بازدید 4295

ارتقای سلامت، موتور محرکه کارآفرینی در حوزه بهداشتی و آرایشی

کد خبر: ۱۱۱۶۷۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۱ 01 May 2022

ارتقای سلامت مردم، موتور محرکه کارآفرینی در حوزه بهداشتی و آرایشی است و مقدمه این اتفاق، آسیب شناسی عملکرد دولت ها در این بخش است.

به گزارش تابناک، محمدرضا حلوائی از فعالان صنعت بهداشتی و آرایشی ایران می گوید: این حوزه از دو منظر قابل توجه است. اول از نظر نقشی که در تامین و ارتقای سلامت مردم دارد و دوم از بابت پتانسیل های زیادی که برای تولید، تجارت، کارآفرینی و اشتغالزایی دارد و اینکه می بینیم تاکنون نتوانسته است به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند، نشان می دهد که باید عملکرد دولت ها در این بخش مورد آسیب شناسی قرار گیرد تا ضعف ها و نقص ها به خوبی و بدون تعارفات مرسوم شناسایی و جمع بندی شود.

وی ادامه داد: آشکار شدن خطاها در سیاستگذاری ها و هدفگذاری ها و همچنین خودتحریمی ها، شاید دردناک و رنج آور باشد ولی باید بدانیم راهی جز این برای اصلاح امور و تقویت صنایع آرایشی و بهداشتی وجود ندارد.

حلوائی افزود: باید کاری کرد که انگیزه ها برای سرمایه گذاری در این بخش افزایش پیدا کند و این کاری نیست که به طور اتفاقی رخ دهد، بلکه نیازمند شکل گیری عزم ملی و هم افزایی سازمان ها و دستگاه های مختلف برای تحقق آن هستیم.

این فعال صنعت بهداشتی و آرایشی افزود: اگر بخواهیم دست اندازها و سرعت گیرهای این حوزه را لیست کنیم، باید اذعان کنیم که دولت ها با پنهان شدن در پشت ویترین حمایت از تولید، با سخت‌تر کردن پروسه‌های انجام کار، افزایش مالیات‌ها، پیچیده کردن رویه تخصیص ارز و تامین سرمایه و صدها بخشنامه متناقض و غیرکارشناسی، شرایط را به مراتب سخت‌ و پیچیده کرده اند.

به گفته حلوائی افزایش چند برابری هزینه‌های ثبت منبع در سازمان غذا و دارو، افزایش دستمزدها، عدم همکاری بانک‌ها در تامین سرمایه در گردش، مشکلات تامین ارز و صف‌های طولانی و نیز درج قیمت تولیدکننده روی کالا که اخیرا مشکلات عدیده‌ای برای واحدهای تولیدی کالاهای بهداشتی و آرایشی ایجاد کرد؛ در عین حال فشارهای سازمان تامین اجتماعی و دارایی به شرکت‌ها، نمونه‌های بارزی از مسائل ایجاد شده برای تولیدکنندگان داخلی است.

حلوائی ادامه داد: تصدی گری دولت، آن هم به شکل حداکثری یکی از بزرگترین معضلات صنایع کشور است. گستردگی دخالت های دولت ها بر بخش های بزرگ از اقتصاد، نه تنها موجب افزایش بروکراسی و دیوانسالاری شده، بلکه موجب کاهش رقابتپذیری بازار شده است.

به گفته حلوائی، صنایع آرایشی و بهداشتی نقش بسزایی در تامین سلامت جامعه دارند و اگر به این بخش بی توجهی شود، به مرور شاهد افزایش هزینه های درمانی و مراقبتی مردم خواهیم بود و از این منظر باید بگوییم که حوزه بهداشتی و آرایشی شایسته توجه های بیشتر و گره گشایی های ضربتی تر است.

وی در خصوص ضرورت اتصال کارآفرینان ایرانی به زنجیره جهانی تصریح کرد: ناپایداری سیستم اقتصادی سرمایه‌گذاران داخلی را از سرمایه‌گذاری در این زمینه دلسرد کرده و راضی کردن سرمایه‌گذاران خارجی نیز کار آسانی نیست. در حالی که فعالان زیادی در خارج از کشور در این صنعت وجود دارند که می‌توانند به ما کمک کنند و ورود آنها به حوزه تولید کالاهای آرایشی و بهداشتی کشور می‌تواند تجارب زیادی را برای ما به همراه بیاورد و در عین حال ما را به بازارهای خارجی متصل کند

وی افزود: حمایت از تولید ملی یک نگاه اساسی و سرنوشت ساز است که باید مورد توجه و اهتمام همه دست اندرکاران قرار گیرد ولی موضوع این است که کیفیت و تنوع محصولات باید حفظ شود. باید کاری کرد که بازار همواره تحت فشار رقابتپذیری باشد و تولیدکننده احساس کند که در صورت بی توجهی به کیفیت و تنوع، از گردونه حذف می شود. واقعیت این است که شرکت‌های وارداتی در زمینه واردات کالاهای آرایشی و بهداشتی، به دلیل ممنوعیت های واردات، فعال نیستند و در حال تغییر زمینه فعالیت خود به تولید یا خروج از این صنف هستند و این اصلا اتفاق خوبی برای این بازار نیست.

حلوائی با اشاره به ترکیب جمعیتی کشور و نیازهای آن ها به کالاهای سلامت محور تاکید کرد: ضرورت توسعه سلامت مردم، موتور محرکه کارآفرینی در حوزه بهداشتی و آرایشی است و اگر مسئولین به این موضوع توجه بیشتر داشته باشند، شاهد حرکت های مدبرانه تری در این بخش خواهیم بود که درکنار آن، دستاوردهای اقتصادی نیز رقم خواهد خورد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی