بازدید 29884
۲

فوت 60نفر در سدهاي طالقان و کرج

اين مسئول با گلايه از بي توجهي شهروندان نسبت به علائم هشدار دهنده، اظهار داشت: جلوگيري از اين اتفاقات مستلزم همکاري متقابل شهروندان با مسئولان است که متاسفانه اين امر کمتر صورت مي گيرد.
کد خبر: ۱۱۱۰۶۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۷ 28 July 2010
بي احتياطي جوان ها و حتي بزرگترها براي شنا در مناطق ممنوعه اطراف سدها در حالي ادامه دارد که تنها طي چهار سال گذشته بي توجهي به هشدارها و شنا در سد کرج و طالقان 60 نفر را به کام مرگ کشيده است.

به گزارش مهر، وقتي آب پاک و زلال در دل طبيعت تلخ است که بي مهابا و بي اندکي احتياط خود را به آن مي سپاريم. وقتي نمي توانيم موجهاي زيباي آن را تاب بياوريم و آنرا مقصر اصلي ناکامي ها بدانيم. زماني که با ديدن دريا و درياچه و آب زيبايش بغضي در گلو مي نشيند که عزيزي را همين آب از ما گرفته تقصير چه کسي است؟

به راستي اين طبيعت خداوندي تاچه اندازه درربودن خوشي هايمان مقصر است زماني که فقط دوست داريم لحظه اي خوش باشيم؟ نفرت ازچه چيز باعث مي شود با نگاه انداختن به خط منحني درياي بيکران از آن متنفرباشي و رويت را ازآن بگيري؟ آيامسبب تلخي خاطره هايت از دريا وجود اين طبيعت زيباي خداوند است؟

شايد دليل موج هاي دريا و کوبيدن خود به ساحل، کناره رودخانه و ديواره سد اين است که مي خواهد مانع ورودت به عمق ناشناخته خود شود.تابستان که مي آيد اولين تفريح خوشايند به آب زدن است اما بسياري از ما نمي دانيم به چه قيمتي تن خود را به آب مي زنيم. بارها اخبار غرق شدن افراد مختلف در دريا و سدهاي مختلف کشورمان را شنيده ايم و با گفتن جمله «دريا به هيچکس رحم نمي کند» ابراز تاسف کرديم.

و تاسف انگيزتر اينکه مي شنوي فردي که ممکن است برادر، خواهر، پدر، مادر، دوست و حتي غربيه اي باشد، براي نجات توئي که بي هيچ تفکري خود را به عمق دريا سپرده اي جانش را از دست بدهد.

دريا، درياچه ورود به اقتضاي طبيعتش مواج است و عميق و اگر راه بازي با اين آرام عميق را نياموخته باشي در آن مي ميري.

سد طالقان هر سال قرباني مي گيرد

اين سد بر روي رودخانه طالقان در منطقه دره طالقان در 120 کيلومتري شمال غربي تهران واقع شده است. تاريخ شروع ساختمان آن در سال 1380 و تاريخ خاتمه سال 1385 است.

سد طالقان، سدي است با هزار و 789 متر ارتفاع از سطح دريا و 103 متر از بستر رودخانه که در 120 کيلومتري شمال غربي تهران و در جنوب رشته کوههاي البرز در دره طالقان واقع شده است. اين سد در فصل تابستان اولين گزينه تفريح و گردش براي دوستداران شنا در استان تهران است.
 
اما از آنجايي که بسياري از دوستداران شنا قاعده و روش درستي از شنا را آموزش نديده اند و تنها با تکيه بر اعتماد به نفس کاذب، خود را به عمق اين سد مي سپارند، متاسفانه در اکثر مواقع با غرق شدن در اين سد، عنوان خبري رسانه هاي مختلف مي شوند.

گذشته از اين، پيش آمدن اين حوادث تاثيرات روحي، رواني بسيار شديدي را براي خانواده فرد غرق شده رقم    مي زند که با هيچ چيز قابل جبران نيست.

سد طالقان تاکنون 21 قرباني گرفته است

مسئول حوادث فرمانداري ساوجبلاغ با بيان اينکه از زمان بهره برداري سد طالقان تاکنون 21 نفر قرباني اين سد شدند ، گفت: اين اتفاقات تنها از بي احتياطي افراد حادث مي شود.

يدالله بام نشين افزود: بسيار پيش آمده افرادي که خود شاهد غرق فردي در سد بوده اند، بي توجه به اين امر، به شنا کردن در اين سد اصرار مي ورزند و حتي در صورت ممانعت با مسئولان ذيربط برخورد مي کنند.

وي مسدود کردن راه هاي ورود به سد طالقان و استقرار اکيپ غواصي در اين سد را از جمله اقدامات انجام شده فرمانداري ساوجبلاغ به منظور پيشگيري از حوادث ناشي از شنا ذکر کرد.

اين مسئول با گلايه از بي توجهي شهروندان نسبت به علائم هشدار دهنده، اظهار داشت: جلوگيري از اين اتفاقات مستلزم همکاري متقابل شهروندان با مسئولان است که متاسفانه اين امر کمتر صورت مي گيرد.

به گفته يک مسئول هلال احمر، عدم آگاهي از کمک هاي اوليه و امدادرساني از جمله دلائلي است که باعث جان دادن غرق شدگان پس از نجاتشان از آب مي شود.

احمد پاداش افزود: فردي که از آب بيرون آورده شده به علت ورود حجم زياد آب دچار شک تنفسي است که با خروج سريع و به موقع آب به روشهاي مخصوص امداد رساني مي توان فرد را از خطر مرگ نجات داد اما متاسفانه به علت عدم آگاهي افراد ناجي از اين روشها فرد جان مي دهد.

وي بر يادگيري کمکهاي اوليه توسط افراد مختلف تاکيد کرد و اين آموزشها را براي جلوگيري از بروز حوادث خطرناک ضروري دانست.

سد کرج از سال 85 تاکنون 43 قرباني گرفته است

بر اساس گزارشات منابع مطلع در آسارا ، از سال 1385 تاکنون 43 نفر در سد کرج جان باختند.

ارائه اين آمارها در حالي است که مسئولان ذيربط نهايت تلاش خود را براي حفاظت از حريم سد کرده اند اما      بي توجهي شهروندان طي اين سال ها نسبت به خطرات ناشي از شنا در محدوده ممنوعه باعث مرگ بسياري از جوانان شده است.

شايد اکنون قصد سفر داري، شايد مي خواهي تعطيلات را کنار خانواده و در کنار ساحل زيباي شمال کشور سر کني و شايد هم مي خواهي خستگيهايت را به دريا بسپاري و شايد.....

چشم هايت را لحظه اي ببند، تصور کن چه حال بدي است اگر خانواده ات که به شوق تفريح و ساختن خاطره اي خوش به سفر آمده اند بي تو با جسم بي جانت به خانه برگردند.

هنوز دو ماه از فصل تابستان باقيست و عطش زدن به آب و دريا و درياچه ادامه دارد اما نگاهي مختصر به آمار قربانيان سالهاي اخير که به رغم تمامي هشدارها و وجود تابلوهاي راهنما در اثر بي توجهي خاطره گردش يک روز در طبيعت را به کار خود و خانواده شان تلخ کردند بايد براي همگان زنگ خطري باشد تا با توجه به هشدارها از شنا کردن در مناطق ممنوعه که خطر غرق شدگي را به همراه دارد پيشگيري کنند.

لزوم فرهنگ سازي،‌ ارائه شفاف آمار و تلفات ناشي از مسئله فوق از سوي مسئولان موضوعي است که بيش از گذشته بايد به آن پرداخته شود.

آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان را در تابناک اجتماعی بخوانید.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
راه حل:ساخت پار كهاي ابي بزرگ و زيبا در نقاط مختلف.
با تسهيلات دولت ومشاركت بخش خصوصي.
نتيجه:ايجاد زمينه هاي تفريح و اوقات فراغت و اشتغال زايي.
میشه قسمتی از آب سد کرج را برای شنا و منطقه تفریحی و .... محیا کرد
من خانم هستم و عاشق شنا در ابهای آزاد نمیشه فقط گفت نباید شنا کرد نباید رفت باید بستری رو برای این قضیه مهیا کرد باید ناجی گذاشت محوطه های بزرگی رو اختصاص داد و .....
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم