بازدید 14822

شنیده‌ها می‌گوید سهم هر نفر در ماه ۲۱ عدد نان است

نماینده مردم نیشابور درباره میزان سرانه هر فرد برای خرید نان گفت: همان هفت دهم نان سنگکی که عنوان کردم، در واقع می‌شود هر ماه ۲۱ عدد نان سنگک برای هر نفر به عنوان الگو تعریف شده است. البته این شنیده غیر رسمی ماست که این الگو را به عنوان مصرف سرانه در نظر گرفتند.
کد خبر: ۱۱۱۷۷۸۷
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲ 09 May 2022

به گزارش تابناک به نقل از انتخاب، 
نماینده مردم نیشابور می‌گوید که طرح نان دولت همچنان ابهام دارد از جمله آنکه چرا از نان شروع شده و مثلا از روغن، نهاده دامی یا فولاد شروع نشده است؟ مدل و الگوی حذف ارز ترجیحی چگونه است؟ از چه کالایی شروع می‌شود؟ آیا اولویت بندی شده یه به صورت همزمان است؟ آیا الگوی مصرف برای هرکدام از این کالا‌ها تعریف شده؟ آن سطحی را دولت تقبل می‌کند که در قالب یارانه افزایش قیمت را جبران کند در مورد نان و سیار اقلام، چه قدر است؟

احسان ارکانی درخصوص نتیجه جلسه شورای هماهنگی اقتصادی اجماع دولت و مجلس، گفت: «امروز صبح در مجلس با وزرای جهاد کشاورزی و اقتصاد جلسه داشتیم و قرار بود در این خصوص توضیحاتی دهند. شب گذشته هم جلسه بود و آقای قالیباف درباره محتوای آن توضیحاتی ارائه دادند.

آنچه در کل صحبت‌های امروز بررسی کردیم، نکته جدیدی برای ما در مجلس اضافه نشد. در واقع وزیر جهاد کشاورزی گزارش دادند و می‌خواستند با تحلیل اینکه با توجه به جنگ اوکراین، واردات گندم و غلات مشکل‌ساز شده است و همچنین ارزان بودن قیمت آرد در ایران، به دلیل اینکه با ارز ترجیحی تهیه می‌شود و تفاوتی که این قیمت با قیمت آرد در کشور‌های همسایه دارد، می‌خواستند این را جا بیاندازند و تایید کنند که ما ناگزیریم که به سمت حذف ارز ترجیحی گندم یا همان یارانه پنهان نان برویم.»

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه تاکید کرد: «اما نکته این است که ما در مجلس بهتر از این دوستان در جریان هستیم که یارانه‌های پنهان باید حذف شود و ارز ترجیحی هم با توجه به مسائل و مشکلات و رانت‌هایی که در آن نهفته است، باید حذف شود و مابه التفاوت قیمت جدید که قیمت آزاد یا گران شده است هم در قالب یارانه و کارت اعتباری به همه مردم بازگردد. این مهم را همه ما می‌دانیم، اما الان بحث این است که روش و اجرای حذف ارز ترجیحی چگونه است؟»

ارکانی افزود: «صحبت‌هایی که نمایندگان در اعتراض و انتقاد به این موضوع داشتند این بود که مثلا آیا دولت نمی‌داند که در سبد اقلام مشمول ارز ترجیحی حساس‌ترین کالا، نان بوده است؟ چرا از نان شروع شده و مثلا از روغن، نهاده دامی یا فولاد شروع نشده است؟ مدل و الگوی حذف ارز ترجیحی چگونه است؟ از چه کالایی شروع می‌شود؟ آیا اولویت بندی شده یه به صورت همزمان است؟ آیا الگوی مصرف برای هرکدام از این کالا‌ها تعریف شده؟ آن سطحی را دولت تقبل می‌کند که در قالب یارانه افزایش قیمت را جبران کند در مورد نان و سیار اقلام، چه قدر است؟»

این نماینده مجلس درباره نامشخص بودن قیمت نان بعد از حذف ارز ترجیحی، عنوان کرد: «هنوز قیمت آزاد شده جدید مشخص نیست که چه قدر برآورد شده است. الان بحث می‌شود که فرضا بعد از آزادسازی قیمت آرد، یک دانه نان سنگک که اکنون حدود هزار و ۵۰۰ تومان است، حداقل تا حدود هفت هزار تومان افزایش پیدا می‌کند. همینطور در مورد سایر نان‌ها هم مشخص نیست که این اعداد و ارقام و تخمین‌ها را وزارت اقتصاد و جهاد کشاورزی تایید می‌کنند یا خیر؟»

ارکانی در ادامه ابهام طرح دولت برای نان سنتی، عنوان کرد: «از جمله موارد دیگری که مبهم است این است که مشخص نیست مازاد بر آن مقدار تا چه عددی باید آزاد محاسبه شود؟ چه قدر در قالب الگوی مصرف یارانه پرداخت می‌شود؟ و یا یارانه به چند نفر باید پرداخت شود؟ مثلا در صحبت‌های آقایان ساداتی‌نژاد و همچنین خاندوزی این نکته مطرح شد که در مورد نان برنامه این است که یارانه نان را به همه ۸۵ میلیون نفر دهیم این در حالی‌ست که تعداد یارانه بگیران ۶۰ میلیون نفر هستند و گفتند که بین نان و سایر کالا‌ها تفاوت قائل شویم و همه ۸۵ میلیون نفر یارانه دریافت کنند و سایر کالا‌ها همان ۶۰ میلیون نفر یارانه را دریافت کنند.»

وی ضمن بیان اینکه در مورد تاریخ شروع و نحوه اجرای این طرح همچنان مبهم است و پاسخی داده نشده است، گفت: «اطلاعات جدید و مشخصی به دستمان نیامده است و امیدواریم ظرف روز‌های آینده اطلاعات کامل‌تری دریافت کنیم. البته قرار بود مجلس امروز در خدمت معاون اول رئیس جمهور باشد که آقای قالیباف اعلام کردند که با توجه به اشتغال ایشان در کارگروه‌های اقتصادی، عذر خواهی کردند و نتوانستند حضور پیدا کنند.»

نماینده مردم نیشابور در پاسخ به این پرسش که آیا میزان سرانه هر فرد مشخص شده یا خیر، گفت: «در گفت و گوی پیشین همان هفت دهم نان سنگکی که عنوان کردم، در واقع می‌شود هر ماه ۲۱ عدد نان سنگک برای هر نفر به عنوان الگو تعریف شده است.

البته این شنیده غیر رسمی ماست که این الگو را به عنوان مصرف سرانه در نظر گرفتند. کسی تا این سهم در ماه نان خریداری کند، مشمول پرداخت یارانه می‌شود یعنی به این شکل که شما کارت را می‌کشید و اگر زیر سقف ۲۱ عدد نان سنگک برای هر نفر در ماه خرید کنید، صرفا همین قیمت فعلی از کارت شما کسر می‌شود و ما بقی را دولت به نانوایی‌ها پرداخت می‌کند. آن قیمت جدید گران شده و مازاد بر آن را از حساب شما کسر می‌کنند.»

ارکانی در پایان بیان کرد: «این‌ها همه توضیحات آقایان است که ما می‌دانیم، اما الان عدد و رقم و تاریخ اهمیت دارد که هیچکدام داده نشده است. بدین معنا که تاریخ شروع طرح، تاریخ واریز اولین یارانه، عدد الگوی مصرف نان، تعداد یارانه بگیران نان، قیمت تمام شده از آزادسازی یا کل یارانه‌ای که در قالب پرداخت اعتباری در کارت به افراد پرداخت می‌شود، هیچکدام مشخص نیست.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۲۴
انتشار یافته: ۳۳
مردمی که برنج مصرف نمی کنند . حداقل روزدو تا سنگک مصرف دارند
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
مردمی که نان مصرف نمیکنند میتوانند ازاستیک وقرقاول وخاویار وغذاهایی از این دست استفاده کنند اصلا مصرف بیش 21 قرص نان در ماه برای سلامتی مضر است
کره شمالی پناهندگی می ده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
نفر سراغ دارم با 100 میلیون از دریا میبره کره شمالی تورم هم ندارن-موسیقی و رقص هم توش آزاده -زنا هم میتونن برن استادیوم
چقدر زیبا عادی سازی می‌کنید و ما چقدر خوبیم که سریع همه چی برایمان عادی می‌شود. الان تحلیل ها راه میفته که 21 عدد در ماه خیلی خوبه و بحث میکنن که نه 23 تا بهتره و یک متخصص نما میگه نه 22 تا بهینه تره. ... و موضوع اصلی فراموش میشه. تمام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
اتفاقاً همین دیروز سر صف نانوایی همچین بحثهایی داشت میشد و یکی داشت این کار را بخاطر اینکه فکر می کرد یا شنیده بودجلوی قاچاق آرد و گندم به کشورهای همسایه را بگیره توجیه می کرد. احمق نمی دونست که قیمت گندم تو کشور شده 11500 ولی در کشورهای همسایه (منظور بیشتر عراقه) معادل یک دلاره یا بیشتره و هنوز هم برای برادران قاچاقچی می صرفه که گندم رو از کشاورز 12 تا 15 هزار تومن بخرن و ببرن خارج و ...
میگم نظرتون چیه ی برنامه زندگی بهمون بدن از اول هفته و برای هر فصل؟ واقعا مسخره است که همچین وضعی درست کردن برامون. صدامون در نیاد همین میشه. فقط اعتراض و آشوب. همین و بس
مگر مردمی که برنج مصرف میکنند صبحانه شامشان برنج است قطعا نه اونها هم نان میخورند خدا عاقبت مردم ایران را بخیر کند با این تصمیمات دولتمردان که نه روغن ماکارونی و ......................................................................
من افرادی را سراغ دارم که نان و بیسکویت می خوردند برای رفع گرسنگی. حالا چی رو با چی بخورند؟
یادتون نیست آقایون که در دوره دانشجویی ساندویچ با نون اضافی می خوردید که شکم سیر بشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الگو برداری از کشور دوست و برادر کره شمالی
سهمیه پادگانها هم بیشتره .بی انصافها فقط همین نون مونده که میخوان اون رو هم از مردم دریغ کنند
من واقعا از اینکه در ایران و در این زمان متولد شده ام به در گاه خداوند متعال شکایت دارم و واقعا برای این مسئولین متاسفم که کاری را شتابان پذیرفته اند که هیچ تخصصی در آن ندارند نابودی عمرهایی که از ما ملت ضایع شد را چه کسی پاسخگو است و امیدی که به خاموشی گرائید را چه کسی عهدار است .
عاقبت مردم هستند که باید کشور را نجات بدن و میدن
اقا مگه نمیدونید تو مجلس ماه 21 روزه بقیش را باید روزه بگیرید تا سر ماه اگه مهمون رسید بیرونش کنید بره
حقمونه
خیلی بدتر از اینها هم حقمونه
نیروی انتظامی و مرزبانی کشور اینقدر قویه که هر چند روز یکبار تیمهای تروریستی که میخوان از خارج مرزها وارد کشور بشن را شناسایی و خنثی می کنن یا اینکه با کولبران شدید برخورد می کنند ولی این نیروی مرزبانی نمی تونه جلوی قاچاق بیش از 3 میلیون تن گندم از کشور به کشورهای خارجی همسایه را بگیرن. واقعاً به نظرتان چراااااااااااااااااااااا؟؟؟؟؟؟؟؟ جز اینکه ....؟ بگذریم.
البته جلوی قاچاق خیلی چیزها به خارج را نمی تونن بگیرن: بنزین، دارو، خاک، دام زنده،
و جالبه برای بردن خیلی از این چیزها از جمله گندم ماشین آلات بزرگ لازمه و از کوه و کمر هم نمیشه رفت و حتماً باید از جاده رفت.
مگر نظر مردم اهمیت دارد قشر ضعیف جامعه در حال محو شدن است خدایا خودت کمکی کن که دیگر امیدی به مسعولین نیست روز به روز گرانی گرانی گرانی فقط شدیم شرمنده خانواده برای سیر کردن شکمشان
بنزین سال 94- هزارتومان بودکه با درنظرگرفتن افزایش قیمتها الان باید 15-20 هزارمیشد ولی وقایع ابان98 چشم دولت راازافزایش قیمت بنزین ترسانده. درحالیکه یارانه بسیارسنگینی که به بنزین پرداخت میشود به جیب ثروتمندان میرود.راه درست این است که با حفظ بنزین 1500 که برای مصرف معقول کافی است قیمت بنزین ازاد افزایش چندبرابری پیدا کند.این خیلی بهتر از حذف یارانه آردو دارو و امثالهم است.
لطفا مبنای محاسبه الگوی مصرف و قیمت تمام شده را برای مردم توضیح دهید که یعنی چه؟ بعنوان مثال پزشکان فشارخون 12 را طبیعی می دانند چونکه اکثریت مردمی که سالم هستند فشار خون آنها در این محدوده می باشد. آیا شما واقعا فکر می کنید اکثریت مردم ایران روزانه 0.7 نان سنگک مصرف می کنند که الگوی اینچنینی تعریف می کنید؟ آیا این الگو برای مسئولین هم می باشد؟
نان فانتزی چی؟ یعنی زن و بچه من نباید یه بار در ماه هوس کنن که نان باگت یا شیرمال یا نان همبر بخورن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
رعیت تحمل کنید تا ارباها و. هایشان کیف کنند
دوستان عزیز نق نزنید ، هیچوقت فراموش نکنید: ما خودمان خواستیم که اینطور زندگی کنیم.
حالا اگر زبانم لال مهمون موقع ناهار و شام بهمون رسید با یک چوب از خونه بیرونش می کنیم..
هفت دهم فقط برای یک وعده است نه برای یک روز لطفا آقایان به سفره فقرا نگاه کنن نه به چیدمان میز نهار خوری خودشان
ماایرانیان بایدشکم گرسنگان چه درخارج و چه درداخل سیرکنیم بعدبایددستمان به دیگران جهت شکم خودمان درازشود
یعنی برای سه وعده غذا در روز یک سنگک هم حساب نشده است. برای غزه و لبنان و یمن هم همین طور حساب می کنید؟ کاش کمی خجالت سرتان میشد
پیشنهاد می کنم صبر مردم را در بوته آزمایش نگذارید. تعدادی از مردم به جای غذا فقط نان می خورند تا زنده بمانند!!!
از روزی می ترسم که برخی مسئولان به سهمیه بندی هوا هم بپردازند که طبق محاسبات ما هر نفر می تواند روزانه 5 لیتر هوا تنفس کند.
عجب اوضاعی شده ... روزی نصف نان باید بخوریم!!
جمعه و روزای تعطیل رو هم کم کنند
خخخخخ
کل نمایندگان مجلس بی لیاقت هستند و به جای اینکه از حق و حقوق مردم دفاع کنند فقط کارهای بی برنامه و بی حساب و کتاب این دولت را ماله می کشند. این خیانت به مردمی است که به آنها رای داده اند.
هرگز هدفمند کردن یارانه ها به سمت افراد اجرا نخواهد شد، چون فقط در صورتی می شود غارت بیت المال را ادامه داد که توجیهی برای اختلاص آن وجود داشته باشد. و بهترین توجیه یارانه نان و دارو و غذا و سوخت و حمایت از تولید است.
پس دست سرد ملت روی دست گرمشان تا ....
اوووووووووو چه خبره!! چه خبرررررررره !!!
خجالت هم خوب چیزیه مردم دیگه نون خالی هم با زحمت باید تهیه کنند لابد هفت روز هم روزه در نظر گرفتید ؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل