بازدید 8658

واکنش‌ها به ماجرای شهادت ۲ روحانی

۱۶ فروردین ماه خبری مبنی بر حمله به ۳ طلبه در حرم مطهر رضوی منتشر شد که به سرعت در فضای مجازی چرخید و تنها چند ساعت پس از وقوع حادثه تعداد زیادی از مردم در مورد آن به گمانه‌زنی پرداختند.
کد خبر: ۱۱۱۲۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۲:۴۳ 09 April 2022
به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، در همین حال بود که فیلم‌هایی از حمله فرد مسلح در حرم مطهر رضوی منتشر شد که فردی ناشناس در صحن پیامبر اعظم (ص) را نشان می‌داد که با در دست داشتن چاقو به سه تن از روحانیون حمله کرده بود. ضارب در فیلم مرد جوانی بود که با در دست داشتن چاقویی بین حلقه‌ای از زائران قرار گرفته است.

پس از چرخش اخبار در رسانه‌ها آستان قدس رضوی اولین اطلاعیه مبنی بر مجروح شدن طلاب با ضربات چاقو توسط فردی ناشناس را منتشر کرد. در این اطلاعیه گفته شده بود که ضارب بلافاصله با هوشیاری زائران، تلاش عوامل انتظامات و یگان حفاظت بازداشت و تحویل مقامات انتظامی شد و مصدومان نیز به سرعت به بیمارستان منتقل شدند.

یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی، در واکنش به این حادثه اعلام کرد یکی از روحانیون مجروح به دلیل شدت جراحات در همان لحظه جان خود را از دست داد و ۲ نفر دیگر با توجه به وخامت حالشان تحت مراقبت‌های ویژه قرار گرفتند.

همچنین وی این اقدام جنایتکارانه و هتک حرمت حرم مطهر رضوی (ع) و روحانیت معظم را محکوم کرد و از درگاه خداوند برای خانواده شهید اصلانی صبر جمیل و برای ۲ روحانی دیگر شفای عاجل مسالت کرد.

محمدحسین درودی، دادستان خراسان رضوی نیز در ادامه ماجرا از تشکیل پرونده این حادثه در دادسرای خراسان رضوی خبر داد و همچنین گفت که فرد ضارب تابعیت خارجی دارد.

در جریان پیگیری اخبار حادثه حرم خبر فوت روحانی دوم در برخی از رسانه‌ها منتشر شد که حجت‌الاسلام فاطمی‌ارفع، قائم مقام امور مساجد مشهد، این خبر را تکذیب کرد و گفت این خبر شایعه بوده و باعث نگرانی خانواده این روحانی شده است.

سازمان اطلاعات سپاه نیز در خصوص حادثه حرم مطهر رضوی بیانیه‌ای منتشر کرد که با توجه به اهمیت و حساسیت‌های موجود در پرونده و ادامه بازجویی‌های تخصصی از فرد ضارب توصیه کرد از هرگونه گمانه‌زنی نامعتبر در خصوص این ماجرا پرهیز شود.

محسن داوری، فرماندار مشهد هم با توجه به آخرین اطلاعات به دست آمده در آن زمان اعلام کرد که ضارب حادثه حرم رضوی تحت تاثیر القائات صهیونیستی، استکبار جهانی و تکفیری بوده است.

پس از گذشت مدتی و در ساعات پایانی شب از مدیر بیمارستان شهید کامیاب مشهد، دکتر مسعود خانی وضعیت روحانیون مجروح در حادثه حرم پس از عمل‌های جراحی را جویا شدیم که او حال آنان را پایدار اعلام کرد و از مردم خواست که برای این ۲ نفر دعا کنند.

همچنین تولیت آستان قدس رضوی و استاندار خراسان رضوی پس از اینکه ۲ روحانی مجروح به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شدند از آن‌ها عیادت کرده و در جریان آخرین وضعیت درمان‌شان قرار گرفتند و برای‌شان آرزوی سلامتی کردند.

حجت‌الاسلام احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، در دیدار با خانواده شهید اصلانی نیز هتک حرمت به ساحت قدسی حضرت امام علی ابن موسی الرضا (ع) را به شدت محکوم و گفت آستان قدس با هرگونه قصور در رابطه با واقعه حرم برخوردی جدی خواهد کرد.

مسئولین کشوری نیز در پی این حادثه بیانیه‌هایی صادر کردند و این واقعه را محکوم کردند.

در همین راستا رئیس جمهور، وزارت اطلاعات را مکلف کرد با همکاری تمامی نهاد‌های ذی‌صلاح به سرعت تمامی عوامل مؤثر حادثه مشهد را شناسایی و تحت تعقیب قرار داده و نتیجه را به اطلاع عموم مردم برسانند.

محمدباقر قالیباف نیز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حمله اخیر به ۳ طلبه در حرم امام رضا (ع) تاکید کرده بود که مسئولین باید چنین اتفاقاتی را به جد پیگیری و آن را ریشه‌یابی کنند.

همچنین علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در حساب کاربری خود در توییتر بر برخورد فوری و قاطع با عاملان جنایت مشهد تاکید کرد.

نمایندگان تعدادی از گروه‌های افغانستانی و همچنین جمعی از اساتید حوزه، دانشگاه، فرهنگیان واصحاب رسانه افغانستانی در ایران نیز با صدور بیانیه‌هایی حادثه مشهد را محکوم کردند.

نصرالله پژمانفر، نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی نیز خواستار ورود جدی دستگاه‌های امنیتی به حادثه حرم امام رضا (ع) شد و گفت که قطعا این حرکت صهیونیستی است.

روز پنجشنبه، ۱۸ فروردین ماه پیکر شهید حجت‌السلام محمد اصلانی با حضور سیل عظیمی از مردم مشهد تشییع و در حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد. اما در همان روز متاسفانه خبر شهادت روحانی دوم، حجت‌اسلام محمدصادق دارایی که به شدت در حادثه مجروح شده بود و تحت عمل‌های جراحی متفاوتی قرار گرفته بود، منتشر شد.

استاندار خراسان رضوی و تولیت آستان قدس نیز پس از اطلاع از این خبر در منزل شهید حجت‌السلام محمدصادق دارایی حضور یافتند و معتقد بودند که مسیر حرکت این شهید مسیری پرافتخار و ماندگار خواهد ماند.

آیت‌الله علم‌الهدی، نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی نیز در خصوص شهادت ۲ روحانی در نماز جمعه ۱۹ فروردین ماه مصیبت هتک حرمت حرم امام‌رضا (ع) را از سنگین‌تر‌ها مصیبت‌ها دانست.

پیکر شهید دارایی نیز روز جمعه پس از اقامه نماز جمعه با حضور مردم و مسئولین خراسان رضوی در کنار شهید اصلانی دیگر شهید حرم، در حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی