بازدید 8929

می‌توانید گاز بخرید

گازپروم در مکاتبه با مشتریان اروپایی خود، به آنها اطمینان داد می‌توانند به پرداخت پول گاز بدون نقض تحریم‌های وضع شده علیه روسیه ادامه دهند.
کد خبر: ۱۱۱۷۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۳ 08 May 2022

گازپروم در مکاتبه با مشتریان اروپایی خود، به آنها اطمینان داد می‌توانند به پرداخت پول گاز بدون نقض تحریم‌های وضع شده علیه روسیه ادامه دهند.

به گزارش ایسنا، این وعده نشان می‌دهد روسیه ممکن است در تلاش باشد تا راهی برای ادامه صادرات گاز به اروپا پیدا کند.

پس از این که مسکو دستور داد پول خرید گاز به روبل پرداخت شود و کمیسیون اروپا اعلام کرد چنین اقدامی نقض تحریمها خواهد بود، شرکتهای اروپایی به شدت در تکاپو هستند تا راهی برای ادامه خرید گاز روسیه پیدا کنند. هفته گذشته عرضه گاز روسیه به لهستان و بلغارستان در پی امتناع این کشورها از پرداخت پول گاز به روبل، قطع شد. مهلت کشورهای دیگر برای پرداخت پول گاز اواخر ماه جاری سرمی‌رسد.

گازپروم در نامه‌ای به مشتریان که توسط بلومبرگ مشاهده شد، اعلام کرد دستور جدیدی از سوی کرملین در چهارم مه برای شفاف سازی پروسه تعیین شده در فرمان اولیه درباره پرداخت به روبل منتشر شده است.

معلوم نیست آیا فرمان جدید برای فرو نشاندن نگرانیهای اتحادیه اروپا کافی است یا خیر. این بلوک اعلام کرده است افتتاح حساب به روبل و همکاری با بانک مرکزی روسیه، نقض تحریمها خواهد بود.

در دستور جدید کرملین آمده است ارز خارجی که از خریداران دریافت می‌شود، از طریق حسابهای مرکز تسویه ملی روسیه، به روبل تبدیل خواهد شد.

گازپروم در این نامه اعلام کرد: این دستور شفافیت گردش نقدی از سوی خریداران خارجی را تضمین می کند و احتمال مشارکت شخص ثالت در تسویه مبادلات را حذف می‌کند. به نظر می‌رسد در این پروسه، بانک مرکزی تحریم شده روسیه مشارکت ندارد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پس از این که دستور داد پول گاز به روبل پرداخت شود، بازارهای گاز و سیاستگذاران را شوکه کرد. لهستان و بلغارستان نخستین کشورهایی بودند که به دلیل خودداری از پذیرش شرایط جدید، با قطع عرضه گاز روسیه روبرو شدند اما شرکتهای اروپایی متعددی به دنبال راه حلی برای ادامه دریافت گاز روسیه هستند و خواستار دستورالعمل کمیسیون اروپا درباره شرایط مجاز شده‌اند. اتحادیه اروپا ۲۲ آوریل دستورالعملی صادر کرد و قول داد به درخواست شرکتها برای شفافیت بیشتر پاسخ دهد.

روسیه از خریداران خواسته است دو حساب یکی به یورو و دیگری به روبل افتتاح کنند و تصریح کرده است که پرداخت تا زمان تبدیل نشدن پول به روبل، کامل محسوب نمی شود. اتحادیه اروپا می‌گوید این مکانیزم به مسکو قدرت بیشتری داده و تحریمها علیه بانک مرکزی روسیه را نقض می کند. این بلوک به شرکتهای اروپایی پیشنهاد کرده است به روبل پول پرداخت کنند و تایید طرف روسی را درباره کامل شدن مبادله دریافت کنند.

اتحادیه اروپا تصریح کرده که شرکتها باید همچنان پول گاز روسیه را به یورو پرداخت کنند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اواخر آوریل بانک مرکزی روسیه هم به شفاف سازی دستور اولیه پوتین پرداخت و اعلام کرد اگر خریداران خارجی پولشان را به حسابهای ارزی خارجی واریز کنند، حتی اگر گازپروم موفق نشود وجوه مذکور را به روبل تبدیل کند، گاز برای آنها قطع نخواهد شد. از سوی دیگر، الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه اعلام کرد این مکانیزم، مدت زمان تبدیل یورو و دلار به روبل را به دو روز کاری محدود می کند تا نگرانیهای اتحادیه اروپا را در خصوص احتمال بهره بردن بانک مرکزی از این وجوه، تسهیل کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار