بازدید 43961
با چهل و دومین روز حمله روسیه به اوکراین

درخواست کی‌یف از مردم جهت تخلیه فوری شرق اوکراین/ رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا: بحران اوکراین چند سال طول می‌کشد/ قرار گرفتن دختران پوتین در فهرست تحریم های اتحادیه اروپا

چهل و دومین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که تحولات و رویداد‌های زیادی را به دنبال خود داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۱۲۴۴۳
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳ 06 April 2022

مسکو خطاب به زلنسکی: تا دیر نشده همین الان تصمیم بگیر

بین الملل تابناک: چهل و دومین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که تحولات و رویداد‌های زیادی را به دنبال خود داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

30 برابر شدن خریدهای نظامی اوکراین از ترکیه
۱۴۰۱/۰۱/۱۷ - ۲۰:۵۸

داده‌های رسمی نشان می‌دهد که اوکراین در سه ماهه اول سال جاری میلادی تقریباً ۳۰ برابر بیشتر از یک سال قبل از ترکیه تجهیزات صنایع دفاعی خریداری کرده است.

به نوشته شماره چهارشنبه روزنامه «دیلی صباح» داده‌های منتشر شده توسط مجمع صادرکنندگان ترکیه (TIM) نشان می‌دهد که ترکیه در این دوره ۵۹.۱ میلیون دلار از چنین محصولاتی را به اوکراین صادر کرده است. این مجمع، به طور خاص به نوع تجهیزات اشاره‌ای نکرده است.

اوکراین در سال‌های اخیر بیش از ۲۰ هواپیمای بدون سرنشین «بیرقدار» را از ترکیه خریداری کرده است. گفته می‌شود که ۱۶ فروند دیگر در ۲۷ ژانویه سفارش داده که اوایل ماه مارس تحویل داده شده است.

آنکارا و کیف روابط دیرینه دفاعی و همکاری دارند. ترکیه که عضو ائتلاف نظامی ناتو است، دارای مرز مشترک دریایی با اوکراین و روسیه در دریای سیاه است و روابط خوبی با هر دو دارد.

در حالی که آنکارا از حمله روسیه انتقاد کرده اما در تلاش است تا روابط نزدیک خود را متعادل کند و خود را به عنوان یک بی طرف در تلاش برای میانجیگری قرار داده است.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه بارها از روسیه به دلیل حمله به اوکراین انتقاد کرده است، اما همچنین تصریح کرده است که می خواهد مسیرهای ارتباطی با همتای روس خود، «ولادیمیر پوتین»، باز بماند.

این در حالی است که چند تحلیلگر امور نظامی آمریکایی به تازگی با بررسی تحولات اوکراین و استفاده این کشور از پهپادهای «بیرقدار» ساخت ترکیه نوشتند، روسیه در نبرد پهپادی با اوکراین برتری کامل را ندارد، اما بیرقدارهای اوکراین نمی‌توانند پشتیبانی هوایی نزدیک ارائه دهند زیرا آنها برابر پدافند هوایی روسیه بسیار آسیب پذیر هستند.

«کریستن فونتنروز» و «اندی دربی» در تحلیل خود عنوان کردند که «زمان» یک عامل مهم است. در ترکیه، چرخه تولید بیرقدار کند است، به این معنی که آنکارا نمی‌تواند تعداد مورد نیاز را به موقع در اختیار اوکراین قرار دهد. همچنین، حتی اگر اوکراینی‌ها با پهپادهای ترکیه به خوبی عمل کنند، باز هم زمان می‌برد تا در عملیات زمینی درگیر شوند. آنها در ارائه پشتیبانی هوایی نزدیک شکست خورده‌اند، زیرا این سیستم هنوز برابر دفاع هوایی آسیب پذیر است.

به گفته این دو تحلیلگر آمریکایی، در سوریه و لیبی، پهپادهای ترکیه به سامانه پدافند هوایی متحرک «پانتسیر-اس ۱» آسیب جدی وارد کردند، اما روسیه از این سامانه در اوکراین استفاده نمی‌کند. ناتوانی بیرقدار در ارائه پشتیبانی هوایی لازم در حقیقت زیر مشهود است، ۳۹ فروند از این نوع پهپاد در لیبی سرنگون و مفقود شد، ۸ فروند در سوریه و ۳ فروند از این پهپاد نیز در مناقشه قره باغ سرنگون شده است، و شماری از آن‌ها توسط روس‌ها سرنگون شده‌اند که اوکراین هنوز در حال شمارش است.

درخواست کی‌یف از مردم جهت تخلیه فوری شرق اوکراین
۱۴۰۱/۰۱/۱۷ - ۲۰:۳۴

اوکراین روز چهارشنبه به ساکنان مناطق شرقی این کشور توصیه کرد که به دلیل احتمال حمله روسیه، منطقه را به سرعت تخلیه کنند.

به گزارش «خبرگزاری فرانسه»، «ایرینا ورشچوک» معاون نخست وزیر اوکراین گفت: «فرمانداران مناطق "خارکف"، "لوهانسک» و «دونتسک» از مردم می‌خواهند که این مناطق را ترک کنند و هر کاری انجام می‌دهند تا اطمینان حاصل شود که تخلیه‌ها به صورت سازماندهی شده انجام می‌شود.»

مقام‌های اوکراین خطر کشته شدن در درگیری بین نیروهای نظامی دو کشور را دلیل توصیه برای ترک فوری شرق اوکراین اعلام کرده‌اند.

آمریکا سرمایه‌گذاری‌های جدید در روسیه را ممنوع می‌کند
۱۴۰۱/۰۱/۱۷ - ۱۳:۵۲

رسانه‌های غربی به نقل از منابع آگاه مدعی شده‌اند دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد با اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه فشارها علیه این کشور به بهانه حمله به اوکراین را افزایش دهد.

روزنامه انگلیسی «فایننشال‌تایمز» به نقل از منابع مطلع گزارش داد ممنوعیت سرمایه‌گذاری‌های جدید در روسیه و افزایش تحریم‌های مربوط به نهادهای مالی این کشور جزو تدابیر تنبیهی جدیدی است که دولت بایدن قصد دارد آن را به زودی معرفی کند.

یک منبع مطلع گفت: «تدابیر جدید، بخش‌های کلیدی قدرت ملی روسیه را تضعیف خواهد کرد، ضربه‌هایی اقتصادی شدید و فوری به اقتصاد روسیه وارد خواهد کرد و دزدسالاران روسیه که بودجه جنگ روسیه را تأمین می‌کنند را پاسخگو خواهد کرد.»

منبع مورد استناد فایننشال‌تایمز مدعی شده از تحریم‌های جدید روز چهارشنبه رونمایی خواهد شد. این تحریم‌ها با هماهنگی کشورهای گروه هفت و اتحادیه اروپا تهیه شده‌اند.

منبع مطلع گفت: «این تدابیر با هماهنگی متحدان و شریکانمان اتخاذ خواهند شد و نشان‌دهنده عزم و اتحاد ما برای تحمیل هزینه‌های بی‌سابقه به روسیه بابت جنگش در اوکراین است.»

لاوروف: غرب در تلاش برای مختل کردن مذاکرات صلح است
۱۴۰۱/۰۱/۱۷ - ۱۱:۵۴

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه (دیروز) گفت مسکو معتقد است که غرب در حال ایجاد «هیجان و تنشج» در مورد کشتار جمعی ادعایی در شهر «بوچا» اوکراین است تا مذاکرات صلح بین مسکو و کی‌یف را از مسیر خود خارج کند.

لاوروف افزود که وقایع ادعا شده در این شهر که وی از آن به عنوان «تحریک‌آمیز» یاد کرد، درست در زمانی که پیشرفت در مذاکرات صلح در استانبول ایجاد شده بود، معرفی شده است. رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در این خصوص توضیح داد: ما اینطور فکر می‌کنیم که دلیل آن در تمایل به یافتن بهانه‌ای برای ایجاد اختلال در مذاکرات جاری نهفته است. و این کار دقیقاً در زمانی انجام می‌شود که همانطور که گفته می‌شود، نوری، هرچند نه چندان درخشان شروع به تابش کرد.

وی افزود: در ۲۹ مارس، برای اولین بار در کل دوره تماس بین هیأت‌های ما (مذاکره‌کنندگان روسیه و اوکراین)، طرف اوکراینی چشم‌انداز مکتوب در مورد اینکه معاهده به لحاظ وضعیت اوکراین و تضمین‌های امنیتی چگونه ممکن است به نظر برسد، ارائه کرد.

به گفته لاوروف، در جریان مذاکرات با روسیه، کی‌یف برای اولین بار است که آمادگی خود را برای اعلام بی‌طرفی، عدم همسویی با هیچ بلوکی و وضعیت غیرهسته‌ای به صورت مکتوب نشان داد. علاوه بر این، به گفته او، اوکراینی‌ها خودداری از استقرار تسلیحات کشورهای خارجی در خاک خود یا انجام تمرین‌هایی در آنجا با مشارکت ارتش خارجی بدون رضایت همه کشورهای ضامن معاهده آینده از جمله روسیه را مدون کرده‌اند.

به گزارش شبکه «راشا تودی»، لاوروف استدلال کرد ضمانت‌های امنیتی ارائه شده در این توافقنامه، به طور کامل گسترش ناتو به سمت شرق را رد و امنیت غیرقابل تقسیم در قاره اروپا را تضمین می‌کند. وزیر خارجه روسیه افزود، خود طرف اوکراینی در پیش‌نویس مفاد اصلی آورده که تضمین‌های امنیتی در مورد کریمه و دونباس اعمال نمی‌شود؛ اقدامی که لاوروف آن را «پیشرفت» خواند.

وی در ادامه گفت: یک بار دیگر می‌خواهیم از کسانی که اقدامات کی‌یف را هدایت می‌کنند و می‌دانیم که چه کسانی هستند، بخواهیم مسئولیت خود را در قبال امنیت در اروپا درک کنند... روسیه آماده این گفت‌وگو است، اما برای اینکه ما پیشرفت واقعی و نه در ظاهر داشته باشیم، اصرار داریم که سیگنال روشنی به کی‌یف ارسال شود تا در خرابکاری شرکت نکند، در غیر این صورت خطر تکرار سرنوشت توافقات مینسک را داریم و هرگز با این موضوع موافقت نخواهیم کرد.

قرار گرفتن دختران پوتین در فهرست تحریم های اتحادیه اروپا
۱۴۰۱/۰۱/۱۷ - ۱۱:۵۳

هم زمان با اینکه اتحادیه اروپا "اقدامات تنبیهی" از جمله ممنوعیت واردات زغال سنگ از روسیه را اعلام کرده، بروکسل قصد دارد دختران ولادیمیر پوتین را با تحریم‌های جدید هدف قرار دهد.

به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، نام «کاترینا تیخونووا» و « ماریا ورونتسوا»، دختران ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه که زندگی مخفیانه‌ای دارند، در پیش‌نویس فهرست افراد تحریمی است؛ از جمله تحریم‌شدگان می‌توان به سیاستمداران، الیگارش‌ها و خانواده‌های آن‌ها اشاره کرد.

این فهرست که قرار است تغییراتی در آن اعمال شود و به موجب این تغییرات، مسدود شدن دارایی‌ها و محدودیت‌های سفر جزو تحریم‌های جدید خواهند بود، امروز (چهارشنبه) برای تصویب مطرح می‌شود.

خانم ورونتسوا مالک یک پروژه سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت و بهداشت است و خانم تیخونووا یک موسسه هوش مصنوعی را در مسکو اداره می‌کند؛ بدین ترتیب این اقدام اتحادیه اروپا "بسیار نمادین" است تا مشخص شود که آیا دختران ولادیمیر پوتین دارایی‌هایی را در خارج از مسکو دارند یا خیر.

علاوه بر این، کمیسیون اروپا بسته‌ تحریمی جدیدی را علیه روسیه معرفی می‌کند، اقدامات محدودکننده‌ای از جمله ممنوعیت واردات زغال‌سنگ روسیه و ارسال تجهیزات جدید به این کشور.

اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت: ما همگی تصاویر وحشتناکی که از بوچا و سایر مناطق در اوکراین منتشر شده را مشاهده کردیم. این جنایات بی‌پاسخ نخواهد ماند.

همچنین در این خصوص، لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس اظهار کرد که تحریم‌های غرب، اقتصاد روسیه را به "دوران اتحاد جماهیر شوروی" بازگردانده است و همچنین وی خواستار "اقدامات سخت‌تری" از جمله ارسال تجهیزات به کی‌یف شد تا جنگ در اوکراین را متوقف کند.

این سیاستمدار انگلیسی افزود که این اقدامات جدید با همکاری گروه ۷ (G۷) و اتحادیه اروپا انجام خواهد شد؛ اقداماتی که می‌تواند تحریم‌ها را علیه موسسات مالی در روسیه بیشتر کند.

از طرفی، سفیران اتحادیه اروپا درخصوص محدودیت‌های تجارتی علیه چهار بانک روسی، بخش کشاورزی و تولیدات و مواد غذایی و انرژی گفت‌وگو خواهند کرد. این در حالیست که سفیر روسیه در اتحادیه اروپا با اشاره به هشدار پوتین مبنی بر اینکه مسکو صادرات مواد غذایی به کشورهای "متخاصم" را به دقت "نظارت" خواهد کرد، نسبت به اقدام تلافی‌جویانه هشدار داد.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا: بحران اوکراین چند سال طول می‌کشد
۱۴۰۱/۰۱/۱۷ - ۱۱:۵۲

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت که باور دارد مناقشه اوکراین «بسیار بلندمدت» بوده و چندین سال ادامه خواهد داشت.

به گزارش مجله خبری ویک، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا که بالاترین مقام نظامی این کشور به حساب می‌آید، در شهادت خود در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان کشورش گفت: انتظار دارم ناتو، آمریکا، ‌اوکراین و همه متحدان و شرکای حامی کی‌یف چند وقتی را درگیر این مناقشه باشند.

میلی تصریح کرد، شاید به یک دهه نکشد، اما قطعا چند سال طول خواهد کشید.

در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار سرباز آمریکایی در اروپا مستقر هستند که از سال ۲۰۰۵ بی‌سابقه است. میلی گفت باتوجه به شرایط اوکراین، انتظار دارد که حضور آمریکا در منطقه تا چند وقت افزایش یابد. او گفت: توصیه من این است که پایگاه‌های دائمی بسازیم، اما حضور دائمی در این پایگاه‌ها نداشته باشیم. با این کار، از طریق نیروهای چرخشی که در این پایگاه‌های دائمی مستقر می‌شوند، تاثیر دائمی بودن را خواهیم داشت.

از میلی در مورد احتمال لزوم فرستادن نیروهای آمریکا به جناح شرقی اروپا سوال شد، جایی که اعضای ناتو نگران حمله روسیه‌اند.

ژنرال میلی گفت: «پیشنهاد من این است که پایگاه‌های دائمی ایجاد شوند اما نیروها دائمی نباشند. یعنی به نتیجه دائمی برسیم منتها با نیروهای چرخشی که در پایگاه‌های دائمی در حرکت‌اند. به نظرم بسیاری از متحدان اروپایی ما به‌خصوص کشورهای همجوار با دریای بالتیک، لهستان، رومانی و سایر نقاط، بسیار بسیار آماده برپایی پایگاه‌های دائمی‌اند. خودشان آن‌ها را می‌سازند و خرجشان را هم می‌دهند.»

نیروهای چرخشی برای دوره‌هایی کوتاه‌تر اعزام می‌شوند اما نیروهای دائمی اغلب دو تا سه سال استقرار دارند.

میلی و آستین به کمیته گفتند که آمریکا با مشاهده نبرد روسیه و اوکراین به درس‌هایی رسیده است. این دو مقام نظامی تاکید کردند که روسیه به‌رغم افزایش قابلیت‌های نظامی خود قادر به استفاده موثر از این قابلیت‌ها نیست.

آستین گفت درجه‌دارهای روسیه آموزش کافی ندیده‌اند و کرملین قادر به رساندن منابع و حمایت لجستیکی لازم به نیروهای زمینی خود نبوده است.

وزیر دفاع آمریکا گفت اوکراین موفق شده است از موشک‌های استینجر و جاولین علیه نیروها و تسلیحات روسیه استفاده‌ای موثر داشته باشد. میلی گفت افسرهای اوکراینی که بسیاری‌ از آن‌ها در آمریکا تعلیم دیده‌اند، عملکردی مبتکرانه و قابلیت‌هایی بالا از خود نشان داده‌اند.

حمله به سفارت روسیه در رومانی
۱۴۰۱/۰۱/۱۷ - ۱۱:۵۱

پلیس رومانی اعلام کرد، برخورد یک خودرو به درب ورودی سفارت روسیه در بخارست منجر به آتش‌سوزی و کشته شدن یک نفر شد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، براساس اعلام منابع پلیس رومانی، حمله با خودرو به درب سفارت روسیه در پایتخت رومانی تاکنون یک کشته برجای گذاشته است.

پلیس بخارست در بیانیه ای اعلام کرد: حدود ساعت شش صبح امروز (به وقت محلی) یک خودرو با عبور از حصارهای امنیتی خود را به درب ورودی سفارت روسیه رساند و محکم با آن برخورد کرد. راننده کشته شد و خودرو به آتش کشیده شد.

این خودرو وارد محوطه دیپلماتیک سفارت روسیه نشد و محل این سفارتخانه اکنون در محاصره پلیس رومانی قرار دارد.

این حادثه در بحبوحه تشدید تنش‌ها میان مسکو و بخارست و پس از آنکه رومانی اعلام کرد ۱۰ دیپلمات روس را اخراج می کند، رخ داده است.

ادعای یک مقام اوکراینی: ثبت یک هزار و دویست جنایت جنگی در منطقه کی‌یف
۱۴۰۱/۰۱/۱۷ - ۱۱:۵۰

رئیس پلیس کی‌یف حین بازدید از بوچا مدعی شد که تا کنون نزدیک به یک هزار و ۲۰۰ جنایت جنگی در پایتخت اوکراین به وقوع پیوسته اما در مورد چگونگی آن توضیحی نداد.

به گزارش تارنمای شبکه خبری "اسکای نیوز"، «آندری نبیتوف» رئیس پلیس کی‌یف پایتخت اوکراین ادعا کرد که در پی حمله روسیه به اوکرین تاکنون نزدیک به یک هزار و ۲۰۰ جنایت جنگی در این شهر ثبت شده است. وی مشخص نکرد که هر یک از جنایات جنگی چه بوده و چند نفر در آن دخیل بوده اند، اما تاکید کرد بیشتر کشته های ثبت شده ناشی از گلوله باران و شلیک موشک های روسیه بوده است.

این رئیس پلیس پایتخت اوکراین که در محل یکی از صحنه های جنایت جنگی در بوچا صحبت می کرد علت بیشتر مرگ‌ومیرها را جراحات ناشی از انفجار و آوار دانست و افزود: ما همچنین مستنداتی را از شکنجه مردم و کشتار با سلاح‌های خودکار در اختیار داریم.

از سوی دیگر و در پی انتشار اخبار و تصاویری از اجساد غیرنظامیان در بوچا (شهری در شمال غربی کی‌یف) بازرسان در تلاش برای تشخیص هویت قربانیان و دلایل کشته شدن آنها هستند. تحقیقات اولیه نشان می دهد که آنها توسط سربازان روسی به ضرب گلوله کشته و به آتش کشیده شده اند.

رئیس پلیس در پاسخ به این سوال که آیا اوکراین می‌تواند تحقیقات بین‌المللی را درباره جنایات جنگی محتمل روسیه آغاز کند، ابراز امیدواری کرد و گفت: همه چیز به دادگاه بین المللی بستگی خواهد داشت. بر اساس رویه تحقیقات بین المللی جنایات جنگی در قرن بیستم، ما اکنون فرصت داریم تا شواهد مربوط به اقدامات جنایتکارانه ارتش روسیه را ثبت کنیم.

اوکراین اعلام کرده است که در بوچا، شمار اجساد در حال افزایش است و رئیس پلیس کی‌یف پیش بینی کرد که تعداد نهایی اجساد "خیلی زیاد" باشد.

نیروهای روسیه در روزهای ابتدایی جنگ وارد این شهر شدند و کنترل آن را در دست گرفتند تا در نهایت اواخر هفته گذشته زیر آتش سربازان اوکراینی عقب نشینی کردند.

نبیتوف خاطرنشان کرد که کارشناسان پزشکی قانونی تاکنون ۲۰۰ جسد را عمدتا از منطقه بوچا و ایرپین شهر همجوار آن مورد بررسی قرار داده اند.

مسکو خطاب به زلنسکی: تا دیر نشده همین الان تصمیم بگیر

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل از رئیس جمهور اوکراین خواست قبل از اینکه خیلی دیر شود، تصمیمات درست بگیرد.

به گزارش روسیا الیوم، واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در نشست مجازی شورای امنیت این سازمان خطاب به ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت: تا قبل از اینکه خیلی دیر شود، تصمیمات درست را اتخاذ کن.

وی ضمن اشاره به عدم تحقق صلح در دونباس و کوتاهی کی‌یف در حفاظت از جمعیت روسی زبان که زبان مادری زلنسکی است، گفت: "آقای زلنسکی، اجازه ندهید غرب نقشه‌های خود را اجرایی کند، تصمیمات درستی را اتخاذ کنید که برای کشورتان ضروری است، زیرا غرب تا کشته شدن آخرین اوکراینی آماده جنگ است. همین حالا تصمیم بگیر. ممکن است بعدا خیلی دیر شود."

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل همچنین در واکنش به اظهارات اخیر سخنگوی کاخ سفید درباره تلاش برای حذف مسکو از شورای حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرد که حذف روسیه از شورای حقوق بشر از نظر تئوریک امکان پذیر است، اما نمی‌توان آن را از شورای امنیت کنار گذاشت.

نبنزیا گفت: صحبت در مورد احتمال کنار گذاشته شدن ما از شورای امنیت به هیچ وجه مبتنی بر قانون نیست، گرچه در حال حاضر هیچ چیز بعید نیست، زیرا ما در دنیایی زندگی می کنیم که همه قوانین آن بی معنا شده‌اند.

وی ادامه داد: امروز، نماینده آمریکا گفت که کشورش تلاش می‌کند روسیه را از شورای حقوق بشر خارج کند، خوب، می‌توان این کار را انجام داد، اما حذف ما از شورای امنیت غیرممکن است، زیرا بخشی از شورای امنیت سازمان ملل هستیم.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید پیشتر اعلام کرد که فرستاده آمریکا دنبال تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل است و خواهد بود.

حمایت ۹۱ درصدی اوکراینی‌ها از عضویت در اتحادیه اروپا

نتایج نظرسنجی موسسه تحقیقاتی "ریتینگ" نشان داد، درصد اوکراینی‌هایی که می‌خواهند کشورشان به اتحادیه اروپا بپیوندد، تا پایان ماه مارس به ۹۱ درصد افزایش یافت، اما تعداد آن دسته از افرادی که از پیوستن به ناتو حمایت می‌کنند، کاهش داشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، براساس گزارش این موسسه مستقل در اوکراین، در سه سال گذشته میزان حمایت از پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا تقریبا در ۶۰ درصد ثابت مانده بود، اما با شروع حمله روسیه به اوکراین در تاریخ ۲۴ فوریه، این میزان افزایش پیدا کرده است.

طی این حمله، اوکراین فورا خواستار پیوستن به اتحادیه اروپا شد و کشورهای عضو این اتحادیه تحریم‌های گسترده‌ای را علیه روسیه اعمال و از پناهجویان و جنگ‌زده‌های اوکراین استقبال کرده‌اند.

براساس اعلام این موسسه، گرچه در ابتدای جنگ موضوع پیوستن به ناتو نیز در نظرسنجی‌ها با افزایش رو به رو بوده اما سپس به دوران قبل جنگ (حدود ۶۸ درصد) بازگشت.

این ائتلاف از زمان شروع حمله روسیه، تسلیحاتی را به اوکراین ارسال کرده اما از اعزام سرباز خودداری کرده است و این درحالیست که اوکراین بارها خواستار اعلام منطقه پرواز ممنوع بر فراز این کشور شده است؛ درخواستی که ناتو آن را نمی‌پذیرد.

این موسسه، نظرسنجی خود را از میان ۱۵۰۰ بزرگسال در سراسر اوکراین به غیر از شبه جزیره کریمه الحاق‌شده به روسیه و مناطق شرقی که تحت کنترل جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه هستند، انجام داد.

مذاکرات روسیه-عربستان در مسکو درباره بحران اوکراین

معاون وزیر خارجه روسیه و سفیر عربستان در این کشور مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی را با تمرکز بر تحولات اوکراین مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گزارش سایت صدی البلد، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه روسیه و فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه به خاورمیانه و آفریقا با عبدالرحمان الاحمد، سفیر عربستان در روسیه دیدار کرد.

طبق بیانیه وزارت خارجه روسیه، دو طرف در این دیدار درباره مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی با تمرکز بر تحولات اوکراین تبادل نظر کرده و درباره برخی مسایل عملی مربوط به تقویت همکاری‌های روسیه-عربستان در زمینه‌های مختلف گفتگو کردند.

پیشتر مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه در نشست شورای امنیت اعلام کرده بود که از ابتدای حمله روسیه به اوکراین، دستکم ۱۴۳۰ تن از جمله ۱۲۱ کودک در این کشور کشته شدند.

گریفیث گفت: بیش از یک چهارم جمعیت اوکراین از ترس جانشان از این کشور فرار کرده‌اند.

این مسؤول سازمان ملل افزود: موضوع کاروان‌های حامل کمک‌های بشردوستانه و گذرگاه‌های امن را با مسؤولان عالی رتبه روسیه بررسی کردم و از آنها تضمین‌هایی گرفتم.

سرنگونی دو بالگرد نظامی اوکراین در ماریوپل

ارتش روسیه اعلام کرد که دو بالگرد متعلق به ارتش اوکراین را در ماریوپل سرنگون کرده است.

در بیانیه ارتش روسیه آمده است که این دو بالگرد در صدد تخلیه رهبران یک گردان «ملی‌گرا» از شهر تحت محاصرۀ ماریوپل بودند.

این گزارش افزود: این دو بالگرد اوکراینی سعی داشتند از سمت دریا به شهر برسند که در پی حملات سامانه‌های ضد هوایی نیروهای روسیه، سقوط کرده‌اند.

روسیه همچنین بار دیگر به نیروهای مقاومت اوکراینی مستقر در شهر ماریوپل هشدار داد که سلاح‌های خود را زمین بگذارند و شهر را «از طریق یک مسیر توافق شده» به سمت قلمرو تحت کنترل کی‌یف ترک کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰۹
برخی رسانه های طرفدار پوتین می فرمایند که لاورف دو هفته پیش اعلام کرد که روسیه در برجام از امریکا تضمین گرفت پس چرا توافق برجام اجرایی نشد؟! و بلافاصله اضافه می کنند پس این روسیه نیست که باعث عدم نهایی شدن برجام است. این دوستان با فروتنی! بسیار نقش خود ونفوذ خود در سیاست ایران را نادیده می گیرند که چگونه خود با اوردن شرط های نشدنی جدید باعث توقف نهایی شدن برجام شدند و دد واقع با تقسیم کار با روسیه باعث شدند که برخی تصور کنند که روسیه هم هیچ مشکلی با اجرای برجام ندارد. غیر ممکن است که روسیه با عوامل روسوفیل خود در سیاست حاضر شود که توافقی نهایی بشود که نتیجه ان برگشت نفت ایران به بازار جهانی به ضرر روسیه شود. اینها نمی دانند که کارکرد منفی انها به ضرر منافع ملی ایران و به نفع روسیه در سیاست ایران اظهر الشمس شده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
میگم تو خواب نداری زندگی نداری کار نداری صبح تا شب اینجایی همینکه تابناک اخبار روسیه رو میزاره در کسری از ثانیه فیلترشکنت رو روشن میکنی تا ای پی اسرائیل و آلبانیت مشخص نشه و شروع میکنی اینجا چرت و پرت گفتن!

خسته نشدی خداییش؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
وظیفه دشمن منافق همینه دلار میگیره از این حرفها بزنه هر چی حرف مفت بیشتر بزنه دلار بیشتری میگیره به این میگن کاسبی وطن کیلویی چنده ؟
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
یک نکته هم اضافه کنیم. ما را غرب گدا و هر چی می خواهی بنام. ولی نگو که از البانی هستیم. قطعا سنت نمی رسد و قطعا مطالعه هم نداری. البانی نشین هایی که منظور هست اصولا مانند توده ای های قدیم که الان در امریکا و اروپا و غرب! از مزایای اجتماعی و کمک اجتماعی و خانه مجانی استفاده می کنند و در نامه های خود که شاید فقط خودشان می خوانند از پوتین حمایت می کنند همان متعلق به چپ و استالین بودند که با برچسب چپ دینی در سیاست ایران حضور داشتند و در دیکتاتوری بسیار افکارشان نزدیک به پوتین هست. چون هم پوتین و هم توده ای و هم چپ اسلامی( البانی نشین ها) همگی در مکتب استالین کسب فیض کردند. به شما قول می دهم که این جماعت در البانی حتی به اعضای خود اجازه استفاده از اینترنت ازاد را نمی دهند چه برسد اجازه دهند که در سایتهای ایرانی و خارجی بگردند و مسئله دار شوند و ریزشی شوند. خلاصه عزیز. همه اینها به علاوه برخی از دوستان اعتقاد دارند که هر چه انها می گویند درست هست و دیگر نیازی به بحث نیست و هر کس به نظر انها موافق نباشد حتما قانون شکن و تروریست و نازی و مرتجع و مزدور غرب و... هست. مانند همین لاورف که حالا که فقط صحبت از احتمال اخراج روسیه از شورای امنیت رفته میگوید دنیا بی قانون هست. ولی از نظر لاورف حمله به ماریو پول و کشتی ها و هواپیماهای بوئنیگ و.... عین قانون هست چون ایشان و اربابش اقای پوتین اینجوری اعتقاد دارند و هر چه پوتین بگوید عین قانون و حق است!
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
یه 1326. عزیز. اینقدر کم لطفی نکن. مگر تو امریکا یا البانی یا اسراییل به راحتی ایران به کسی ساندیس مجانی و امتیاز و رانت و ..می دهند؟ به قول امریکاییها یک دلار را باید از زیر پای فیل بیرون کشید! از انطرف مگر خود شما و دوستان شما پشت سر هم از نابودی و فروپاشی اقتصاد غرب و امریکا بشارت نمی دهید و پشت سر هم در رسانه های خود اخبار راشیا تودی و اسپوتنیک و خود رسانه های دروغگو امریکا! را سند نمی اورید که قیمت بنزین و یا خواروبار در امریکا گران شده. خوب. زندگی سخت است. ما باید دوبل و تریپل کار کنیم و پای کار و دفاع از غرب باشیم بلکه حق کامنت ما بیشتر شود تا بتوانیم سرمان را در این اقتصاد در حال غرق از اب بالا نگه داریم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
طوری میفرمایید که انگار هر چه نفت ایران بیشتر صادر شود مستقیما از سهم روسیه در بازار جهانی است .به سبب گستردگی بازار نفت جهانی این برداشت شما صحیح نیست .بدیهی است در دید کلان تقویت اقتصاد ایران برای همکاری اقتصادی با روسیه برای ایشان هم مطلوبتر است .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
اگه این کانالهای مزدور لندنی نباشه شما چه میکنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
کامنت گذار ۱۳:۲۶ظاهرا شما خواب وخوراک نداری وحقوق بگیر روسها هستی که تا یه نفر علیه روسیه کامنت میذاره
فوری پای کامنتش یه نظر مخالف وتوهین آمیز میذاری وجالب اینه که تمام کامنتها تم منتشر میشه !!!
حسین
| Netherlands |
۱۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
پقدر بی کار و بی عارین شما و امثال شماها
گل زندگی تون شده عقده گشایی در مورد روسیه و اکراین
خسته نشدین از این هم دلقک بازی ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
آقا یه امر خیره
دختران پوتین شوهر کردن؟
بنده با لینسانس روابط عمومی و البته بیکارهستم ولی قول میدم خوشبختشون کنم
ناشناس
| Sweden |
۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
حالا شماالکی الکی کامنت دونت پاره نشه
اینقدر که تو از آمریکا یقه خودتو جر میدی خود زلینسکی هم یواش یواش جلوت کم میاره.
یعنی از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ که کل محصولات کشاورزی اکراین به بهانه های مختلف تو اروپا تحریم بود و مردمش از بدبختی و فقر همه جای دنیا گدایی و تن فروشی میکردن هم تقصیر پوتین بود؟
حالا کی از روسیه طرفداری کرده که تو اینقدر اینجا غیرتی شدی؟
فعلا آمریکا داره هر کاری از دستش بر میاد بر ضد مردم و کشور ایران انجام میده.
ایران هم هر جا بتونه تلافی میکنه.
اینقدر فهمیدنش سخته؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
ماموریت جدید شیطان بزرگ بعد از معرفی روسیه به عنوان مانع برجام، معرفی سپاه پاسداران به عنوان مانع برجام برای اختلاف افکنی میان ملت ایران و فرزندانش و پادوهایی که با زبان خیرخواهی برای ملت ایران به توجیه این نقشه اقدام می کنند. حال از آلبانی باشه یا آمریکا یا حتی داخل ایران. مهم جا و مکانش نیست مهم هدف، راه و مسیر و نقشه ای است که همگی در آن قرار دارند.
برجام تنها یک مشکل داره و اون هم سپاه پاسداران
نه کنگره آمریکا و جمهوری خواهان
نه اسراییل و کارشکنی های
نه عربستان و امارات و... که هر روز دارن با آمریکا وز وز می کنن
نه صهیونیست های لابی در کنگره و مجلس سنا
نه زیاده خواهی آمریکا
و نه هیچ عامل دیگر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
این همونی است که با چماق رفته بود در محل رای گیری در انگلیس . یک گروهای صد صدوپنجاه نفری استخدام شده اند برای سم پاشی در فضای مجازی . دستمزدشان هم یک شب مست بودن در کابارا های اونور آب است .
روسیه هنوز تحریم نفت نشده پس نیازی به دور زدن تحریم نفتی هم ندارد. ولی با این وجود چون داد و ستد بانکی با ان سخت شده و شرکتها حاضر نیستند ریسک معامله با روسیه را بپذیرند حاضر شده تا 40 درصد قیمت نفت خود را تخفیف دهد ولی باز مشتری پیدا نمی کند. حالا حساب کنید که ایران که تحریم شده برای به قول مقامات دور زدن تحریم و کشتی به کشتی کردن و کار با دلالان بین المللی و... چه اندازه دارد به چین تخفیف می دهد؟! این وسط فقط به نفع چین شده که به ایران میگه ببین که روسیه داره 40 درصد تخفیف میده. پس ایران باید بیشتر تخفیف بده و بر عکس!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
خیالبافی بس است!
غرب به جای اقدام عملی به نفع اوکرای تنها با تحریم دختر خاله و پسر خاله پوتین و فحش بدی بدی کار را پیش می برد.
کشور بزرگی مثل روسیه با تحریم فرو نمی پاشد. غرب نیز پس اینکه روسیه به اهدافش کامل برسد کم کم تحریم ها را سست می کند.
غرب تنها بلد است تبلیغ کند و مردم فریب خورده و بیچاره اوکراین را بد بخت آواره کرده است. این را چگونه می خواهد جبران کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
تو غصه نخور ، اگر هم بحثت درست باشه نفت به چین فروختن بهتره بدیم به امریکایی های تروریست و اروپایی هایی اشغال
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
چهل درصد رو از کجات آوردی؟ توهم داریها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
ایکاش سازمان ملل دستور توقیف اموال و حسابهای

بانکی آغازاده های فاسد و دزد و رانت خور و اختلاس

گر ساکن کانادا و آمریکا و اروپا را صادر میکرد
اگر پوتین مسئولیت اشبتاه خود را قبول کنه و یا روسیه چنان تحریم کاملی بشه که پوتین مجبور بشه بره کنار امریکا و انگلیس با چه بهانه ای می توانند برای دهها سال به تحریم و حاشیه بردن روسیه ادامه دهند و اروپا را در چارچوب ناتو متحد خود نگه دارند؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
پوتین و سایر اشغالگران متجاوز روسیه که مردم روسیه

را که هیچ گناهی در جنگ و تجاوز نداشتند

را بزودی برای سیر کردن شکم شان تا کمر بداخل سطل

های زباله مسکو و شهرهای روسیه خواهند کرد
در جنگهای بین الملل اول و دوم‌ آگاهی ملتها‌ و مردم‌ کشورها‌ بسیار‌ کمتر از امروز بوده‌ ولی امروزه‌ در سایه‌ سواد و معلومات و رشد فکری‌ انتظار میرود‌ خود مردم‌ کشورها بهترین منبع‌ تصمیم ساز‌ در هر اقدامی که دولتشون‌ انجام میدن‌ باشند‌ .
بهتر نبود‌ در پیوستن‌ و یا عدم تمایل‌ مردم‌ اوکراین به پیوستن به ناتو قبل از جنگ و خونریزی از مردم‌ اون کشور نظر خواهی میکددند‌ و روس و اکراین‌ پیرو نظر و تمایل مردمشون‌ بودند‌ ؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
چقدر مسخره بابا اینقدر تجاوز ارتش کثیف روسیه را توجهی نکنید یعنی هر کشوری بخواهد بپوند باید از همسایه اش اجازه بگیرید اگر اینطوری است شما هم برای پیوستان به پیمان شانگهای که جدیدا اتفاق افتاد از عراق اجازه می گرفتید آدم دیوانه می شود واقعا چه توجیهات مسخره ای
اگر دنیا و ایران زمانی که پوتین شهر مسلمان نشین گروزنی ( در انزمان هنوز اصلا خبری از داعش و تکفیری ها نبود) یا حلب را با خاک یکسان کرد و یا کریمه را اشغال کرد و یا برای قدرت نمایی و مرعوب کردن اوباما چندی هواپیمای بوئینگ امریکایی را با جم الکترونیک یا حتی موشک مورد اصابت قرار داد و چند هزار مسافر مظلوم از کشورهای سوم مانند مالزی و اندونزی و ایران و اتیوپی و اخیرا چینی را قربانی سیاست ها ابرقدرتی خود کرد سکوت نمی کرد امروز نه ماریوپول و نه حمله به اکراین و نه داعش و نه حتی یمن وجود نداشت. در برابر قلدر باج گیر کوتاه امدن و در مقام دفاع از حق و مظلوم و انسانیت کوتاه امدن نتیجه بهتر از الان ندارد. ان پوتین دوستانی هم که می گویند پس یمن چه. فراموش کردند همین اقای پوتین به قطعنامه غیر قانونی دانستن حکومت حوثیها در صنعا و شورشی دانستن انها به همراه چین رای مثبت داد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
چه پرت و پلا می گویید!
کسی نمی گوید روسیه فرشته است اما جنایات آمریکا و غرب صدها برابر بوده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
اگر قرار باشه بریم در تاریخ جستجو کنیم ببینیم جنایت کار کیه، خب نادرشاه افشار هند رو نابود کرد، پس با توجه به نظر شما هندی ها هم باید ایران رو یک کشور جنایتکار بدونن؟!

بعد از جنگ جهانی دوم جهان عوض شده و من که جنایتی از غربی ها ندیدم! شاید شما دیدید!

نمونه جنایات غرب رو میشه بگید؟
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
به 1554. اول اینکه این صحبتها مربوط به همین سالهاست. همین نحوه سقوط هواپیمای بوئینگ چینی در دو هفته پیش را سرچ کنید متوجه می شویند این قدرتهای اهریمنی برای مرعوب کردن طرف مقابل چگونه کنترل هواپیماهای مسافری بوئینگ را در دست می گیرند و به مانند پهباد از راه دور انها را به هدف یا سقوط می کشانند. البته امریکا هم این تکنولوژی را دارد. ولی فعلا این روسیه هست که برای پیشبرد منافع امپریالیستی خود از ان استفاده کرده. قطعا روزی امریکا هم از این روشهای اهریمنی استفاده کند به همان منفوری خواهد بود. دوم اینکه اگر هند بروید و از تاریخ دانان هندی بپرسید برای انها نادرشاه همانقدر منفور است که برای ما ایرانیها چنگیز و برای اکراینی های امروز پوتین. و از همه جالبتر اینکه در مغولستان متوجه میشوید که چنگیز را در حد خدا پرستش می کنند( مغول ها اصولا دین مرسوم ندارند و شمنیست هستند و چنگیز برای انها عین خداست) ولی تا ابد نمی توان بخاطر تاریخ با کسی دشمن بود. اگر می شد الان ژاپنیها به جای بهترین روابط با امریکا باید در دشمنی بودند. انچه مهم هست دنیای معاصر هست. در دنیای معاصر هست که حمله یک کشور با توپ و تانگ به کشور همسایه صرفا به این خاطر که خودش تشخیص داده غیر قابل قبول است. حالا روسیه باشد یا امریکا یا هر قدرت یا کشور دیگر.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
ویتنام، شیلی،کودتای بر علیه مصدق،ساخت داعش و طالبان بمبارانهای عراق ،لیبی ،تحریم های یک جانبه اینها نمونه بود اگر واقعا نمیدانی با جستجو در اینترنت موارد دیگر را هم ببین
ان پوتین دوستانی هم که می گویند پس یمن چه. فراموش کردند همین اقای پوتین به قطعنامه غیر قانونی دانستن حکومت حوثیها در صنعا و شورشی دانستن انها به همراه چین رای مثبت داد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
هر جا کثافت کاری هست رد پای امریکاو عمله هاش کاملا مشخصه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
مگر قرار است ایران وچین و روسیه همیشه هم رای باشند.در مورد اکراین عقیده دارند که مقصر اصلی این وضع آمریکاو انگلیس هستند.
طرف توی روز روشن تجاوز آشکار کرده و تمام قوانین بین المللی رو نقض کرده بعد غر میزنه از دنیایی که قانون نداره و هیچی توش بعید نیست! سنگ پای قزوین جلوشون کم میاره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
امریکایی ها را میگی کاملا درسته
حسین
| Germany |
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
پاسخ به روسوفیل ۱۵:۴۲ - باید عشق عزیزت رو این لکه ننگ بشریت رو از سازمان ملل بیرون بندازن.
پوتین بزرگترین ضربه را از امریکا زمانی خورد که امریکا و غرب حاضر نشدند که در سوریه به مخالفان سوری که با روسیه در جنگ بودند موشک های ضد تانک جاولین یا موشکهای ضد هواپیمای استینگر بدهند. اگر در سوریه و قبل از ویرانی حلب غرب یک صدم سلاحی را که امریکا و اروپا الان دارند به اکراین برای دفاع از خود می دهند به سوریها داده بود پوتین متوجه ضعف ارتش و تسلیجات خود می شد و غیر ممکن بود که دیگر به اکراین حمله کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
داعش را خود امریکایی ها و اروپاییها بوجود اوردند بعد بیان به مردم سوریه سلاح بدند حالت خوبه یک کم مطالعه کن اینقدر ابروریزی نکنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
شما از داعش حمایت میکنی
الان با کارکردی که موشکهای ضد تانک و ضد هواپیما در اکراین نشان دادند دیگر ارتش روسیه که دهها سال معروف به ارتش متکی به تانک های تی 72 بود که ناتو از ان وحشت داشت دیگر حتی ببر کاغذی هم نیست. کل تانکها چند ده هزاری روسیه دیگر ارزش ندارد و هیچ کشوری حاضر نیست که دهها میلیون دلار بابت یک تانک یا هواپیما و هلکوپتر روسی بدهد وقتی می داند که با دهها هزار دلار می شود این تانکها و هواپیماها و هلکوپتر ها را زمین گیر و نابود کرد. حتی چین یا کره شمالی هم غیر ممکن است که دیگر به تایوان یا کره جنوبی حمله نظامی کنند چون می داند بیشتر تانکها و هواپیماها و کشتی هایی که از روسیه خریده یا با کمک تکنولوژی روسیه در داخل به اسم چین ساخته در برابر سلاحها غربی تایوان یا کره جنوبی هیچ حرفی برای گفتن ندارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
اتنک تی 72 مال 59 سال یا 60 سال پیش است که در سال 61 به صدام هم داده بود.
فروش سلاح های روسی در اس 300 و اس 400 است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
اگه ببر کاغذی بود بهش حمله میکردن روسیه هنوز پیشرفته ترین موشک های دنیا رو داره و قوی ترین بمب های تم دنیا
ناشناس
| Switzerland |
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
روسیه بار نخست نیست که چنین خوار و خفیف می شه در جنگ شش روزه همه کشورهای عربی که تا دندان مسلح به سلاح های روسی بودند به اسراییل حمله کردند اما اسراییل با سلاح های غربی همه ارتش های این کشورها را در هم کوبید کلا تسلیحات روسی به هیچ دردی نمی خورند همین اس -۳۰۰ که سر ایران کلاه گذاشت و با منت و چندین سال دیرکرد به ما داد اوکراینی ها هم داشتند و همان ساعت اول تجاوز پوتین به اوکراین همه اس -۳۰۰ های اوکراین نابود شدند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
ببر کاغدی امریکایی ها را باد کنید
حسین
| Netherlands |
۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
پس با منطق خودت ماهم با پهپاد و موشک ضد تانک طومار آمریکا رو میتونیم در هم بپیچیم ؟
یا اینکه در مورد ما صدق نمیکنه از نظر شما غرب گداها و استاندارد دوگانه ست ؟
خودتون از مضحب بودنتون خنده تون نمیگیره ؟
حسین
| Netherlands |
۱۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
خوار و خفیف اربابای آمریکاییت هستن که تو ویتنام بعد از اون همه جنایت دست از پا درازتر برگشتن
راستی از عملیات خلیج خو.. که برات نگم
برو بزار باد بیاد
بحران روسیه-اوکراین مصداق تمام عیارهمان ضرب المثل معروف یک دیوانه سنگی به چاه میاندازد......یک دنیا تحت تاثیر جاه طلبی یک متکبرمتوهم قرارگرفته والبته خودمردم روسیه همانندمردم اوکراین بیشترین تاوان این دیوانگی را داده وخواهندداد.
تعجب است هنوز طرفداران پوتین صحبت از پیروزی و.... می زنند . ا پوتینی که میگه ماریو پول را خود نیروهای اکراینی با خاک یکسان کردند! مانند همان کسانی که می گویند امریکا خودش یازده سپتامبر را ایجاد کرد چون می خواست برای حمله به ثروتمند ترین قطعه کره خاکی و حتی جهان هستی یعنی افغانستان که پر از کوههای الماس و طلا و ... هست بهانه داشته باشد! ولی به هر حال الان با عقب نشینی و فروپاشی ارتش روسیه در کیف فقط 5 تا 7 درصد خاک اکراین در اشغال نیروهای روسی است که اگر پوتین بخواهد بر باقی ماندن در ان اصرار کند در چند ماه اینده با حقارت بیشتر مجبور به عقب نشینی خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
راست میگه روسیه نیروی روسیه وارد شهر ماریوپل شدن اوکراینی ها شهر خودشون رو بمباران میکردن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
شماها چقدر کوته بین هستید پوتین دو تا استان را این مرحله جدا کرد ناتو را سرجاش نشوند کریمه را هم تثبیت کرد . دیگه چی میخواد دلتونو خوش کنید به دلقک و تبلیغات امریکایی ها
چهار تا صحبت هم از طرف مظلوم اکراینی منتشر کنید. سمت ظالم ایستادن همیشه کار راحتیه.
اینکه عده ای هی میایندومحکوم کنندگان حمله روسیه به اوکراین را غربگدا مینامند وادعا میکنند که همه این کامنتها کار 2-3 نفرند توجه ندارند که چون مردم ایران براساس فطرت ذاتی واصول اخلاقی وانسانی خود این جنایت را که هزاران هزارکشته ومیلیونهاآواره داشته را محکوم میکنند دلیل تعدادزیاد این کامنتها (علیرغم سانسورشدید)درمقابل کامنتهای ساندیسی(که دراصل اونا 2-3 نفرند)میباشد.ضمنا مردم ایران دشمن مردم روسیه یا هیچ کشوردیگری نیستند آنها متجاوز رامحکوم میکنند حالا فرقی نمیکند کشور متجاوز کدام باشد کشور مورد تجاوز کدام.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
نه دلیلش دل رحمی نیست اینا غربگدا هستن از کشتار یمنی ها توسط عربستان با سلاح های آمریکایی خوشحال میشن بارها اعلام کردن. میشه به من بگی مجاهدین خلق تو آلبانی دقیقا دارن چیکار میکنن؟ کاری جر کامنت بازی دارن؟
پاسخ به ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
حالا فرض کن افرادیهستند که از کشتار برخی از یمنی ها که حوثی هستند بدست بخش دیگری از یمنی ها و اعتلاف به رهبری عربستان خوشحال میشن. حالا شما بمن بگو بدونم آیا تو از کشتار بخشی از مردم یمن بدست حوثی ها ناراحت میشی؟
افرادیکه توجیه دیگری برای حمله به اوکراین ندارند یهودی بودن رئیس جمهور این کشوررا بهانه میکنند.دیگر مشمئزتر ازاین نمیشود یهودیت دینی ابراهیمی است ودرایران هم تعدادی یهودی که نماینده دارندزندگی میکنند.بهتره این افرادبگن دین رئیس جمهور روسیه چیست؟ طبیعتااگر دینی داشت نمیتوانست درسازمان اطلاعات شوروی کادر شود. پس خجالت بکشید که ازیک کافر که کافر بودنش به کنار متجاوز وجنایتکارهم است حمایت میکنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
اسراییلی بودن ننگ است که زلسنگی احمق نشون داد از اون دسته هست
شمال وجنوب گدا
| Germany |
۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
زلنسکی وکلا کشوراوکراین هیچ ارتباط ویژه ای با اسراییل نداشته وندارند.منتها بزرگترات یه چیزهای تکراری وشعاری که درسایرموارد هم دیده میشود به امثال تو یاد میدن بیایی اینجا بنویسی.
غربگدا میمیرد عزت نمی پذیرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
شرق گدا میمیرد ساندیس می پذیرد
ناشناس
| Switzerland |
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
توده ای برو شنا یاد بگیر باید از ایران تا روسیه شنا کنی چون همه توده ای هایی که شناسایی کنیم به دریا میریزیم تا بروید پیش اربابتان البته اگر اربابتان زنده بماند یا در زندان نباشد
غربگدا بیمار است از کشورش بیزار است
پاسخ ها
ناشناس
| Switzerland |
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
ما کشورمون رو دوست داریم اما شما توده ای ها وطن ندارید و در آینده نزدیک همه توده ای ها را به دریا می ریزیم
حسین
| Netherlands |
۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
کشور ما جای غربگدا نیست
خاکش مقدسته
نباید به وجود غربگداها آلوده بشه
غربگدا = وطن فروش مفلوک
کشور ها اجماع کنند و حق وتو را از روسیه پس بگیرند
پاسخ ها
ناشناس
| Switzerland |
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
هم حق وتو گرفته خواهد شد هم خلع سلاح اتمی هم باید بشود
بنظر میاد مخاطب سخنان نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، پوتین است نه زلنسکی.
برین تاریخ بخونین. یا حالشو ندارین سریال خاتون رو ببینین دلتون به حال خودتون بسوزه نه شرق و غرب. ما مردم ایران از همه این کشور ها غریب تر بودیم و هستیم
غربگدا بیماره .... از وطن بیزاره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
ساندیس خور باید بدونه تا ابد نمی تونه برخلاف میل مردم رفتار کنه، بالاخره گرفتار میشه
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
شما غربگداها عقب افتاده هستید مردم حساب نمی شید کسی به میل شما عقب مانده ها رفتار کنه! هیچ قدرتی هم جز ناله کردن ندارید خدارو شکر چون عقب افتاده هستید
من کاری به جنگ ندارم فقط میدونم زلنسکی حق نداشت واسه غربی ها دم تکون بده این امنیت روسیه رو تهدید میکرد و بازی با آتش بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
خلاف قانون عمل نکرده

مگر ایران رفته عضو سران شانگهاش شده از امارات اجازه گرفته؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
همینکه امارات را با روسیه مقایسه کردی دیگه توضیح بیشتری لازم نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
ناشناس ۱۷:۴۱

شما توضیحی نداری بدی، بی خود خودت رو خسته نکن

شما ها همون آدمایی هستید که می گفتید مگر دنیا فقط
غرب و همپیمانانش هست

پس چه طور الان امارات و روسیه فرق کرده؟

این موضوع هم یک مثال بود باب اینکه رفتار کشورها به خودشون مربوطه و به احدی ربطی نداره، عراق و کویت و آذربایجان و ارمنستان هم برن عضو ناتو بشن، به مسی مربوط نیست
یادت رفته؟!!

توضیح بده

نه شما توضیح بیشتر بده، البته من که می دونم توضیحی نداری
اینهمه جنگ ویرانی بخاطر اینکه زلنسکی حاضر نشد قبل جنگ بپذیرد که عضو ناتو نشود
مردم اوکراین بهای سنگینی برای این ندانم کاری پرداختند و بهای بسیار سنگین تری هم در آینده پرداخت خواهند کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Switzerland |
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
بهاشو پوتین می ده تو نگران نباش توده ای
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
اینکه بهاشو پوتین می بده تغییری در بدبختی مردم اوکراین نمی ده ،مرده ها هم زنده نمیشن ۱۵۲۴
چرا جنایات جنگی روس ها در اوکراین محکوم نمی کنید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
مرگ بر دولت روسيه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
ضمن اینکه حرفهای دلقک و امیریالیسم خبری مورد قبول نیست هر وقت شما غرب زده ها جنایات ارباباتونو محکوم کردید از
این حرفها بزنید اسراییل هر روز فلسطینی ها را میزنه شماها اصلا خم به ابروتون هم نمیارید بخاطر اینکه
مست دلارهای امریکا هستید
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
چون کار ناتو و اوکراین بوده
حسین
| Netherlands |
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
شما چرا جنایات یمن و افغانستان و عراق رو محکوم نمیکنی؟
آها یادم رفته بود که ارابابات مرتکب اون جنایت ها شدن
وقتی تحریمهاوممنوع کردنهای پی درپی امریکاعلیه روسیه رادرخبرهامیبینیم ومیشنویم نتیجه این میشه که تحریمهای امریکاعلیه جمهوری اسلامی دراین سالهابه نوعی محبت آمیزودرواقع درحدبازدارنده بوده وگرنه تاالان…
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
تحریم های ایران شدیدتر و اقتصادی تر بوده. روسیه فقط جنگ رسانه ای علیه اش زیاده وگرنه تحریم هاش هنوز مونده به ایران برسه
به هواداران داخلی پوتین عرض می کنم برای دنیای دیگران آخرت خود را نفروشید جنایات پوتین با هیچ منطقی قابل توجیه نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
کسی هوادار پوتین نیست شماها غربگداها فازتون کاملا مشخصه چیه
حسین
| Netherlands |
۱۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
دم از چیزی بزن که بهش اعتقاد داری ؟
دنیا و آخرت ؟
موقع به آتش کشیده شدن خاورمیانه و سلاخی مردمش نباید به دنیا و آخرت فکر کرد ؟
چقدر بدبختین شماها آخه
رییس ستاد مشترک آمریکا خوب میدونه گندی که آمریکا زده به این زودی ها برطرف نمیشه و میگه بحران اکراین چند سال طول میکشه
لعنت بر پوتين
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
لعنت به بایدن کثیف.. اون کاری که با ملت افغان کرد و الان داره با مردم وکشور اکراین انجام میده
خوشم میاد جماعت شرق گدا دائم میگن غربگدا ها اندک اند. تعداد منفی و مثبت ها رو نگاه کنید. طرفداران پوتین و روسیه که حرف میزنن سیبل منفی میشن. طرفداران اوکراین که حرف میزنن سیبل مثبت. جماعت شرق گدا نهایتا 5 درصد ایران رو تشکیل می‌دهند. 95 درصد طرفداران اوکراين هستند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
این نسبت در همه موارد برقرار است ولی اگر بخواهند قبول کنند که باید بروند باشگاه ورزشی کانادا!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
ایول برادر، حرف حساب رو زدی
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
وطن پرست ها کار و زندگی دارن مثل شما تو آلبانی کامنت بازی شغلشون نیست! خود فیسبوک اعلام کرد 700 نفر از یک مرکز در آلبانی کامنت های ضد حکومتی ارسال میکردن وقت نهار فعالیتشون قطع میشده دوباره رگباری شروع میکردن! این حرف من نیست خبر رسمی فیسبوکه حتی بی بی سی هم مجبور شد خبرش رو منتشر کنه
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
کسی شرق گدا نیست و از پوتین دفاع نمیکنه حرف ما وطن پرست ها اینه که مقصر این درگیری و تمام درگیری های دنیا دیکتاتوری جهانی آمریکاست اما شما غربگدا ها بهتون فشار اومده ظاهرا از این حرف حق
حسین
| Netherlands |
۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
واقعیت اینه که اکثر ما ایرانی ها فاقد سواد رسانه ای هستیم و کوچکترین درک منطقی از تجزیه و تحلیل سیاست نداریم
و یه جورایی وضعیتی که توش دست و پا میزنیم حقمونه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
تاثیر رسانه ها در شکل دادن عقاید ثابت شده .غرب بودجه رسانه های فارسی زبان مزدور را تامین میکند که 24 ساعته اخبار و تحلیل های به نفع ایشان میدهداز جمله ایراننشنال که تعداد کارمندانش بیشتر از کامنتهای شماست.
آقای زلنسکی در کدام جنگ شورای امنیت یک نقش مثبت ایفا کرده که بخواد در جنگ اوکراین بازی کنه
نادانی هم حد و حدودی داره ، مردم اوکراین را بیچاره کردید
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
با این ستدلال ما هم باید ماه های اول جنگ تسلیم صدام میشدیم چون تو آبادان و خرمشهر اون جنایتها رو کرد؟
خوب معلوم که در این بحران نه ۹۰ درصد بلکه صددرصد اوکراینی ها دوست دارند به اتحادیه اروپا بپیوندند و کل هزینه اوکراین را هم باید به عهده بگیرد و همین الان هزینه سنگین ۵ میلیون پناهنده از این کشور به دوش مردم اروپا که با گران شدن وحشتناک اجناس در حال پرداخت آن هستند است
پوتین تو باتلاقه
الان اعلام کردند افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی گیر یک ویرگول اضافه است که نمایندگان با سواد و حداقلی مجلس در بودجه گنجاندن و باید اون ویرگول که اشتباه محرز نمایندگان بوده طی مراحل و نامه نگاری از بودجه ۱۴۰۱ حذف و بعد طی یک روزنامه رسمی اعلام عمومی گردد. این است نمونه کوچک کار مجلس!!!!
روسیه پوتین بدغلطی کردحاظرشده ولوشده دراین کشوراون کشور به دنبال واسطه میگرده بیچاره تاخودشوازاین فلاکت نجات بدهد خاکبرسرت پوتین حقه باز
، روسیه و پوتین اگر کثیف تر و جنایتکار از آمریکا و غرب نباشند بهتر هم نیستند
از کشتار مردم اوکراین حمایت میکنید؟ شرمتان باد
یک جستجو در اینترنت بفرمایید تا صحنه های مستهجن زلنسکی دلقک در فیلمها را ببینید .آیا چنین آدمی با این شخصیت برای ریاست یک کشور مناسب است؟
شولتز (صدر اعظم آلمان) اظهار کرده قبل از حمله به زلنسکی پیشنهاد انصراف از تقاضای عضویت در ناتو را داده بوده ولی زلنسکی قبول نکرده
زلنکسی بازیچه امریکا و بایدن شده و خودش هم نمیدونه که امریکا فقط دنبال منافع خودش و تضعیف روسیه است و کشورو مردم اکراینه که داره نابود میشه...
مرگ بر روسیه جهان خوار و سردمدار مافیای جهان
لعنت به اوکراین هر چی رای بود تو سازمان ملل به ضرر ایران داد؟ فعلن که روسیه دوست ایران دشمن غرب
اینکه آمریکا میگه بحران اوکراین چند سال طول می‌کشه معنیش اینه که آمریکا و نوکراش برای اینکار کیسه دوخته اند. کی باور می‌کنه اینا برای رضای خدا به اوکراین کمک کنند. تا چند ده برابر کمکهایی رو که به اوکراین میکنند از اوکراین و بقیه مردم جهان در میارن ول کن قضیه نیستند. دوستانی که زیر علم آمریکا سینه میزنند بفرمایید. گرچه بجز علم امام حسین هیچ علمی در دنیا شایسته سینه زدن نیست
بد جور توی تله افتادی عمو پوتین. باشه که غرب به دست اوکراین تو و روسیه رو نابود کنند. این خط و اینم نشون
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست