بازدید 25634

پیام مهمی که سفر «بشار اسد» به تهران داشت

سفر غیر منتظره روز یکشنبه «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه به ایران، نقطه عطفی را در روابط میان تهران و دمشق رقم زد.
کد خبر: ۱۱۱۸۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۲ 10 May 2022

به گزارش تابناک، روزنامه انگلیسی زبان تهران تایمز گزارش امروز خود را به بررسی پیام مهم سفر اخیر «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه به ایران اختصاص داد که مشروح آن از نظر می‌گذرد؛

در حالیکه گشایش نسبی اخیر در روابط میان سوریه و کشورهای عربی گمانه زنی‌ها را به سمت رخوت احتمالی در روابط تهران و دمشق سوق می‌داد، سفر غیر منتظره روز یکشنبه «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه به تهران نقطه عطفی در روابط دو کشور رقم زد.

این دومین بار بود که رئیس جمهور سوریه در سفری از پیش اعلام نشده به ایران آمد و با مقامات بلندپایه این کشور دیدار کرد. آخرین سفر اسد به تهران به سال ۲۰۱۹ برمی گردد که به واسطه هماهنگی‌های انجام شده از سوی سردار فقید قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس به تهران صورت گرفت.

سفرهای اسد به تهران در برهه زمانی صورت گرفته که جنگ داخلی در سوریه تا حد زیادی فروکش کرده بود. در سفر سال ۲۰۱۹ خطر سقوط دیگر دولت سوریه را تهدید نمی‌کرد و سفر اخیر وی به تهران در حالی انجام شد که دولت سوریه نه تنها از خطر سقوط نجات یافت، بلکه در مسیر احیا و عادی سازی روابط با دیگر کشورهای عربی قرار دارد.

دولت سوریه از روند عادی سازی روابط با دیگر کشورهای عربی استقبال کرده، روندی که با سفر ماه مارس اسد به ابوظبی و دیدار با شیخ محمد بن زائد آل نهیان، ولیعهد با نفوذ آن به اوج خود رسید. سفر اسد به ابوظبی حاکی از بهبود روابط دمشق با برخی کشورهای عربی دیگر نیز تلقی شد.

بنا به آنچه در آن زمان در رسانه‌های اماراتی عنوان شد، در سفر اسد بر این مهم تاکید شد که سوریه ستون اساسی امنیت کشورهای عربی محسوب می‌شود و امارات مایل به تقویت همکاری‌های دو جانبه با دمشق است.

همچنین سفر اسد به امارات در بحبوحه تلاش‌ها برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب صورت گرفت، تلاشی که به دلیل مخالفت برخی کشورهای عربی مهم هنوز به نتیجه نرسیده است.

بهبود نسبی روابط سوریه با برخی کشورهای عربی به گمانه زنی‌های گسترده‌ای دامن زد، مبنی بر اینکه کشور جنگ زده سوریه به منظور نزدیک شدن به کشورهای عربی رقیب ایران، احتمالاً از جمهوری اسلامی فاصله بگیرد. از سویی اظهارنظر برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مبنی بر لزوم بازگرداندن سوریه به جمع کشورهای عربی، نیز به تقویت این گمانه دامن زد. با این حال رهبری سوریه (با سفر اخیر به تهران) نشان داد که برای روابط دو جانبه با جمهوری اسلامی ارزش زیادی قائل است و روابط دو کشور آنچنان قوی است که بعید است تحت تأثیر عادی سازی روابط با کشورهای عربی کمرنگ شود.

مقامات ایرانی نیز در جریان سفر اخیر اسد به تهران بر روابط عمیق میان دو کشور تاکید کردند. «حضرت آیت‌الله خامنه‌ای» رهبر انقلاب اسلامی حتی در خصوص تلاش کشورهای عربی برای عادی سازی روابط با سوریه بر لزوم توجه به رفتارهای گذشته آنها در قبال دمشق، در هر گونه روند عادی سازی تاکید کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: پیوند و رابطه ایران و سوریه برای هر دو کشور حیاتی است و نباید بگذاریم این روابط تضعیف شود، بلکه باید آن را تا حد امکان تقویت کنیم. رهبر انقلاب با اشاره به ابزار دوستی و محبت تازه برخی از کشورهایی، که در سالهای اخیر در جبهه مقابل سوریه بودند، گفت مسیر آینده باید بر مبنای تجربیات گذشته شکل گیرد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز بر روابط مستحکم تهران و دمشق تاکید کرد. وی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: سوریه وارد مرحله جدیدی شده است و ایران به دنبال تقویت همکاری‌ها با این کشور در زمینه‌های مختلف است.

خطیب زاده خاطرنشان کرد: سفر اسد حاوی پیام مهمی است، این که سوریه پس از سفر وی به منطقه و بازگشایی سفارتخانه‌های خارجی در دمشق، اکنون وارد مرحله جدیدی شده است. ایران یکی از مهم‌ترین کشورهایی است که به سوریه در خنثی کردن توطئه تروریستی کمک کرد و طبیعی است که ایران مرکز رایزنی‌ها باشد.

ریاست جمهوری سوریه هم در بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی فیسبوک بر اهمیت روابط ایران و سوریه تاکید کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: در دیدار اسد با مقامات ایرانی به روابط تاریخی که موجب اتحاد سوریه و ایران می‌شود، روابطی که بر اساس مسیر طولانی همکاری دوجانبه و درک متقابل در مورد مسائل و مشکلات منطقه و چالش‌های پیش روست، پرداخته شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس