بازدید 8095

واکنش نواز شریف به حکم دادگاه پاکستان

دیوان عالی پاکستان که بزرگترین نهاد قضایی در این کشور محسوب می شود و تصمیمات آن الزام آور است، دیروز (پنج شنبه) با صدور تصمیمی تاریخی و بی سابقه، از بزرگترین بحران قانون اساسی پاکستان از زمان تاسیس آن پرده برداشت و تصمیم جلسه پارلمان مبنی بر لغو رای عدم اعتماد به عمران خان نخست وزیر این کشور که سوم آوریل جاری گرفته شد را باطل کرد.
کد خبر: ۱۱۱۲۷۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۱ 08 April 2022

 

به گزارش  تابناک به نقل از الریاض، دیوان عالی پاکستان به این امر بسنده نکرد و تصمیمات عارف علوی رئیس جمهور این کشور مبنی بر انحلال دولت و پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام را که به پیشنهاد نخست وزیر ارائه شده بود، باطل دانست. دادگاه همچنین تصمیم گرفت فردا(شنبه) جلسه مجلس را برای طرح موضوع رای اعتماد به دولت عمران خان تشکیل دهد.

ناظران، تصمیم تاریخی دیوان عالی پاکستان را ضربه بزرگی به عمران خان و حزبش(جنبش انصاف) توصیف میی کنند که نه تنها منجر به رای عدم اعتماد به دولتش می شود بلکه احتمال شکستش در انتخابات زودهنگام را که مطمئنا در پایان سال جاری برگزار می شود، تقویت می کند.

خان ستاره سابق کریکت، هفته گذشته اکثریت خود را در پارلمان از دست داد و روز یکشنبه با رای عدم اعتماد مخالفان مواجه شد اما نایب رئیس مجلس که یکی از اعضای حزب خان است، این اقدام را که احتمال شکست خان در آن می رفت، رد کرد و گفت: «این بخشی از یک توطئه خارجی است و خلاف قانون اساسی است».

ناظران تاکید می کنند که حکم دیوان عالی پاکستان نه تنها نظام قانون اساسی را نجات داد بلکه مسیر دموکراسی، حاکمیت قانون و دولت نهادها را به مسیر مستقیم بازگرداند در حالی که این کشور مجهز به سلاح هسته ای که نزدیک به نیمی از تاریخ خود توسط ارتش اداره می شد، با ممانعت از رای گیری در پارلمان داشت گرفتار یک بحران قانون اساسی کامل می شدِ، موضوعی که شهباز شریف رهبر مخالفان در توصیف آن گفت: «کمتر از خیانت بزرگ نیست».

بلافاصله پس از اعلام این حکم، مخالفان پاکستان آن را جشن گرفتند و آن را پیروزی قانون اساسی و حاکمیت قانون قلمداد کردند و نواز شریف در تماس تلفنی با روزنامه الریاض در محل اقامتش در لندن گفت:«حکم دادگاه که انتظارش طول کشید، به جنجالی پایان داد که دولت عمران خان به پا کرده و قانون اساسی را دستکاری کرده و دولت را ربوده بود».

شریف ادامه داد:«به مردم پاکستان به خاطر پیروزی بر کسانی که می خواستند کار دموکراتیک را خراب کنند و توانایی ها و دستاوردهای کشور را نادیده بگیرند، تبریک می گوییم».

وی با اشاره به اینکه مرحله آتی آسان نخواهد بود، ادعا کرد که «بعد از سلب اعتماد دولت عمران خان و دستیابی مخالفان به رای اعتماد مجلس، برادرش شهباز شریف مرحله آتی را به عنوان نخست وزیر پاکستان اداره خواهد کرد».

از سوی دیگر مولانا فضل الرحمان رهبر حزب جمعیت علمای اسلام شاخه فضل الرحمان، شهباز شریف رييس حزب اتحادیه اسلامی و برادر نواز شریف و بیلاوال بوتو زرداری، رهبر حزب مردم پاکستان دیروز در اظهاراتی در گفتگو با شبکه های ماهواره ای پاکستانی، از تصمیم دادگاه عالی استقبال و تاکید کردند که «دادگاه عالی، دموکراسی و قانون اساسی را به مسیر درست آن بازدگردانده است».

مخالفان دولت پاکستان امروز(جمعه) با شادی پراختند و امروز را جمعه شکر برشمردند.

گفتنی است دولت عمران خان، نخست وزیر پاکستان روند تحقیقات درباره فساد رهبران سیاسی این کشور را از زمان رسیدن به نخست وزیری در سال ۲۰۱۸ تسریع کرد. در همین راستا نواز شریف و برادرش شهباز در پرونده های فساد تحت تعقیب قرار گرفتند.

 

شفقنا

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی