بازدید 36404
با هفتاد و سومین روز حمله روسیه به اوکراین/ در حال به روزرسانی

مسکو: تسلیحات ارسالی غرب را نابود کردیم/ فرمانده نیروهای مسلح فرانسه: باید آماده نبرد فراگیر و طولانی با روسیه شویم/ ارائه شواهد جنایات ارتش اوکراین در نشست شورای امنیت از سوی روسیه/ هشدار آمریکا به شهروندانش در روسیه

هفتاد و سومین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۱۷۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶ 07 May 2022

فرمانده نیروهای مسلح فرانسه: باید آماده نبرد فراگیر و طولانی با روسیه شویم/ ارائه شواهد جنایات ارتش اوکراین در نشست شورای امنیت از سوی روسیه/ادعای انگلیس مبنی بر تضعیف قوای نظامی روسیه/ هشدار آمریکا به شهروندانش در روسیه

بین الملل تابناک: هفتاد و سومین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

مسکو: تسلیحات ارسالی غرب را نابود کردیم
۱۴۰۱/۰۲/۱۷ - ۱۶:۵۹

«ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه در ادامه اطلاع رسانی درباره درباره وضعیت میدانی جنگ با اوکراین، روز شنبه (امروز) درباره انهدام تسلیحات ارسالی غربی‌ها صحبت کرد.

در حالی که بحران اوکراین ادامه دارد، روسیه اعلام کرد که تسلیحات ارسالی آمریکا و کشورهای اروپایی را در منطقه «خارکیف» از بین برده است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز شنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد، «در منطقه ایستگاه راه‌آهن بوگودوخوف در منطقه خارکیف، انباشت تجهیزات نظامی زیادی که کی‌یف از ایالات متحده و کشورهای اروپایی دریافت کرده بود، از بین رفت».

پترائوس: جنگ روسیه در اوکراین نتیجه معکوس داشت
۱۴۰۱/۰۲/۱۷ - ۱۶:۵۷

ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا با بیان اینکه جنگ روسیه در اوکراین به جای تقویت موضع مسکو، ناتو را قوی‌تر کرده، اقدامات "خارق‌العاده" از سوی آلمان درباره صادرات تسلیحاتی و افزایش هزینه‌های نظامی را هم مورد استقبال قرار داد.

 ژنرال دیوید پترائوس، مدیر سابق سیا در گفت‌وگویی با شبکه خبری دویچه وله گفت، اقدامات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای آنکه کشورش را بار دیگر و با حمله به اوکراین قدرتمند کند، نتیجه عکس داشته است.

وی همچنین گفت: ارتش روسیه از آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه سال جاری میلادی تقریبا در تمامی زمینه‌های ممکن شکست خورده است. آنهایی که آغازگر این درگیری بودند، برنامه درستی نداشتند. آنها به پنج یا شش نقطه مختلف حمله کردند. تدارکات آنها کاملا افتضاح بود. واضح است که سطح آموزش سربازان و رهبران نظامی آنها ناکافی است.

مسکو پس از ناکامی در تصرف شهرهای اصلی اوکراین مجبور شد از نواحی اطراف کی‌یف عقب نشینی کرده و بر مناطق جدایی طلب در شرق اوکراین متمرکز شود. اگرچه بخش بزرگی از بندر استراتژیک ماریوپل در جنوب این کشور تحت کنترل روسیه است، اما آخرین نیروهای اوکراینی در کارخانه فولادسازی آزوف‌استال این شهر همچنان به مقاومت ادامه می‌دهند.

ناتو می‌تواند بزرگتر شود

در پی حمله روسیه به اوکراین، آمریکا به همراه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و سایر کشورها تحریم‌هایی را علیه مسکو وضع کرده و سرمایه گذاری دفاعی خود را بیشتر کردند.

سوئد و فنلاند به دنبال پیوستن به ناتو هستند که با این کار، تعداد اعضای این ائتلاف نظامی به ۳۲ کشور می‌رسد. همچنین انتظار می‌رود که آنها در ماه جاری میلادی تصمیم خود را در این باره بگیرند.

پترائوس با بیان اینکه ائتلاف ناتو در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در فشار زیادی بود، گفت: یکی دیگر از پیامدهای تلاش پوتین برای بزرگ کردن مجدد روسیه، نتیجه معکوس داد و باعث شد تا ناتو بار دیگر قدرتمند شود.

مسکو هشدار داده که اگر سوئد و فنلاند به ناتو ملحق شوند، پیامدهای جدی برای آنها دارد و این کشور احتمالا تسلیحات اتمی خود را در کالینینگراد مستقر می‌کند.

ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا افزود: باید نگران یکسری واکنش‌ها از سوی روسیه باشید.

آلمان تصمیم‌های فوق‌العاده‌ای گرفت

پس از آغاز جنگ در اوکراین، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان بودجه ۱۰۰ میلیارد یورویی (۱۰۵ میلیارد دلاری) را برای نیروهای مسلح این کشور که در مضیقه بودند، اختصاص داد و متعهد شد تا هزینه ارتش را به بالای دو درصد تولید خالص داخلی برساند.

پترائوس همچنین با بیان اینکه پرداخت یکجای دستمزد نیروهای مسلح آلمان "تعهدی بسیار هوشمندانه" بود، افزود: اجازه دهید بگویم که این تصمیم‌ها از سوی صدراعظم جدید آلمان و دولت جدیدش چقدر خارق‌العاده هستند.

وی همچنین گفت: تصمیم دولت برلین برای تامین تجهیزات و مایحتاج نظامی مرگبار و سیستم‌های تسلیحاتی برای دیگر کشورها آن هم برای نخستین بار پس از جنگ دوم جهانی از سوی آلمان بسیار چشمگیر و خوب است.

پترائوس فرمانده هیات ناتو در آلمان بود که در افغانستان حضور داشت. او در دولت‌های مختلف آمریکا مقام برجسته اطلاعاتی یا نظامی این کشور بود که تلاش کرد تا آلمان را تشویق کند هزینه‌های نظامی خود را افزایش دهد و نقش فعالتر نظامی در قرن ۲۱ داشته باشد.

آلمان که با انتقادهایی بابت عملکرد کند در قبال ارسال سلاح به اوکراین روبرو بوده اخیرا ارسال تسلیحات سنگین به این کشور را تایید کرد و به دنبال ارسال هویتزر و تانک‌های ضد هوایی "جپارد" و سایر تجهیزات به اوکراین است که قبلا با ارسال آنها موافقت کرده بود.

برنامه مسکو برای ۹ مه چیست؟

پترائوس همچنین پیش بینی‌هایی را خطاب قرار داد که مسکو ممکن است برای اعلام پیروزی یا ادامه دادن جنگ در اوکراین در ۹ مه سال جاری میلادی آنها را مد نظر داشته باشد؛ این تاریخ یکی از تعطیلات بزرگ روسی است که پیروزی شوروی را در مقابل آلمان نازی نشان می‌دهد.

این ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا همچنین افزود: گزارش‌هایی وجود دارد که روس‌ها در حال ارزیابی نوعی اعلام بسیج عمومی هستند که در آن کشور را از وضعیت انجام یک "عملیات نظامی ویژه" به انجام جنگ سوم جهانی یا چیزی شبیه به حمایت مردمی روسیه تبدیل می‌کنند.
پترائوس همچنین گفت: بعید است که پوتین به دنبال استفاده از سلاح اتمی یا شیمیایی در آن تاریخ مشخص باشد چون گذر از چنین آستانه‌ای بسیار مهم است.

وی همچنین بابت تئوری اینکه شاید روسیه از تاریخ مذکور برای هدف قرار دادن ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین استفاده کند، تردید کرد و ادامه داد: گزارش‌های موثقی از خرابکاران، جاسوسان، عاملان ویژه وجود دارد که در کی‌یف بوده‌اند و به نظر می‌رسد تلاش کرده‌اند رئیس‌جمهور زلنسکی را هدف قرار دهند. وقتی صحبت از ولادیمیر پوتین به میان می‌آید هرگز نمی‌توانید چیزی را از روی میز بردارید. اما باز هم، من فکر نمی‌کنم که این احتمال زیاد باشد.

پترائوس در پاسخ به این سوال که آیا غرب از مذاکرات برای آتش بس با پوتین و پس از آنکه او را به انجام اقدامات مستبدانه متهم کرد، حمایت می‌کند یا خیر، افزود: این به رهبری اوکراین بستگی دارد که درباره آن تصمیم بگیرد. ما باید منتظر این باشیم و ببینیم زلنسکی چه تصمیمی می‌گیرد و اگر او و مردمش مایل به مذاکره هستند، به وضوح فکر می‌کنم زمان آن فرا رسیده است که قطعا در این زمینه با او همکاری کنیم. از همه اینها گذشته، این کشور اوست که قدرت ویرانگر روسیه را بر دوش می‌کشد.

ژنرال پترائوس همچنین گفت: لازم است که این را در ذهن داشته باشیم که ولادیمیر پوتین بیشتر خواهان مذاکره است، آن هم به امید رهایی از تحریم‌ها علیه اقتصاد، سیستم مالی، نزدیکانش و آسیب‌هایی که بر جامعه تجاری وارد می‌کند نه به دلیل تلفات نظامی روسیه در میدان نبرد.

تصویب نخستین بیانیه شورای امنیت درباره جنگ اوکراین
۱۴۰۱/۰۲/۱۷ - ۱۴:۱۷

منابع دیپلماتیک در سازمان ملل اعلام کردند، شورای امنیت این سازمان با صدور بیانیه‌ای به اتفاق آرا «حمایت قوی» خود از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل را در تلاش برای حل صلح آمیز جنگ اوکراین اعلام کرد.

به گزارش صدی البلد، این بیانیه توسط نروژ و مکزیک ارائه و برای اولین بار در شورای امنیت تصویب شد.

از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه این اولین باری است که شورای امنیت سازمان ملل بر سر انتشار بیانیەای با موضوع اوکراین به اجماع رسیده است.

در متن بسیار کوتاه این بیانیه آمده که "شورای امنیت نگرانی عمیق خود را درباره حفظ صلح و امنیت در اوکراین ابراز می‌کند."

۱۵ عضو شورای امنیت در بیانیه خود یادآوری کردند که «همه کشورهای عضو بر اساس منشور سازمان ملل متعهد شده‌اند اختلافات خود را از راه‌های مسالمت آمیز حل و فصل کنند».

همچنین در این بیانیه از دبیرکل سازمان ملل خواسته شده پس از تصویب بیانیه، گزارشی را ارائه کند.

 

هشدار آمریکا به شهروندانش در روسیه
۱۴۰۱/۰۲/۱۷ - ۱۴:۱۵

سفارت آمریکا در مسکو به شهروندان این کشور هشدار داد با توجه به افزایش تنش مسکو- واشنگتن از «گردهمایی های عمومی در روزهای نزدیک به برپایی مراسم جشن های یادبود پیروزی در جنگ جهانی دوم خودداری کنند».

 تارنمای هیل نوشت: سفارت آمریکا در مسکو در هشداری امنیتی به شهروندان این کشور گفت: جشن های سالانه روز پیروزی و از جمله رژه در میدان سرخ در مسکو در تاریخ ۹ مه (دوشنبه ۱۹ اردیبهشت) برگزار می شود. مقامات محلی در مناطق اطراف برگزاری این رویداد محدودیت های تردد اعمال خواهند کرد تا به برگزاری آسان این مراسم کمک کنند.

در این هشدار آمده است: در گذشته حضور پلیس در اطراف مراسم برپایی این مراسم افزایش می یافت. با توجه به افزایش تنش ها بین آمریکا و روسیه، شهروندان آمریکایی باید از گردهمایی های بزرگ خودداری کنند. انتظار می رود مراسم کوچک تری نیز به مناسبت روز پیروزی در سراسر روسیه برگزار شود. سفارت ممکن است پیشاپیش از محل و زمان دقیق برپایی این رویدادها مطلع نباشد.

هیل نوشت: گمانه زنی ها نشان می دهد که روسیه ممکن است در روز پیروزی رسما علیه اوکراین اعلام جنگ کند. روسیه تاکنون گفته در حال انجام «عملیات ویژه نظامی» در اوکراین بوده است هر چند که آمریکا این حمله را به عنوان جنگ به رسمیت شناخته است.

کرملین گمانه زنی ها درباره روز پیروزی را تکذیب کرده است.

ایتالیا کشتی لوکس مرتبط با پوتین را توقیف کرد
۱۴۰۱/۰۲/۱۷ - ۱۴:۱۴

خبرگزاری رویترز نوشت: دولت ایتالیا روز جمعه دستور داد یک فروند کشتی تفریحی لوکس به ارزش تقریبا ۷۰۰ میلیون دلار که ادعا می شود به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه مرتبط است، توقیف شود.

 رویترز افزود: این قایق از سپتامبر گذشته در بندر «ماریا دی کارارا» ی ایتالیا در حال تعمیر بوده اما فعالیت‌های اخیر در اسکله حاکی از آن است که خدمه ممکن است در حال آماده‌سازی برای شناور کردن آن در دریا باشند.

یک منبع آگاه که از هفته ها تحقیقات درباره این کشتی مطلع است گفت پلیس ایتالیا بر این باور است که مالک این کشتی «ادوارد خودیاناتف/ Eduard Khudainatov» رئیس سابق شرکت بزرگ انرژی روس نِفت است که اکنون تحت تحریم های اتحادیه اروپا نیست.

وزارت دارایی روسیه در بیانیه اعلام دستور توقیف این کشتی، نامی از مالک آن نبرد و تنها به این نکته اشاره کرد که مالک کشتی با «عناصر برجسته و مهم در دولت روسیه» در ارتباط است.

وزارتخانه مذکور همچنین بیان کرد که مالک کشتی در فهرست تحریم های بروکسل علیه روسیه به دلیل حمله به اوکراین قرار ندارد اما رم از بروکسل خواسته است این موضوع را بررسی و اصلاح کند و دستور توقیف کشتی را تا زمان تصمیم بروکسل صادر کرده است.

فرمانده نیروهای مسلح فرانسه: باید آماده نبرد فراگیر و طولانی با روسیه شویم
۱۴۰۱/۰۲/۱۷ - ۱۴:۱۳

فرمانده کل نیروهای مسلح فرانسه با اشاره به توان تسلیحاتی روسیه گفت که غرب باید بجای تلاش برای تضعیف مسکو خود را برای رقابتی طولانی تر و فراتر از اوکراین آماده کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «ژنرال تیری بورکارد» فرمانده کل نیروهای مسلح فرانسه در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه گفت که هرچند تهاجم روسیه به اوکراین طبق برنامه‌های اولیه کرملین پیش نرفت، اما غرب باید برای رقابتی طولانی‌مدت با مسکو آماده شود که این امر خطری فراتر از جنگ کنونی در پی دارد.

ژنرال بورکارد تشریح کرد که اروپا باید برای رقابتی طولانی مدت با روسیه، دوباره مسلح شود و اتحاد خود را تقویت کند.

وی خاطرنشان کرد: «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه بارها تاکید کرده است که ما نه فقط در مورد اوکراین، بلکه در مورد کشورهای بالتیک، لهستان و مجارستان هم صحبت می کنیم.

وی با اشاره به تاکید مسکو بر توسعه ظرفیت‌های تخصصی از جمله تسلیحات مافوق صوت افزود: ما باید به خوبی آگاه باشیم که روس‌ها یک راهبرد بلندمدت دارند. آنها درگیر یک نبرد اطلاعاتی هستند و غرب را وابسته به انرژی خود کرده اند. فقدان آزادی عمل ما ناشی از حضور در این تار عنکبوتی است که توسط روسیه ایجاد شده است.

وی در عین حال یادآور شد که حمله روسیه به اوکراین آنطور که برنامه ریزی شده بود پیش نرفت. به ادعای وی هدف نخستین مسکو از حمله به اوکراین، سرنگونی «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین بود. وی عدم موفقیت روسیه در رسیدن به این هدف را دلیلی برای توقف راهبرد بلندمدت روسیه ارزیابی کرد.

بورکارد ادامه داد: اروپا باید از این فرصت برای سازماندهی مجدد، ایجاد راهبرد بلندمدت و برنامه ریزی برای فردای پس از جنگ اوکراین استفاده کند. این ژنرال فرانسوی گفت: ما باید دوباره مسلح شویم، انسجام را تقویت کنیم و خود را در موقعیتی قرار دهیم که رقیب روس ها باشیم.

فرمانده کل نیروهای مسلح فرانسه با بیان اینکه غرب در پی تضعیف روسیه است، تاکید کرد این کشور به عنوان یک عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد که دارای سلاح هسته ای است، از بین نمی رود و اروپا باید بجای تلاش برای تضعیف مسکو به دنبال بازسازی معماری امنیتی با آن باشد.

ادعای انگلیس مبنی بر تضعیف قوای نظامی روسیه
۱۴۰۱/۰۲/۱۷ - ۱۴:۱۰

وزارت دفاع انگلیس در تازه‌ترین ارزیابی خود از تحولات جنگ در اوکراین، مدعی انهام یکی از پیشرفته‌ترین تانک‌های روسیه و تحلیل قوای نظامی این کشور شد.

در بیانیه روز شنبه وزارت دفاع انگلیس آمده است: حداقل یک دستگاه تانک تی-۹۰ام که از پیشرفته ترین تانک‌های روسیه بشمار می‌رود در جنگ منهدم شده است. تی-‌۹۰ام در سال ۲۰۱۶ رونمایی شد و شامل زره ها و تفنگ ارتقا یافته و سیستم های ناوبری ماهواره ای پیشرفته است.

این بیانیه می‌افزاید: در حال حاضر حدود یکصد تانک تی-۹۰ام در مجهزترین پادگان‌های روسیه، از جمله آنهایی که در اوکراین می جنگند، در خدمت هستند. زره ارتقا یافته این سیستم که برای مقابله با تسلیحات ضد تانک طراحی شده است، در صورتی که توسط سایر عناصر پشتیبانی نشود، آسیب پذیر خواهد بود.

وزارت دفاع انگلیس در ادامه با بیان این ادعا که جنگ در اوکراین تلفات سنگینی را در برخی از پادگان‌ها و به پیشرفته ترین قابلیت های روسیه وارد می کند مدعی شد: پس از پایان جنگ، روسیه برای بازسازی نیروهای مسلح خود به زمان و هزینه قابل توجهی نیاز خواهد داشت.

در بیانیه ادعایی یادشده آمده است: به دلیل تحریم هایی که دسترسی روسیه به اجزای مهم میکروالکترونیکی را محدود می کند، جایگزینی تجهیزات مدرن و پیشرفته به ویژه چالش برانگیز خواهد بود.

ارائه شواهد جنایات ارتش اوکراین در نشست شورای امنیت از سوی روسیه

در نشست غیر رسمی شورای امنیت سازمان ملل متحد موسوم به «فرمول آریا» در روز جمعه، دیپلمات‌های روسیه شواهد گسترده‌ای از جنایات ارتش اوکراین و گروه‌های ملی‌گرا را ارائه کردند که به‌ویژه خروج غیرنظامیان را با مشکل مواجه کرده است. «واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل تاکید کرد که مقامات اوکراین و حامیان غربی آن‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند تا این حقیقت تلخ در کانون توجه قرار نگیرد.

به گزارش خبرگزاری «تاس»، نبنزیا از همتایان خارجی خود خواست تا توجه لازم را به این واقعیت داشته باشند که ارتش اوکراین بارها سلاح‌های سنگین را در مناطق مسکونی مستقر کرده و از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند که نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه است.

او گفت: ما دلایل کافی برای این باور داریم که همه این اصول به طور سیستماتیک از سوی ارتش و شبه‌نظامیان اوکراینی نقض می‌شود. روایت‌های زیادی از شاهدان عینی درباره نحوه استفاده ارتش اوکراین از غیرنظامیان به عنوان گروگان و سپر انسانی وجود دارد.

به گزارش این رسانه روسی: افراد حاضر در این نشست در مورد روش ارتش اوکراین در ایجاد محل تیراندازی در داخل آپارتمان‌ها و زیرساخت‌های غیرنظامی مطلع شدند. تانک‌ها و سایر خودروهای زرهی در طبقات همکف قرار می‌گیرند و تک‌تیراندازها، موشک‌های قابل حمل انسان و سلاح‌های سنگین روی پشت‌بام مستقر می‌شوند و غیرنظامیان صلح‌جو به معنای واقعی کلمه بین آن‌ها قرار گرفته‌اند.

دیپلمات‌های روس همچنین مصاحبه‌های ویدئویی با غیرنظامیان اوکراینی را که موفق به فرار از منطقه خصومت شده بودند، نشان دادند. بسیاری شهادت دادند که ارتش اوکراین به روی خودروهای افرادی که سعی در استفاده از کریدورهای بشردوستانه برای خروج داشتند، آتش گشوده است. یک زن ساکن ماریوپل با قاطعیت شایعات مبنی بر این که ارتش روسیه مسئول انفجار در سالن تئاتر ماریوپل بوده است را رد کرد.

تعدادی از خبرنگاران هم برداشت‌های دست اول خود را از گذراندن چند هفته در جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک و مناطق تحت کنترل ارتش روسیه با حضار به اشتراک گذاشتند.

«جورجیو بیانکی» روزنامه‌نگار و مستندساز ایتالیایی گفت که اطلاعات نادرست و تبلیغات صرفاً حل و فصل منازعه را به تأخیر می‌اندازد. وی افزود: «من یک اروپایی هستم. نمی‌خواهم شاهد انتشار اخبار جعلی درباره اروپا باشم». این خبرنگار اروپایی به عنوان نمونه‌ای از این دروغ‌ها، اتهامات حمله روسیه به تئاتر ماریوپل را ذکر کرد.

یک خبرنگار بلغاری هم گفت که او شاهد بوده که مردم جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک (جمهوری‌های خودخوانده در شرق اوکراین که روسیه به رسمیت شناخته است) هرگز آرزو نمی‌کردند بحران اوکراین به جنگ تبدیل شود. او از مقامات کشورش خواست که از انجام هر کاری که ممکن است باعث تشدید درگیری شود، دست بردارند.

«سلیم عادل» رئیس دفتر شبکه لبنانی المیادین در مسکو تأکید کرد که تفاوت زیادی بین برداشت افراد از وقایع از مکان‌های امن صدها کیلومتر دورتر از محل درگیری و آنچه واقعاً اتفاق می‌افتد وجود دارد.

برخی از خبرنگاران هم گزارش‌ها و مصاحبه‌های خود را با مردم در جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک از جمله شهر ماریوپول نشان دادند. هر یک از مصاحبه‌شوندگان خاطرات شخصی خود را از نحوه گلوله‌باران منازل توسط نیروهای اوکراینی و اعضای گردان (ملی‌گرایان) آزوف، به خطر انداختن جان غیرنظامیان و استقرار سلاح در مناطق مسکونی به اشتراک گذاشتند.

نبنزیا خطاب به آن دسته از نمایندگان کشورهای غربی که سعی داشتند استدلال کنند روسیه در حال انتشار اطلاعات نادرست است، گفت: امروز ما از طرف خودمان صحبت نمی‌کنیم. ما میدان را به افرادی که تجربه کرده‌اند در خط مقدم چه اتفاقی افتاده، می‌دهیم تا توضیح دهند که چگونه جان سالم به در برده‌اند و چه کسی در آنجا جنایت انجام داده است. هر کلمه‌ای که می‌شنوید حرف آن‌هاست نه ما. اگر نمی‌خواهید به آن‌ها گوش دهید، بحث دیگری است. اگر سکوت باعث می‌شود احساس راحتی بیشتری کنید، این انتخاب شماست.

درخواست بایدن برای توقف درز اخبار کمک اطلاعاتی آمریکا به اوکراین

با ورود جنگ روسیه و اوکراین به هفته یازدهم دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد دستور صدور یک بسته جدید کمک تسلیحاتی به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار به اوکراین صادر شده است.

رسانه های آمریکایی می‌گویند این نهمین بسته کمک امنیتی آمریکا برای اوکراین از زمان آغاز حمله روسیه به این کشور است. پایگاه «سی‌ان‌بی‌سی» گزارش داده با این بسته مجموع کمک‌های نظامی ارسال‌شده از آمریکا به اوکراین از زمان آغاز جنگ به ۳.۸ میلیارد دلار می‌رسد.

جو بایدن روز جمعه گفت برای اینکه اوکراین در برابر روسیه موفق شود لازم است آمریکا و متحدانش ارسال سلاح و مهمات به این کشور را ادامه دهند.

سرنگونی جنگنده سوخو-27 اوکراین توسط روسیه

وزارت دفاع روسیه شامگاه جمعه خبر داد که پدافند هوایی این کشور یک جنگنده سوخو-27 اوکراین را بر فراز منطقه لوهانسک سرنگون کرده است.

وزارت دفاع روسیه اضافه کرد که موشک‌های دقیق این کشور، 31 پایگاه نظامی و انبار ذخیره تسلیحات اوکراین در منطقه بوباسنایا را هدف قرار داده‌اند.

همچنین بر اساس اعلام وزارت دفاع روسیه، هفت پهپاد اوکراینی در مناطق خارکیف، دونتسک و لوهانسک سرنگون شده‌اند.

از سوی دیگر، وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه اعلام کرد این کشور قصد ندارد از سلاح اتمی علیه اوکراین استفاده کند.

«الکسی زایتسف» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: «ما بارها القائاتی که درباره استفاده احتمالی سلاح‌های اتمی توسط روسیه در عملیات نظامی ویژه را رد کرده‌ایم».

این دیپلمات روس افزود: «روسیه قویاً به این اصل پایبند است که جنگ اتمی پیروزی ندارد و نباید چنین جنگی در بگیرد».

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۲۵
انتشار یافته: ۴۳
پوتین با دیگتاتوری ملتهای روسیه و اکراین را به فنا داد ولی مانند هم دیکتاتورهای دنیا هرگز شجاعت اخلاقی قبول مسئولیت و اشتباه د استعفا را هم ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
متاسفانه زلنسکی هم با سادگی ویا بدلیل مهره غرب بودن کشورش رو بدبخت کرد ودنیا رو نگران جنگ سوم جهانی کرد
فعلا ایران و ونزویلا رقیب قدرتمندی پیدا گردند! روسیه در بازار جهانی نفت ۴۰ تا ۵۰ دلار تخفیف میده. ایران و ونزویلا باید حداقل ۵۰ دلار تخفیف بدهند! غلی برکت...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
ایران شدن روسیه رو به ساندیس خورها تبریک میگم :-)
چرا اروپا طرف امریکا است امریکایی که انجازه استقلال در حوزه انرژی به اروپا را نمی دهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
تورم اروپا از صفر و نیم درصد به نزدیک ۱۰ درصد رسیده. ادامه جنگ روسیه باعث ورشکستگی اروپا میشه. اروپا فصل سرما و پایان گندم رو فراموش کرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
کمک های امریکا در جنگ جهانی دوم باعث شد نازی ها شکست بخورند . برای مثال فروش سلاح و دریافت پول آن بعد از جنگ
درحالی که سلاح های سنگین و گران قیمت از طرف ناتو براحتی به جبهه های جنگ اوکراین ارسال میشود زلنسکی اعلام کرده بیمارستانها آنتی بیوتیک و داروهای لازم را ندارند
چرا زلنسکی دنبال صلح با روسیه نیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
چون بخشی از خاک اکراین در اشغال ارتش متجاوز
روسیه است، خروج از بخش‌های اشغال شده بدیهی‌ترین و اولین شرط برای مذاکرات صلح است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
کام دون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
ماموریت داره
این همه تلاش سازمان های بین المللی و ویرانی ولی اوکراین بخاطر حمایت های امریکا و انگلیس جنگ با روسیه را ادامه می دهد.
اگر جنگ بین روسیه و ناتو آغاز شود از ابتدا یک جنگ اتمی خواهد بود چون روسیه میداند در یک جنگ غیرهسته ای هیچ شانسی ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
هسته ای تمساح هم سوراخه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
در جنگ هسته ای هم شانسی ندارد . اما زمین به نابودی کشیده خواهد شد
برخی میگن پوتین شگست نخورده و تحریم روسیه هم مانند ایران اثری نداره و پوتین و روسیه همچنان باقی خواهند ماند. خوب. الان تقریبا یکسال هست که طالبان هم به قدرت رسیده و حکومت ! می کند و افغانستان هم هست. ولی تفاوت مهم هست. روسیه تبدیل به فقیر ترین کشور اروپا شد که تنها باید التماس چین کند که مقداری نفت قاچاق از روسبه با هزار منت بخرد. افسوس که پوتین شجاعت قبول مسئولیت ندارد و هیچکس هم در روسیه قادر نیست او را پاسخگو کند
واقعیت اینه که هر چند تهاجم روسیه درست نبود ولی غربی ها هم خیلی از موارد را که حقیقت است و بر خلاف منافعشان می باشد یا کتمان می کنند یا وارونه جلوه می دهند.
به لطف بی سواد ترین رئیس جمهور تاریخ تمامی کشور ها، دیگه مهم نیست چه اتفاقی تو دنیا بیوفته،
متاسفم برا کسایی که رفتن به آدمی رای دادن که تا حالا نوشته‌ی کلمه لوکوموتیو رو ندیده
یعنی تو کل زندگیش یک کتاب نخونده
اگه کسی بهش رای داده باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
اینا میگن ماشین دودی وضعیت فکری مال اون زمان حکومت در زمان حال چه شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
تخریب رئیسی توسط شما یانکی گداها جواب نمیده بدبختی امروزمون از دلار ۳۰ هزارتومانی حسن روحانیه
اینم از محسن رضایی
اقتصاد را درست کرد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
دهها سال سلیقه ای کار کردن ، اقتصاد را به گره کوری تبدیل کرده که درست شدنی نیست حتی بدست بهترینهای دنیا و حتی با پول فراوان، الان که پول هم نیست
این روسها چقدر پر رو هستند به کشور اکراین حمله کرده اند و حالا از جنایت اکراین حرف می زنند باید سربازان روس را در همه جای اکراین حلق آویز کنند
1. پاندمی کرونا
2. قحطی و گرسنگی
3. جنگ جهانی
حالا چون یک فرمانده فرانسوی گفته همه به به چهچه و تایید می کنند.
ارائه شواهد جنایات ارتش روسیه در نشست شورای امنیت از سوی اوکراین
روسیه سقوط خواهد کرد و در ادامه حکومت های وابسته ی آن در کشورهای مختلف.
جهان به سمت درگیری و رقابت مطلق آمریکا و چین خواهد رفت.
روسیه و نوچه هاش کوچکتر از اینها بودن که بخوان موی دماغ آمریکا بشن.
برای ما ایرانی ها خوب شد...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
اره واسه تو ایرانی خوب میشه آمریکا پاشو بیشتر رو خرمون فشار میده و ترور اقتصادی میکنه
شما که میگی بخاطر جنگ اوکراین نمیشه گندم از اوکراین بخریم و قیمت رو بردی به آسمان، چرا از رفیق پوتین جنس نمیارین با قیمت قبل از جنگ؟ روسیه بزرگترین تولید کننده گندم و دانه های روغنی جهانه حتی بیشتر از اوکراین
لعنت خدا بر یهودی صهیونیست زلینسکی. آنچه شاهدان عینی توضیح دادند نشان داد که چه قدر این فرد بی وجدان است و فرقی بین رژیم اوکراین و رژیم صهیونسیتی نیست.
آفتابه پرکن های غرب هر چه قدر دوست دارید منفی بدهید اما واقعیت عوض نمی شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
شما به بزرگواری و سواد خودت زلنسکی رو ببخش که به روسیه حمله کرده و خاک روسیه رو اشغال کرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
منفی ها اذیتت کرده ها . شماهم هرچقدر دوست داری کامنت بزار اما حقیقت عوض نمیشه
یک زن ساکن ماریوپل با قاطعیت شایعات مبنی بر این که ارتش روسیه مسئول انفجار در سالن تئاتر ماریوپل بوده است را رد کرد. !!!! بابا ما رو گرفتید !! زن ساکن منطقه جنگی چه تشخیصی دارد . مگر در حد یک شهروند گیر افتاده که الان هم دست روسیه اسیر هست
خبرها درباره روسها چرا برعکسه جنایات جنگی اوکراین !! حتما اوکراین هم به ملت مظلوم روسیه حمله کرده !!
آقای پوتین! هیچ ملتی در دنیا، حتی ملت خود روسیه، از تجاوز وحشیانه شما به اکراین حمایت نمی‌کند.
انشالله از هم( چشم آبی های مو بور به ظاهر متمدن) اینقدر بکشید و با هم بجنگید که دنیای انسانیت و بشریت،از شرتان خلاص شود،شما همونایی هستید که در کل جنگهای تاریخ،یه طرفش، شما بودید،آخرین آنها هم جنگ جهانی دوم بوده،پس خیلی هم با وجدان و انسان ،نیستید
غربگدا فکر میکنه اگه اینجا به پوتین بگه کارت تمومه پوتین میان میخونه متحول میشه تا این حد غربگداها فنا هستن
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
برای توده ای هایی مثل تو گفته میشه.مشخصه که دردت گرفته.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
شاید پوتین کامنت های مردمو نخونه اما مسئول پخش ساندیس کامنت تورو میخونه . بزار تو یخچال تگری شه بعد نوش جان کن . گوارای وجود
پوتین در مسیر ccu متاسفم برای هواداران داخلی
وقتی همش دم از سلاح هسته ای میزنه یعنی قبول کرده که ی گوشه گیر افتاده و داره تحدید میکنه کسی جلو بیاد دنیارو با خودم میسوزونم . بعد یک عده میان از این آدم طرفداری میکنن. آدمی که براش مهم نیست دنیا چی میشه . مهمه تا آخر عمرش تو قدرت بمونه
شرقگداها نا اميد از شكست روسيه در جنگ با اكراين
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان