بازدید 7805

در دعوای زن و شوهری «حلوا» خیرات می‌کنند؟

یک روانشناس با اشاره به اثر منفی فحاشی و بد دهنی زن و شوهرها بر روابط زوجین و با بیان اینکه حل مساله در اختلافات زناشویی با فحاشی زوجین امکان پذیر نیست، گفت: زوجین باید جمله "در دعوای زن و شوهرها حلوا خیرات نمی کنند" را فراموش کنند چراکه زن و شوهر باید حتی در دعوا هم بر خود مسط بوده و هیچ توجیهی برای فحاشی زوجین در دعوا وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۰۸۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰ 10 March 2022

عکس آرشیوی است.

شبنم طلوعی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اثرات فحاشی و بد دهنی زوجین با تاکید بر اینکه اگر زن یا شوهر فحاشی می‌کند باید خود را درمان کرده و اگر مورد فحاشی قرار می‌گیرد باید همسر خود را به سمت درمان سوق دهد، اظهار کرد: اگر همسرتان فحاشی می‌کند در واقع از طریق این فحاشی در صدد دریافت توجه است و توجه شما به فحاشی او به نوعی یک توجه منفی محسوب می‌شود.

این روانشناس با بیان اینکه فحاشی همسر می‌تواند بیانگر این باشد که او نیازمند توجه است، ادامه داد: در چنین شرایطی زن یا شوهر باید به همسر خود خوراک مثبت و توجه مثبت دهد. برای مثال زوجین می‌توانند از کارکردهای مثبت همسر هرچند کوچک تعریف کرده، کارکردهای مثبت همسر را ببینند و به آن پر و بال دهند تا همسر برای جلب توجه متوسل به انجام رفتارهای منفی همچون فحاشی نشود.

وی «فحاشی» را از جمله موارد بر هم زننده زندگی مشترک و بروز اختلافات بزرگ دانست و تصریح کرد: این رفتار منفی به ویژه در میان مردان بسیار به چشم می‌خورد اما باید به این نکته توجه داشت که آیا این رفتار منفی همواره در طول سالیان زندگی مشترک به چشم خورده و وجود داشته است و یا به طور مقطعی و تنها در شرایط خاص بروز می‌کند؟. از سوی دیگر نقش همسر در شدت یا کاهش رفتار بدهنی و فحاشی زن یا شوهر نیز بسیار موثر است و نباید از آن غافل بود.

به گفته طلوعی، فحاشی نوعی پرخاشگری است که ریشه در عدم مدیریت خشم دارد و فرد فحاش باید مدیریت خشم را آموخته، نسبت به نادرست بودن این رفتار آگاه شده و برای حذف این عادت تلاش کند.

"فیتیله" عصبانیت را خاموش کنید

این روانشناس همچنین افزود: زن و شوهر باید "فیتیله" عصبانیت یکدیگر را خاموش کنند و به هنگام عصبانیت هر کدام، طرف مقابل سکوت کرده تا آتش این بحث و اختلاف زیاد نشود و در زمان مناسب که هر دو آرام هستند به همسر خود یادآوری کنند که احترام دیدن از همسر و مورد احترام قرار دادن همسر یک نیاز است که باید از سوی همسر تامین شود و زن یا شوهر حق ندارد با فحاشی این نیاز را از همسر خود سلب کند.

وی معتقد است که حفظ آرامش همسر و احترام گذاشتن و به کار گیری الفاظ زیبا توسط همسر از جمله نیازهای مهم زندگی مشترک است و زن یا شوهری که همسر فحاش و بد دهن دارد باید با سعه صدر آتش عادت فحاشی را در همسر خود خاموش کند.

طلوعی در ادامه سخنان خود به بیان راهکارهایی برای مدیریت خشم، پرخاشگری و فحاشی پرداخت و خاطر نشان کرد: در شرایطی که متوجه شدید در حال عصبانی شدن و خشمگین شدن هستید موقعیت را ترک کنید، از ادامه صحبت و بحث خودداری کنید و با این کار به خود و همسرتان فرصت دهید تا از خشم فاصله گرفته و رفتار مناسب را انتخاب کرده و سپس به دنبال حل مساله باشید. می‌توانید به همسر خود بگویید "من الان شرایط روحی خوبی ندارم و در حال خشمگین شدن هستم" و با این هشدار به همسر، جلوی بروز بسیاری از اتفاقات و دعواهای بزرگ را بگیرید.
به همسر خود بگویید از «بد دهنی» او ناراحت هستید.

این روانشناس همچنین به زن یا شوهرهایی که همسر بد دهن دارند و از این رفتار همسر خود به شدت ناراحت می شوند اما به روی او نمی‌آورند، توصیه کرد: اگر از دست همسر خود ناراخت هستید باید این ناراحتی را به او نشان داه و ابراز کنید چراکه همسر ذهن خوانی بلد نیست و نباید انتظار داشت همسر احساس شما راحدس بزند. یاد بگیرید از کلام و زبان برای گفتگو و توضیح حالات روحی و درونی خود استفاه کنید و از واژه‌های زیادی که برای بیان احساسات وجود دارد استفاده کنید.

وی همچنین این را هم گفت که تکنیک‌هایی نظیر تنفس عمیق، شست و شوی صورت، نوشیدن آب و پیاده روی می‌تواند در کاهش خشم موثر باشد.

طلوعی در پایان سخنان خود تاکید کرد: آثار فحاشی بر روی همسر بسیار ماندگار است چراکه با بد دهنی، همسر تبدیل به انسانی ناچیز و بی‌ارزش شده و این بی‌ارزشی در روان او اثر گذاشته که نهایتا لطمه‌اش به زندگی و روابط زوجین باز می‌گردد بنابراین لازم است زوجین بد دهن و فحاش به خاطر این رفتار خود از همسر عذرخواهی کرده و سریعا برای درمان اقدام کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار