بازدید 14390
۴

اجاره دادن سرباز امریه به مجتمع خصوصی!

یک نهاد عمومی، با فریب دستگاه های نظارتی و نظامی، سرباز امریه را به یک شرکت خصوصی اجاره داده و از این طریق نیز کسب درآمد کرده است.
کد خبر: ۱۱۱۶۴۹۴
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴ 30 April 2022

 

به گزارش تابناک به نقل از برنا، با انتشار خبر هر حادثه‌ای برای سربازان، کلیدواژه «سربازی اجباری» تیتر یک برخی رسانه‌ها می‌شود و برخی محافل تخصصی نیز از طرح‌ها و ایده‌های جدید برای حرفه‌ای شدن سربازی خبر می‌دهند اما کمی بعد، همه چیز فراموش می‌شود.

جدا از تمام انتقادات به شیوه فعلی خدمت وظیفه عمومی، متاسفانه در برخی نهادها، سربازان مورد سواستفاده‌ نهادهایی قرار می‌گیرند که در آن مشغول خدمت می‌شوند. به جهت جایگاه سربازان در این سیستم، آنها تقریبا فاقد امکان گزارش‌دهی در این حوزه هستند.

یکی از موارد استفاده از سربازان وظیفه، در جریان انتشار یک گزارش درباره فرآیند تغییر کاربری یک زمین کشاورزی افشا شده است. آنگونه که مشخص است، یک نهاد عمومی، با فریب دستگاه‌های نظارتی و نظامی، سرباز امریه را به یک شرکت خصوصی اجاره داده و از این طریق نیز کسب درآمد کرده است.

اجاره سرباز به یک شرکت خصوصی، پس از آن افشا شد که روزنامه «فرهیختگان» در گزارشی از ابهامات بزرگ در فرآیند تغییر کاربری «مجتمع گردشگری زیتون» در کیلومتر 17 جاده قم خبر داد. این گزارش، جوابیه مجتمع گردشگری زیتون را به دنبال داشت و باعث شد تا 2 گزارش دیگر نیز در این باره منتشر شود.


در یکی از گزارش‌ها درباره تغییر کاربری مجتمع زیتون، ادعا شده بود که با سوءاستفاده مدیران مجتمع زیتون، یک مهندس معمار که باید خدمت سربازی‌اش را در موسسه فرهنگی متعلق به همان مدیران زیتون می‌گذرانده، در شرکت خصوصی مدیران آن موسسه به کار گمارده شده است.

در کمال ناباوری، زیتون در جوابیه دومش، به صراحت این موضوع را تأیید کرد و نوشت که «نامبرده [سرباز معمار] طی قراردادی از موسسه مذکور به زیتون منتقل شده [است].» عجیب‌ترین بخش دفاعیات زیتون آنجا بود که نوشت: «اتفاقا این انتقال منافع زیادی برای آن موسسه داشته است که اسناد آن در دادگاه صالحه ارائه خواهد شد.» به عبارت ساده‌تر، مدیران زیتون اعتراف کرده‌اند که سربازی را برای یک موسسه فرهنگی به صورت امریه جذب کرده‌اند ولی به جای استفاده از سرباز در موسسه مذکور، او را طی قراردادی به یک شرکت خصوصی متعلق به خودشان اجاره داده‌اند و برای این کار هم «منافع زیادی» کسب کرده‌اند.

براساس قانون، انتقال سرباز از یک نهاد به سایر نهادهای دولتی بدون دریافت مجوز از بخش مربوطه در ستاد کل نیروهای مسلح،«ممنوع» بوده و متخلفین با عواقب کیفری مواجه خواهند شد و این در حالی است که در پرونده مجتمع گردشگری زیتون، یک سرباز از یک موسسه فرهنگی به مجتمع خصوصی مدیران موسسه انتقال پیدا می‌کند!

خبرنگار برنا در پیگیری خود از منابع مختلف درباره این موضوع، به اطلاعات قابل توجهی دست یافته است. این منابع افشا کرده‌اند که موسسه‌ای که مدیران مجتمع زیتون از بردن نام آن، خودداری کرده‌اند، «موسسه فرهنگی هنری نور بصیرت» است که سال 86 تاسیس شده است که طبق بررسی ها هرچند به صورت ظاهری ح. ح مدیرعاملی آن را بر عهده داشته است اما مسئول اصلی موسسه بصیرت طبق اسناد و مدارک موجود، بر عهده شخصی به نام «حجت الاسلام حمیدرضا طهماسبی بلداجی» بوده است.

 

این موسسه به دلیل استفاده از بودجه عمومی کشور و استقرار در ساختمان متعلق به سازمان تبلیغات اسلامی، توانسته مجوز به کارگیری چند سرباز را در بازه‌های مختلف اخذ کند.

براساس بررسی‌های صورت گرفته، متاسفانه علی‌رغم حضور مستمر سرباز «ر.ش» در مجتمع گردشگری خصوصی، موسسه بصیرت با ارسال برگه‌هایی، ادعای حضور وی در موسسه را به نهاد نظامی مربوطه اعلام کرده است و از این طریق مرتکب ارسال گزارش‌های خلاف واقع برای مقامات نظامی شده است.

بررسی های خبرنگار برنا نشان می‌دهد، حجت‌الاسلام طهماسبی مدیرعامل موسسه در مجتمع خصوصی گردشگری زیتون با نام مستعار «دکتر کافی» مشغول فعالیت بوده است و تمامی فعالیت‌های این مجتمع با نظر وی انجام می‌شود

البته وجود برخی حواشی و ارسال گزارش اقدامات موسسه مذکور باعث شد تا در دوره ریاست حجت الاسلام قمی بر سازمان تبلیغات اسلامی، بودجه موسسه قطع و موسسه تعطیل شود.

پس از قطع بودجه موسسه، طهماسبی و یارانش به سازمانی می‌روند که ریاست آن را حجت الاسلام مهدی خاموشی برعهده داشته است. خاموشی پیش از قمی، ریاست سازمان تبلیغات را برعهده داشت. بر همین اساس نیز او طهماسبی را به سمت «مشاور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه» منصوب کرد.

با توجه به حساسیت افکار عمومی نسبت به خدمت سربازی، ضرورت پیگیری این مساله توسط نهادهای نظامی با هدف جلوگیری از اقداماتی مانند اجاره دادن سربازان به موسسات خصوصی و شخصی، بیش از پیش است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۴
یه دفعه یه حرکت درست اقتصادی صورت گرفته دارید خرابش میکنید. یعنی اینقدر ما قانون مدار شدیم . الان از همون سرباز بپرسید راضیه یا نه قطعا رضایت کامل داره. یه نقع اقتصادی هم برای ارتش بوجود آمده که حساب کتابش روشنه . فساد نهادها یحاکمیتیر و نمیبینید؟
پاسخ ها
مجتبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
سرباز با فوق لیسانس معماری وقتی حاضر نشده بدون تنخواه کار کنه، بهش گفتن مسئول آبیاری درختایی. آیا باید راضی باشه از این وضع؟
که این جرم هستضمنا اینها به نهاد نظامی اطلاعات غیرواقعی دادن
واقعا جای تاسف هست فقط خبر اجاره سرباز وظیفه رو نشنیده بودیم دیگه ، سو استفاده از لباس .... تا کجا اخه
مگر سرباز با سرباز دیگر فرق دارد که باید یکی در خط مرزی ودیگر در سازمانها ونهاد های دولتی دیگر ،دوره آموزشی باید تغییر کند وبه ششماه افزایش یابذ از دوره آموزشی 45 روزه سرباز بوجود نمی آید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان