بازدید 5170
تعویق سفر پلوسی به تایوان؛

چرا چین نگران روابط آمریکا و تایوان است؟

هر چند سفر نانسی پلوسی به تایوان به خاطر بیماری کرونای او کنسل شد اما به نظر می رسد که واشنگتن تلاش دارد تا از ماجرای تایوان برای باج گیری علیه چین استفاده کند.
کد خبر: ۱۱۱۲۷۴۳
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۸ 08 April 2022

به گزارش تابناک، درست وقتی نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا چمدان‌هایش را جمع کرده بود تا راهی تایلند و سپس تایوان شود، بیماری کرونا او را خانه‌نشین کرد تا خیال چینیها از بابت سفر این مقام امریکایی به بخشی از قلمروشان کمی اسوده تر شود. کمی پیش از اعلام این خبر چین گفته بود که پکن اقدامات بسیار جدی اتخاذ خواهد کرد و چنین سفری تاثیر بسیار بدی بر روابط این دو کشور خواهد گذاشت.

چرا چین با سفر مقامات امریکایی به تایوان مخالف است؟
چین تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و آن را چین تایپه می‌خواند. این در حالیست که تایوانی‌ها مایل نیستند تا تحت حاکمیت چینی ها و با نظارت پکن زندگی کنند. تا سال ۱۹۷۱ دولت تایوان دولت مشروع چین به حساب می‌آمد اما پس از آن کرسی این دولت به جمهوری خلق چین در سازمان ملل واگذار شد. پکن دولت تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد و این کشور را بخشی جدا شده از کشور چین می‌داند و خواهان بازگشت آن است. البته تایوانی‌ها هم در پنج دهه گذشته استقلال خود از چین را به طور رسمی اعلام نکرده‌اند. از اکتبر سال گذشته میلادی، چین اقدام به فرستادن تعداد زیادی جت نظامی به تایوان کرد. این اقدام نگرانی های زیادی به بار اورد اما همزمان شی جین پینگ، رییس جمهور چین به بایدن قول داد که به "توافق تایوان" پایبند باشد. طبق این توافقنامه امریکا اجازه دارد تا روابط غیر رسمی قوی خود را با تایوان حفظ کند. ایالات متحده به عنوان بخشی از قانون روابط واشنگتن با تایوان، به تایوان سلاح می‌فروشد و از این کشور در دفاع از خود دفاع می‌کند.

 

 

پیش از اعلام خبر سفر نانسی پلوسی به تایوان و در اسفندماه یک هیات امریکایی وارد تایوان شد. سفر این هیات به رهبری مایک میلی، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا در زمانی صورت می‌گیرد که تایوان سطح هشدار خود را افزایش داده و نگران انجام اقدامات نظامی از سوی پکن بود. این سطح از روابط چینی ها را به شدت ازرده خاطر کرد. برای آنها تایوان یک خط قرمز و کمک رسانی به آن عبور از خط قرمز پکن است و می تواند مستقیما بر روابط چین و امریکا تاثیر بگذارد.

سفر احتمالی نانسی پلوسی هر چند که به جایی نرسید اما خبر آن همزمان با انتشار خبری مبنی بر فروش تجهیزات تازه نظامی آمریکا به تایپه بود. پنتاگون روز سه‌شنبه تایید کرده بود که دولت ایالات متحده فروش یک بسته جدید نظامی شامل تجهزات و خدمات آموزشی به ارزش ۹۵ میلیون دلار را به منظور تعمیر و نگهداری سامانه پدافند هوایی پاتریوت که در جزیره تایوان استقرار یافته، تایید کرده است. پنتاگون تاکید کرد که تجهیزات و خدمات آموزشیِ در دست فروش به تایوان به عنوان «یک عامل بازدارنده در برابر تهدیدات منطقه‌ای و تقویت توان دفاع از اراضی این جزیره» عمل می کند.

این اقدام توانست چینی ها را آنقدر عصبانی کند که رسما علیه سفر این مقام امریکایی به تایوان سخنرانی کنند و آن را تهدیدی بزرگ برای روابط دو کشور بدانند.

حمایت چین از روسیه و خشم امریکایی ها
اما موضوع دیگری که در این زمینه مطرح شدهُ حمایت چین از حمله نظامی روسیه به اوکراین است. تا امروز پکن حاضر به محکوم کردن حمله نظامی به اوکراین نشده و یکی از جدی ترین حامیان پوتین به حساب می آید. این در حالیست که روس ها تحت شدیدترین تحریم ها قرار گرفته اند. ایالات متحده در تلاش است تا جایی که می تواند دور پوتین و روسیه را از کشورهایی که می توانند در هنگام خطر یا مشکلات اقتصادی به او کمک کنند خالی کند. هر چند چینیها حمایت تسلیحاتی از روسیه را تکذیب می کنند اما از نظر سیاسی خود را وارد موضوع اوکراین نکرده اند. این در حالیست که تحلیل گران معتقدند سفر پوتین به پکن پیش از حمله به اوکراین با هدف گرفتن چراغ سبز از رییس جمهور این کشور بود تا از حمایت یک کشور قدرتمند از نظر نظامی و اقتصادی مطمئن باشد.

چین متهم است که به روسیه در جهت دور زدن تحریم های اقتصادی غرب کمک میکند. با این حال پکن گفته است که این ادعا صحیح نیست. از سوی دیگر هفته گذشته گزارشی در مورد حملات سایبری از سوی چین علیه اوکراین منتشر شد که هشدار شدید اروپاییها به پکن را در پی داشت.

به نظر می رسد که امریکایی ها به تایوان به عنوان ابزاری برای کنترل چین نگاه می کنند. آنها نگران این هستند که در اینده نزدیک چینی ها حمایت از روسیه را از رای دادن یا رای ندادن علیه قطع نامه هایی در مورد مسکو فراتر ببرد و حمایت تسلیحاتی و جبران تحریم ها را در دستور کار قرار دهد و برای جلوگیری از این امر، دست بر روی نقطه ضعف های چین می گذارد. در این بین تایوان برای چینی ها مانند استخوان در گلویی است که تجهیز آن از سوی ایالات متحده می تواند چین را به شدت نگران کند. در چنین شرایطی سفر نانسی پلوسی می توانست به مانند هشداری برای پکن تلقی شود تا خود را در راستای سیاست های غربی علیه روسیه قرار دهد و همچنین فکر انجام عملیاتی مشابه در جهت تصرف چین تایپه را از سر بیرون کند. اتفاقی که حالا با بیماری پلوسی به تعویق افتاده است.

 

خبرآنلاین

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل