بازدید 4142

۱۰ شهرستان خراسان رضوی در خطر سیلاب قرار دارند

مدیرکل هماهنگی مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: با توجه به وضعیت جوی و حجم بارش‌ها که از روز یکشنبه در منطقه آغاز شده است و تا روز چهارشنبه ادامه دارد، ۱۰ شهرستان استان در خطر سیلاب قرار دارند و آمادگی مردم و مسوولان این مناطق برای کاهش خسارت‌های احتمالی ضروری است.
کد خبر: ۱۱۱۶۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۱ 03 May 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، محسن نجات بامداد سه شنبه در نشست اضطراری ستاد هماهنگی مدیریت بحران گناباد، بدون اشاره به این شهرستانها، افزود: بارش های رگباری از سمت غرب وارد استان خراسان رضوی شده است و تا چهارشنبه هفته جاری در برخی نقاط همراه با رعدوبرق و بارش تگرگ به قوت خود باقی است که موجب آبگرفتگی، سیلاب، بالا آمدن آب رودخانه‌ها می‌شود و با توجه به همراهی آن با وزش باد شدید و نیز وقوع صاعقه و احتمال بروز خسارت، باید به پاکسازی مسیر رودخانه ها و مسیل ها همت گماشت.

وی ادامه داد: باید طرح مدیریت جامع کاهش خطرپذیری شهرستانهای مختلف خراسان رضوی برای مقابله با حوادث غیرمترقبه و از جمله سیلاب و گزارش جمع بندی از خسارتهای وارده به بخشهای مختلف زیرساختی، کشاورزی، ابنیه و غیره، ترسیم و راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای کاهش این آسیبها تدوین و راهکارهای مقتضی اتخاذ شود.

مدیرکل هماهنگی مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: تنها مجموعه دستگاههای تابعه وزارت نیرو متولی مقابله با سیلاب و کاهش خطرات و آسیبهای آن نیستند بلکه طبق قانون ۱۰ دستگاه اجرایی و ارگان دیگر هم متولی این امر هستند و باید به وظایف خود بیش از پیش عمل کنند و البته باید از توان بخش خصوصی هم در این زمینه استفاده شود و بانک اطلاعاتی از امکانات و تجهیزات بخشهای دولتی و خصوصی در شهرستانها ایجاد تا در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه و از جمله سیلاب به کار گرفته شوند.

نجات اضافه کرد: شهرداری ها باید مدیریت جامعی برای مهار آبهای سطحی و روانابها در داخل محدوده شهری داشته باشند تا در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه نظیر سیلاب، مخاطرات و آسیبها کاهش یابد.

این مسوول با اشاره به وقوع ۲ مورد سیلاب به فاصله یک روز در گناباد گفت: بلوکه های بتنی مورد نیاز برای کاهش خسارتها در زمان وقوع سیلاب در این شهرستان تامین می شود و ایجاد دیوار ساحلی به عنوان یکی دیگر از درخواستهای مسوولان گنابادی، نیازمند حدود ۷۰ میلیارد ریال اعتبار است که در دستور کار قرار گرفته است.

نجات گفت: ۸۰ میلیارد ریال اعتبار برای جبران خسارتهای سیلاب سال گذشته در بخشهای مرمت و بازسازی قنوات، ترمیم خط انتقال آب و تامین آب شرب گناباد اختصاص یافته است.

فرماندار گناباد نیز گفت: با افزایش آمادگی اعضای ستاد هماهنگی مدیریت بحران این شهرستان بالغ بر ۷۰ درصد حجم دومین سیلاب دیروز در این شهرستان کنترل شد، در حالی که که حجم سیلاب عصر دوشنبه بیش از ۲ برابر روز یکشنبه بود.

رضا نصیری گفت: اگر این آمادگی وجود نمی داشت سیلاب به بخش های بیشتری از مناطق شهری و واحدهای مسکونی و صنوف شهر وارد می شد و خسارتهای بیشتری به دنبال داشت و در ۲ سیلاب در فاصله یک روز ۲ میلیون مترمکعب رواناب از نقاط مختلف اعم از شمال و جنوب وارد محدوده شهری شد و علاوه بر بخشهای مختلف به ۲ نقطه خط انتقال تامین آب شرب گناباد خسارت وارد کرد.

وی اظهار داشت: باید در فاصله ۶ روز نخست وقوع سیلاب امداد و نجات در مناطق مختلف گناباد بر اساس نقشه مدیریت بحران اجرا شود و ۶۰ روز بعد از آن طرحی برای مهار سیلابها و بهره گیری مناسب از روانابهای سطحی و مهار آنها ارایه گردد که در ۶ ماه آینده به برنامه واحدی برای کاهش خطرپذیری در برابر سیلابها دست یابیم تا هر سال در زمان وقوع سیلاب و بارشهای شدید، مردم دغدغه ای بابت این مساله نداشته باشند.

رییس اداره آب و فاضلاب گناباد هم گفت: وقوع سیلاب موجب وارد آمدن خسارتهایی به خط اصلی و شبکه توزیع آب شرب این شهر شد به طوری که چهار بخش این شهر با ۳۶۵ خانوار و یک هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت در بخش شرقی تا قصبه شهر و نوغاب با قطعی آب مواجه شدند، که آبرسانی به آنها با چهار دستگاه تانکر سیار در حال انجام است.

برای دومین روز متوالی و به دلیل بارش شدید باران سیلاب عصر دوشنبه بخشهایی از شهرستان گناباد را فرا گرفت و رواناب و سیلاب از سمت کاخک و جاده کلات به سمت این شهر حرکت و وارد برخی از زمین‌های کشاورزی محدوده مرکزی این شهر و بخشی از مناطق مانند نوغاب، بهاباد، روستای مند، بیدخت، قصبه شهر و غیره شد.

اداره هواشناسی گناباد میزان بارندگی در مناطق مختلف این شهرستان را در روزهای یکشنبه و دوشنبه بین ۱۸ تا ۳۸ میلیمتر عنوان کرده است.

مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها