بازدید 11994
آسیب‌های زمانه «پر دستور»

مشکلات؛ معطل «دستورات» و «باید بشود»‌ها مانده بودند؟!

اگر اهل خواندن و شنیدن اخبار باشید، متوجه خواهید شد که هر روز حجم کثیری از اخبار حوزه اخلی به «باید بشود»، «کنترل شود» «پیگیری شود»، «تاکید شود» و... افعالی از این جنس اختصاص یافته است که از سوی مسئولان ارشد تا مدیران میانی و دون پایه صادر می‌شود. البته «شد»‌های ناپایدار هم گاهی شنیده می‌شود که سریع به «نشد» تبدیل می‌شوند؛ اما متاسفانه آنچه در این زمانه کمتر شنیده می‌شود، «شد»‌های پایدار و محسوس است!
کد خبر: ۱۱۱۴۸۸۶
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰ 21 April 2022
تابناک : اگر اهل خواندن و شنیدن اخبار باشید، متوجه خواهید شد که هر روز حجم کثیری از اخبار حوزه اخلی به «باید بشود»، «کنترل شود» «پیگیری شود»، «تاکید شود» و... افعالی از این جنس اختصاص یافته است که از سوی مسئولان ارشد تا مدیران میانی و دون پایه صادر می‌شود. البته «شد»‌های ناپایدار هم گاهی شنیده می‌شود که سریع به «نشد» تبدیل می‌شوند؛ اما متاسفانه آنچه در این زمانه کمتر شنیده می‌شود، «شد»‌های پایدار و محسوس است!

اینکه اوضاع کنونی در حوزه‌های محتلف از سوی افکار عمومی مورد گلایه و انتقاد است، حقیقتی محسوس و انکارناشدنی است؛ از موضوع اینترنت و اوضاع فرهنگ گرفته تا حوزه اقتصادی و «وعده‌های بی عمل» مشمول این گلایه‌ها می‌شوند. اما از آن مهمتر، واکنش مسئولان نسبت به این مشکلات است. آنچه اغلب قابل رویت است، «دستورهایی»‌ است که هر مسئولی نسبت به این مشکلات صادر می‌کند.

این سونامی دستورها آنقدر بالا گرفته که در گاه موجب می‌شوند که رسانه‌ها و یا مخاطبان متهم به اشتباه شنیدن بشوند و مسئول صادر کننده دستور به جای پاسخ به چرایی صدور چنین دستور به طور طلبکارانه بگوید که منظور ما فلان دستور بوده، نه بهمان دستور. این رسانه‌ها بوده اند که اشتباه منعکس کرده اند و یا این مخاطبان بوده اند که اشتباه برداشت کرده اند.

روزی مسئولی می‌گوید، فلان موضوع باید یک شبه حل شود یا یکی دیگر می‌گوید تا فلان موعد باید بهمان اتفاق رخ دهد یا یکی دیگر می‌گوید به مسئول دیگری نامه می‌زند که بهمان کار پیگیری شود و آن مسئول مخاطب هم به صادر کننده نامه می زند که این موضوع در حوزه ما نیست، به آن یکی مسئول نامه بزنید. خلاصه اینکه این سونامی دستورها اینقدر در کش و قوس رفت و آمد می‌ماند که آخر به اندازه قطره‌ای هم اثر ندارد؛ لذا در این دوران «پر دستور» افکار عمومی مانده و این حجم از مشکلات و مسئولانی که تصور می‌کنند که فلان حل مشکل تاکنون منتظر دستور بوده و با یک دستور مشکل حل می‌شود و این تصور موجب شیوع پدیده مدیران «دستوری» شده که البته پدیده خطرناک و نگران کننده است.

البته اگر منصفانه نگاه شود مسئولانی هم هستند که تلاش دارند با تلاش شبانه روزی و مستمر در وهله نخست به شناسایی و از همه مهمتر ریشه یابی مشکلات مبادرت ورزند و سپس با گرفتن نظر کارشناسان و متخصصان حوزه مربوطه دستورهایی را صادر نمایند و در آخر به جای اینکه از باید بشود سخن بگویند، از اینکه فلان اقدام و بهمان کار شده است سخن می‌گویند که قطعا چنین افرادی حلال مشکلات فعلی هستند.

آنچه در این زمانه «پردستور» برای افکار عمومی اهمیت دارد، احترام به اصل مهم و حیاتی «شفافیت در امور اداری» است. شفافیت، یکی از دقیق‌ترین راه حل‌های مبارزه با مشکلات و  فساد اداری است؛ مساله‌ای که باعث می‌شود، خطا‌های اداری کمتر شود و قانون مداری بیشتر مورد لحاظ قرار بگیرد.

در واقع، شفافیت همان دریچه نظارت مردمی و عمومی است که در نتیجه می‌توان مسیر محکم موضوع اصل هشتم قانون اساسی، یعنی امر به معروف و نهی از منکر را امکان پذیر و میزان خطا و اشتباه علنی را به مسیولین گوشزد کند.

با وجود آنکه در کشور ما به موضوع شفافیت به طور مناسب پرداخته نشده است و قوانین و مقررات این حوزه کاستی‌هایی دارد، اما همین میزان نیزاز سوی مجریان مورد غفلت واقع شده است و مدیران و مسئولان تصور کرده اند به جای اینکه شفاف با مردم سخن بگویند با صدور یک دستور می‌توانند مشکل را حل کنند. اگر مشکلی دارای ریشه‌ها و دلایلی هست به واسطه همین اصل شفافیت، باید صریح با مردم در میان گذاشته شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳۳
همین بوده
بعد از این هم همین خواهد بود

ما چه گناهی کردیم که گرفتار شما مسئولان شدیم ؟؟؟!؟!؟!؟!؟
بهتر بود بجای واردات اینهمه کالا از چین ، مسئول با کفایت و باسواد وارد می کردید
اینا میخواستند مدیریت جهان را به عهده بگیرند

خدا رحم کرد به مردم جهان .

ولی به ایران رحم نکرد .!!!!!؟!؟!؟!؟!؟!!!!!
اگر جای نانوا قصاب بشینه
خمیر همه فطیره
هرروز وهرساعت شاهد گرانی هستیم
مقابله با این اوضاع اسفبار سه تا شرط داره:
مدیران متخصص و کارامد
ساده زیستی مسوولان که هرچه شعار پرهیز از تجملگرایی وحمایت ازتولیدات داخل میدهند اول خودوخانواده شان به ان پایبندباشند
قاطعیت در برخورد با عوامل گرانی
دستور می‌دهیم همه دستوراتی که دادیم، بر اساس دستورات مندرج در دستورالعمل‌های دستوری قبلی همراه با دستورات جدید که بعداً دستور خواهیم داد، توسط آیین‌نامه‌های دستوری ‌مصوب‌شده در کمیته دستورات و بر اساس جدول زمانی انجام دستورات هر چه سریعتر به صورت دستوری انجام شود.
خروجی دانشگاه امام صادق را دیدیم
نمی شود که نمی شود که نمی شود
وقتی سواد ندارن چجوری مشکلات رو حل کنن؟ فقط حرف زدن و شعار دادن بلدن
خبر اول : پراید ۲۰۰ میلیون شد
خبر دوم : سمند ۳۰۰ میلیون شد
خبر سوم : تورم به زیر ۴۰ درصد رسید !!!!!!!!!!؟؟؟!
تو خودت جرات نداری نظرات ملت رو منتشر کنی ،چی میگید کلا همتون اصلا ؟
تنها دستوری که اجرایی شد، همان دستور مدیرکل آموزش و پرورش یکی از استان ها بود که به خودش دستور داده بود با مجوز تأسیس مدرسه غیرانتفاعی برای خودش موافقت بشه!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
واقعا در دولت انقلابی زشته که همچین مدیرانی باشند
وقتی تاکید بر تک صدایی است بقیه هم فکر می کنند روشش همین است !!! عاقبت دولت و مجلسی که اغلبشان نظامیند همین است
تابناک هم باید کم سانسورتر بشود
خب مملکت هر دم بیلی به این مگن دیگه!!!!!!
اینا همونهایی هستند که یک عمر شعار میدادن! اما حالا که زمان عمل رسیده تازه فهمیدن کار اجرایی با شعار دادن فرق میکند! قبلا فکر میکردن چون چهارتا مقاله اقتصادی خوندن و چهارتا اصطلاح رکود و تورم و نقدینگی و ... شنیدن پس اقتصاد دان هستند! احتمالا همه فکرشون این بوده که تورم صفر نمیشود چون مسئولین قبلی دستور نمیدهند که صفر شود! ته تهش فکر میکردن یک دستور میدهند بلافاصله اقتصاد دانان جلسه میذارن و بطور معجزه آسایی همه چیز در یک چشم به هم زدن حل میشود

غاقل از اینکه اقتصاد کشک نیست! تمام اقتصاد یک سیستم به هم پیوسته است که شما روی هر جایی دست بذارید همه جای اون سیستم از اون تصمیم متاثر میشه حتی اگر یک تصمیم درست گرفته باشید!!! طنز تلح ماجرا اینجاست که ما همین الان فقط داریم اثر کوتاه مدت این تصمیمات رو میبینیم و انقدر مینالیم! در صورتی که تاثیر بلند مدت این تصمیمات آنی طی موج های بعدی طی ماه ها و حتی سالهای آینده قرار هست به ساحل برسد!!!

اینجاست که واقعا باید از خودمون بپرسیم این حجم انبوهی از دکترین اقتصادی که اگر خدایی نکرده فراموش کنید بهشون "آقای دکتر" بگید، سریع رگ گردنشون از 8 نقطه میزنه بیرون!!! چطوری دکتر شدن و یک آفرین ویژه هم به سیستم آموزشی کشور بگیم!!!
این نوشته کنایه به رئیس جمهور است
خدا رئیس جمهور ما را از فضایی قوه قضائیه بیار بیرون
واقعییت این است که تحریمها اقتصاد کشور را فلج کرده و بیسوادی مدیران مزید بر علت والا هیچکاری با دستور پش نمی رود دولت چاره ای ندارد جز اینکه تمام تلاش خود را برای رفع تحریمها بگذارد و دست از شعار های توخالی بردارد
ریسی باید بداند اغلب مشکلات اقتصادی اجتناعی و سیاسی کشور به تحریمها گره خورده
مملکت‌داری علم می‌خواهد. با دستور دادن‌های الکی و باید بشودهای فاقد پشتوانه کاری پیش نمیره که اگر می‌رفت این همه تلاش و کوشش و صرف هزینه‌های فکری و زمانی که کشورهای دیگه و ملت‌های دیگه در طول تاریخ انجام داده‌اند، بیهوده بود. یک دستور می‌دادند تا همه چیز درست بشه!
مسئولین که کاری بلد نیستند و فاقد علم مملکت‌داری هستند، فقط دستور دادن را بلدند و آخرش هم هیچی.
به آنان که سندرم صدور دتسور دارند باید گفت (بس )است صدور دستور. بپرداز به همون قسمت دوّم نگرشتان که دو سه روز پیش مطرح کردید. رییسی گفت اقتصاد با صدور دستور راست و ریس نمیشه باید تا رسیدن به نتیجه پیگیری بشود. و در همین جا هم چند مورد دستور صادر شد از جمله (از این به بعد باید بروند دنبال رساندن به نتیجه دستورات صادر شده و این هم مطابق با دستوری بود که صادر شد. والله من که نفهمیدم این دستورات به جایی میرسه یا آنچه البته به جایی نرسد (دستور) است!!!
خسته شدیم دیگه روانی شدیم دیگه دوست داریم برم کنار دریا به سمت آب های بینهایت و دوردست فقط داد و جیغ بزنم و همین
استاد دستور ابراهیم رییسی
دستور می دهم مردم در رفاه زندگی کنند ، دستور دادن که کاری نداره داره ؟
بی عدالتی در پرداخت ها در دانشگاه ها بیداد می کند به ویژه در ارتباط با کارمندان مظلوم دانشگاه ها هیچ حامی و پیگیری ندارند جزو خداوند سبحان ولی مسئولان بدانند که ظلم پایدار نمی ماند.
خدا رحمت کند سعدی را که گفته:

تو بر اوج فلک چه دانى چیست

که ندانى که در سرایت کیست
هرچه زمان‌می گذره توافق بی فایده تر میشه ترامپ دوباره برمیگردده
وقتی ریس جمهور یک مملکت اعتقادی به برنامه ندارد . میخواهد چشم بسته .سریع .انقلابی .زود اقدام کند همین میشود .یعنی مشخص هست که اصلا ریس جمهور مملکت نمیداند اقتصاد چیست . راستی در زمان انتخابات آقای ریس جمهور از وضعیت کشور و تحریم ها و مسایل دیگر خبر نداشت ؟ اگر عمر اجازه بده ریس جمهور بهدی هم میاد میگه دولت قبلی باعث تورم و بیکاری هست . آقا چرا تعارف میکنید اصل موضوع چیه راحت به مردم بگید دیگه . بجای اینکه همه بگن کی بود ؟ کی بود ؟ منکه نبودم
علتش اینه که اکثر مسئولین فعلی قبلا در جایگاه هایی بودن که یا با دستور کارشون راه میفتاده یا اصلا کسی ازشون نمی پرسیده نتیجه این دستورات و حرف هایی که زدی چی شد ؟ حالا فکر می کنند بازار و مردم و بهداشت و ارز و ... همه منتظر دستورات اونها هستند !
با سلام

باید و نباید، چه کسی می داند؟
مردم دیگر خسته شده اند. مسئولین خودشان اپوزسیون شده اند!!!
این باید ها و نباید ها را چه کسی باید اجرا نماید!!!
امام زمان بیاید همه این باید ها و نبایدها درست می شود!!!!
پس ما همچنان منتظر یم این جمعه بیاید!!!
تابناک علیه رئیس جمهور اینقدر مطلب کار نکن. کمی هم از رئیس مجلس بنویس
هیچکسی پیکان مدل 46 خود را به کسی که یک روز پشت فرمان ننشسته نمی دهد ولی ما امور اجرایی کشور را تحویل کسی می‌دهیم که یک روز کار اجرایی واقعی نکرده، یک روز مدیر کل،، نماینده مجلس وزیر یا معاون وزیر نبوده اون موقع انتظار معجزه هم داریم. واقعا حال ما خوب است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
آقای رئیسی بهترین رئیس جمهور بعد از انقلاب است و در ادامه هم بهتر خواهد شد. افرادی که منافعشان در این دولت از بین رفته بدانند که با جوسازی نمیتوانند بر روی دولت تاثیر بگذارند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل