بازدید 4877

اعمال تعرفه گذاری پلکانی و اعطای سوخت جایگزین به واحدهای صنعتی برای عبور از سرمای گازی کشور

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس: اگر قرار بود بدون برنامه‌ریزی صحیح و اعمال ابزار‌های سیاستی از گاز استفاده شود، ما زمستان بسیار سختی را روبرو بودیم و حداقل ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون متر مکعب در بخش‌های نیروگاهی و صنعتی کسری حاصل می‌شد، اما اعمال تعرفه‌های پلکانی و اعطای سوخت جایگزین در صرفه‌جویی گاز در زمستان ۱۴۰۰ بسیار تاثیرگذار بود. وزارت نفت توانست سوخت موردنیاز صنایع عمده و نیروگاه‌ها را با سوخت‌های جایگزین تامین کند.
کد خبر: ۱۱۱۳۹۰۶
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۸ 15 April 2022
به گزارش تابناک اقتصادی؛ کشور در زمستان ۱۴۰۰ به مانند سال گذشته با کسری گاز به مراتب بیشتر از سال ۹۹ روبرو بود. همه کارشناسان حوزه انرژی نیز به وضعیت بد ناترازی گاز سال ۱۴۰۰ اذعان کرده بودند.
 
با این وجود، با توجه به اقدامات کلیدی انجام گرفته توسط دولت سیزدهم، در زمینه قطعی گاز و بحرانی شدن این موضوع، هیچ نگرانی به وجود نیامد که می‌توان اتخاذ تصمیم‌های کارشناسی مانند ایجاد نظام جدید تعرفه‌گذاری پلکانی موسوم به IBT و انعقاد قرارداد سوآپ گازی با ترکمنستان اشاره کرد که موجب شد زمستان ۱۴۰۰ بدون قطعی گاز سپری شود.
 
در همین رابطه با آقای عبدالعلی رحیمی مظفری عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس به گفتگو پرداختیم.

عبدالعلی رحیمی مظفری با اشاره به مشکلات کمبود گاز در زمستان ۱۴۰۰ و از آغاز روی کار آمدن وزارت نفت اظهار کرد: دولت سیزدهم زمانی آغاز به کار کرد که ما با کمبود شدیدی در زمینه گاز برای زمستان مواجه بودیم. برای جبران کمبود‌های گازی محدودیت‌هایی به صنایع داده شد و بعضی از  نیروگاه هم از سوخت مایع استفاده کردند.
 
اگر قرار بود بدون برنامه‌ریزی صحیح و اعمال ابزار‌های سیاستی از گاز استفاده شود، ما زمستان بسیار سختی را روبرو بودیم و حداقل ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون متر مکعب در بخش‌های نیروگاهی و صنعتی کسری حاصل می‌شد، اما اعمال تعرفه‌های پلکانی و اعطای سوخت جایگزین در صرفه‌جویی گاز در زمستان ۱۴۰۰ بسیار تاثیرگذار بود.

وی ادامه داد: وزارت نفت با همکاری مجموعه‌های مرتبط توانست سوخت موردنیاز صنایع عمده و نیروگاه‌ها را با سوخت‌های جایگزین تامین کند تا عدم اعطای گاز به این واحد‌ها را با سوخت‌های مایع جبران کند. باید در زمینه تولید با توجه به شرایط کلی اقتصاد جهان، به سمت افزایش تولید و سرمایه‌گذاری برویم و البته مدیریت و بهینه‌سازی طرف مصرف نیز بسیار مهم است و باید به سمت اصلاحات جدی در این زمینه برویم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به درنظر نگرفتن منابع موردنیاز برای طرح‌های توسعه‌ای وزارت‌خانه‌های مرتبط با انرژی و کم و کاستی‌های بودجه ۱۴۰۱ گفت: متاسفانه نمایندگان مجلس در جریان بررسی بودجه ۱۴۰۱ به وزارتخانه‌های مرتبط با صنعت انرژی از جمله وزارت نفت کم توجهی کردند و منابع موردنیاز برای طرح‌های توسعه‌ای را در نظر نگرفتیم و حتی برخی منابع را از دسترس وزارت نفت خارج کردیم.

رحیمی مظفری در پایان با اشاره به مشکلات مختلف در زمینه تامین پایدار گاز برای زمستان و سربلندی وزارت نفت در عبور از زمستان ۱۴۰۰ بدون بحران جدی افزود: علی رغم مشکلاتی که برای این وزارتخانه از ابتدا ایجاد شد، از جمله میتوان به حمله سایبری در آبان ۱۴۰۰ اشاره کرد و همچنین وجود تحریم‌ها و کسری شدید گاز برای زمستان ۱۴۰۰، وزارت نفت بدون ایجاد بحران جدید و با برنامه‌ریزی دقیق به سمت بهبود شرایط رفت و در زمستان ۱۴۰۰ با موفقیت کسری گاز را مدیریت کرد و میتوان گفت که این وزارتخانه یکی از موفق‌ترین وزارتخانه‌ها بود و نمایندگان مجلس به دلیل اقدامات به موقع و سریع از وزارت نفت تشکر می‌کند.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر