بازدید 18468

جزئیات قیمت‌‌ جدید مرغ، تخم‌مرغ، روغن و لبنیات

با اجرای طرح اصلاح یارانه‌ها و واریز یارانه کمک‌معیشتی برای مردم، قیمت جدید چهار قلم کالای اساسی که از صبح امروز اعمال می‌شود، افزایش می‌یابد با این وجود، قدرت خرید ۷ دهک هم افزایش پیدا می‌کند.
کد خبر: ۱۱۱۸۳۳۷
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲ 12 May 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، بر اساس آماری که از اصناف درباره قیمت‌های جدید کالاهای اساسی با اصلاح ارز ترجیحی به دست آمده است، قیمت هر کیلوگرم مرغ به ۶۰ هزار تومان، تخم‌مرغ به ۴۰ هزار تومان (شانه ۱.۹ کیلوگرمی حدود ۸۰ هزار تومان)، هر بطری ۸۰۰ گرمی روغن خوراکی به ۶۰ هزار تومان، پنیر بسته‌ای به ۳۸ هزار تومان و شیر نایلونی به ۱۵هزار تومان افزایش می‌یابد.

در همین حال، رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی اظهار داشت: نرخ حداکثری فروش انواع محصولات لبنی برای مصرف کننده در سراسر کشور اعلام شد.

وی افزود: قیمت نهائی چهار قلم شیر، ماست و پنیر براساس شیرخام هرکیلو مبلغ ۱۲۰۰۰ تومان درب گاوداری است و صنایع لبنی نیز از امروز پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ می‌توانند قیمت‌های جدید را بر روی محصولات خود درج کنند.

دبیر انجمن صنایع لبنی ادامه داد: بر این اساس قیمت شیرنایلونی ۹۰۰ گرمی ۱/۵% چربی ۱۵۰۰۰۰ ریال، شیر بطری یک لیتری ۱/۵ درصد چربی ۱۸۰۰۰۰ ریال، ماست ۲/۵ کیلویی ۱/۵ درصد چربی ۴۹۵۰۰۰ ریال، پنیر ۴۰۰ گرمی نسبتاً چرب ۳۷۵۰۰۰ ریال است.

همچنین براساس اطلاعیه ستاد تنظیم بازار، قیمت مصرف کننده روغن مایع آفتاب گردان ۸۱۰ گرمی پخت و پز ۶۳۰ هزار ریال و قیمت مصرف کننده روغن مایع ۸۱۰ گرمی سرخ کردنی ۶۲۰ هزار ریال است.

با توجه به این قیمت‌ها و مقایسه آن با نرخ های قبل کالاهای اساسی و با لحاظ افزایش جدی یارانه جدید که به حساب خانوارها واریز شده است، محاسبات نشان می‌دهد که دهک‌های کم‌درآمد و متوسط جامعه شهری کشور با بهبود قدرت خرید مواجه خواهند شد، بر همین اساس، قدرت واقعی خرید سه دهک کم‌درآمد ۸۰۰ و ۴ دهک متوسط ۲۲۷ هزار تومان بیشتر می‌شود. همچنین قدرت خرید دهک اول شهری با وجود قیمت‌های جدید کالاهای اساسی، بیش از ۹۰۰ هزار تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

بهبود عجیب قدرت خرید دهک اول درآمدی

با توجه به یارانه دریافتی، دهک اول شهری با افزایش قابل توجه قدرت خرید مواجه خواهند شد.

بر اساس آخرین گزارش بودجه خانوار، در دهک اول شهری (کم‌درآمدترین قشر) مصرف ماهانه مرغ یک خانوار چهارنفره ۳ کیلوگرم، تخم‌مرغ ۱.۱۸ کیلوگرم، پنیر ۵۸۰ گرم، انواع شیر ۲.۷۵ کیلوگرم و روغن خوراکی ۲.۲ کیلوگرم است.

تا پیش از این هر خانواده چهارنفره دهک اول شهری برای تامین مرغ، تخم‌مرغ، پنیر، ‌شیر و روغن خود با قیمت‌های قبلی ماهانه ۲۴۱ هزار تومان هزینه می‌کرد.

با اصلاح یارانه کالاهای اساسی، هزینه تهیه همان مقدار مواد غذایی به ۵۶۸ هزار تومان افزایش یافته که نشانه افزایش حدودا ۳۲۶ هزار تومانی بار هزینه‌ای خانوارهای دهک اول شهری برای تامین مرغ، تخم‌مرغ، پنیر، ‌شیر و روغن است.

این در حالی است که دولت به هر خانوار ۴ نفره دهک اول هر نفر ۴۰۰ هزار تومان و مجموعا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان یارانه داده است. بنابراین از یارانه ۱.۶ میلیون تومانی خانوارهای چهارنفره پس از خرید همان مقدار کالای اساسی، بیش از یک میلیون و ۳۱ هزار تومان در حساب خانوار باقی می‌ماند.

حتی اگر خالص یارانه اضافه‌ شده یعنی یارانه جدید پس از کسر یارانه‌های سابق را هم حساب کنیم که یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان می‌شود، باز هم قدرت خرید کم‌درآمدترین قشر شهری نهایتا پس از خرید همان بسته ارزاق مرغ، تخم‌مرغ، پنیر، ‌ شیر و روغن، ۹۲۳ هزار تومان افزایش خواهد یافت، این رقم نزدیک به قدرت خرید این قشر در ماه‌های قبل است یعنی قدرت خرید دهک اول دو برابر شده است حتی با افزایش قیمت‌ها.

سود ۷۸۳ هزار تومانی دهک دوم شهری با قیمت‌های جدید کالاهای اساسی

بر اساس گزارش بودجه خانوار، دهک دوم شهری کشور ماهانه ۴.۱۶ کیلوگرم مرغ، ۱.۵ کیلو تخم‌مرغ، ۷۸۰ گرم پنیر، ۴ کیلوگرم شیر و ۲.۸۳ کیلوگرم روغن مصرف می‌کند.

تا پیش از این تهیه این سبد کالاهای اساسی برای دهک دوم شهری حدود ۳۳۶ هزار تومان تمام می‌شد که با قیمت‌های جدید پس از اصلاح یارانه ارزی، به ۸۰۳ هزار تومان افزایش یافته است؛ یعنی هزینه خرید همان مقدار ارزاق اساسی برای این قشر ۴۶۶ هزار تومان بیشتر شده است.

این در حالی است که دولت به هر خانوار ۴ نفره دهک دوم هر نفر ۴۰۰ هزار تومان و مجموعا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان یارانه داده است که به طور خالص (پس از کسر یارانه‌های سابق) یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به یارانه این قشر اضافه شده است.

بدین ترتیب با کسر ۴۶۶ هزار تومان افزایش برای خرید کالاهای اساسی فوق، نهایتا ۷۸۳ هزار تومان مانده خالص یارانه اضافه‌شده برای دهک دوم خواهد بود که به معنای افزایش قدرت خرید آنها است.

قدرت خرید دهک سوم ۷۰۶ هزار تومان بالا می‌رود

در دهک سوم شهری نیز محاسبات نشان می‌دهد که با قیمت‌های جدید کالاهای اساسی، نهایتا قدرت خرید آنها ۷۰۶ هزار تومان بالا می‌رود.

هزینه خرید بسته ارزاق مرغ، تخم‌مرغ، پنیر، شیر و روغن خوراکی برای دهک سوم شهری متناسب با میانگین مصرف ماهانه آنها طبق آمارها، پیش از این ۳۷۵ هزار تومان بود که با قیمت‌های جدید تقریبا به ۹۱۸ هزار تومان افزایش خواهد یافت؛ یعنی این دهک باید ۵۴۳ هزار تومان پول بیشتری پرداخت کند اما از آن سو خالص یارانه دریافتی آنها یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان بیشتر شده که بیانگر افزایش ۷۰۶ هزار تومانی قدرت خرید این قشر حتی با کسر هزینه‌های جدید است.

بنابراین می‌توان گفت که سه دهک کم‌درآمد شهری به طور متوسط با افزایش قدرت خرید ۸۰۴ هزار تومانی با توجه به فزونی قابل توجه یارانه دریافتی نسبت به گرانی کالاهای اساسی مواجه خواهند بود.

افزایش نسبی قدرت خرید دهک‌های متوسط

در دهک چهارم شهری نیز که هر نفر یارانه ۳۰۰ هزار تومانی دریافت کرده‌اند، تهیه بسته ارزاق مرغ، تخم‌مرغ، پنیر، شیر و روغن خوراکی با قیمت‌های جدید و به همان مقدار مصرف ماه‌های گذشته، ۹۵۲ هزار تومان در ماه تمام می‌شود که افزایش حدودا ۵۵۴ هزار تومانی نسبت به قیمت‌های سابق دارد.

اما هر خانوار ۴ نفره دهک چهارم به طور خالص ۸۴۶ هزار تومان یارانه جدید دریافت کرده (یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان منهای یارانه‌های قبلی) نهایتا برای این دهک ۲۹۱ هزار تومان پول هم باقی می‌ماند که به معنای افزایش واقعی قدرت خرید آنها است.

برای دهک پنجم نیز با وجود افزایش قیمت کالاهای اساس شامل مرغ، تخم‌مرغ، پنیر، شیر و روغن خوراکی، نهایتا قدرت خرید این قشر ۲۳۶ هزار تومان بالا خواهد رفت؛ برای دهک ششم نیز از خالص یارانه اضافه شده ۲۳۴ هزار تومان باقی می‌ماند که بیانگر افزایش قدرت خرید آنها است. برای دهک هفتم نیز نهایتا ۱۵۰ هزار تومان پول باقی می‌ماند.

بر این اساس ۴ دهک میانی با افزایش به طور متوسط ۲۲۷ هزار تومانی قدرت خرید مواجه خواهند بود.

افزایش ناچیز قدرت خرید دو دهک هشتم و نهم

در بین سه دهک پردرآمد، دهک دهم که یارانه دریافت نمی‌کند و می‌ماند دهک‌های هشتم و نهم که آنها هم جزو پرمصرف‌ها در کشور هستند؛ طبق محاسبات با قیمت‌های جدید مرغ، تخم‌مرغ، پنیر، شیر و روغن خوراکی و با توجه به مصارف بالای این دهک‌ها نهایتا از خالص یارانه اضافه شده، ‌ برای دهک هشتم ۷۱ هزار تومان و برای دهک ۹ نیز ۱۸ هزار تومان باقی می‌ماند.

بنابراین گزارش مکررا اعلام شده است که یارانه نان و دارو همانند گذشته برای همه دهک‌ها و اقشار جامعه برقرار بوده و اقلام مذکور مشمول تغییر قیمت نخواهد شد.

‌مبلغ کمک معیشتیِ واریز شده بابت ماه اردیبهشت، در ساعات پایانی روز گذشته قابل برداشت شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۵۴
انتشار یافته: ۳۷
من که یارانه نگرفته ام با حقوق کارمندی و اقساط خونه و افزایش دو برابری قیمتها چه کنم؟
پاسخ ها
بهار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
و نکته اینجاست که یک سال دیگه همه نرخ ها بازهم افزایش پیدا میکنه، اما این مبلغ مسخره و کارشناسی نشده ثابت میمونه، درست مثل همون یارانه احمقانه 45.500 تومنی. ...
اگر درست بگید، باقی مانده‌ هاشو پس انداز میکنیم تو بانک ها تا یک ماه نشده لولو همه را بخورد.
قشر متوسط جامعه که بعد از 30 سال یک خونه و2 تا ماشین داره باید چیکارکنه که یارانه تعلق نمی گیره؟
محاسبات روی کاغذ!!!
اعطای مستقیم یارانه به مصرف کننده کار درستی است. آسیب ها و سواستفاده های روش قبل را دیده بودند ولی کسی هوش لازم برای اصلاح آن نداشت.
این چه منطق وگزارشی است؟!!!! با افزایش اقلام اساسی و حیاتی مسلما اقلام وابسته وغیر وابسته افزایش پیدا میکند که دامنگیر کلیه مردم میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
فقط یک کودک میتونه مثل این خبر تحلیل کنه و بگه قدرت خرید افزایش پیدا میکنه. تازه اونم معلوم نیست. چون به هرکی میرسی میگه یارانه نگرفتم
معلم هستم و جز دهک 10 حساب شدم چند روزیست ذهن من درگیر این موضوع شده که آیا وضعیت اقتصادی مردم اینقدر فاجعه بار شده که من شدم دهک پولدار جامعه!!!!!!!!!!!!
البته ناگفته نماند که چند سالیست که از سوی فرزندان خودم و دانش آموزانم مورد بازخواست قرار میگیرم که با این حقوق چطوری زندگی میکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
شما چون همسرتان هم کارمند دولت هست حذف شدید و مسلما حقوق شما مد نظر قرار نگرفته
مظلوم نمایی نکنید
آره تو راست میگی آقای تابناک به نقل از فارس
چرا لیست 77 میلیون نفر یا 22 میلیون سرپرست خانوارد دریافت کنندگان یارانه را اعلام نمیکنند. دروغ میگویند. من حداقل برای 10 نفر در سامانه حمایتی وزارت کار نگاه کردم که دهک هفت شده بود ولی یایارنه نگرفته اند.
خود گویی و خود خندی

عجب رسانه ی هنرمندی


خیلی بده رسانه مثل کبک سرش رو زیر برف کنه

ی هفته بعد معلوم میشه
خانوار چهار نفره هستیم
بابام پراید مدل 85 داره
داداشم پراید مدل 96
بابام بازنشستگی هم نداره
پارسال من پس از 12 سال کارکردن یک آپارتمان 37 متری به مبلغ 700 میلیون تومان خریدم
و به همین علت یارانه ما را قطع کردند، و نوشتند شما از 90 درصد مردم جامعه برخوردارتر هستید
آقای رئیسی به خدا قسم نمیگذرم ازتون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
اگه یه سیسمونی ترک هم خریده بودی مشکل حل بود
نویسنده این رپرتاژ آگهی دولتی، اگر از مردم خجالت نمی کشد حداقل از خدا بترسد که چطور با بازی با اعداد بی کفایتی و افزایش قیمت های شدید در تمام حوزه های زندگی را طی سال جدید به نفع دولت توجیه می کند؟؟؟!!!! مگر از افزایش قیمت بقیه اقلام و مایحتاج یک زندگی حداقلی بی خبرید که با حساب کتاب حرص دربیار چهار تا از اقلام کالاییف اینطور شرایط نابسامان و وحشتناک معیشتی مردم را به تمسخر میگیرید...
از خشم مردم بترسید...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
فقط این گزارش نیست. کل ریانه ها دست دولت است و باید چیزی را بنویند که دولت و حکومت دوست دارد نه واقعیات جامعه و درد مردم را
خجالت هم خوب چیزیه .مردم بیچاره نمیتونن غذا بخورند حتی یک فلافل پایان خوشی نمیمونه واسه همه بخصوص اصحاب قدرت
بر فرض که این درصد بهبود که گفتن و معلوم نیست بر چه اساس محاسبه کردن درست باشه. اگه قرار باشه این مبلغ یارانه دوباره سال ها ثابت بمونه چه تفاوتی با یارانه قدیم داره ؟؟؟؟ روغن از بطری 13500 کردن 62000 تومن سال بعد احتمالا میگن 100000 تومن و ..... اینجوری پیش بره چهار سال بعد با این یارانه ناسزا هم به آدم نمیدن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
سلام. نگران نباش اول ببینیم تا سال بعد عمر داریم یا نه و ثانیا به تناسب گران شدن اجناس، یارانه هم افزایش پیدا می کند. به تصمیمات دولت انقلابی که برآمده از مشورت های تخصصی است اعتماد کنیم
نتایج فاجعه بار این تصمیم رو خیلی زود میبینیم. دیر نیست.
یا خدا چه قیمتهایی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! بدبخت شدیم !!!!! خدا مسئولین این کار رو بدبخت کنه .
ما خانواده ای متوسط رو به پائین هستیم برای ما دهک 7 زدن و یارانه هم ندادن !!!!!!! روز قیامت باید جوابگو باشید
اخه این چه منطقیه پس یارانه کالاهای دیگه از کجا تامین میشه در ضمن کالاهایی که وابسته به روغن هستن چی لابد اونا گرون نمیشه بخدا مردم رو امل فرض کردن خدای ما رو بکش راحت کن
تا پیش از این هر خانواده چهارنفره دهک اول شهری برای تامین مرغ، تخم‌مرغ، پنیر، ‌شیر و روغن خود با قیمت‌های قبلی ماهانه ۲۴۱ هزار تومان هزینه می‌کرد.

ما دو تا مرغ 3 کیلیویی میخریدیم میشد 200 هزارتومان. چجوری هزینه ماهیانه مرغ و پنیر و .. ماهی 241 تومن میشده؟
پس افزایش قیمت گوشت ، تعرفه های پزشکی و .... چرا حساب نکردید؟
خاک بر سر من که نرفتم
نابودباددروغ ودروغگواینکه میگن برای72میلیون نفریارانه واریزشده براساس شواهدموجوددرجامعه کاملادروغ ودغل است به نظرمی رسدتعدادحذف شده هارابه عنوان یارانه بگیرهاجازده اندخدایاخودت کمکمان کن
شرم بر نویسنده این گزارش چند روز صبر کن و خودت نتیجه این گرانیها را در تمام زوایای زندگی خودت ببین و شرمنده باش
فقط وقاحت شما پایان نداره این مسئولان بی تعهد و بی تخصص
پدرم بازنشسته ست با حقوق کمتر از 7 و خودم قرارداد کارگری دارم با پایه وزارت کار که پارسال سه و نیم بوده. درامد ما رو در ماه 24 میلیون اعلام کردن! نه بابام ماشین داره و نه من، بابام فقط یه خونه داره منم که مستاجرم
متاسفانه گرانی ها بصورت زنجیره ای اتفاق می افتد که تبعات وحشتناک آن در ماه های آتی مشهود میشود و بزودی با یک ونروالای دیگر مواچه می شویم
چه بلایی سر مردم دارید میارید بکشید کنار زودتر 50 ساله مردم رو بدبخت کردید هر روز مردم دارن بدبخت تر میشن.
من کارمندم با 19 سال سابقه . حقوقم 8 تومنه. نمیدونم چجوری جزو دهک دهم ب حساب میام . 45 تومن یارانه میگرفتم ک اونم الان قط کردن
این نوع پرداختن یارانه با هیچ اصول علمی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی سنخیتی ندارد
وظیفه اصلی دولت ها هدایت منابع ملی به سوی ایجاد و توسعه زیرساخت ها و زمینه های اشتغالزایی، کارآفرینی و نوآوری و تولید و تقویت بنگاه های اقتصادی است که بتوانند تولید اشتغال و ثروت شوند تا همه افراد جامعه صاحب شغل شوند و براساس توانایی، شایستگی و زحمتی که می کشند درآمد کسب و زندگی کنند.
در خصوص حمایت دولت موظف است تنها از کسانی حمایت کند که توانایی کارکردن به دلایل پزشکی، معلولیت، پیری و ... ندارند حمایت کند.
این نوع حمایت بجز اینکه انگیزه فعالیت و کارکردن رو از بین می بره و بنوعی وابستگی به دولت و تن پروری و گداپروری ایجاد کنه هیچ حاصل دیگری ندارد
عجب محاسبات عجیب و مضحکی . آیا یک خانواده ۴ نفره ۵۸۰ گرم پنیر در ماه استفاده می کند؟ عجب! ضمنا تورم سایر کالا ها را چرا محاسبه و منظور نمی کنید؟ بنده یک کارمند بازنشسته ام با دو فرزند که با همین حقوق کارمندی و وام های مختلف یک آپارتمان معمولی و یک ماشین دارم و جز دهک دهم قرار گرفتم به عبارتی جز طبقه ثروتمند قرار دارم و از یارانه محروم شدم نمی دانم بخندم یا بگریم؟
با اينگونه محاسباتتان در اين ٤٤ سال پوست مردم كنده شده و هر روز فقير تر از ديروزيم!
بنده در سال ٩٦ يك خودرو سراتو به قيمت ٩٩ ميليون تومان بصورت شرايطي(٦٠نقد و ٣٩ فسطي)از سايپا با قرض و وام خريدم!خودم هم كارمند هستم با ٢٥ سال سابقه و دريافتي حدود ٨ ميليون تومان!يارانه معيشتي به خاطر خودرويي كه الان شده حدود يك ميليارد تومان به من تعلق نگرفته!خب الان مقصر افزايش ده برابري خودرو من هستم؟!حقوق دريافتي بنده كه ثابت و مشخص است اين خودرو را براي استفاده خود و خانواده ام گرفتم و نمي توانم به خانواده ام بگويم هر وقت گرسنه شديد برويد يك تكه از آن را گاز بزنيد!قيمتها را بر گردانيد به سال ٩٦ اصلا كسي اين يارانه و كوپن كوفتي را هم نمي خواهد!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان