بازدید 3401

دسترسی آسان به شبکه­ های برق و فاضلاب

منهول (حوضچه) یا آدم رو یکی از اجرای مهم تاسیساتی است که از آن به منظور دسترسی به لوله یا کابلهای مدفون در زیر زمین استفاده می شود. در شبکه های جمع آوری فاضلاب منهول ها معمولا بصورت دایره ای بوده و در بدنه آنها بازشوهایی جهت عبور لوله در نظر گرفته می شود.
کد خبر: ۱۱۱۵۷۸۱
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰ 27 April 2022

در شبکه های انتقال و توزیع برق و مخابرات نیز از منهولهای بصورت گسترده استفاده می شود که گاهی به آنها حوضچه گفته می شود. حوضچه های کابل برق یا مخابرات معمولا بصورت مکعبی بوده و در دیوارهای آنها نیز بازشوهایی برای عبور کابل تعبیه می گردد. 

ساخت منهول (حوضچه) بصورت پیش ساخته بتنی دارای مزایای بسیاری است که سبب استفاده گسترده از آنها شده است که برخی از مهمترین آنها عبارت است از:

1- جلوگیری از حفر کانال های متعدد جهت تأسیسات مختلف

2- صرفه جویی قابل توجه در هزینه نصب تأسیسات به سبب حذف هزینه حفاری و خاکریزی و ترمیم مجدد محل

3- سهولت دسترسی به تمامی تأسیسات از طریق بازشوها (دریچه ها) ی نصب شده بر روی کانال

4- امکان انجام هر گونه عملیات تعمیر و نگهداری بدون صرف هزینه های بالای ناشی از حفاری و ترمیم مجدد محل

5- افزایش سرعت اجرایی پروژه به دلیل پیش ساخته بودن کانال ها

6- حفاظت کامل از لوله در برابر صدمات احتمالی  

لوتوس بتن انواع مختلفی از این منهول (حوضچه) ها را مطابق استانداردها و سفارش مشتریان خود ساخته و عرضه می­نماید.

دسترسی آسان به شبکه­ های برق و فاضلاب 

منهول­ های فاضلابی

منهول ها یکی از بخش های اصلی شبکه های جمع آوری و خطوط انتقال فاضلاب بوده که ساخت آنها بصورت آجری و بتنی درجا همواره باعث کاهش کیفیت و افزایش زمان ساخت آنها می‌شود. به علت کیفیت ساخت بالا و سرعت نصب منهول های پیش ساخته بتنی استفاده از آنها بصورت روزافزونی در حال گسترش است. در همین راستا لوتوس اقدام به تولید منهول های پیش ساخته بتنی براساس استاندارد وزارت نیرو و استانداردهای روز دنیا از جمله ASTM C478 نموده است.

به منظور سهولت نصب و کاهش هزینه‌ها، منهول‌ها در قطعات مختلف ساخته شده و در محل اجرا بر روی هم نصب می‌شوند. هم‌اکنون این منهول‌ها در اقطار 1200 و 1500 میلیمتر و به ارتفاع 100 و 50 سانتیمتر تولید می‌گردند. بتن مصرفی در ساخت این منهول ها از نوع C25 و با عیار حداقل 350 کیلوگرم بر مترمکعب بوده که به کمک مواد افزودنی خواص مقاومتی و دوام آن بهبود یافته است. تمامی این منهول ها با استفاده از بخار عمل آوری شده و تمامی کنترلهای کیفی لازم جهت ساخت آنها به انجام می‌رسد. طراحی و ساخت پله‌های دسترسی، دریچه بازدید، سیستم اتصال قطعات مختلف همگی به گونه‌ای است که بهترین شرایط را برای نصب و بهره‌برداری از منهول فراهم آورد. 

ارتفاع قطعات منهول های فاضلابی 50 و 100 سانتیمتر است که با ترکیب آنها می تواند ارتفاع های مخلتف از منهول های موردنیاز را تامین نمود. دال درپوش این منهول ها نیز در دو شکل تولید می گردد. شکل اول بصورت یک مخزن ناقص بوده که قاعده بزرگ آن با منهول هم قطر بوده و قاعده کوچکتر آن به قطر 60 سانتیمتر است. شکل دوم نیز بصورت یک دال تخت است که این دال دارای یک دریچه به قطر 60 سانتیمتر در مرکز خود است.

حوضچه برق و مخابرات

در شبکه های مخابراتی و انتقال و توزیع برق به منظور امکان دسترسی به کابل های مدفون از منهول (حوضچه) های پیش ساخته بتنی استفاده می شود . ابعاد این منهول ها متناسب با نوع و تعداد کابل های ورودی و خروجی و همچنین عمق دفن کابل ها تعیین می گردد. این منهول ها از دو بخش اصلی بدنه و درب تشکیل شده اند که معمولا هر یک از این دو بخش بصورت مجزا ساخته شده و در محل بر روی هم نصب می شوند .

بدنه منهول

بدلیل ویژگی ها و مزایای بتن مسلح ، بدنه این منهول ها از جنس بتن با مقاومت بالا است که توسط آرماتورهای فولادی مسلح شده اند . بدنه این منهول ها از چهار وجه جانبی و یک وجه کف تشکیل شده است. البته در مواردی که در محل نصب یک لایه بتن مگر اجرا شده باشد ، به منظور کاهش هزینه های ساخت و سهولت نسبی در نصب گاهی از منهول های بدون کف استفاده می شود .

بدنه این منهول ها در دو نوع ترافیکی و غیر ترافیکی طراحی و تولید می شود . از منهول های ترافیکی برای نصب در معابر وسایل نقلیه و از منهول های غیر ترافیکی جهت نصب در سایر نقاطی که امکان عبور وسایل نقلیه یا بارهای سنگین وجود ندارد ، استفاده می شود . منهول های ترافیکی بر اساس نشریه 139 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور باری تحمل بار متمرکز 8 تن و همچنین تحمل فشار جانبی خاک ناشی از بارهای ترافیکی طراحی و ساخته می شوند . همچنین در طراحی آنها اثرات ضربه ناشی از بارهای ترافیکی در نظر گرفته شده و ضریب افزایش بار مربوطه اعمال می گردد. مقدار این ضریب مطابق آیین نامه بتن ایران معادل 3/1 می باشد.

ترمیناتور

جهت امکان عبور کابل ها در بدنه این منهول ها بر حسب سفارش تعدادی سوراخ (ترمیناتور) با قطر سفارشی تعبیه می گردد. بصورت پیش فرض در هر وجه از منهول ها دو سوراخ باقطر 110 میلیمتر تعبیه می گردد. با توجه به اینکه معمولا از تمامی این سوراخ ها کابل عبور داده نمی شود ، کلیه سوراخ های عبور کابل در بدنه توسط یک درپوش PVC پوشیده شده است . بدین ترتیب تنها متناسب با تعداد کابل های عبوری برخی از سوراخ ها باز شده و مورد استفاده قرار خواهند گرفت .

در منهول های کفدار برای امکان خروج آب های ورودی به منهول ، معمولا یک سوراخ زه کشی در کف با قطر 50 تا 110 تعبیه می گردد. این سوراخ از تجمع آب یا هر سیال دیگری در کف منهول جلوگیری کرده و از بروز خسارات احتمالی پیشگیری می کند . به منظور امکان بارگیری ، تخلیه و نصب بدنه این منهول ها از دو روش تعبیه سوراخ یا قلاب فولادی استفاده می شود . در روش اول دو سوراخ به قطر در دو وجه کناری بدنه تعبیه شده و زنجیر فولادی جرثقیل از آن عبور داده می شود . در روش دوم سه یا چهار عدد قلاب فولادی در بدنه قرار داده شده و به کمک آنها منهول بارگیری ، تخلیه و نصب می گردد.

دسترسی آسان به شبکه­ های برق و فاضلاب

جهت دریافت اطلاعات بیشتر می­توانید به سایت ما به نشانی https://lotusbeton.ir مراجعه فرمایید. درصورت نیاز به مشاوره فنی لطفا با شماره 11-66069610 -021 تماس حاصل فرمایید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل
آخرین اخبار