بازدید 5566

مزایای آموزش خواندن به کودکان پیش دبستانی چیست؟

آموزش خواندن به کودکان پیش دبستانی مزایای زیادی از جمله مزایای عصبی، آموزشی، روانشناسی، اجتماعی و مزایای وابسته به زبان شناسی دارد که در ادامه مقاله به توضیح آنها پرداخته شده است.
کد خبر: ۱۱۱۳۰۳۸
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷ 10 April 2022

آموزش خواندن زودهنگام به کودکان پیش دبستانی و فرزندان فواید متعددی دارد و کلید موفقیت آینده تحصیلی آنها است . دلیل اصلی این است که خواندن زیربنای تمام آموزش‌های رسمی است.

1. دلایل عصبی

خواندن به رشد مغز کودک خردسال کمک می‌کند . در ۶ سال اول زندگی کودکان با سرعتی بسیار سریع‌تر از هر زمان دیگری در زندگی خود یاد می ‌گیرند . ارتباطات حیاتی در مغز در اوایل زندگی ایجاد می ‌شود . در هنگام تولد یک نوزاد سالم با تقریباً ۲۰۰ میلیارد سلول مغزی یا نورون فعال متولد می‌شود.

با توجه به نوع تحریک مناسب هر یک از این سلول های مغزی قادر به جوانه زدن تا ۲۰۰۰۰ دندریت/ شاخه و سیناپس/ و اتصال بین آنها هستند که اطلاعات اضافی را ذخیره می‌ کنند. 

این ارتباطات که نتیجه مستقیم تحریکی است که کودک از طریق تجربیات اولیه دریافت می‌کند اساس همه یادگیری ها و توانایی های فکری آینده را تشکیل می دهد.

همانطور که والدین برای فرزندان خود صحبت می کنند یا شعر می خوانند پیوندهای موجود بین سلول های مغز تقویت شده و پیوندهای جدیدی شکل می ‌گیرد . در سنین پایین تر یادگیری سریع تر از زمانی است که کودک بزرگتر می ‌شود. هنگامی که به کودک خواندن آموزش داده می شود فرایند یادگیری تاثیر عمیقی بر کل عملکرد رشد مغز دارد.
شما می توانید با تلقین، نه تنها مهارت ها و توانایی خواندن بلکه مهمتر از آن عشق مادام العمر به یادگیری و خواندن را در کودک القا کنید.

2. دلایل آموزشی

خواندن ، درهای اولیه موفقیت تحصیلی به روی فرزند شما را باز می کند، عشق به یادگیری را القا می ‌کند و منجر به نمرات بالاتر در هر موضوع می شود. کودکانی که خواندن را در سنین پایین یاد می گیرند دانش عمومی بیشتری دارند، دایره لغات خود را گسترش می دهند و خوانندگان روان تری می شوند. آنها همچنین دامنه توجه و تمرکز بهتری نیز دارند. این کودکان می توانند تعداد بیشتری از کلمات را با دیدن تشخیص دهند که آنها را قادر می سازد تا از محیط خود و در مورد آن اطلاعات بیشتری کسب کنند . مهارت های آنها در خواندن آنها را قادر می سازد تا مطالبی را که می خوانند بیشتر درک کنند.

آنها همچنین تبدیل به محققین شایسته‌ای می‌شوند که قادر به مطالعه موثر و استخراج اطلاعات مرتبط و ضروری از کتاب‌ها ،مجلات، وب سایت ها یا سایر منابع اطلاعاتی هستند.

تنها با تسلط بر راهبردهای موثر خواندن کودک می ‌تواند دانش و اطلاعات لازم را به دست بیاورد که او را قادر می‌سازد در آینده از نظر تحصیلی سرآمد شود.

مطالعات نشان داده است که این کودکان همچنان نمرات بالاتری را نسبت به همسالان خود در مدرسه دریافت می‌ کنند.

مزایای آموزش خواندن به کودکان پیش دبستانی چیست؟
3. دلایل روانی

کودکی که در سنین پایین در خانه و در کنار پدر یا مادری مهربان و با محبت خواندن را یاد می گیرد، اعتماد به نفس و استقلال خود را افزایش می دهند. خواندن باعث بلوغ بیشتر، افزایش نظم و انضباط می شود. کنجکاوی در مورد افراد، مکان ها و چیزها را برمی‌انگیزد و همچنین با ارائه توضیحاتی در مورد چگونگی کار کردن کودک را ارضا می کند و کودک را در معرض طیف وسیعی از تکنیک های حل مسئله قرار می دهد . علاوه بر این مطالعه زود هنگام ، خلاقیت و تخیل کودک را تحریک می کند.

کودک خردسالی که کتاب خوان است وقتی تصمیم می‌ گیرد برای خواندن کتاب بنشیند می‌تواند انرژی فیزیکی خود را هدایت کند .

وقتی کودکی در کودکی یا در سن دو یا سه سالگی شروع به یادگیری خواندن می ‌کند هیچ فشار روانی وجود ندارد. 

شما می توانید قبل از این که کودکتان خسته شود مطالعه را متوقف کنید ، می توانید از همان ابتدا عشق به بازی خواندن را در کودک پرورش دهید، شما و فرزندتان می توانید وقت گذاشته و خواندن را به عنوان یک ماه ماجراجویی هیجان انگیز به جای یک کار طاقت فرسا انجام دهید.

این را با کودکی مقایسه کنید که باید سعی کند در یک کلاس شلوغ درس خوانده و با همکلاسی های خود برای توجه شخصی معلم یا دستیار معلم بودن رقابت کند . تصور کنید که چه تاثیری بر روحیه کودک دارد در حالی که می ‌بیند دیگران این مهارت را یاد می ‌گیرند اما او عقب مانده است.

بنابراین کدام کودک از خود تصویر قوی تری خواهد داشت؟ کدام کودک قرار است اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد؟ واضح است که کسی که والدینش خواندن را در سنین پایین در خانه به او آموخته اند.

4. دلایل اجتماعی

حتی در سنین پایین، کودکان آگاهی اجتماعی دارند. آنها می ‌دانند چه کسی محبوب تر است؟ آنها می توانند بگویند که چه کسی می ‌تواند چه کاری انجام دهد .

اگر تعداد کمی از کودکان در مهدکودک باشند که خواندن را بلد باشند ممکن است جوایز و تشویق دریافت کنند، از آنها خواسته شود که کتاب انتخاب کنند یا تشویق شوند که داستان‌های خود را بنویسند، تصویر کنند با صدای بلند بخوانند . در برخی مدارس حتی ممکن است از آنها خواسته شود که به کودکان دیگر در درس ها کمک کنند.

این کودکان این فرصت را دارند که با همسالان خود در سطحی مطمئن تر و شایسته تر ارتباط برقرار کنند. چنین تجربیاتی موقعیت اجتماعی کودک را در بین همسالان و همچنین اعتماد به نفس او را افزایش می‌دهد.

5. زبان شناسی

کودکانی که می توانند مستقل و زودتر بخوانند فرصت بیشتری برای مواجهه با کلمات نوشتاری دارند. هرچه کودکان زودتر خواندن را بیاموزند کتاب‌ها، دانش و ایده های بیشتری در معرض آنها قرار می گیرد. نتیجه این است که باعث بهبود مهارت‌های زبانی در قالب واژگان غنی‌تر، دستور زبان صحیح ، نوشتن بهبود یافته املای بهتر و ارتباط شفاهی واضح ‌تر می‌شود.

چنین کودکانی این فرصت را دارند که واژگان وسیع‌تری برای توصیف دانش، مشاهدات و تجربیات خود ایجاد کنند. نشان داده شده است که کودکانی که دایره لغات غنی تری دارند در حوزه های تحصیلی به ویژه در سال‌های اولیه به مراتب بهتر عمل می‌کنند و مهارت های خواندن قوی‌تر آنها را نیز قادر می سازد تا به صورت شفاهی و همچنین نوشتاری موثرتر ارتباط برقرار کنند . علاوه بر این، این کودکان می توانند تعداد بیشتری از کلمات را با دید تشخیص دهند که آنها را قادر می سازد تا از محیط خود و در مورد آن اطلاعات بیشتری کسب کنند.

آموزش خواندن به کودکان با پک آموزشی باما

خوشبختانه ، این روزها برای آموزش خواندن و نوشتن ،میتوان از جدیدترین نتایج تحقیقات و روش های نوین آموزش استفاده کرد.

پک آموزشی باما ، یکی از موفق ترین روش های آموزش خواندن به کودکان پیش دبستانی است . این بسته آموزشی همراه با دی وی دی ، والدین را قادر می سازد تا در قالب بازی و سرگرمی ، کودک خود را پیش از مدرسه قادر به خواندن کلمات و جمله های مختلف کنند.

علاوه بر زبان فارسی ، آموزش خواندن کلمات انگلیسی به کودکان ، نیز با بسته آموزشی باما امکان پذیر است. 

برای کسب اطلاعات بیشتر و دیدن نتایج مستند کارایی بسته آموزشی باما ، به وبسایت مایا کودک مراجعه فرمایید. 

تلفن: ۰۹۱۹۲۲۲۰۶۹۶

www.mayakoodak.com

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی