بازدید 45158

«روز مهمی» که باید از زیر سایه «مذاکرات هسته ای» خارج شود!

متاسفانه همیشه انرژی هسته‌ای و تلاش‌های مرتبط با تحقیق و توسعه این علم حساس و حیاتی در زیر سایه سنگین موضوع «مذاکرات هسته ای» قرار گرفته و عموم مردم با شنیدن کلید واژه انرژی هسته‌ای، ناخودآگاه به یاد پروسه طولانی مدت و پرپیچ و خم مذاکرات و تحریم‌ها و آثار ناشی از آن بر زندگی خود می‌افتند.
کد خبر: ۱۱۱۳۰۰۶
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۰ 10 April 2022
«روز مهمی» که باید از زیر سایه «مذاکرات هسته ای» خارج شود!

متاسفانه همیشه انرژی هسته‌ای و تلاش‌های مرتبط با تحقیق و توسعه این علم حساس و حیاتی در زیر سایه سنگین موضوع «مذاکرات هسته ای» قرار گرفته و عموم مردم با شنیدن کلید واژه انرژی هسته‌ای، ناخودآگاه به یاد پروسه طولانی مدت و پرپیچ و خم مذاکرات و تحریم‌ها و آثار ناشی از آن بر زندگی خود می‌افتند. تصویر عموم مردم از انرژی هسته‌ای و دستاورد‌های آن با کلید واژه «مذاکرات» درهم تنیدگی محکمی پیدا کرده است.


به گزارش «تابناک» در ۲۰ فروردین ۱۳۸۵ (۹ آوریل ۲۰۰۶) خبر دستیابی ایران به فناوری غنی سازی اورانیوم و راه اندازی یک زنجیره کامل غنی سازی در نطنز اعلام شد.

دانشمندان ایرانی موفق به تولید چرخه کامل سوخت هسته‌ای در مقیاس آزمایشگاهی شدند و خبر دستیابى ایران به فناورى غنى‌سازى اورانیوم و راه اندازى یک زنجیره کامل غنى سازى توسط سانتریفیوژهاى ساخت ایران اعلام شد.

در پی این موفقیت، دانشمندان و متخصصان کشورمان در دستیابی به نسل جدیدی از سانتریفیو‌ژها در ایران و اعلام آن به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، کشورمان در زمره کشور‌های صاحب تکنولوژی در غنی‌سازی اورانیوم محسوب می‌شود و ایران به کشور‌های عضو باشگاه اتمی پیوست.

پس از آن با تصویب شوراى عالى انقلاب فرهنگى، به پاس قدردانى از تلاش‌هاى افتخار آفرین دانشمندان جوان ایرانى در دستیابى کشور به فناورى صلح آمیز هسته اى، ۲۰ فروردین مقارن با تکمیل چرخه سوخت هسته‌ای در تقویم رسمى ایرانیان «روز ملى فناورى هسته اى» نام گرفت.
برنامه ایران در سال ۱۳۵۳ این بود که در بیست سال، چرخه کامل سوخت را بومی کرده و ۲۳ هزار مگاوات برق را از طریق ۲۲ نیروگاه هسته‌ای تامین نماید. در این راستا، قرارداد‌هایی با آلمان و فرانسه منعقد شد. آلمان در دهه ۱۹۷۰ ساخت دو رآکتور هزار مگاواتی در بوشهر را آغاز کرد، اما با وجود پیشرفت ۸۵ درصدی با پیروزی انقلاب اسلامی، کار را رها نمود. فرانسه نیز کار احداث رآکتور ۳۶۰ مگاواتی دارخوین را در دهه ۱۹۷۰ میلادی آغاز کرد که البته با ۱۰ درصد پیشرفت ساخت آن را پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران رها کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و برپایی جمهوری اسلامی ایران، آمریکا و شرکای منطقه‌ای آن تلاش‌های گسترده‌ای را برای براندازی نظام نوپای جمهوری اسلامی با به کارگرفتن روش‌های مختلف و درنهایت جنگ تحمیلی ۸ ساله صورت دادند که از جمله نتایج آن توقف برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران برای بیش از یک دهه بود. در سال ۱۳۵۷ با پیروزی انقلاب اسلامی، عملیات ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای از جانب کشور‌های غربی متوقف شده بود و در طول جنگ ایران و عراق تاسیسات موجود به ویژه نیروگاه بوشهر چندین بار مورد حمله هوایی عراق قرار گرفت که در اثر آن آسیب‌هایی به تجهیزات و ساختمان‌های موجود وارد شد، اما از سال ۱۳۶۸ گام‌های نخست برای احیای هسته‌ای صلح آمیز برداشته شد.


اما این مسیر به سهولت و آسانی طی نشده و گمنامان فراوانی بودند که به رغم دانشمند، محقق و نخبه بودن فقط بعد از شهادتشان از گمنامی خارج شدند. برای طی این مسیر در گذشته و حال چه بسیار خانواده‌هایی بودند و هستند که به علت حضور فرزندان یا همسرانشان در این عرصه، مجبورند به خاطر ملاحظات علمی و امنیتی و حتی بهداشتی زندگی متفاوتی از عموم جامعه داشته هستند.

در حال حاضر تعلیم و تعلم و در زمینه انرژی هسته‌ای از حساسیت فراوانی برخوردار است و جوانان و نخبگان بسیاری هستند که برای تحقیق و اجرای پروژه‌های دانشگاهی خود با محدودیت‌های داخلی و خارجی فراوانی مواجه هستند که علی رغم همه این موانع با عشق و علاقه این مسیر را می‌پیمایند.

افراد فراوانی در قالب جایگاه‌های مختلف شغلی در مراکز هسته‌ای مشغول به فعالیت هستند که حضور تک تک آنان در این عرصه حیاتی و مهم است؛ لذا‌ ای کاش می‌شد هر سال در این روز مهم، از تلاش‌ها و اقدامات تک تک آن‌ها یاد کرد و به پاسداشت این دستاورد‌ها، عموم را با دانشمندان و نخبگان خود آشنا نمود؛ اما افسوس که اقدامات خصمانه دشمنان این مرز و بوم، موجب شده است آن‌ها همچنان گمنام بمانند.‌
 
ای کاش می شد برای عموم مردم تشریح کرد این نخبگان و فعالان عرصه هسته‌ای با چه تلاش‌ها و تکنیک‌هایی توانسته اند به رغم همه مشکلات داخلی و خارجی چرخ این علم حساس و حیاتی را در حرکت نگه دارند و بتوانند این پیام را به عموم جامعه و جهان برسانند که علی رغم همه مشکلات، این نخبه و جوان ایرانی است که می‌تواند خواستن و توانستن را معنا کند.‌
ای کاش می‌شد این اقدامات را در قضاوت و منظر عموم جامعه قرار داد که به سوالات و ابهاماتی که در این سال‌ها بدون پاسخ مانده اند پاسخ داده شود و این تصور پایان یابد که انرژی هسته‌ای، یعنی مذاکرات هسته ای. به هر حال امید است، روزی بتوان با صراحت و شفافیت و صدای رسا گفت که انرژی هسته ای با مذاکرات هسته ای تفاوت دارد و چه تلاش‌هایی و از سوی چه کسانی در زمینه گداخت هسته‌ای، ساخت محفظه شتابگر‌ها، کشاورزی هسته‌ای، تولید کیک زرد و تولید رادیو دارو‌ها و... رخ داده است.
 
در همین ارتباط روز گذشته هم ۹ دستاورد جدید در این زمینه رونمایی شد که عبارت بودند از:

۱- سند جامع راهبردی و اسناد پیوست آن؛

۲- تدوین دانش فنّی و ساخت اوّلین نمونۀ صفحات سوخت سیلیسایدی به منظور جایگزینی سوخت راکتور تحقیقاتی تهران؛

۳- طراحی و ساخت سامانۀ سم‌زدایی از پسته با استفاده از فنّاوری پلاسمای سرد؛ با این روش قارچ‌ها و باکتری‌های محصول پسته از بین می‌رود و مانعی به عنوان آفت آفلاتوکسین بیش از این در راه صادرات این محصول قرار نمی‌گیرد.

۴- طراحی و ساخت سامانۀ پلاسمای سرد برای درمان بیماری سرطان، این سامانه انتخابی، سلول‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهد و کاهش درد و رنج بیماران سرطانی را موجب می‌گردد.

۵- تولید رادیو نوکلوئید تربیوم-۱۶۱ به‌صورت بدون حامل اضافه شده؛ در این روش، ذرات رادیو اکتیو از طریق یک حامل اختصاصی بسته به نوع سرطان به تومور وصل می‌شود و سلول سرطانی را موضعی از بین می‌برد.

۶- نشاندارسازی کیت رادیوداروی پنتاگزیفور با رادیوداروی گالیوم ۶۸ با نام تجاری پارس سیگزافور، طراحی، سنتز و فرمولاسیون رادیوداروی گالیوم ۶۸- فاپی با نام تجاری پارس گالوفاپی برای تشخیص بیش از ۲۸ نوع سرطان صعب العلاج و تمام متاستاز‌های آن.

۷- تولید کیت رادیوداروی FAPI جهت نشاندارسازی با رادیوداروی لوتیشوم ۱۷۷، گالیوم ۶۸ و تکنیسیوم ۹۹؛

۸- کسب فنّاوری تولید پودر زیرکونیای پایدار، قابل مصرف در صنایع مختلف؛

۹- طراحی و ساختِ چشمۀ لیزر میکرو ماشین کاری، جهت ساخت قطعات ریز با دقّت بسیار بالا؛

باید خاطرنشان کرد تولید صفحات سوخت سیلیسایدی، نوعی سوخت هسته‌ای است که فناوری آن صرفا در اختیار تعداد انگشت شماری از کشورهاست. این توانمندی کیفیت و کمیت تولید رادیودارو‌ها را به طور قابل توجهی ارتقا خواهد داد و ایران را به یکی از کشور‌های پیشرو در حوزه فناوری هسته‌ای تبدیل می‌کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۳۶
انتشار یافته: ۴۰
وضعیت امروز ایران می گوید نه تنها اولویت ها درست انتخاب نشدند بلکه همین اولویت نخست هم به ثمر ننشسته است بعد از بیست سال هنوز قادر نیستیم یک میله سوخت بسازیم.
من یک غربگدا هستم که بصیرت هم ندارم و از سیاست هم سر در نمیارم و الان هم از آلبانی پیام میزارم . فقط تورو به حضرت عباس اون کشورهایی که موفق بودند به واسطه انرژی هسته ای شون بوده یا به واسطه مدیریت اقتصادی ؟؟
کشوری که در ساده ترین تولیدات مثل خودروی پراید و پژو بیست ساله گیر کرده چه جوری میشه باور کرد انرژی هسته ای لازم داره ؟؟ انرژی هسته ای وقتی که مردم تا کمر تو سطل زبالن به چه درد میخوره ؟ مگه زمانی که صدام حمله کرد انرژی هسته ای داشتیم که بازدارنده باشه . کلی جوون رفتن از مملکتشون دفاع کردند. . به خدا این اعتماد مردم از دست رفته و انبار باروت شده. زمانی که بفهمید دیگه دیر شده . بزارید مردم نفس بکشن
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
مشکل امثال شما همین است به بهانه انرژی هسته ای نمی خواهند پیشرفت اقتصادی داشته باشیم تحریم ها و ساز و کارش هم بخاطر این است یعنی درک این مسئله آنقدر مشکل است ؟ اگر انرژی هسته ای نبود بهانه دیگری مانند حقوق بشر وخزعبلات دیگر پیدا می کردند مثلا دستگیر یه معروفه جاسوس و اشک تمساح ریختن برای او
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
دمت گرم. گل گفتی
انرژی هسته ای جز تحریم و افزایش فقر و تورم و انزوای بین المللی برای مردم چه دستاوردی داشته؟
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
خب دوست عزیز هدف از این بازی همین بوده دیگه اگه قرار بود این سرمایه خرج پیشرفت کشور در صنعت و کشاورزی و زیست محیطی و آبادی بشه که دیگه روسیه باید دمش روی کولش می گذاشت از دنیا می رفت
اون زنجیره دانشجویانی که بقول رسانه های حکومتی بصورت خودجوش دراطراف تاسیسات هسته ای تشکیل میشدوفریادمیزدانرژی هسته ای حق مسلم ماست وتحریم هارافرصت بهش میگفتن وآـمریکاهیچ غلطی نمیتواندبکندو...الان کجاهستن؟این اوضاع اقتصادی وزندگی نابسامان وپرمخاطره مردم نتیجه همون ...هاست،مسئولین اوزمان الانم هیچ مشکلی ندارن،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
حتما الان خارج از کشورن
۲۰ ساله که داریم به خاطر انرژی اتمی تحریم میشیم گرانی و تورم و فقر و فحشا و بدبختی و بی ازدواجی و کم شدن نرخ تولد و پیرشدن جمعیت و ... را تحمل می کنیم حالا به کجا رسیدیم ؟ تمام موادی که در بالا نام بردید می تونستیم با مبلغ میلیونها دلار کمتر وارد کنیم و استفاده کنیم واقعا ارزشش را نداشت . الانم کسانی که در داخل و خارج از کشور از تحریم ما سود می برند اصلا حاضر نیستند انرژی هسته ای را متوقف کنند . ما مردم چقدر بیچاره ایم
با سلام و تحیات و آرزوی قبولی طاعات و عبادات.
برای تلاشگران این عرصه ی مهم از جان و دل ارزوی موفقیت و سرفرازی دارم و بر دستانشان بوسه می زنم.
سربلند باشی وطن من
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
دستشون درد نکنه اما این همه بدبختی کشیدیم برا همین چند قلم فناوری ؟!! آیا به هزینه ای که کردیم میارزه ،؟! آیا کشورهایی مثل همین امارات فسقلی که طی سالهایی که ما هسته ای شدیم به مراتب بیشتر از ما پیشرفت کرده وکشورش رو به قطب صنعت وتکنولوژی تبدیل کرده هم برای داشتن این رادیو داروها به اندازه ما متحمل سختی ونابودی زیر ساختها شده ؟! ‌‌خلاصه آقا اصلا ارزش این بهای سنگین رو داشته ؟!! آیا الان حال بیماران سرطانی ما خوبه ؟!! یا هنوز دنبال دارو های مورد نیاز در به در داروخانه ها هستن ,؟!
فعلا خطرناک‌تر ورود افغانی ها به ایران است
نقشه طالبان وآمریکا است که درآینده نزدیک طالبان از مرزها ‌افغانی ها در داخل مشکل بسیار بزرگی ایجاد کنند به همین علت است که فقط مردان هجوم می آورند به عنوان یک ایرانی هشدار می دهیم این افغانی های وحشی مارزخم خورده هستند ازماگفتن والله افغانی نقشه دارند
داریم به بیراهه می رویم تاوان سنگینش را کشوربا فقر وعقب ماندگی می پردازد .اگراینگونه نیست یکدست وشفاف عمل کنیم به دنیابگوییم ما طبق قوانین خودمان درهمه زمینه ها منجمله فوتبال عمل میکنیم گوربابای فدراسیونهای آسیا وجهان .
یکی می مرد ز درد بی نوایی یکی میگفت خانوم زردک میخواهی
به نظر من رئیسی باید برود و در کاخ سفید نماز بخواند تا همانند کاخ کرملین ،ویرانی و جنگ کشورشان و بیماری رئیس جمهورشان شروع شود
پاسخ ها
مهرداد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
چقدر خندیدم. تابناک با اینکه دل خوشی ازت ندارم ولی سر این کامنت خیلی شاد شدم
مشکل اصلی که این همه سال درگیرمون کرده مشکل هسته ای نبوده....بلکه مسایل جانبی دیگه ای !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! هستش که از مسئله اصلی اصلی تر شده......
مرده شوره این هسته ای و اتمی رو ببرن که جز نکبت و بدبختی و تحریم و نابودی ملت ایران چیزی بهمراه نداشت ..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
احسنت
یعنی منافع مادی و معنوی انرژی هسته ای برای مردم خیلی بیشتر از خسارتهای ناشی از تحریم ها است؟ صرفنظر از پر شده جیب کاسبان تحریم، پس چرا مفلوک ترین ملت های جهان شده ایم؟
با وجود این همه نفت و گاز لازم نبود کشور را با تحر یمها به مرز نابودی برسانید
ما اگه انرژی هسته ای نخواهیم کی را باید ببینیم
نابود شدیم با این انرژی هسته ای
البته بدترین تبلیغات رو هم شهرداری تهران براش در نظر گرفته ! درحالی که همه می دانیم، اوضاع تولید برق در تابستان گذشته چه طور بوده و همین الان هم شب ها خیابان ها تاریک هستند... شهرداری بیلبورد زده که صنعت هسته ای برای تولید برق مفید و خوبه ! خب احتمال نمی دن یکی براش سوال پیش بیاد ، این چه صنعت و فایده ای هستش که 20 ساله تحریمش رو می کشیم ولی هنوز فایده اش درنیومده ؟؟؟؟
پاسخ ها
حافظ
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
امارات بدون تحریم به چندین برابر ایران درتولید برق هسته‌ای رسید با یک چهارم وقت ایران ومردمش هم درناز ونعمت هستند مسولان ما ادعا زیاد دارند
ایند انرژی هسته ایست
بجای انرژی هسته ای می توان روی انرژی خورشیدی و تصفیه آب دریا و انرژی بادی متمرکز شد. و تاوان نداد
از هرچه هسته ای و مذاکرات متنفرم بیست سال است مردم را اسیر کرده اید و تبلغ می کنید که این فناوری چقدر مفید است خسارت این فناوری از فواید آن بسیار بیشتر است با تبلیغات هم چیزی عوض نمی شود
متاسفانهخ این دولت و این تیم منافع ایران را فدای منافع روسیه کرده اند همین که در این شرایط گران شدن نفت حاضر نیستند تلباش کنند کشور از تحریم خارج شود نشان می دهند منافع روسیه برای آنها اهم و اولویت است و هر کسی که منافع روسیه برایش مهم باشد نه تنها ایرانی نیست بلکه دشمن این آب و خاک است.
کاش می گفتین در ازای چیزی که به دست آوردیم چه بخش هایی از هویت ایران نابود شد
با انرژی هسته ای می توان خشکسالی و گرد و غبار را ریشه کن کرد؟
با انرژی هسته ای می توان خشکسالی و گرد و غبار را ریشه کن کرد؟
با این روند معلومه که به هم گره می خوره 22 سال ه درگیریم هنوز هم سوخت ندیدیم نیروگاه هم نساختیم اما بازی خوردیم اونم از چه کسانی!!!؟
درود
یک سوال داشتم از نویسندگان این نوع مقالات
یادم هست چندین سال پیش مردم تو حرکات نمایشی یا خود جوش شعار می دادند انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست
خوب الان به انرژی هسته ای رسیدیم تحریم هم شدیم این همه هزینه هم از جیب مردم و سفره کوچک شده آنها رفت
چی به مردم رسید
آیا اورانیوم غنی شده را حتی توانستید به کشور دوست روسیه و یا چین بفروشید و پولش را سر سفره مردم بیاورید
چرا خودتان را گول می زنید....چرا قلم شما برای حق پای مال شده مردم نمی چرخد
اگر سیاستهای کلان کشور به جای رفتن به دنبال انرژی هسته‌ای ..دنبال انرژی پاک خورشید رفته بود با این پول از بین رفته...چند تا نیروگاه خورشیدی ساخته بودید
امروز جنوب کشور دچار خشکسالی شده...
یا این همه هزینه انرژی هسته‌ای می توانستید چند کارخانه آب شیرین کن بسازید..و جنوب کشور را آباد کنید
قلم ها سیاست های غلط می سازد
فکری کنید ارزبازان وارد میدان نشوند مردم تحمل گرانی بیش از این ندارند
انرژی هسته ای که بعد از 30 سال هزینه های گزاف نتواند برق یک مملکت را تامین کند

فناوری هسته ای نیست، بلکه دکانی برای آقایان است

جز تحریم و فقر و فلاکت و نابودی نسل ها چیزی حداقل برای ایران نداشت
تا جایی که یادم میاد قرار بود هم اقتصاد مردم بچرخه هم هسته ای.شما مسئولان بواسطه تورم و فقر مطلق مردم باید یا استعفا بدید یا محاکمه شوید ربطی ندارد با برجام یا بدون برجام مهم عدم کفایت شما برای اداره کشور و تامین حد اقلها برای مردم است.اعتماد مردم از شما سلب شده و باید یا اعتماد مردم رو جلب کنید یا استعفا بدید ...
رادیو دارو ؟!! اما مردم همچنان در به در داروخانه ها برای تهیه داروهای سرطانی اند !!! چی می گی برا خودت ها ؟!!
انرژی هسته ای که در آخرش مجبور به کنار گذاشتن آن باشیم به چه دردی میخورد درحالیکه مردم گرسنه اند این انرژی وبا میلیارها دلار در دستمان مانده!!!اگر بمب هسته ای حرام است پس الان به کجا میرویم؟؟!!!
مملکت دست گروهی است هرچه بخواهند میکنند فقط دکان بازار اقایان باز باشد کافی است خجالت خوب چیزی است بیست سال اندر خم یک کوچه مردمو به فلاکت رساندید بس کنید تغیر کلی باید در کشور بشود از نظر عقیدتی وسیاسی کشور شعار دهنده زیاد دارد دلسوز ندارد ای هوار
بخدا خسته شدیم هر جا را نگاه میکنیم فساد کلیه ارزش های زندگی مون نابود شده اگه یه روز دیرتر میری چیزی بخری بیست درصد گرون شده تدبیر درست
لعنت به انرژی هسته ای که مردم رو بدبخت کرده مسئولین به چی فکر میکنن که دل خوش کردن به انرژی هسته ای فلاکت و بد بختی مردم رو نمیبینن تحریمها زندگی مردم رو داغون کرده
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست