بازدید 77341
یک کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با تابناک

چرا راه اندازی کارخانه تولید پهپاد ابابیل ۲ در تاجیکستان مهم و راهبردی است؟

صبح امروز، خط تولید پهپاد ایرانی ابابیل ۲ با حضور سرلشکر محمد باقری رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح در دوشنبه پایتخت تاجیکستان افتتاح شد؛ این نخستین بار است که جمهوری اسلامی ایران، رسما خط تولید یک پهپاد عملیاتی را در کشور دیگری راه‌اندازی می‌کند.
کد خبر: ۱۱۱۹۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸ 18 May 2022

چرا راه اندازی کارخانه تولید پهپاد ابابیل-2 در تاجیکستان مهم و راهبردی است؟

بین الملل تابناک/ مصطفی نجفی: صبح امروز، خط تولید پهپاد ایرانی ابابیل ۲ با حضور سرلشکر محمد باقری رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح در دوشنبه پایتخت تاجیکستان افتتاح شد؛ این نخستین بار است که جمهوری اسلامی ایران، رسما خط تولید یک پهپاد عملیاتی را در کشور دیگری راه‌اندازی می‌کند.

این پهپاد عملیاتی چه ویژگی‌هایی دارد؟

ابابیل-۲ از جمله نخستین دستاوردهای پهپادی جمهوری اسلامی ایران است که تا امروز تعداد بسیاری از آن تولید شده و در اختیار یگان‌های مختلف نیروهای مسلح کشورمان قرار گرفته است.

این پهپاد که ابتدا با ماموریت مراقبت و شناسایی و هدف تولید شده بود، بعدها ماموریت انتحاری نیز برای آن تعریف شد و هم‌اکنون در قالب این ماموریت در اختیار نیروهای مسلح قرار دارد.

ابابیل-۲ با مداومت پرواز ۱.۵ ساعته می‌تواند تا ۲۰۰ کیلومتر برد عملیاتی داشته باشد و بیشینه سرعت کروز آن به ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

این پهپاد می‌تواند تا ارتفاع ۱۱ هزار پا از سطح زمین ارتفاع بگیرد و در عملیات مراقبت و شناسایی مساحتی معادل ۷۷۰ کیلومتر مربع را پایش کند.

سامانه ناوبری ابابیل-۲ GPS/INS است و نوع هدایت و کنترل آن هم می‌تواند به صورت کنترل از راه دور باشد و هم خودکار که در حالت خودکار برد این پهپاد افزایش خواهد یافت.

اهمیت ایجاد کارخانه تولید پهپاد در تاجیکستان

توسعه روابط ایران و تاجیکستان به سرعت توسط مقامات دو کشور با آغاز به کار دولت سیزدهم در ابعاد مختلف پیگیری شد. این در حالی است که اشتراکات فراوان فرهنگی، تاریخی، زبانی و... بین دو کشور قابل توجه است. از همین روی، رئیس جمهور جدید ایران پیش از سفر به تاجیکستان از ترمیم و بهبود روابط دو کشور پس از وقفه‌ چند ساله خبر داد و مقامات تاجیک نیز از این موضوع به شدت استقبال کردند. از آنجایی که تاجیکستان جزو کشورهای فارسی زبان است و از اعضای اصلی سازمان همکاری شانگهای نیز هست کاهش سوء تفاهم‌ها و بهبود روابط با این کشور برای منافع دو کشور اهمیت قابل توجهی دارد.

در آخرین خبرها از همکاری‌های دو کشور، کارخانه تو‌لید پهپاد تمام ایرانی ابابیل ۲ صبح دیروز در دوشنبه، پایتخت این کشور افتتاح شد. این نخستین بار است که جمهوری اسلامی ایران، رسما خط تولید یک پهپاد عملیاتی را در کشور دیگری راه‌اندازی می‌کند. قابل پیش‌بینی است که این همکاری منطقه‌ای در حوزه پهپاد، منجر به نگرانی برخی کشورها و از جمله ایالات متحده خواهد شود.

کمتر از سه هفته قبل بود که مجلس نمایندگان امریکا، طرح «متوقف‌سازی پهپادهای ایران» را به تصویب رساندند. به موجب این طرح، امریکا مدعی شد اشخاصی که آگاهانه از برنامه پهپادی ایران حمایت کنند، تحریم خواهند شد. این طرح که با ۴۲۴ رأی موافق و دو رأی مخالف به تصویب رسید، باید در مرحله بعد به تأیید سنا نیز برسد. با وجود این، ایران و تاجیکستان بدون توجه به اقدامات مخرب امریکا به توسعه همکاری‌ها در این زمینه نیز پرداخته‌اند.

در همین رابطه، تابناک در گفت‌وگو با «علیرضا باقری» کارشناس مسائل بین الملل به اهمیت این موضوع پرداخته است.

باقری در گفت‌وگو با تابناک گفت: اگر سفر اخیر هیأت بلندپایه امنیتی- نظامی جمهوری اسلامی ایران به تاجیکستان را از دریچه نگاه رهبران تاجیکستان بنگریم، آنچه به چشم می آید ابراز علاقه به همکاری از طرف یکی از بازیگران مهم آسیای مرکزی به همکاری امنیتی با ایران است؛ یعنی درخواست از ایران برای ورود به معادلات قدرت در منطقه‌ای فاقد دریا که کاملا متاثر از سیاست ورزی دو قدرت بزرگ همجوار یعنی روسیه و پس از آن چین است. به عبارت دیگر، یک قدرت متوسط منطقه‌ای در قامت تاجیکستان به برقراری ارتباط امنیتی با یک قدرت برون منطقه‌ای مانند ایران تمایل نشان می دهد، به این معناست که اولا از تامین امنیت خود در چارچوب آرایش قدرت مستقر در آسیای مرکزی آسوده خاطر نیست و ثانیا در برآورد سیاستگذاران راهبردی این کشور جمهوری اسلامی ایران برخوردار از آن میزان قدرت فرامنطقه‌ای هست که بتواند موقعیت امنیت منطقه‌ای این کشور را مستحکم تر بسازد. بدیهی است، وقتی یکی از بازیگران بین المللی نیازمند قدرت حمایتی بازیگر توانمندتری به ویژه در عرصه تامین امنیت باشد، ناگزیر به پرداخت هزینه جلب این حمایت امنیتی هم خواهد شد.

وی افزود: اختلاف ارضی با قرقیزستان و سیاست پشتیبانی یک خط در میان روسیه از این دو کشور به منظور حفظ تعادل میان آنها و ظهور مجدد طالبان در نواحی جنوبی و رویکرد خصمانه طالبان نسبت به مناطق تاجیک نشین شمال افغانستان، رهبران تاجیکستان را ناچار نیازمند دست کمک دراز کردن به سوی قدرتی نموده که اولا چنانکه گفته شد به حد کافی قدرتمند باشد و ثانیا نسبت به سایر قدرت ها نظیر روسیه و چین قابل اعتمادتر باشد. جالب است تاجیک ها همین اواخر چنین حمایت برون منطقه ای را از ترکیه می طلبیدند، اما رفتار ترکیه که برخی تجهیزات نظامی از جمله پهبادهای نظامی را به تاجیکستان و همزمان به کشور رقیب اش یعنی قرقیزستان فروخت، امید رهبران تاجیک را در تکیه کردن به ترکیه به یاس تبدیل کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: در نظام بین‌الملل هیچ نیازی به اندازه ضرورت های امنیتی یک کشور را محتاج، تابع و زیردست کشورهای قدرتمندتر نمی کند. اینکه تاجیکستان بقا و نیاز امنیتی خود را در قالب همکاری نظامی - امنیتی به ارتباط با جمهوری اسلامی ایران پیوند زده، ملازم پذیرش منافع بین المللی ایران به عنوان قدرتی فرامنطقه‌ای، در عرصه مهم آسیای مرکزی است.

باقری اظهار داشت: سفر سرلشکر باقری و هیأت همراه به این کشور و افتتاح خط تولید پهپاد ابابیل-۲ را که اولین تجربه تولید رسمی برون مرزی هواپیمای بدون سرنشین توسط ایران است، بهتر است در این چارچوب دید. علاقه و دعوت تاجیکستان به عنوان یک بازیگر درون منطقه‌ای در آسیای مرکزی از ایران به عنوان یک بازیگر برون منطقه‌ای که اکنون ابعاد قدرت امنیتی-نظامی اش به فراسوی منطقه جنوب غرب آسیا(خاورمیانه) گسترش یافته، می تواند زمینه ای برای بسط محدوده‌های سیاست ورزی و تأمین منافع ملی برای ایران اسلامی قلمداد شود. به ویژه آنکه به زعم صاحب نظران ذیل سرفصلی به نام «تسری» در نظام بین الملل، آغاز قدرت ورزی یک بازیگر در یک بخش و حوزه خاص به سرعت به سایر بخش ها و حوزه ها سرایت می یابد. مثلاً قابل تصور نیست که کشوری به دلایل حیاتی و امنیتی، خود را در زمینه تولید پهباد نیازمند کشور توانمندتر بداند اما از لوازم و احتیاجات تحقق آن در سایر بخشها از جمله حمل و نقل، انرژی، خدمات، روابط بانکی و ... سر باز بزند. شروع ارتباط در یک حوزه ناگزیر به حوزه های دیگر سرایت کرده و نسبت قدرت هر یک از طرفین است که میزان بهره مندی از منافع ارتباط را تعیین می کند.

وی در نهایت گفت: نهایتا کشوری که محدوده های نفوذ و اعمال قدرت متنوع تر و گسترده تری دارد، توان چانه زنی و قدرت مانور مراوداتی اش در برابر قدرت های بزرگ تر بین المللی بیشتر خواهد شد. ارتباطات امنیتی - نظامی مستقل از دخالت قدرت های بزرگ بین المللی میان جمهوری اسلامی ایران با یک بازیگر منطقه‌ای در آسیای مرکزی، به ویژه پس از عضویت ایران در «سازمان همکاری شانگهای»، نه تنها قدرت چانه زنی ایران در برابر قدرت های بزرگی مانند روسیه، چین و ایالات متحده را در مسائل مرتبط با آسیای مرکزی بیشتر می کند، بلکه می تواند به عنوان ابزاری در معامله قدرت در سایر موضوعات به ظاهر مجزای بین المللی از جمله مسائل مرتبط با جنوب غربی آسیا نیز به کار رود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۰۶
ابابیل نباید بمب افکن می بود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
چرا مستعان 110 تولید صنعتی نشد تا بشریت از آن سودببرد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
تو هنوز در 50 سال قبل سیر می کنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
اون ابابیل5هست که بمب افکن هست. این ابابیل2 جنبه شناسایی وانتحاری داره
صبح دیروز افتتاح شد نه امروز!
نیازی به راه اندازی کارخانه ی تولید پهپاد در آنجا نبود. ایران می توانست در صورت نیاز تاجیک ها چند فروند پهپاد مورد نیازشان را به آنها بدهد اما چه نیازی بود به اینکه در آنجا کارخانه تولیدی اسلحه راه اندازی کند؟ این باعث می شود تمام کشورهای منطقه به ایران با سوءظن توسعه طلبی منطقه ای نگاه بکنند و روی روابط ایران با آنها اثر منفی بگذارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Norway |
۲۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
خیلی هم کار خوبی کردند
چون پهپاد از آسمان براي مملکت و مردم، مايحتاج اوليه مي آورد !
ایران فارس وتاجیکستان هم فارس. چرا اسم این پهپاد رو عربی گذاشته اند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
همه ایران فارس نیست بلکه زبان ارتباطی فارس است
ناشناس
| Turkey |
۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
چون قصد عقده گشایی نداشتن. بعدشم مگر بنز به چین ماشین صادر میکنه اسم چینی میگذاره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
اونا اسمشو عوض میکنن شک نکن اونجا ضد ایرانی نیستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
ایران مسلمان و تاجیکستان هم مسلمان ، ابابیل هم یک کلمه ی قرآنی
حزب الله
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
ما مسلمون اونهاهم مسلمون ،نام رهبرماامام علی،نام رهبراوناهم امام علی.
علي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
ايران فارس نيست بيست درصد كمتر ايران فارس هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
زبان ناجیکستان فارسی نیست .ناجیکی است. باور ندارید از خودشان بپرسید
هادی
| Germany |
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
اولا این اسم از قران دراوردن وثانیان کسی مجبورشون نکرد اسم عرابی بزارند
ناشناس
| Turkey |
۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
چون فارسی زبان نیست لهجه از زبان عربی هست
اتفاقاْ این موضوع باعث تقابل می شود و راه درست آن این بود که در ابتدا از طریق همکاری های اقتصادی انجام می شد
با این روش تصور تقابل نظامی در مقابل تعامل اقتصادی در دیگر کشورها شکل می گیرد
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
چشم پروفسور
اردشیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
چرا اینقدر دنبال حاشیه هستی چه فرقی می‌کند اسمش چی گذاشتن
بلوچ
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
اشتباه نکن ایران فقط زبان رسمیش پارس است .پارس ها فقط ۴۹ درصد جمعیت ایران هستند سایر ایرانیا ۵۱ درصد هستن پس استفاده از واژه پارس برای ایران مناسب زنان حال نیست.چون پرشیا صد سال پیش منقرض شده والان اسم این کشور ایران متعلق به همه اقوام است نه فقط پارس ها
فانوس مکران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
قارس؟ در دنیا قومی بنام فارس نداریم. اما ناحیم داربم ایران و تاجیکستان هر دو تاجیک زبان هستن زبان دری همان زبغن تاجیک است‌ م در ایران هم رواج رسمی دارد
اگر راه اندازی کارخانه ایرانخودرو در سوریه و ونزولا راهبردی بود اینم راهبردی هست !
به محض تهدید تحریم آمریکا همش برچیده میشه !
۱۵ سال بعد متوجه می شویم
مثل تولید خودرو در سنگال و ... نباشد ؟
ما کی قراره دست از لجبازی برداریم؟
ثبات اقتصادی یک کشور هم مهم و راهبردی است معیشت و رفاه مردم یک کشور هم مهم و راهبردی است داشتن شغل با درآمد مناسب برای مردم یک کشور هم مهم و راهبردی است اما به نظر می رسد این موارد برای مسئولان چندان اهمیتی ندارد
اگر سعی نکنید ایدئولوژی خودتان را به این کشور صادر کنید و سعی کنید اشتراکات فرهنگی و زبانی و اقتصادی را گسترش دهید ، عربستان نمی تواند کارشکنی کند.اگر خط آهن چین تاجیکستان افغانستان ایران برقرار شود فشار اقتصادی و سیاسی بر روی ایران کاهش میابد و آمریکا هم نمیتواند تاثیر زیادی بگذارد. البته نه با تولید اسلحه و پهپاد در این کشورها !!
برای شما مهم و راهبردیه
وگرنه ذره ای سود برای مردم ندارد که هیچ ضررش در اینده نزدیک مشخص خواهد شد
شما خط تولید سمند رو نتونستید راه بندازید خارج از ایران کل سرمایه گذاریهاتون با ضرر مواجه شد بعد میخوایید تولید کنید؟
نون مردم رو گرون میکنن بعد میرن کارخونه پهپاد توو یه کشور دیگه میسازن.
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
چه ربطی داره مگه صادرات خیراتی هست که شما وصل کردی به نون؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
نون تو رو دولت گرین کارتی گرون کرد
کاربران تابناک همشون اصلاح طلب و یانکی گدا هستن واسه نی داری توضیح میدی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
الان که شکر گرون شده سهمیه ساندیستو میدن؟
دلت خوشه بخدا
بله بله خیلی مهمه 2روز دیگه تاجیکستان هم مانند آذربایجان طرف اسراییل میگیره و دست شما خالی تر از همیشه میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
جمهوری جعلی باکو محل پانترکان و مزدوران ترکیه هستند ولی تاجیکستان خود را ایرانی میدانند
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
دقیقا
بعد از ساخت کارخانه های موفق سمند در سنگال، ونزوئلا و آذربایجان، اکنون نوبت به ساخت کارخانه ایابیل در تاجیکستان رسیده!!!!!!!!!
واقعا اگر ما این چیزها را داریم، چرا اینقدر مرزهایمان شل و ول و بی در و پیکر است؟؟؟؟؟
پس چرا چرخ نداره
کاش به جای این کارها یه کم به فکر مشکلات مردم بودین
به امید موفقیت روز افزون کشور در همه عرصه ها. زنده باد ایران عزیز
مرگ بر امریکا مرگ بر اسرائیل
مثلا اگه آمریکا خط تولید رو در یک کشور منطقه خاورمیانه راه بندازه ما میگیم رقابت تسلیحاتی بر خلاف منافع مردم منطقه است ولی اینجا میگیم مانور قدرت. کلا استاندارد دوگانه
پاسخ ها
کوروش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
وقتی بی بی سی استاندارد دوگانه به نفع انگلستان داره، چرا ما استاندارد دوگانه به نفع ایران نداشته باشیم؟!
گسترش قلمرو ایران زمین از واجباته.
روحانی 8 سال گند زده الان دکتر رئیسی مجبور شده جور بکشه خدا و دعای مومنین بدرقه راهشون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
اره‌ ! رئیسی‌ داره‌ جور‌ میکشه‌ تخم مرغ‌ را‌ کرده‌ ۴۰۰۰‌ تومن‌ همه‌ ملتو‌ دهک‌ دهم‌ !
شاهن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
دکتر????? حتما خودت هم مهندسی
این کارتونم مثل بقیه ی کاراتون ارزش چندانی نداره
آسیای مرکزی منطقه ای تقریبا آرام و بدور از تنش می باشد ورود ایران به این حوزه و گسترش ناسیونالیست قومی دودش ابتدا به چشم تاجیک ها خواهد رفت
پاسخ ها
ناشناس
| Norway |
۲۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
آسیای میانه و آناتولی اشغالی مال ما هست و غاصیان فراری صحرای گبی دیر یا زود از آنجا خواهند رفت.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
داعش در تاجیکستان و ترکمنستان و افغانستان پس چی هست
خیلی وقتها سیاستها با دیدگاهمون در تضاد یا تناقضند.
دونستن دلایل و اهداف کمک میکنه به بهبود ارتباطات داخلی.
امید که اقدامات در جهت قدرتگیری ایران و اعتلاء دوباره سرزمین و ملتمون باشه.
آقا، مملکت خودتون را ول کردین همه اش سرتون ‌تو کار بقیه است!!!
همیشه برای اینکه تک بعدی به قضایا نگاه نکنم بیشتر سایت ها رو دنبال می کنم
رفتم سایت بی بی سی دیدم این خبر رو کار کرده فقط آخرش نوشته بود به باور برخی کارشناسان نزدیکی ایران و تاجیکستان در راستای خواسته روسیه پس از جنگ اوکراین می باشد!!!
هرچی خواستم ببینم منظورشون چیه زور زدم دیدم که 5 ماه پیش آقای رییسی رفت تاجیکستان و یک استقبال کم نظیر از ایشون شد و این کشور هم زبان ما هست و...
دیدم که باز خوبه یکی مثل من تلاش می کنه تک بعدی و متعصب نباشه ولی ظاهرا دوستان در بی بی سی دانسته یا ندانسته واقعیت و جوهر اتفاقات رو نمی بینن و سیاسی کار صرف انجام میدن
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
پهپاد های ایرانی بعد از پهپاد های آمریکایی در دنیا کم نظیر هستند
خیلی خوب باکشورفارسی زبانهاهمکاری کنیم تامشتی عرب خیانت کاربه دردنخورسوداینابرای ماچیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
تاجیک زبان نه فارسی زبان
سد برای ترکمنستان ، کارخانه خودرو سازی در سوریه و لبنان و عراق و مراکز درمانی متعدد در سنگال و زیمبابوه و جیبوتی ، همه آنها هم راهبردی بودند
لابد معامله سر تتمه‌ی نفتیه که بابک زنجانی نتونست آب کنه؟
دوره نه غربی نه شرقی گذشت‌ آران دیگه شرقی شدیم‌
ایران فردا، در امتداد آرمان کوروش بزرگ!
برای کی معمه؟ مردمی که دغدغه نان و روغن دارن؟
بسیار کار درست و هوشمندانه ای انجام شد.
این پهباد قابلیت شناسایی نداره، و فقط امکان استفاده به عنوان پهباد انتحاری داره، برای این کشور بهتر بود پهباد دیگه ای برای تولید انتخاب می کرد
وای خدا چرا یه عده نمی‌خوان قبول کنن کشور ما هم قدرتمنده ، ایران بزرگ و قویه باور کنین.
خط تولید دستگاه کرونایاب مستعان را در کدام کشور راه اندازی می کنید؟؟؟
چقدر تمیز و چقدر درست و حسابی دارن پیشرفت میکنن.
بخاطر ارباب
به امید روزی که دوباره همه سرزمین های ایران بزرگ را پس بگیریم. یاشاسین آذربایجان یاشاسین ایران
اگر ایران به جای خاورمیانه از اول دنبال قدرتش در شرق می رفت امروز خیلی قویتر بود
فکر پولها و هزینه ها و دلارهای بعدش هم کردیند؟!!!! خدا کمکمون کنه
سیاست خارجی با عزت به این میگن
بالاخره ایران هم باید از بین همسایه های شمالی یارگیری کند
تا قیام مهدی (عج) از پا نخواهیم نشست. این تازه اولشه...
ایران توی کشورهایی که تمدن پارسی دارند خیلی هوادار داره من به آینده خوشبین هستم. پاینده ایران
قابل توجه آقایان های غرب زده
تراخدا به فکر این مردم باشید
خداییش دمتون گرم
جمهوری اسلامی فقط بلده پول مردم بینوای ایران رو برای منافع خودش در هر کجای دنیا که دلش می خواد خرج کنه به جز برای خود مردم ایران
تاسیسات فوق ب دستور روسیه میباشه.
اسرار و ساخت تجهیزات نظامی باید در کشور عزیزمان ایران باشد در صورت نیاز هر کشور دیگری می توانیم بفروش برسانیم و از این طرف کسب درآمد نمائیم، وقتی در هر کشور ایجاد کارخانه و رفتن مهندسین مشاور، در چند سال دیگه؟ خودش میشود تولیدکننده و نیازی به پهپاد ندارد و شما هم باید برگردیم سر جای اول.......
بلاخره کار کردن در کشور دیگر منافع خاصی دارد
برای تاجیکستان متاسفم
ایران جنگ شیعه و سنی را از خاورمیانه به آسیای مرکزی این بار به صورت قومیتی و بین ترک و فارس گسترش می دهد
مبارک باشه صادرات صنایع ایران سربلند
هنر این نیست پول این مردم و ثروت بادآورده را بردارید بروید اینطرف و آن طرف هدر بدهید هنر این است که از خارج برای این مردم ارزش افزوده درست کنید
به یاد شهید طهرانی مقدم و همه کسانی که خون و جان خود را بر سر عزت ایران گذاشتند
اول اقتصاد بعد نظامی راه درست این است . والسلام
قصه سوریه و ونزوئلا و عراق کم بود حالا نوبت تاجیکستان شد
من موندم چرا همه مردم ایران خودشون و کارشناس ماهر در همه زمینه ها تصور می کنند
آفرین کار خوبی بود بعدها خواهید فهمید اینکار چه منافعی استراتژیکی برای ما دارد
اینکه در آن کشور کارخانه تولید سلاح افتتاح کردند نشان‌دهنده عمق راهبردی روابط ایران و تاجیکستان است
جمهوری اسلامی در تمام منطقه نفوذ کرده وخواهر کرد حالا هر کجاتون
می سوزه کمی آب بریزید شاید خنک شوید
شمابا این کارهاتون معشیت مردم کوچک کردن سفرهای مردم این باعث شورش بی نظمی درکشور اخرش که مردم نارضیتی ازدولت هستن کاربجای باریک کشیده میشه مردم ازگرسنگی مجبور هستن به خیابانها بریزن
«متوقف سازی پهپادهای ایران»
وقتی از تاریخ و سیاست کشور و مملکت خودت و سیاستهای دشمنان این کشور چیزی متوجه نشوی ؛ تا خدا خدایی می‌کنه متوجه نیستی که چرا مثلا ایران توی سوریه سرمایه گذاری می‌کنه و یا در تاجیکستان کارخانه نصب می‌کنه ووو ۰ اما این را بدان که آمریکا برای منافع نداشته خودش میاد در این منطقه مثلا در بحرین پایگاه پنجم دریایی میزنه که جنگ راه بندازه نفت و منابع را غارت بکنه و مردم را به جان هم بندازه
با توجه به روابط تاجیکستان و روسیه، به نظر من این پهپادها، سر از روسیه و اکراین در میارند. و تحلیل گفته شده در مورد رقابت بین تاجیکستان و روسیه صحیح و منطقی نیست.
ای کاش ۱درصد فکر مردم بیچاره ایران بودید که اینقدر شرمنده زن وبچه نشوند
صلاح انحاری میشه بمب ..
خودش مبشه بمب هستی
کم بود شهر دزفول..
میشه ابالیل ..
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان