کامل جهان روس است.

این مقام روس بیانیه سخنگوی کرملین را منعکس کرد که روز سه‌شنبه گفت، استفاده از عبارت «کشورهای غیردوست» در توصیف غرب دقیق نیست و گفت: آن‌ها کشورهای متخاصم هستند، چون کاری که می‌کنند جنگ است.

اعلام توقف مذاکرات صلح روسیه و اوکراین
۱۴۰۱/۰۲/۲۸ - ۱۴:۴۴

مقامات روسیه و اوکراین روز سه شنبه گفتند که مذاکرات صلح بین دو کشور با رکود مواجه شده است. هر دو طرف یکدیگر را سرزنش می کنند و مسکو می گوید که بازگشت دوباره به مذاکرات ممکن است دشوار باشد.

به گزارش رویترز، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت که واشنگتن، لندن و بروکسل می خواهند از اوکراین در جهت منافع استراتژیک خود بهره ببرند.

وی افزود که او معتقد است اگر مذاکره‌کنندگان سعی کنند «سمت و سوی گفت‌وگو را تغییر دهند» و به جای وضعیت فوری اوکراین، بر آنچه مورد علاقه غرب است تمرکز کنند، نمی‌توان به توافق رسید.

ادامه داد: این روند احتمال پیشرفت در مذاکرات را کند می کند.

لاوروف گفت: "ما همیشه می گوییم که آماده مذاکره هستیم... اما چاره دیگری جز توقف نداریم. "

تحویل رسمی درخواست برای عضویت فنلاند و سوئد در ناتو

خبرگزاری رویترز امروز به نقل از دیپلمات ها نوشت که سوئد و فنلاند درخواست عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را امروز و به صورت رسمی در مقر این سازمان نظامی در بروکسل بلژیک تحویل دادند.

به نوشته رویترز، پیش بینی می شود با وجود آنکه فرآیند عضویت این دو کشور شمال اروپا تنها دو سه هفته به طول انجامد، روند موافقت مجالس ۳۰ کشور عضو تا یک سال زمان برد.

ینس استولتنبرگ امروز درخواست عضویت فنلاند و سوئد را تاریخی خواند و این دو کشور را نزدیکترین شرکای این اتحادیه دانست که عضویت آنها به افزایش امنیت مشترک ناتو منجر خواهد شد.

استقرار موشک های هسته ای روسیه در مرز فنلاند

ماگدالنا اندرسون نخست وزیر سوئد دیروز (۲۷ اردیبهشت) در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رئیس جمهور فنلاند در استکهلم اظهار داشت: ۲ کشور به طور مشترک درخواست خود را فردا به مقر ناتو در بروکسل ارائه می‌کنند.

نخست وزیر سوئد اضافه کرد: خوشحالم که یک مسیری یکسان را در پیش گرفته‌ و می‌توانیم با هم این کار را انجام دهیم.

بورل: اتحادیه اروپا آماده دفاع از سوئد و فنلاند است

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت این اتحادیه آماده است در صورت حمله روسیه به فنلاند و سوئد، حتی در شرایطی که آنها منتظر عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند، از این دو کشور دفاع کند.

 تارنمای یورونیوز نوشت: بورل روز سه شنبه در نشست با وزیران دفاع اروپا در بروکسل از تصمیم نهایی این دو کشور منطقه نوردیک برای تقاضای عضویت در ناتو استقبال کرد.

بورل در پاسخ به سوالی درباره این که در صورت حمله به فنلاند و سوئد آیا ماده ۴۲.۷ معاهدات اتحادیه اروپا اجرایی می شود به روشنی گفت: اگر به خاک کشوری حمله شود و اگر حمله مسلحانه ای به یکی از اعضای اتحادیه اروپا انجام شود این کشور می تواند از دیگران تقاضای کمک کند. بقیه کشورها هم وظیفه دارند در حد توان خود به آن کمک کنند، نه کمتر و نه بیشتر.

ماده ۴۲.۷ معاهده لیسبون اتحادیه اروپا که به اصطلاح بند همبستگی خوانده می شود، تصریح می کند که اگر یک کشور عضو اتحادیه اروپا قربانی تجاوز مسلحانه به قلمرو خود شود، سایر اعضای اتحادیه موظف هستند با تمام قوا به آن کمک کنند.

انگلیس پیشنهاد ضمانت های امنیتی را به دو کشوری که می توانند عضو جدید ناتو باشند ارائه داده است.

رسانه های غربی: روسیه موشک‌های هسته‌ای در مرز فنلاند مستقر کرده است

رسانه های غربی و آمریکایی نوشتند روسیه در واکنش به درخواست فنلاند و وسوئد برای پیوستن به ناتو، اقدام به انتقال تسلیحات هسته ای از جمله موشک اسکندر به مرز با فنلاند کرده است.

 تارنمای خبری آمریکایی «نیویورک پست» با انتشار این خبر افزود: با توجه به خطر بالای اخیر پیوستن فنلاند به ناتو، گزارش می شود روسیه موشک هایی که توانایی شلیک (حمل) کلاهک هسته ای دارند را به مرز با فنلاند منتقل کرد.

رویترز نیز به تازگی خبر مشابهی را منتشر کرده بود.

نیویورک پست درادامه نوشت: ناوگانی از ده ها خودرو نظامی ازجمله هفت خودرو که تصور می رود حامل موشک های «اسکندر» (Iskander missiles) باشند، دراین نقل و انتقال دیده شده اند.

تارنمای خبری نیویورک پست با اشاره به یک کلیپ ویدیویی که ادعا می شود مربوط به انتقال موشک های هسته ای روسیه به سمت مرز فنلاند است، نوشت: این ناوگان موشکی به شهر «ویبورگ» (Vyborg) در مرز با فنلاند منتقل شده است.

این رسانه آمریکایی افزود: انتشار این کلیپ ویدیویی درست چند روز پس از آنکه یکی از مقامات نزدیک به ولادیمیر پوتین ریئس جمهوری روسیه ، هشدار داده بود روسیه درصورت ملحق شدن فنلاند به اتحاد پیمان نظامی به سرکردگی آمریکا، روسیه اقدامه به اعزام موشک های مافوق صوت و تسلیحات هسته ای (به مرز با فنلاند) خواهد کرد.

نیویورک پست نوشت: دمیتری مدودیف معاون شورای امنیت روسیه گفته بود، پیوستن فنلاند به ناتو، پایانی بر موضوع « وضعیت عاری از سلاح هسته ای در منطقه بالتیک » خواهد بود.

انگلیس: تصرف ماریوپل توسط روسیه به تاخیر افتاده است

وزارت دفاع انگلیس در تازه‌ترین ارزیابی خود از تحولات اوکراین ادعا کرد: با وجود اینکه نیروهای روسیه «ماریوپل» را برای بیش از ده هفته محاصره کرده‌اند، اما مقاومت سرسخت اوکراینی‌ها توانایی روسیه را برای به دست آوردن کنترل کامل بر شهر به تاخیر انداخته است.

 در بیانیه روز چهارشنبه وزارت دفاع انگلیس امده است که مقاومت اوکراین، تلاش‌های اولیه روسیه را برای تصرف یک شهر کلیدی (ماریوپل) ناکام گذاشت و خسارات پرسنلی پرهزینه‌ای را برای روسیه به همراه داشت.

این بیانیه می‌افزاید: روسیه برای غلبه بر مقاومت اوکراین، از نیروهای پشتیبان استفاده قابل توجهی کرده است. این نیروها شامل استقرار نیروهای چچنی است که احتمالاً متشکل از چندین هزار جنگجو است که عمدتاً در بخش های ماریوپل و لوهانسک متمرکز شده اند.

در ادامه این بیانیه آمده است: نیروهای یادشده احتمالاً از داوطلبان انفرادی و واحدهای گارد ملی تشکیل شده‌اند که به طور معمول به تامین امنیت حاکمیت رمضان قدیروف رئیس جمهوری چچن اختصاص دارند.

وزارت دفاع انگلیس ادعا کرد: قدیروف احتمالاً نظارت دقیقی بر استقرار نیروهای چچن دارد و پسر عموی او آدام دلیمخانوف احتمالاً به عنوان فرمانده میدانی چچن در ماریوپل عمل کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۶۷
انتشار یافته: ۲۸
این یک کامنت یک شهروند اروپایی در مورد جنگ اکراین هست:

”If the Russians stop fighting, there is no war anymore.
If the Ukrainians stop fighting, there is no Ukraine anymore.”

بدون اینکه بخواهیم از روسیه یا اکراین دفاع کنیم. ولی وضعیت این چنین شده است که:

اگر روسها در مسکو تصمیم بگیرند که دیگر نجنگند جنگ متوقف خواهد شد
ولی اگر اکراینی ها تصمیم بگیرند که دیگر نجنگند اکراین به عنوان یک کشور دیگر وجود نخواهد داشت.

همین هست که پوتین و روسها در این جنگ شانسی ندارند. چون کسی که از کشورش در برابر یک دیکتاتور قلدر متوهم دفاع می کند دنیا هم از او حمایت خواهد کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
چرا جنگ اتفاق افتاد تندروهای فاشیست اوکراینی هیچ درکی ندارند که تصمیم داشتند به پیمانی ناتو وارد شوند که دشمن روسیه است
پوتین دارد نتیجه کاشته های خود را برداشت می کند. بستن قلمهای دلسوز و هشدار دهنده در روسیه و باز گذاشتن قلم تحلیلگران چابلوس و نان به نرخ روز خور سفارشی این فاجعه را برای ملت روسیه و اقای پوتین فراهم کرد. یعنی صدها سال در تاریخ خواهند نوشت که چگونه اینقدر کسی که قرار بود انگلیس و امریکا را به زیر بیاورد در واقع با عدم استفاده از خرد جمعی باعث شد به نفع امریکا و انگلیس شود. حتی هیتلر هم چنین خدمتی به انگلیس نکرد. حداقل هیتلر المان را زیر برد ولی با خود انگلیس را هم به زیر کشید. ولی پوتین با سیاست اشتباه خود که شجاعت اخلاقی قبول مسئولیت و عواقب ان همچون کناره گیری از قدرت را ندارد باعث شد که امریکا و انگلیس حتی بدون خراش یک سربازشان ارتش روسیه و قدرت روسیه را در چرخ گوشت اکراین له کنند وحتی چین هم همه ماستها را کیسه کرد چون می بیند که اگر ارتش روسیه یا ان تجهیزات از پس اکراین بر نیامد ارتش چین که تجهیزات او حداکثر کپی دست چندم تجهیزات روسی است دیگر هرگز شانسی برای عبور دادن صدها هزار نیرو به انطرف دریا و حمله موفقیت امیز به تایوان ندارد مگر اینکه بخواهد مانند روسیه خودکشی کند. همانطور که پایان جنگ جهانی دوم نظم نوین دنیا را به نفع امریکا بوجود اورد پایان جنگ اکراین هم نظم جدید تر جهانی را بوجود خواهد اورد که محور امریکا و انگلیس در ان حرف اول و اخر را می زند. چین هم مجبور به تدافعی بودن خواهد بود.
همه ادعا میکنن ولی فقط شماها خیلی شفاف و صادقانه حرف میزنید ، خنده داره مدل خبر رسانیت
در خبرهای تابناک امده که اقتصاد پاکستان در استانه فروپاشی قرار گرفته. چرا نگیرد؟ پاکستان باید بها و هزینه حمایت از طالبان را بپردازد. سالها از طالبان حمایت کرد و انها را تجهیز کرد و از امریکا واروپا دو سر باج می گرفت و مردم فقیر افغانستان را به فقر و فاجعه بیشتر کشید ولی در نهایت امریکا از این باج گیری پاکستان خسته شد و نیروهای خود را از افغانستان کشید بیرون. حالا امریکا واروپا و ژاپن دلیلی ندارند که بخواهند باز به پاکستانی باج بدهند که با چین متحد شده. جالب هم هست که چین حتی حاضر نیست یک دلار چه در مورد ایران وچه در مورد روسیه و چه در مورد ونزویلا وچه در مورد متحدش! پاکستان هزینه بدهد مگر خرید نفت نصف قیمت!
از تحریم ترامپ چهار سال می گذرد. سه سال اول در ایران با خرج ذخایر ارزی برای واردات و دادن پول به رفقا کسی متوجه نشد. از سال گذشته تاثیرش شروع شد و در بهار امسال می بینید که اوج گرفته و اگر به خود نیاییم با توجه به کاهش نرخ سرمایه گذاری حتی پایینتر از نرخ استهلاک در سالهای اینده تمام زیرساختهای اقتصادی کشور مستهلک می شود و دهها سال زمان و صدها میلیارد دلار هزینه فقط برای رسیدن به قبل از شرایط تحریم نیاز هست در حالیکه همه همسایه های ایران به غیز از افغانستان دارند فاصله خود را با ما زیاد می کنند. تصور می کنید که اگر تحریم نبود و اگر سنگ اندازی روسیه نبودو مدیران کشور اطمینان داشتند که می توانند مذاکرات وین را به سرانجام برسانند مدیران دولت سرشان درد می کرد که برای خودشان دردسر درست کنند و در این شرایط قیمتها را اینجور بالا ببرند. روسیه هم همین. تازه روسیه هنوز تحریم کامل نفت وگاز نشده. چهار سال دیگر ببینید که روسیه به فقیر ترین کشور اروپا و بسیار فقیر تر از چین حتی بصورت سرانه خواهد رسید. اگر تحریم اثری نداشت الان چین تمام قد هم از ایران و هم از روسیه حمایت می کرد
اردوغان مثل کفتار میمونه یک شکار شله ای پیدا کنه بخوره از هر تغییری دنبال سود خودشه به هر قیمتی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
اردوغان دائم رنگ عوض میکند طوری که یکی می‌گفت ما نمی‌دونیم الان داریم با اردوغان واقعی حرف می‌زنیم یا اردوغان غیر واقعی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
تو چی؟
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
سود باید بدوونه جیک جیک مستونش بود. فکر زمستون هم باید میبود. وقتی کشورت میشه مقر پ ک ک و اعضاش و رهبرانش رو تو مجلست راه میدی این روزا هم هست. حدس من اینه ناتو بدون موافقت ترکیه این دوتا کشور رو میاره تو ناتو و ترکیه هم از ناتو خارج میشه. چون پ ک ک درخت نان امریکا و اسرائیل تو منطقه هست. زیرشاخه های پ ک ک یکیش همین حزب کوکوله و پژاک هست
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
ترکیه از قدیم قدر موقعیت ژو پولتیک خود را می داند و تا می تواند از همه طرف امتیاز میگیرد. ترگیه حتی یک قطره نفت و گاز ندارد. ولی می بینید که هم از ایران وهم از عراق و حتی از عربستان هم وضعش بهتر شده. زرنگ است. قدر منافع ملی و برگهای برنده خود را می داند. هم از روسیه باج میگیرد و هم از امریکا واروپاو هم از اسراییل.
رسانه های غربی: روسیه موشک‌های هسته‌ای در مرز فنلاند مستقر کرده است
با توجه به تجربه جنگ اوکراین ، اگر روسیه جنگ دیگری آغاز کند از سلاح های اتمی استفاده خواهد کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
روسیه جرئت نداره جلوی ناتو قد علم کنه و اینو خودشم رسما اعلام کزده.
مرگ بر پوتینها
پاسخ ها
م
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
‌مرگ‌بر‌زنلسکی‌یهودی‌
ترکیه به دنبال اف ۳۵ نیست، ترکیه به دنبال تکنولوژی آن جنگنده هست، آمریکا به این خاطر به ترکیه این جنگنده را نمیفرشد، در آینده نزدیک جنگنده بومی ترکیه حاضر هست ، اف ۳۵ جنگنده پر هزینه هست و هر کشوری که باشد کنترل آن دست آمریکا خواهد بود، مثلا در جنگ احتمالی‌ اسرائیل و ترکیه ارتش تورکیه نمیتواند از آن استفاده بکند،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
وقتی آمریکا حاضر نیست جنگنده آف ۳۵ را به ترکیه بدهد چطور انتظار دارد تکنولوژی آن را بدهد قرار بود ترکیه برخی قطعات این جنگنده را بسازد و این جنگنده را تحویل بگیرد که فعلا قرارداد لغو شده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
ترکیه تکنولوژی رنگ بدنه‌ی F35 رو هم در آینده‌ی نزدیک به دست نمیاره چه برسه به خودش. اردوغان به خیال خودش جلوی آمریکا وایمیسه، ولی در عمل همون کاری رو می‌کنه که همه‌ی کسای دیگه‌ای کردن که ادعای خودکفایی داشتن.
آسیاب به نوبت قدیراف نوکر ماب
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
اونو که خدا زده تو سرش؛ هیچ‌وقت نوبت خودش نبوده اصلا. فقط از نوکری به نوکری.
تابی دمت گرم. دیروز خوب مردمو سرکارگذاشتی.
مرگ بر پوتین و مزدورانش
پس پوتین ادعای خدایی داره.طبیعی هم هست وقتی مدت حکومتش وهم اختباراتش نامحدودباشه یواش یواش احساس خدایی میکنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
الان واقعا فکر کردی حکومت آمریکا در ترامپ و بایدن خلاصه میشه؟ حکومت سایه آمریکا ۲۰۰ ساله از نظام سرمایه داران یهودی تشکیل شده که جهانی ترین دیکتاخوری دنیا تا امروزه
بانک مرکزی روسیه می گوید که تحریم انرژی و رشد قیمتهای جهانی باعث شده تا مازاد حساب جاری این کشور در 4 ماه گذشته نسبت به سال قبل 3 برابر شده ... و به رکورد 95.8 میلیارد دلار برسد که بالاترین سطح از سال 1996 است!با تداوم تحریمها، انتظار می رود رشد مازاد حساب جاری روسیه ادامه دار باشد ... و احتمالا به رقم 264 میلیارد دلار در سال 2022 برسد که رشد 2 برابری سالانه دارد!ارزش روبل روسیه نیز همچنان صعودی است.
با توجه به فرمایشات آقای قدیراف پس روسیه هم روش حکومتی اش به شیوه مصر باستان رسید.
این چچنی ها همونا نبودن که با داعش همکاری کردن وعده زیادی از مردم واز جمله رزمندگان ما رو به شهادت رسوندن ؟!
اون زمانی که چند سال پیش گفتم پوتین یکی از مهره های جبهه مقاومت در برابر استکبار غربی هاست همه مسخره کردن امروز می بینی که پوتین داره پایگاه هاش تو سوریه رو تحویل ما میده و خودش هم وارد میدان شده

رقصی این چونین در میانه میدانم آرزوست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار